Gears of War 4 - dojmy z MP bety

preview  21
Martin Šmíd, 18. 4. 2016 1:41
Gears of War je moje nejoblíbenější herní série vůbec a je to pro mě vždy důvod číslo jedna, proč si jako první pořídit herní konzoli od Microsoftu. První díl se vyznačoval revolučním grafickým kabátem, neotřelostí, mírně hororovou atmosférou a nepopsatelnou brutálností. Navíc poutavou příběhovou část doplňoval nezaměnitelný multiplayer, ve kterém jsem strávil stovky, možná tisíce hodin.

Ačkoli hororová atmosféra se v dalších dílech vytratila, ostatní aspekty si série uchovala a posunula je ještě dál, za hranici, kam se vydalo jen málo her. Třetí díl trilogii završil tak dobře, jak to jen šlo a já si Gears již na vždy zamiloval. Jenže každá hvězda jednou vyhasne. První zklamání se dostavilo s GoW Judgment, na tom už nedělali přímo lidé z Epicu, ti hru pouze vydali, o vývoj se postaralo studio People Can Fly, a hru nezvládlo tak dobře, jak jsem já a každý fanoušek série očekával. A pak přišla další rána, o které jsem si dlouho nebyl jist, zda sérii přinese další dny, měsíce a roky slávy, nebo ji naprosto potopí. Microsoft od Epicu sérii odkoupil a vývoj svěřil svému vlastnímu studiu Black Tusk Studios (Microsoft Vancouver), nyní známým jako The Coalition. První uklidnění přišlo společně s Rodem Fergussonem, který na značce i nadále pracuje. Opravdový kámen mi ale ze srdce spadnul až s příchodem multiplayerové betaverze, která je velmi dobrá a ukazuje velký potenciál.

Multiplayerová beta ukazuje, že Gears 4 je brutálním, stylovým, hardcorovým a velmi dobrým zážitkem, který vznikl kombinací prvků Gears 1 a 3. Setkáváme se se starými, dobře známými zbraněmi, ale také s několika novými, jako je třeba Dropshot, který je pomyslnou náhradou za Krtkomet z Gears 3. Zvuk a fungování zbraní je velmi blízké prvním Gearsům, nostalgie a neotřelost z nich přímo srší. Cover systém, včetně systému střelby z krytu, je z Gears 3, tam fungoval jednoznačně nejlépe a hladce, bez zádrhelů, a tento funkční a několik dílů broušený systém používají tedy vývojáři i zde.

Akce je klasicky velmi svižná, ačkoli se hraje pouze 5v5, což by se někomu mohlo zdát málo. Mapy jsou tomu ale jako vždy skvěle přizpůsobeny, speciální zbraně jsou vhodně umístěny a každá mapa má tradičně nějaký výrazný bod, o který se svede hlavní, neskutečně krvavá bitva. Co je příjemná změna a návrat ke kořenům, je fakt, že Lancer v multiplayeru nemá téměř žádný zastavovací účinek (a já doufám, že to tak zůstane i v plné verzi), takže kempři, kteří vás s Lancerem v ruce překvapí někde z krytu, mají mnohem těžší práci. Není tak snadné někoho ustřílet, ne pokud je dostatečně rychlý a zná pokročilé Gearsácké techniky, jako je třeba wallbouncing nebo straferunning. Rozhodující je proto Gnasher a speciální zbraně rozmístěné po mapě. Lancer v multiplayeru slouží pouze jako záloha, a dle mého je to tak dobře. Hratelností je Gears 4 nejpodobnější trojce, ale pomyslnými "pravidly" či stylem hraní je to návrat ke kořenům, kde jediný výstřel z Gnasheru může znamenat vítězství, nebo prohru.


Zatím máme možnost vyzkoušet 3 herní režimy. Prvním je klasický Team Deathmatch, ten zřejmě nikomu vysvětlovat nemusím. Druhým je CO-OP TDM, což je také Team Deathmatch, ale nepřátelský tým tvoří pouze umělá inteligence. Je to herní režim určený úplným začátečníkům, ale já bych ho ani těm moc nedoporučil, hodí se maximálně na prozkoumání map. Hrát se v něm určitě nikdo nenaučíte, od botů nemáte co okoukat, od zkušenějších hráčů v klasickém multiplayeru ano. Třetím režimem je úplná novinka v sérii nazvaná Dodgeball, což by se dalo přirovnat k Popravě nebo Válečné Zóně z předešlých dílu, má to ale jeden háček. Hraje se klasicky 5v5 a každý hráč má jeden život. Tady ale na scénu přichází zmiňovaná novinka. Vždy, když zastřelíte protihráče, tak obživne některý z mrtvých spoluhráčů. Funguje to samozřejmě i obráceně, když zemřete, obživne některý z protihráčů... Cílem je vyzajíbet celý nepřátelský tým. Tento režim se skvěle hodí pro hraní s kamarády, když ale hrajete sami s náhodnými hráči, tak to může být spíše frustrující, hlavně pokud nemáte zrovna dobrý tým. Spoluhráči se ze spawnu rozutečou do všech koutů mapy a posléze tam většinou také v osamocení padnou, což moc zábavné není...

Jediný aspekt, od kterého jsem očekával trochu víc, je grafické zpracování. Ačkoli hra vypadá pěkně, místy téměř úchvatně a detailů je mnoho, tak nejedna textura je na úrovní Gears 3. Což je na nové generaci konzolí trochu málo. Je ale třeba brát v potaz, že Gears 3 jelo i v mp "pouze" ve 30 fps, sice skálopevných, ale 30. Multiplayerová část Gears 4 jede v 1080p a 60fps, navíc se jedná pouze o betu. Nepochybuji o tom, že finální verze bude vypadat ještě lépe, hlavně pak v singleplayeru. Tam se vývojáři na grafiku zaměřili víc, proto singl pojede "jen" ve 30 fps.

Na závěr už bych jen dodal, že poloveřejná beta pro majitele Gears of War Ultimate Edition začíná už dnes. Ostatní hráči se zlatým členstvím si budou moct Gears 4 ozkoušet od 25. dubna. Nyní si jdu dát několik dalších zápasů, uvidíme se na bojišti!

TIP: Ještě jeden tip, současná verze bety nenastavuje region (servery, ke kterým se připojíte) automaticky. Takže si v menu v nastavení hry zvolte Evropu, jinak budete zažívat nepříjemné lagy.

Dojmy napsal: Vilém Váňa (Time Splitter)

Gears of War 4

xone
Microsoft Game Studios, Black Tusk Studios
Datum vydání hry:
11. 10. 2016
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
8/10

Komentáře