Killzone: Shadow Fall - multiplayer
Základní informace a Warzone
Vývojáři ze studia Guerrilla Games vytvořili za poslední roky z Killzone jednu z nejdůležitějších značek pro konzole Playstation. Hlavně oba dva díly na Playstation 3 se povedly, přičemž kromě povedené singleplayerové části přinesly zábavný multiplayer, který stavěl na svých vlastních pravidlech a odlišoval se od zaběhnuté konkurence. Není proto divu, že si našel spoustu fanoušků, ostatně Sony i uvolnila hru více hráčů třetího dílu samostatně. V očekávaném next-gen pokračování Killzone Shadow Fall se rozhodli vývojáři udělat několik poměrně velký změn a přinést i řadu novinek, přičemž z prvních dojmů se i zdá, že se nyní vše zaměřuje ještě více na divoké přestřelky, tak trochu v duchu populárního Call of Duty. Z videí se může jen zdát, že jde jen o další klon, naštěstí si Killzone Shadow Fall pořád udržuje svojí jedinečnou sci-fi ponurou atmosféru velkého konfliktu, a samozřejmě se pořád staví hodně na taktice s týmem. Zatím jen těžko odhadovat, jak to vše, o čem se zmíním níže, bude ve výsledku fungovat. Zatím se ale Killzone Shadow Fall jeví jako hodně zábavná akce až pro 24 hráčů, která do stereotypu nespadla ani po několika hodinách hraní.
Když vývojáři začali vytvářet multiplayer u Killzone Shadow Fall, hodně pročítali diskuze, co vlastně hráči chtějí, co jim na předchozích dílech vadilo, a podle tohoto se zařídili. Chtěli jste dedikované servery? Máte je mít. Chtěli jste si někdy vytvářet prakticky své vlastní herní režimy? Pokud ano, budete z nového Warzone doslova šílet. V něm si prakticky můžete vymyslet svůj vlastní herní režim z několika desítek kombinací, a poté ho nasdílet dalším hráčům, případně si zakládat své vlastní primární hry. Vývojáři navíc slíbili, že ty nejlepší Warzone režimy budou umisťovat na viditelné místo, aby si je mohl zahrát naprosto každý. Vytváření vlastních Warzone režimů by mělo hře dodat velkou rozmanitost, a když jsem viděl, kolik vlastně existuje kombinací, šla mi hlava kolem.
Pokud se nechcete patlat s vlastními Warzone, samozřejmě postačí si nějakou tu rozehranou hru vyhledat a o nic se nestarat. Killzone Shadow Fall je určen jak novým hráčům, tak fanouškům. Fanoušci si samozřejmě budou hrát se vším možným, příležitostní hráči ale určitě ocení i možnost se připojovat do her ke kamarádům přímo z menu konzole Playstation 4. U Warzone je nutné ještě dodat, že bude hned několik oficiálních přímo od vývojářů z Guerrilla Games, které vycházejí z oblíbených klasický herních režimů. Jen ještě doplním, že v týmových režimech proti sobě bojují vojáci VSA a Helghasti, ale tak to určitě víte.
Třídy
V Killzone Shadow Fall si budete moci vybrat ze tří tříd, které se sice jinak jmenují, oproti předchozím dílům, ale ve výsledku přinášejí totéž. První třídou je klasický voják Assault, který si libuje hlavně v přestřelkách a tedy stojí vždy v první linii. Assault umí střílet nejen z jakékoliv těžké zbraně, ale umí vytvářet i obranné nano štíty, které budou odrážet střelbu nepřítele. Tyto speciální nano štíty bude ovšem možné zničit, případně vyřadit z provozu EMP přílohou u zbraně. Štíty bude možné i zakázat během hraní v Custom Warzones. Dále Assault bude moci aktivovat jednu ze tří sekundárních schopností. Speed Dash mu dodá na krátkou dobu větší rychlost. Tato schopnost se hodí především pro režimy jako Search & Destroy, případně při útěku před nepřítelem. Druhá schopnost se jmenuje Stun Blast, a jak už název napovídá, na krátký čas omráčí nepřítele, který se tak stane snadným cílem. Tato schopnost se hodí i ve chvíli, když je nepřátel hodně a ti útočí z několika směrů. Poslední schopnost Assaulta se jmenuje Buddy Drone. Tato schopnost spočívá v nasazení malého létajícího drona, který ihned začne střílet po nepříteli. Drony budete moci graficky upravovat podle svých představ.
Druhou třídou ve hře je Scout, který se přestřelek moc neúčastní, spíše vyčkává na nepřítele v úkrytu, aby mohl ve správný čas zaútočit z velké dálky nebo naopak z velmi krátké vzdálenosti. Scouty je většinou v boji těžké rozpoznat, většinou je vidíte až v momentě, když už je příliš pozdě, i třeba díky jejich stealth schopnostem, které je dělají prakticky neviditelnými na větší vzdálenost. I Scout má několik zajímavých sekundárních schopností. Tactical Echo mu umožní vyslat radarový impuls, který zvýrazní všechny nepřátele v blízkosti. Tato schopnost navíc předá pozici nepřátel i spojencům. Schopnost Emergency Teleport zase umožňuje Scoutům teleportovat se na různé části mapy, třeba v momentě, když se dostanou do potíží. Během hraní může Scout rozmisťovat i Stun Drony, kteří čekají na nepřítele, kterého následně omráčí lehčím výbuchem. Třetí třídou ve hře je Support, o němž ale vývojáři zatím moc informací neprozradili. Dá se ale odvodit, že bude zásobovat ostatní hráče na bojišti, třeba náboji nebo lékárničkami, případně bude stavět obrané střílny. Jakmile ho vývojáři představí, samozřejmě informace přinesu v novince.
Systém vývoje a zbraně
V akčních hrách a hlavně tedy v jejich multiplayeru nemůže chybět vývoj postavy, tedy hráče. Killzone Shadow Fall v tomto nespoléhá na klasický XP systém, jaký můžete vidět třeba u Call of Duty nebo Battlefieldu. Vývojáři přišli se svým vlastním, který je založen na systému odměn za splněné menší úkoly/výzvy během hraní. Ty pak přidávají body do úrovně hráče, za což budete odměněni různými novými součástkami pro zbraně, jinou municí a dalšími bonusy. K dispozici bude na začátku více jak 1500 výzev. Ty nejlehčí budou spočívat třeba v likvidaci věže, ale samozřejmě budou i hodně těžké. Jedna bude spočívat v zabití protivníka laserovou minou ve chvíli, kdy ponese maják. Vývojáři do her připravili i systém nazvaný Combat Honors (Bojová vyznamenání). Během boje budete dostávat speciální vyznamenání, která vám aktivují několik speciálních bonusů. Tato bojová vyznamenání budou jen dočasná pro danou hru, takže když ji dohrajete, automaticky vám zmizí. Nepřenesou se do dalšího kola. Pokud nebudete chtít hrát s vyznamenáními, půjdou vypnout v Custom Warzones, když budete zakládat vlastní hru.
Z dostupných ukázek je patrné, že Killzone Shadow Fall staví na hodně rychlé akci, které nechybí prvky ze singleplayerové části. Najdete tu fungující krycí systém, který je kompletně přebrán z části pro jednoho. Navíc multiplayerová část zahrnuje spoustu brutálních zakončení. On Killzone Shadow Fall je ostatně hodně brutální hrou, daleko krvavější než veškerá konkurence, která se objeví ve stejnou dobu na trhu. Killzone: Shadow Fall bude obsahovat i Spotlight Systém. Na konci každého kola budou v animaci ukázáni tři nejlepší hráči vítězného týmu, a tři hráči týmu, který prohrál. Vybraný hráč vítězného týmu bude moci ve speciální sekvenci namačkat určitou animaci, která efektivně druhý tým dorazí. Pokud se mu to nepodaří, dostane šanci protihráč, aby se vítěznému týmu pomstil. K likvidaci protivníků budete moci použít hned 22 různých zbraní, které jsou pro každého odemknuty hned na začátku. Každá zbraň se od sebe liší nejen vizuálním zpracováním, ale i svým chováním. Všechny zbraně jsou v multiplayeru založeny na systému skill-based, takže nebudou mít zpětný ráz ani automatické zaměření.
Ve hře existuje 19 různých součástek pro zbraně, které si můžete odemknout, přičemž slouží k rozšíření funkčnosti zbraně. Můžete třeba svoji oblíbenou zbraň obohatit o daleko ničivější náboje, lepší mířidla, tlumiče nebo velikost zásobníku, a tím se stát daleko obávanějším válečníkem. Přílohy se pro každou zbraň budou lišit, třeba některé zbraně nemají prostor pro upevnění granátometu, zatímco jiné s ním budou kompatibilní. Granátomet nebo raketomet tak nyní nebude jako sekundární zbraň. Vývojáři se pro toto rozhodli z důvodu, aby bylo méně přepínání zbraní a vy se tak mohli soustředit pouze na hraní a kolikrát pořádně hektické přestřelky. Kdo by také chtěl neustále přepínat během boje zbraně že? Nyní budete mít vše pěkně po ruce.
Dodatečné informace, grafika a nový obsah
Někteří z vás možná uvítají, že Killzone Shadow Fall bude obsahovat i boty s umělou inteligencí, pokud budete chtít občas zatrénovat a naučit se mapy pro snazší následné online hraní. Boty ovšem budete moci používat i ve svých Warzone, třeba z nich budete moci složit jednu frakci, aby proti sobě hráli lidé vs. boti. U botů je nutné dodat, že hraní s nimi nebudete levelovat, tedy dokončovat různé výzvy. Multiplayer bude obsahovat i online žebříčky, takže se budete moci hned srovnávat s kamarády, ale i nejlepšími hráči z celého světa.
Velkou otázkou u Killzone Shadow Fall byl framerate. Během GamesComu se objevila informace, že hra poběží v rozlišení 1080p při 60fps v multiplayeru – v singleplayeru bude mít hra lock na 30fps. Vývojáři nám ale nyní řekli, že ačkoliv se snaží o 60fps, nastanou situace, ve kterých framerate klesne, ale nemělo by se jednat o nic drastického. Půjde pouze o pád o několik snímků, takže byste neměli během hraní nic poznat. Vývojáři by sice mohli hru uzamknout na 60fps, ale museli by odstranit několik pokročilých a náročných efektů na GPU, a to rozhodně nechtějí. „Chtěli jsme, aby Killzone Shadow Fall nabídnul v multiplayeru parádní vizuální podívanou s úžasnou mírou detailů v rozlišení 1080p. Jsme velmi hrdí na výsledek, protože při procházení map si můžete všimnout spoustu složitých detailů, od lesklých povrchů nebo hýbajícího se listí na stromech,“ dodávají vývojáři.
Než článek ukončím, musím se zmínit i o dodatečném obsahu, který budou vývojáři po vydání hráčům servírovat. Všechny mapy, které se v budoucnu pro Killzone Shadow Fall objeví, budou zcela zdarma formou updatů. Nebude se za ně platit. Vývojáři chtějí, aby všichni hráči měli možnost hrát nové mapy, a aby tak nenastala situace, že se hra nebude chtít do daného zápasu připojit, jenom kvůli tomu, že někdo nemá zakoupen nový balíček. Tohle je určitě dobrá informace. Přesto vývojáři po vydání připraví i několik placených přídavků, mezi nimiž budou nové herní režimy a hlavně kooperativní režim, připomínající Hordu. V něm budete moci až se třemi dalšími kamarády bojovat proti hordám neustále silnějších protivníků. S kooperativním režimem mají vývojáři více plánů, ale zatím si informace nechávají pro sebe, ostatně objeví se až někdy během příštího roku. Do té doby je času dost na konkrétnější informace.
Když se podíváme na Killzone Shadow Fall, je jasně vidět, že se vývojáři nechali hodně inspirovat u série Call of Duty, ovšem pořád si udržují svojí vlastní identitu a přinášejí i několik rozhodně zajímavých novinek. Z prvních dojmů je Killzone Shadow Fall hodně zábavný, skvěle se hraje, hlavně na novém Dualshocku 4, takže nevidím důvod, proč by se z něj nemohl vyklubat velký hit, kvůli kterému se vyplatí koupit nová konzole. Killzone Shadow Fall se objeví na našem trhu 13. prosince. Zůstaňte naladěni pro další informace.
Komentáře