Epic Mickey

preview  5
Petr Strecker, 2. 2. 2010 23:48
V roce 1928 vznikla dnes již legendární postavička, do které by asi nikdo jen tak neřekl, že se stane tak slavnou. Znalejším asi okamžitě dojde, o kom je tu řeč. Slavný Mickey Mouse ale upadá stále více a více a především u mladšího obyvatelstva planety je nahrazován rádoby figurkami jako je Hannah Montana nebo například Jonas Brothers. Mickey je tedy odstrčen, stejně jako pohádkový králík Oswald, kterého Mickey kdysi nahradil. Od Disney se tak čekalo, že svojí vlajkovou loď bude chtít oživit nějakým filmem či novou animovanou sérií, nakonec ale padl los na žhavou herní novinku v podobě titulu Epic Mickey pro Nintendo Wii. Ještě než tuto stránku opustíte v domnění, že se jedná o další obyčejný titul prezentující se skrze ksicht slavné pohádkové postavičky, pročtěte si alespoň několik následujících řádků. Pokud vás nepřesvědčíme o jedinečnosti titulu teď, potom už pravděpodobně nikdy.

Předem by se slušelo uvést na pravou míru pár velice důležitých faktů. Hlavním faktorem vypovídajícím o kvalitě je hlavní autor hry - legendární Warren Spector. Toto jméno dalo světu hybridní FPS kříženou s RPG jménem Deus Ex, který se stal téměř okamžitě modlou mezi hráči. Hra je doposud v mnoha ohledech nepřekonaná a Spector má podobné ambice i s Epic Mickey. Jak vidno, Disney vkládá do hry obrovské naděje, když vývojáře sponzoruje obrovským tokem peněz. Doufejme, že to ovlivní kvalitu jen kladně. Pojďme se nyní na hru podívat blíže. Pastičky na myši a dvacet deka sýra s sebou. Ne jako návnadu, ale jako svačinu.

Příběh hry začíná, když Mickey vstoupí skrze zrcadlo do neznámého světa, vytvořeného čarodějem Yen Sidem, který sem posílal všechny své vytvořené kreace. Svět je na první pohled temnější a zvrácenější podobou Mickeyho světa, přičemž je celý kreslený. Proto se pravděpodobně nebudete divit jeho názvu Cartoon Wasteland. Jenže Mickey jakožto správný nešika rozlije barvu a znemožní si tak odchod zpět do svého světa. Během vteřiny si začne všímat brutálních a nečekaných změn v temné zemi čaroděje Yen Sida, přičemž potkává některé ze svých Disney přátel, včetně králíka Oswalda. Ačkoliv je náš hrdina do děje vtažen opravdu nečekaně, rozhodne se osvobodit svět od temné hmoty, která se nazývá Phantom Blot. Děj tak atmosférou i pojetím připomíná tituly jako například Kingdom Hearts a sdílí s ním i několik základních prvků, přičemž je ale daleko temnější a pro větší publikum na první pohled zajímavější.

Do teď si možná říkáte, že Epic Mickey je čistou adventurou, kterých jsme viděli mraky za posledních několik let. Jenže Epic Mickey bude kombinací hned několika žánrů a to zejména skákačky v adventurním provedení, křížené s RPG, nacházející se v kompletně otevřeném světě. Pokud ještě nemáte hlavu zamotanou jak preclík, tak můžeme pokračovat dál. Vývojáři kladou extrémně velký důraz na otevřenost světa a volnost hlavní postavy. Volnost zejména ve spojení s rozhodováním o postupu v plnění úkolů. Systém získávání a postupu ve hře bude tedy značně lineární, ale průběh jednotlivých misí nikoliv. Naopak, jako příklad nám byla dána hned první úroveň, kdy máte najít jednu ze známých postaviček. Buďto můžete osvobodit několik ostatních přátel, kteří vám pomohou v postupu, nebo proletíte houfem nepřátel jako dopující klokan. Nemusíte mít ani strach o Mickeyho karmu, jelikož bude téměř vždy za hrdinu. Jen se musíte rozhodnout, zdali chcete být v obležení přátel nebo spíše silný vlk samotář. Když došla řeč na kolegy, ve hře se setkáte s opravdu mnoha Disney postavičkami, přičemž právě králík Oswald bude něco jako váš hlavní konkurent, který není dvakrát nadšený z vašeho příletu na místo. Údajně se má také jednat o jednoho z vašich oponentů, se kterým se osobně utkáte. Sám Warren se přezdívá „Zelda maniakem”, tudíž se můžeme těšit na spoustu dungeon prvků stejně jako na spoustu skákání. Hádejte, kde si bral Spector inspiraci v tomto ohledu? Přesně tak, byl to kníratý fenomén z Japonska, Mario. Zároveň chce ale do této oblasti přinést spoustu inovací, jelikož je sám toho názoru, že tyto vody jsou již příliš dlouho nezčeřeny.

Zajímavým prvkem je také možnost malování a mazání. Na něco podobného jsme mohli narazit například v originálním titulu Okami, ale Spector přiznává, že Epic Mickey sdílí s Okami v tomto ohledu maximálně mechanismus používání štětce. Údajně jde tedy 99% předmětů a prvků ve hře nějakým způsobem změnit přemalováním, což může vést k odhalení nových cest, tajných oblastí nebo i bojových situací. Dost veliký důraz na používání štětce bude kladen i v příběhové části. Mazáním objektů navíc docílíte toho, že si zpřístupníte věci, na které jste dříve nemohli. Obě manipulace se štětcem tedy fungují stejně, a pokud budete chtít prošmejdit každý kout, bude potřeba je využívat velice často a hlavně přesně. Široké možnosti v oblasti úpravy postav jsou téměř samozřejmostí, doplněné o obrovskou porci prozkoumávání.

Spector také nedokázal přesně vyjádřit poměr akce / prozkoumávání / skákání, ale dodal, že toto je čistě na hráči, jak si rozvrhne svůj hrací styl. Citujme „Ze hry budete mít pocit jako z akční adventury, ale v závislosti na vašem chování ke světu a ostatním postavám může dojít na onen Zelda či Mario způsob hraní. A nebo můžete hru hrát spíše Zelda než Mario stylem. Kolik procent z celku hry je věnováno prozkoumávání, řešení hádanek nebo skákání? Nemohu na tuto otázku odpovědět jen tak. Chci, aby to bylo na hráči!”. Všechny tyto názory a tvrzení možná zní příliš fantasticky, ale podívejte se, co se Warrenovi povedlo s Deus Exem. Pochybujete? Můžete, ale doufejme, že marně.

Epic Mickey už od prvního zveřejněného artworku aspiruje na jeden z těch titulů, které se postaví do herní síně slávy „Wíčka”. Ambiciózní plány ambiciózního člověka zní více než lákavě a nezbývá než Disney popřát mnoho úspěchů a pokud možno co nejméně potíží. Hra zkrátka vypadá sympaticky a zarytí hráči by rozhodně neměli odvracet zrak jen proto, že je hlavním hrdinou myšák s černýma ušima. Doufejme tedy, že comeback Mickey Mouse proběhne ve vší parádě a on se nebude muset stydět za svojí osobnost.

Disney Epic Mickey

wii
Disney Interactive Studios, Junction Point
Datum vydání hry:
30. 11. 2010
KARTA HRY
8/10

Komentáře