Middle-earth: Shadow of Mordor

preview  9
Martin Šmíd, 28. 1. 2014 11:45
Pán prstenů od profesora J.R.R. Tolkiena je i po několika desítkách let velkým fenoménem, který navíc znovu podpořila filmová trilogie Hobit, která se tento rok dočká závěrečného dílu. Koncem roku vyjde i nová velká videohra Middle-earth: Shadow of Mordor, která nás opět vezme do Středozemě, kde se to hemží skřety, trpaslíky, elfy a dalšími bytostmi. Navíc se zdá, že tentokrát bychom se mohli dočkat opravdu kvalitní záležitosti, protože vývojáři z Monolith Productions staví na osvědčených základech, ale také mají v plánu přidat spoustu zajímavých vlastních prvků. Pojďme se na hru trochu blíže podívat.

Příběh Pána prstenů zná dnes naprosto každý, už byl převyprávěn nejen pomocí filmové trilogie Petera Jacksona, která si odnesla spoustu zlatých sošek, ale také několika hrami. Je tak naprosto zbytečné vše po sté opakovat. Vývojáři z Monolith Productions se proto rozhodli, že napíší zcela originální příběh pro svoji novou hru Middle-earth: Shadow of Mordor, který nebude narušovat svět Tolkiena, jen ho o něco obohatí. Že vlastní příběhy mohou fungovat, už několik her ukázalo, a co si budeme povídat, všechny patří k tomu lepšímu se slavnou licencí, ať už šlo o The Third Age nebo dobrý War in the North. Příběh hry se odehrává mezi Hobitem a Pánem prstenů. Vývojáři tak vybrali čas, který Tolkien sice docela dost zmapoval, ale pořád nabízí spoustu prostoru pro nové a nové příběhy.

Hlavním hrdinou nové hry je hraničář Talion, který se rozhodl chránit svobodné národy Středozemě před zlem, které se nachází za Černou bránou. Na tuhle obětavost ale hned na začátku dojede, protože je svědkem, jak mu armáda Saurona zabije milovanou ženu, navíc ani on není ušetřen. Byl ovšem poslán zpět na svět, s několika drobnými upgrady jako přízrak, aby se vydal na osobní pomstu proti pánovi Mordoru. Vývojáři slibují, že nepůjde jen o pomstu, ale budeme postupně odhalovat informace o záhadném prstenu, navíc se máme dozvědět, proč byl vůbec poslán zpět, a kdo je onen duch, který v něm dřímá. Podle vývojářů nemáme čekat, že během hraní potkáme hodně známých postav, ale určitě narazíme na Gluma. S ním má mít Talion spoustu společného, ale více zatím nevíme.

Mordor je pusté místo, které si vybral Sauron jako svojí pevnost z důvodu jeho pohoří, které ho obklopuje ze všech stran, a vytváří hradbu, která ho chrání proti nepřátelům. Rovněž ale díky pohoří mohl skrývat své zlé plány před celou Středozemí. Mordor je pokryt popelem, který neustále vylučuje Hora Osudu.

Je třeba říci, že Middle-earth: Shadow of Mordor je hra odehrávající se v otevřeném světě, která staví na řadě osvědčených mechanik ze sérií Asassin’s Creed a Batman: Arkham. Někdo tak může namítnout, že vývojáři neměli moc tvůrčí originality, ale na druhou stranu nazvat hru jen čistou kopírkou cizích nápadů, by také nebylo správné. Ano, Middle-earth: Shadow of Mordor vypadá podobně, jako zmíněné populární hry, ale i se v docela dost věcech liší, což je patrné hlavně na dalších herních mechanikách.

Menší odlišnosti jsou vidět už u bojového systému. Ten je sice založen na uhýbání a vykrývání útoků nepřátel, a správném načasování vlastního útoku, stejně jako u Batman: Arkham Asylum, jemuž je hodně podobný, a vývojáři inspiraci neskrývají, ale také má několik zajímavých novinek, které vycházejí především z faktu, že Talion je prakticky přízrak, který vládně několika speciálními schopnostmi. Umí se třeba proměnit v ducha, čímž se může teleportovat z boje, případně k nepříteli, kterého rychle sejme. Také umí vyvolat silnou tlakovou vlnu, která odhodí nepřátele v okolí. Tyto speciální schopnosti by navíc mělo jít během hraní vylepšovat, protože vývojáři nezapomínají ani na RPG systém. Pro vylepšování schopností přízraku, ale i pro vylepšení meče případně luku, slouží duše zabitých nepřátel. Více ale zatím vývojáři o systému vylepšení neřekli.

Stejně jako Asassin’s Creed série se bude Middle-earth: Shadow of Mordor zaměřovat také hodně na stealth prvky a tiché likvidování nepřátel. Infiltrace základen skřetů má být jednou z hlavních náplní hry. Aby mohl hlavní hrdina snáze infiltrovat základny, bude mít speciální vidění přízraku (co si budeme povídat, jde o eagle vision z Assassin's Creed), které mu pomůže zjistit rozmístění nepřátel, i případně jejich identifikaci. V této formě, která tak trochu připomíná tu, když si Frodo nebo Bilbo nasadili prsten, ale bude možné se i rychleji pohybovat a navíc se odemknou nové možnosti v boji. Infiltrování základen skřetů samozřejmě nebude jediným typem mise, který se bude ve hře nacházet, i když vývojáři slibují, že je jen na hráči, jak danou část vyřeší, takže by mělo být daleko více cestiček k dosažení cíle. Mise mají být rozmanité, navíc vývojáři slibují i spoustu vedlejšího obsahu, který bude možné plnit. Více ale zatím k tomuto nevíme, ostatně zatím vývojáři ukázali jen malou část.

Místem, kde se hra odehrává, je Mordor, kde se to hemží skřety různých druhů. Mordor není jedno velké město, ale plácek s několika tábory, městečky, zničenými vesničkami a dalšími místy, navíc každé má vždy určitý druh skřetů s vlastními šéfy. Během prezentace byla viděna mise, která byla o infiltraci vesničky, kterou ovládal otrokář Ratbag the Meathoarder. Vývojáři tady ukázali, že není nutné zabít šéfa skřetů, protože ten může být užitečný nejen pro zdroj informací, aby se Talion dostal dále, ale může se na chvilku stát i spojence, kterému může zadat i úkol. V prezentované misi dostal za úkol zabít náčelníka skřetů Orthog the Troll Slayer. Tím se vytvoří zcela nová mise, kterou se budete moci vydat splnit ve volném čase. Výhoda spojence je navíc ta, že se nejedná jen o jednu jednotku, ale jako velitel má vlastní armádu, která může vždy pomoci.

Prvkem, na který jsou vývojáři nejvíce pyšní, se jmenuje Nemesis. Ten zajišťuje, že každý nepřítel, kterého ve hře potkáte, bude mít nějaké jméno, svoji hodnost i paměť. Jakou roli paměť hraje? Především v tom, že když nějakého skřeta necháte utéci, bude moci informovat o vás svého velitele, navíc si bude pamatovat, jak bojujete, takže při dalším střetu změní taktiku boje, aby co nejvíce uškodil. Že si vás bude pamatovat, se neprojeví jen v případném boji, ale i třeba v dialozích nebo filmečcích během misí. Je tak lepší se s každým vypořádat na první setkání, i když ne vždy to bude možné, protože pak by se mohlo stát, že v boji padnete. Smrt v boji tu ale není zase tak velký problém, protože hlavní hrdina je mrtev a je jen přízrakem. Každopádně smrt ho vždy o něco zdrží, protože se nerespawne hned, ale nějakou dobu to trvá, tedy v herním světě. Za tu dobu, co se oživuje, může dojít ve Středozemi ke spoustě událostí. Skřet, který vás zabil, může být povýšen a převzít kontrolu nad určitým územím, ale také může padnout v jiném boji. Svět prostě má žít svým vlastním životem, a díky Nemesis systému bude reagovat na každou vaši volbu. Vývojáři navíc slibují, že na každé rozehrání nás bude čekat odlišný zážitek, protože nikdy svět nebude stejný, stejně jako rozmístění určitých skřetů, a tak dále. Zní to samozřejmě zajímavě, jak to bude ve výsledku fungovat, zatím můžeme jen odhadovat.

Na první pohled vypadá Middle-earth: Shadow of Mordor jako nový Asassin’s Creed ze Středozemně. Můžeme se jen dohadovat, jestli vývojáři se slavnou sérií nechali hodně inspirovat, nebo je vše jen velká náhoda. Nejde ale upřít to, že Middle-earth: Shadow of Mordor vypadá zatím velmi dobře, navíc zajímavý příběh by mohl vše posunout ještě výše. Zatím nemáme důvod nevěřit, že bychom se neměli dočkat skvělé hry. Jsme ale i opatrní, protože v minulosti jsme se už několikrát nepěkně spálili. Pokud vše půjde dobře, hra vyjde letos na podzim pro konzole Playstation 4, Xbox One, Playstation 3 a Xbox 360.

Middle-earth: Shadow of Mordor

ps4ps3x360xone
Warner Bros. Interactive Entertainment, Monolith Productions
Datum vydání hry:
3. 10. 2014
Žánr:
RPG, Hack and slash/Beat 'em up, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře