Deus Ex: Human Revolution

preview  5
Martin Šmíd, 18. 7. 2011 1:00
Ion Storm je do dnes velkým strašákem EIDOSu. Nacpal do něj hromadu peněz, a sliboval si od všeho hit velkých rozměrů, kterým měla být legendami opřená Daikatana od Johna Romera. Jak dopadla, to každý určitě moc dobře ví. Naštěstí studio mělo dvě pobočky, přičemž tu druhou vedl Warren Spector, který pracoval na hře jménem Deus Ex, o které se zase tolik nemluvilo. Alespoň ne tolik, kolik by si zasloužila. O to větším překvapením bylo, když Deus Ex vyšel. Velké nadšení z něj se postaralo o jediné, zrodila se velká legenda, která se letos dočká třetího dílu.

Nový díl, na kterém pracuje studio EiDOS Montreal, se jmenuje Deus Ex: Human Revolution. Po příběhové stránce je zasazen 25 let před události z prvního dílu, přesněji roku 2027. Odehrává se tedy dva roky před narozením JC Dentona. Jde navíc o čas, kdy se vůbec poprvé začíná objevovat technologické vylepšování lidského těla. Sice ještě tento výzkum není na tak vyspělé úrovni, jako v prvním a druhém dílu, ale mechanické končetiny jsou naprosto normální a nějaký ten čip do mozku se dá také implementovat docela snadno. Jak už můžete z předchozích řádků tak trochu tušit, s takto mocnou technologií přichází i docela velký průser. Sami vývojáři tento rozvoj přirovnávají k Ikarovi, který dostal křídla a zbrkle hned letěl ke slunci, které mu je spálilo a on se tak zabil při pádu na zem. Stejný osud brzy může postihnout i samotné lidstvo, nebo ne?

Hlavním hrdinou je celkem normální bývalý příslušník SWAT jménem Adam Jensen, který si nyní žije v rámci možností poklidný život a všelijakým střetům s teroristy se vyhýbá. Každopádně má celkem zajímavou minulost a vývojáři slibují, že během hry ji budou postupně odhalovat, aby se hráč o něm dozvěděl co nejvíce. Aby měl Adam na jídlo, tak pracuje v Detroitu ve firmě Sarif Industries, která je hlavním výrobcem trochu rozporuplných technologií, takže se nejde divit tomu, že má i hodně odpůrců. Nepokoje před společností a každodenní demonstrace jsou naprosto normální a musí se s nimi počítat. Jednoho dne ale zajdou demonstrace tak daleko, že je společnost Sarif Industries napadena. Právě během tohoto útoku se odehrává první level hry, který hráče seznámí se základním ovládáním a zdejším světem. Docela dobré je, že pokud nějakou činnost děláte poprvé, můžete si pustit menší videonávod. Ten vám ukáže, jak odstranit bedny, aby se dalo projít dál, nebo vás provede i akční částí.

Během útoku je většina personálu buď zabita, nebo těžce zraněna. Druhá možnost rozhodně není nějakou velkou výhrou, jak se ostatně hned ukáže. Adam Jensen právě patří do druhé skupiny, a aby přežil, bude muset prodělat spoustu operací, během kterých mu budou implementovány nejrůznější technologické vychytávky, které se plánují pro armádu. Taková operace pochopitelně něco stojí, ale naštěstí se objeví anonymní sponzor, který neváhá do hlavního hrdiny investovat. Jaké jsou ale jeho záměry, to zatím nevíme. Každopádně hráč by na to měl dostat odpověď během hraní, jako ostatně na spoustu dalších otázek.

Svět Deus Exu byl vždycky rozmanitý, a jinak tomu nebude ani nyní. Během svého putování Adam navštíví hned několik velkých měst, mezi kterými nebude chybět už zmíněný Detroit, ale ani Šanghaj nebo Montreal. Pokud jste hráli první díl, tak věřte, že města by měla být stejně otevřená, takže hráč bude muset chodit k jedné NPC postavě ke druhé, aby získával hlavní i vedlejší úkoly, které pak bude plnit. Díky tomu se dostanete a podíváte do spousty lokací jednotlivých měst. Díky otevřenosti je Human Revolution spíše nelineární záležitost, kterou budete moci plnit tak, jak se vám zlíbí. Tedy, alespoň částečně. Některá vaše rozhodnutí totiž mohou určitým způsobem ovlivnit následující mise a tím i samotný příběh.

Už původní Deus Ex nabízel obrovskou svobodu v tom, jak plnit nejrůznější úkoly. Tohle pochopitelně nebude chybět ani ve třetím díle. Pokud máte rádi raději akčnější pojetí, můžete se hrou jednoduše prostřílet. Tedy jednoduše, zase tak jednoduché to nebude. Během hry sice najdete něco kolem patnácti zbraní, ale každá potřebuje určitý druh munice, které zrovna není nejvíce. Nejlepší je tak se pokusit všem střetům s nepřáteli vyhnout anebo jim předejít. Byla ukázána třeba lokace, ve které se hlavní hrdina snažil dostat do márnice, kterou střežil policista. Ten hlavního hrdinu nejdříve nechce do ní pustit. Můžete ho tak buď ukecat přes zajímavě vypadající systém rozhovorů, nebo jednoduše vytáhnout samopal a zastřelit ho, každopádně ať už se rozhodnete jakkoliv, tak v každém případě se vždy dočkáte nějaké té reakce.

Když už jsme zmínili rozhovory, tak si o nich něco řekněme. Jako v ostatních hrách máte prostě dialog a k němu volíte předem generované odpovědi. Pokud ale musíte přitvrdit a z někoho dostat požadovanou odpověď, tak můžete zvolit buď klasické přemlouvání, nebo vydírání a další ne zrovna poctivé metody. Každopádně v této části se hra přepne do jakési minihry, během které budete muset v časovém limitu volit správné odpovědi, aby dotyčný polevil a vy dostali to, kvůli čemu jste přišli. Každá minihra má tři kola, během kterých tak budete mít možnost dotyčného pořádně zmáčknout a dopátrat se k nějakému výsledku. Zajímavostí také je, že rozhovory jsou náhodně generovány z hodně velké nabídky možností, takže nikdy nejsou stejné. Hlavně to zvyšuje i velkou znovuhratelnost, protože nikdy tak hra není úplně stejná.

Pokud se vydáte spíše takovým tím Rambo stylem, tak je určitě zajímavou novinkou v sérii to, že přesnost střelby už není ovlivněna vaším levelem, ale funguje jednoduše tak, jako v normální FPS akci. Je to tak jedna z mnoha věcí, která dělá hru přístupnější co nejvíce hráčům. Velkým přepracováním prošly i souboje na krátkou vzdálenost. Pokud takový souboj podstoupíte, tak kamera sjede do pohledu třetí osoby. Když už jsme u bojů na blízko, tak nemůžeme nezmínit stealth pasáže, kterých bude ve hře také docela hojné množství. Budete se muset plazit s pistolí s tlumičem a dávat si pozor, aby vás nepřátelé nezpozorovali.

Vývojáři chtějí novým dílem potěšit jak své věrné fanoušky, tak také nové hráče. To je vidět i na několika moderních úpravách herního designu. Nově tu je implementován krycí systém, který funguje podobně jako v sérii Uncharted. Také je tu dneska už nepostradatelné automatické doplňování zdraví. Pokud vás nepřítel trefí, tak se stačí schovat a počkat, až červená obrazovka ustoupí. Přístup k co největšímu přístupu pro hráče je patrný i na tolik diskutovaném zvýrazňování věcí, které se dají použít. Každá věc, kterou jde použít, se vám totiž vždy zlatě obtáhne. Samozřejmě, fanoušci starších dílů si raději toto zjednodušení vypnout.

Jak budou přicházet stále těžší a nebezpečnější úkoly, tak budete potřebovat, aby vaše tělo bylo odolnější a mělo neustále nějakou tu novou vychytávku. Všechny upgrady si kupujete za peníze a zkušenostní body, které získáváte za dobře splněné úkoly. Fanoušky prvního dílu možná zklame fakt, že nyní půjdou vylepšovat jen jednotlivé augmentace. Na nějaké vylepšování zbraní se zde nehraje. K upgradům augmentací se pak váže ještě jedna důležitá informace. Nikdy by se nemělo stát, že na konci hry budete mít vylepšeno naprosto vše. Jednak tomu zabrání možná počet získaných bodů a tak trochu ve své podstatě i peníze. Ty totiž budete potřebovat i na řadů úplně jiných věcí, jako jsou náboje a další technologická udělátka, která vám pomůžou během průchodu hrou.

Fanoušky Deus Ex série určitě potěší, že v České republice a na Slovensku bude k dispozici sběratelská edice, která bude obsahovat spoustu bonusového obsahu. Mezi ten patří následující:

Sběratelská akční figurka Adama Jensena, navržená Play Arts Kai
Výbušný úkolový balíček: Zcela nová mise, v níž bude mít epizodní roli i jedna z postav z původního DEUS EXu
Exkluzivní zbraně do hry: Automatické odemykací zařízení, pomocné dálkově detonovatelné explozivní zařízení M-28 (UR-DED), opakovací granátomet Linebacker G-87, dvouhlavňová brokovnice Huntsman Silverback, odstřelovací puška s tlumičem SERSR Longsword Whisperhead
10,000 bonusových kreditů na nákup a vylepšování zbraní
DVD, které zahrnuje 44minutový speciál o tvorbě hry, 30minutový herní soundtrack, animovaný komiks (adaptovaný z oficiální série od vydavatelství DC Comics), E3 trailer a animovaný storyboard
40stránkovou knihu ilustrací

Deus Ex: Human Revolution zatím vypadá na důstojného nástupce prvních dvou dílů. Jak se ale bude ve výsledku hrát, to uvidíme už příští měsíc. Už nyní můžete očekávat naší podrobnou recenzi hned, jak jen to bude možné.

Deus Ex Human Revolution

ps3x360
Square Enix, Eidos Montreal
Datum vydání hry:
23. 8. 2011
KARTA HRY
9/10

Komentáře