GamesCom 2012 - Remember Me
Hra Remember Me všechny herní novináře překvapila, ale neslyšeli jsme o ní poprvé. Už před rokem ji francouzské studio Dontnod prezentovalo, jen se tedy jmenovala pracovně Adrift a vznikala v tu dobu exkluzivně pro Playstation 3. Jenomže, o pár týdnů později se Sony rozhodla zrušit několik projektů, mezi nimiž byl i Adrift. Vývojáři naštěstí celý projekt vzali a začali ho nabízet ostatním vydavatelům. Na udici se nakonec chytl Capcom, který v poslední době hledá vývojáře pro nové hry, z nichž by mohl udělat další úspěšnou sérii. Tu chce pochopitelně udělat i z Remember Me, a pokud se celá hra povede tak, jak vývojáři během Gamescomu neslibovali, nejde o nic nereálného. Potenciál tu je obrovský, jen ho dokázat využít.
První záběr na Remember Me ukazoval dost futuristickou Paříž roku 2084, která tak trochu připomínala poslední Deus Ex. Ostatně takto si vývojáři her hodně často představují blízkou budoucnost, kde na každém rohu svítí všelijaké billboardy a pořádek v ulicích hlídají nejrůznější skenery. Na policistu byste prostě jen tak nenarazili. Po chvilce na obrazovku vstoupila hlavní hrdinka Nilin. Ta už na první pohled nevypadá jako normální holka od vedle, protože zvládá šplhat po barácích a rozhodně se jen tak něčeho nezalekne. Ihned jsem se dozvěděl, že je doba, kdy jsou všichni vybaveni jakousi čtečkou paměti Sensation Engine, kterou mohou lidé navzájem sdílet. Nápad je to jistě skvělý, ale jak už to tak bývá, občas se najdou ti špatní, kteří mají s tímto vynálezem vlastní plány. Mezi ty špatné patří i společnost Memoryeyes, hlavní dodavatel Sen-Sen implantátů, po níž hlavní hrdinka jde, ale je to i opačné, protože tato zlá společnost vymazala Nilin většinu vzpomínek, takže ta se je nyní pokouší znovu najít. Nilin se proto jako lovec vzpomínek vydává napříč Paříží, samozřejmě za podpory tajné skupiny Errorists, aby nejenom našla všechny své vzpomínky, ale také si to pěkně vyříkala se všemi padouchy.
Za lovce vzpomínek jsme ještě v žádné hře nehráli. Na tomto vývojáři dost staví, ale pokud jde o hratelnost, jedná se o mix nesčetně jiných her, z nichž si brali inspiraci. Futuristické město je klasický Deus Ex, jak jsem ostatně zmínil v předchozím odstavci, a proč ne, Paříž za deště má své kouzlo a měla ho i v prezentované demoverzi. Ze série Assassin’s Creed si zase Remember Me vypůjčilo lezení po budovách, které zde působí velmi podobně, a řekl bych, že stejně se bude i ovládat. Prezentovaná demoverze může budit trochu pocit, že půjde o dost lineární záležitost, ale opak by měl být pravdou. Demoverze byla připravena jen pro Gamescom a mise mají být ve finální verzi složitější a nemají tak vodit hráče za ruku.
Prezentovaná demoverze začala komunikací Nilin s Edgem ze skupiny Errorists, který ji řekl, že by bylo dobré najít jistého Franka Forlana. To je jediné, co jí její přítel na telefonu řekl, takže Nilin vůbec neví, kde ho má najít. Naštěstí díky technologii, která umí číst lidem vzpomínky, zjistí od náhodných kolemjdoucích, kde se hledaná osoba nachází. Nebylo proto poté těžké se k němu vydat. Jeho likvidace by byla pro hlavní hrdinku asi snadná práce, ostatně je to trénovaný zabiják, ale to by bylo dost nudné. Kde kdo umí vzít pistoli a prostřelit někomu hlavu. Dohnat ale někoho k sebevraždě přes vzpomínky, které mu jdou upravit, to je samozřejmě jiné kafe, a jak je vidět z prezentované demoverze, i takto jde vraždit.
Frank Forlan se před několika dny rozešel se svojí přítelkyní Alex, s čehož má samozřejmě výčitky a pořád nad rozchodem přemýšlí. Proč mu ale tyto vzpomínky trochu neupravit. Jak ukázala prezentovaná demoverze, šlo ve vzpomínkové scéně manipulovat s nejrůznějšími předměty, třeba flaškou od vína nebo dokonce pistolí. Nejprve jsem byl svědkem, jak Frank namířil na Alex zajištěnou pistolí a zmáčkl spoušť, samozřejmě se nic nestalo, takže Alex odešla. Proto se vzpomínka přehrála znovu, přičemž tentokrát Nilin zbraň odjistila, takže po stisknutí spouště Frank svoji přítelkyni Alex zastřelil. Samozřejmě jen v mysli, protože ve skutečnosti je stále živá. Jak se ale ukázalo, tato vzpomínka stačila na to, aby si Frank prohnal sám kulku hlavou. Demoverze byla zakončena příchodem Alex, která se nad mrtvolou svého bývalého přítele rozkřičela.
Remember Me není hra, která by stavěla jen na jednom druhu misí. Prezentovaná demoverze byla jen menší ukázkou, co nás čeká, ale už se objevily i další záběry z pozdějšího hraní, kdy hlavní hrdinka musí prchat před nepřáteli, přičemž neváhá používat i speciální schopnost přitahování plošinek nebo otevírání dveří. Toto je zase jedna z těch skákacích misí, navíc spojená s bojem se skupinkami nepřátel. Samozřejmě, hlavní hrdinka umí nějaká ta komba, která si navíc bude možné libovolně nastavovat. Likvidace protivníků je z předvedených ukázek velmi různorodá, zvláště díky možnosti nabourávání do jejich Sensation Engine čtečky, takže můžete třeba nepřátelského vojáka donutit, aby zaútočil na své kolegy. Bojový systém je jedním z dalších pilířů hry, a jak se zdá z prvních ukázek, mělo by se jednat o hodně komplexní záležitost.
Ze hry Remember Me mám po prezentaci velmi dobrý dojem. Hlavně se mi líbil námět a originální likvidace cílů přes vzpomínky, ale samozřejmě ani hratelnost nevypadala špatně, protože si bere to nejlepší z osvědčených sérií. Nyní jen doufat, že vše dobře dopadne. Potenciál tu je obrovský. Konečný verdikt nad Remember Me budeme moci říci v příštím roce, až vyjde na Playstation 3 a Xbox 360.
Komentáře