BioShock: Infinite

preview  4
Martin Šmíd, 18. 8. 2010 22:56
Asi si každý vzpomene na dobu, kdy vývojáři z Irrational Games dokončili první Bioshock. Téměř dokonalou hru v hororovém městě Rapture, které se nachází kilometry pod hladinou moře. Bioshocka si prostě musel zamilovat naprosto každý. Po dokončení se ovšem vývojáři nevrhli na pokračování, to přenechali svým kolegům z 2K Marin, a raději se vrhli na hru nazvanou pracovně “Project Icarus”. Od té doby se vedly spekulace, co že se pod tímto kódovým označením skrývá. Tři roky nás vývojáři napínali, aby nedávno oznámili, že jde o hru BioShock: Infinite, která s původní hrou nemá prakticky nic společného.

Než začneme samotnou hrou, tak si nejdříve popišme trailer, který byl u oznámení puštěn. Ten začíná sledováním mořského dna, přičemž později uvidíme i v dálce město. Vše je ale iluze, protože začátek ukazuje jen vzpomínku hlavního hrdiny na Chicago, když se utopil v nádrži na ryby. S určitostí můžeme říci, že jde jen o hlavního hrdinu traileru, protože s tím, za kterého budou hráči hrát, nemá prakticky nic společného. To se ostatně dočtete. Když se hrdina z akvária dostane, je chycen pozoruhodnou bytostí, která připomíná Big Daddyho. Vysvětlíme, proč jenom připomíná. Ken Levine se totiž nechal slyšet, že se nejedná o Big Daddyho, ale o nějakou novou ikonu hry, která bude představena později. Zřejmě se bude jednat o jeho předchůdce. Každopádně jsme zvědaví na jeho historii. Poté je hrdina vyhozen oknem, přičemž se před ním odhalí nádherné město, které pluje v oblacích. Musíme se přiznat, že něco tak pěkného jsme ve hrách ještě neviděli. Město působí úplně jinak, než Rapture, což byl ostatně i záměr vývojářů z Irrational Games.

Jak jste mohli vyčíst z předchozích řádek, místem děje už nebude tak trochu chudé a zvlhlé město Rapture, ale Columbia, což je městečko ztracené v oblacích. Dalo by se ale říci, že obě tato města mají k sobě hodně blízko. Obě jsou totiž výsledkem jednoho velkého ideálu a snu. Zatímco Rapture je snem jednoho člověka - Andrewa Ryana, Columbia je příkladem toho, jak fungují americké ideály a vynalézavost. Je tak postavena přímo americkou vládou roku 1900, přičemž má být její velkou chloubou, aby se ukázala americká vyspělost. Columbia je tak postavena v oblacích, přičemž se může i libovolně pohybovat po světě. Netrvalo ale dlouho a město bylo postižené mezinárodním incidentem, který šokoval celý svět. Posléze zmizela Columbia v oblacích a nikdo dlouho netušil, kde se nachází. Od zmizení se našly stovky lidí, kteří ji každým dnem hledají, aby odhalili, co se přesně stalo a proč najednou zmizela. Tak by se dala popsat historie města, ve kterém se bude BioShock: Infinite odehrávat.

Celých dvanáct let nebylo o Columbii slyšet, až je jednoho dne kontaktován hlavní hrdina hry, kterým je Booker DeWiit, který je znám jako chlápek, jenž vyřeší úplně každý problém, ačkoliv ne vždy úplně tou nejčistší cestou. Každopádně záhadná osoba ho požádá, aby se vydal do ztraceného města Columbia a osvobodil dívku jménem Elizabeth. Protože Booker DeWiit má rád výzvy a rád i plní nebezpečné úkoly, ani chvilku nezahálí a vydá se Elizabeth hledat. Záhadná osoba mu i řekne, kde se ztracené město nachází, takže mu tím i usnadní jeho úkol. Tedy, jak se to vezme. V Columbii totiž hlavní hrdina zjistí, že Elizabeth není tak úplně normální holka, ale vládne zvláštním silám, přičemž je i zapletena do konfliktu, který téměř celé město zničil. Utéci tak z města nebude nic jednoduchého, naštěstí vývojáři odhalili, že obě postavy budou moci mezi sebou spolupracovat a kombinovat své schopnosti, aby se z tohoto opravdu nebeského pekla dostaly. Zde se sluší ještě říci, že Elizabeth bude pouze AI postavou, takže ji hráč nebude nijak ovládat. Alespoň ne ve hře pro jednoho. Jestli se dočkáme i nějakého kooperativního režimu, o tom nepadlo zatím ani slovo.

Ačkoliv by se mohla Columbia zdát jako rájem mezi nebem a zemí, rozhodně tomu tak není. Na každém kroku vás totiž budou pronásledovat obyvatelé města, kteří rozhodně nemají radost, že jste je přijeli navštívit. Abyste tak zachránili Elizabeth a hlavně svůj vlastní zadek, budete si muset cestu po vzoru původního Bioshocka prostřílet. Zbraní bude ve hře podle prvních informací také docela dost, stejně tak se vrátí i nadpřirozené schopnosti. Potvrzena už byla telekineze a elektrické šoky. Pravděpodobně tyto schopnosti budete používat úplně stejně, jako v originálním Bioshocku. Možná se i dočkáme odhalení, jak vůbec látka nazvaná Adam vznikla. Přinejmenším její předchůdce, kterého bude pravděpodobně hlavní hrdina využívat. Abyste z této nové hrůzy unikli, budete muset občas i kombinovat schopnosti s Elizabeth. Ta bude mít své vlastní specifické schopnosti. Uvedeme na příkladu. Jdete chodbou a proti vám se objeví nepřítel. Elizabeth tak vytvoří nějaký ten předmět, který poté vy hodíte pomocí telekineze na nepřítele a zneškodníte ho. Dále vývojáři ukázali, jak Elizabeth udělala nad nepřáteli mrak, ze kterého pršelo. Poté už byla hračka do něj poslat elektrický výboj a nepřátele uškvařit. Podobných situací bude ve hře hodně.

Určitě se nyní ještě ptáte, co se stane s Big Daddym. Bude nebo ne? Na začátku článku jsme psali, že nebude. Bude tu ale nová příšera, dosti Big Daddymu podobná. Hlavu má sice lidskou, ale ta je připevněna na obrovském kovovém těle. Uprostřed něj je poté vidět srdce za sklem. Z prvních poznatků je jisté, že porazit toto nové, zatím bezejmenné, monstrum, bude opravdu velkým oříškem. Zdá se totiž, že normální zbraně ho akorát polechtají. Nejúčinnější tak bude použít nadpřirozené schopnosti hlavního hrdiny, ale i Elizabeth, abyste ho dostali z cesty, třeba shozením z mostu a podobně, což ostatně bylo ukázáno i v prezentované úrovni. Po jeho zničení Elizabeth upadá a krvácí z nosu, přičemž v té době vidí, jak se k ní blíží ještě větší nebezpečí. Velký mechanický pták.

Vývojáři pro hru použili už poněkud zastaralý Unreal 3 engine, který ovšem mohutně modifikovali a dalo by se říci, že skoro celý přepsali. Výsledek je tak opravdu hodně pěkný, a ačkoliv má hra ještě do vydání poměrně daleko, vypadá už nyní opravdu k světu. Vývojáři se navíc dušují tím, že jejich engine nyní zvládne až 15 nepřátel na obrazovce, což značí především to, že se soubojům opravdu nevyhneme a nepřátelé se na hráče pohrnou opravdu v početných skupinkách.

Ačkoliv se může zdát, že o BioShock: Infinite víme už opravdu hodně, opak je pravdou. Kromě těcht několika málo informací na předchozích řádkcíh nevíme skoro vůbec nic. Vývojáři zatím většinu tají a vzhledem k tomu, že hra vyjde až za dva roky, mají ještě spoustu času, aby vše vyladili tak, jak chtějí, a vytvořili nám opět vynikající akční hru s RPG prvky, na kterou jen tak nezapomeneme. První setkání s novým Bioshockem bylo více než lákavé.

BioShock: Infinite

ps3x360
2K Games, Irrational Games
Datum vydání hry:
26. 3. 2013
KARTA HRY
10/10

Komentáře