GC09 - God of War 3
Kratos, nejmladší Spartský kapitán, který prošel mnohými bitvami a díky svým brutálním způsobům byl v armádě velmi oblíben. Jednou jeho armádu napadli barbaři, kteří ji zničili a Kratos zaprodal svoji duši Areovi, bohu války, aby mu pomohl tuto už ztracenou bitvu vyhrát. Od té doby mu sloužil a plnil vše, co si zamanul. Až do doby, než tragicky zemřela Kratova žena s dcerou. Od té doby Kratos chtěl jen jedno - smrt a pochopitelně i pomstu. V ten moment se objevuje Athena, bohyně moudrosti a vítězné války, ochránkyně statečnosti, práva, spravedlnosti a umění, která Kratovi slíbí odpuštění, pokud zachrání město Atheny před hněvem Área. Jediná možnost je tak najít Pandořinu skřínku, s jejíž pomocí jde Ares zničit. Jak jistě všichni víte, to se Kratovi povede a on sám usedne na trůn jako Bůh války. Druhý díl začíná ve chvíli, kdy je Kratos ochoten zničit města, kde bojují spartská vojska. To se ani trošku nelíbí bohům, kteří mu nejprve odeberou božskou moc a poté ho sám Zeus pošle za svým bratrem Hádem do podsvětí. Kratos se ale nevzdá a z podsvětí uteče, aby zničil Olymp jednou pro vždy. Na konci jsme byli svědky ošklivého poranění Dia, který utekl zpět na Olymp. Kratos se tak rozhodne naposled navštívit Titanomachyi, aby přemluvil Titány, kteří mu mají pomoci zničit bohy. Celá hra poté končí tím, jak Titáni stoupají na Olymp.
Nebudeme zde rozebírat God of War: Chains of Olympus, což je pro hlavní linii celkem nepodstatný prequel, a raději se pojďme věnovat třetímu dílu, který naváže na konec dílu druhého. Budeme tak svědky Kratovy honby za Bohy, aby je konečně zničil a došel tak na konec své obrovské pomsty. Během své cesty potkáme určite nesčetně bohů, přičemž by se měla vrátit i Athena, která bude opět sloužit jako Kratův rádce. Kromě ní můžeme čekat na souboj Krata s bohem slunce Héliem, ale už je potvrzen i souboj s Diovým bratrem, bohem podsvětí, Hádem. Kromě toho potkáme během hry i boha moří Poseidóna a určitě nebude chybět ani samotný vládce bohů Zeus, na kterého má Kratos pořádný vztek. Souboj s ním zřejmě bude patřit opět k jednomu z vrcholů hry a už se moc těšíme, až se proti němu postavíme. Nově se objeví i bohyně Héra, manželka Dia. Její úkol ve hře je zatím neznámý, ale těžko si představit, že by se postavila proti Diovi a pomáhala Kratovi. Dále můžeme čekat nádhernou Pandoru, kterou bohové sešlou na zem, aby zamotala Kratovi hlavu.
Autoři slibují, že veškeré lokace ve hře jsou čtyřikrát rozlehlejší než ty, které jsme mohli vidět v druhém díle. Je to hlavně kvůli velkému výpočetnímu výkonu konzole Playstation 3, díky níž mohli vývojáři udělat přesně takovou hru, jakou od prvního dílu chtěli udělat. Oni sami přiznávají, že třetí díl je jejich velkým splněným snem. Zatím můžeme jen spekulovat, kam se Kratos ve třetím díle podívá, ale určitě nebudou chybět designérsky skvěle vytvořené scenérie, nad kterými spadne brada nejednoho hráče až na zem. Vývojáři si znovu chtějí pohrát s epickými pohledy na scénu, kdy vidíme Krata třeba v dáli, jak bojuje s hordou protivníků, přičemž se kamera bude k bitvě přibližovat. Základem God of War je pochopitelně řežba od začátku do konce, kde porcujeme jednoho protivníka za druhým. Ani zde souboje nebudou chybět, a navíc mají být daleko brutálnější než v minulosti. Kratos tak umí stejně dobře utrhnout hlavu bohu, jako vyříznout střeva Kentaurovi. Vývojáři pořádně přitvrdili na brutalitě, čemuž dopomáhá i nový grafický engine, který zvládá i ty největší detaily.
Nelze se pak divit, že hra bude určena jen dospělému publiku, přičemž v některých zemích projde hodně velkou cenzurou a někde je dokonce zákaz God of War 3 prodávat. K likvidaci protivníků bude Kratos používat svoje dvě čepele pojmenované Blades of Chaos, ale chybět nebudou ani sekyry, meče, luk a nějaké ty silné rukavice. Zatím víme jen o zbrani Cestus, což je vlastně obrovská rukavice v podobě lva, která dokáže zničit nejednu překážku. Kromě základních komb se Kratos do druhého dílu naučil řadu novinek, avšak i nepřátelé se nyní dokážou čím dál více bránit, a jak budeme se blížit ke konci, můžeme očekávat daleko nebezpečnější protivníky, kteří nám pořádně zatopí. Kratos tak na jejich poražení většinou nebude stačit, takže může v hodně případech používat novinku v podobě Kyklopa. Když se tento zlobr objeví na scéně, stačí mu zasadit pár ran a poté ho chytit za oko a ovládat ho. Zlobr se stromem v ruce zničí štíty většině protivníků a dokáže je jednou ranou i odklidit z cesty. Další novinkou v God of War 3 bude překonávání propastí pomocí Harpií. Tyto bytosti, napůl žena a napůl pták, budou ve hře hojně zastoupeny, přičemž jsme byli při hraní demoverze svědky toho, jak Kratos ve výskoku Harpii chytil a ta ho přenesla přes nějakou tu menší propast. Harpie pochopitelně nepřenese Krata přes propast jen tak zadarmo. Musíme do ní během letu sekat čepelí, z které tak odpadává nejen krev, ale i peří. Let u Harpie je zřejmě předem naplánován, takže jde jen o přesun. Směr hráč řídit nebude. Po přesunutí na novou plošinku Kratos Harpii rozpůlí.
Během hry si přijdeme i pro hlavu boha slunce Hélia. Tu mu kratos vlastnoručně utrhne. Jeho hlava má pro zbytek hry velký význam. Dokáže totiž ukázat tajné dveře a místa, která vidí pouze bohové. Rovněž jeho oči vyzařují spoustu světla, takže dokážou osvětlit temnou chodbu, ale i ozářit nejednoho protivníka, který na chvíli zůstane bezradný a vy tak máte čas ho rozsekat na malé kousky. Kromě soubojů s bossy a všelijakými menšími protivníky se ve hře setkáme i s řešením logických puzzlů. Většinu puzzlů budou představovat spíše prostorové hádanky, kdy budeme muset otočit pákou, aby se otevřely dveře na opačném konci mapy. Hádanky nemají být nikterak složité, aby hra měla velký spád a hráč se během hraní nenudil. Chybět nebudou ve třetím díle ani tolik oblíbené erotické minihry, při kterých se Kratovi doplní život ale i mana.
Dojmy z hraní – Protože jsme měli možnost si hru zahrát, nyní přichází čas, abychom se s vámi podělili o dojmy, kterých je opravdu mnoho, ale bohužel těch několik řádek vůbec nevystihuje to nadšení, které po dohrání následovalo. K dispozici jsme měli E3 demoverzi, kdy Kratos začíná u jakéhosi paláce likvidovat zombie vojáky, kteří zde operují. Už po uchopení ovladače a několika krocích nás uchvátila nádherná grafika, která ukazuje nejeden detail a patří k tomu nejlepšímu, co jsme zatím mohli vidět. Ovládání hry se od minulých dílů moc nezměnilo. Menší útoky provádíme čtverečkem a zapojením trojúhelníku provádíme silnější komba, jež jsme mohli vidět už v předchozím díle. Ihned jsme vyzkoušeli i kolečko, kterým Kratos kostěného protivníka chytil pod krkem. Nyní má zřejmě hráč několik možností. Buď ho může jednoduše sprovodit ze světa, nebo si z něj udělat štít a v rozběhu s ním porazit jeho komplice. Vyzkoušeli jsme druhou možnost po stisknutí čtverečku, přičemž horda protivníků začala padat do podsvětí jako kuželky. Přes létající Harpie následovala cesta na palácové náměstíčko, kde jsme svedli souboj s Kentaurem a jeho pomocníky. Souboje ve třetím díle jsou velmi efektní, čemuž dopomáhají i nové, mistrně zvládnuté pohyby hlavního hrdiny, které vypadají jak v reálu. Výborná choreografie ve třetím díle hraje velkou úlohu, a díky ní si budete každý souboj náležitě užívat.
God of War 3 bude podle předvedeného dema obsahovat spoustu filmových momentů, a my teď jeden zmíníme. Když jsme si prosekali cestu ke katapultu, kterým jsme později sestřelili létající kočár, ve kterém se proháněl Helios, objevil se za našimi zády Minotaurus. Jeho nástup byl tím nejlepším, co jsme mohli v současných hrách vidět. Následoval souboj, při kterém jsme ho mohli jednoduše umlátit, nebo mu přes tlačítkový souboj useknout ocas, následně ulomit roh a zabodnout mu ho do hlavy. Během souboje jsme si mohli měnit i zbraně, přičemž v demoverzi byly jen Kratovy základní čepele a novinka v podobě lví rukavice Cestus. Zbraně si jednoduše měníte pomocí šipek na ovladači. V této pasáži trochu zlobila kamera, která občas zabírá souboj z takového úhlu, kdy protivníka moc dobře nevidíte a šviháte meči naslepo. Doufejme, že si s kamerou vývojáři ještě pohrají.
Občas bude muset Kratos přeletět i delší propast, kterou jedna chudinka Harpie jen těžko zvládne. O tom jsme se přesvědčili v pasáži, kdy jsme museli přeletět k paláci, do kterého dopadl sestřelený Hélios. Chytili jsme tak klasicky Harpii L1 a bodáním pomocí kolečka jsme se dostali k další, na kterou jsme z už rozpůlené harpie seskočili. Takto jsme pokračovali až k pevné zemi, na které už nás čekala skupinka kostlivců, aby nás přivítala. Po několika pasážích, kdy jsme lezli po římsách a několikrát si zabojovali s kostlivci, jsme dorazili do míst, kde se nacházel poraněný Hélios, ale i skupinka dobře ozbrojených protivníků. Zde přišla na řadu novinka v podobě Kyklopa, kterého jsme museli nejdříve zranit, abychom si ho mohli osedlat. Jeho ovládání nám přišlo velmi jednoduché, přičemž komba jsme používali klasickými tlačítky, jako je čtvereček a trojúhelník. Po likvidaci Héliovy stráže jsme se konečně dostali k minihře, ve které jsme mu utrhli celkem brutálním způsobem hlavu. Po této scéně byl Kratos celý od krve a nějakou dobu trvalo, než z něj zmizela. Héliova hlava je užitečný pomocník, který dokáže odhalit skryté dveře, a zároveň i oslnit nepřátele v tmavé chodbě. Oslnění nepřátelé chvilku svítí, takže není problém hlavu rychle schovat a vypořádat se s nimi pstaru, tedy mečem. Po této pasáži následoval menší let zpět na povrch, kde demoverze končila.
Sony s God of War 3 sází na jistotu. SCE Santa Monica Studio prostě umí i po odchodu dvou klíčových vývojářů vytvořit špičkovou hru, na kterou se bude dlouhé roky vzpomínat. Už první informace vypadaly úžasně, ale po zahrání můžeme potvrdit, že God of War 3 nebude revolučním počinem, ale skvěle hratelnou akční mlátičkou v nádherném grafickém provedení, které jí můžou ostatní hry jen závidět. Březen příštího roku se zapíše do historie videoher.
Komentáře