To nejlepší z PS3 exkluzivit

special  49
Leon, 5. 1. 2014 18:45
Nástup nové generace konzolí opět vyvolává tradiční nutkání bilancovat, a to i přesto, že životní cyklus konzole rozhodně nekončí v den vydání jeho nástupce. Možná tomu tak bylo kdysi, ale dnes už ne. Naše oblíbené konzole PS3, Xbox 360 a Nintendo Wii tu s námi budou ještě řadu let, kdy na ně budou vycházet stále kvalitní tituly, neboť z prohlášení velkých společností je zřejmé, že nejen multiplatformní, ale i multigenerační režim zapnuly jak SONY a Microsoft, tak i Nintendo. Dočkáme se tak ještě mnoha skvělých her, a proto k obvyklému bilancování ještě nenazrál čas. Dnes se budeme naopak věnovat tématu z nejzásadnějších, tj. exkluzivitám na jednotlivé konzole. Exkluzivita her je totiž to, co činí každou konzoli jedinečnou, a co utváří pestrobarevný konzolový svět. Jako první jsme zvolili PlayStation 3, příště bude na řadě Xbox 360. Zvolili jsme nejznámější a zároveň u nás na Konzolistovi i jinde nejlépe hodnocené PS3 hry, které splňují kritérium „exkluzivita“, jež je definována tím, že takto označený titul vyšel buď pouze na jedinou konzoli, nebo byl na ní primárně vyvíjen a rozšířil se jinam až později. Pokud jsme na nějaký titul zapomněli a máte pocit, že si některá hra zaslouží pozornost, napište to do komentářů a podělte se tak s vaším pohledem s námi i s ostatními.

LittleBigPlanet
Výrobce – Media Molecule | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2008 | Další díly na PS3: LittleBigPlanet 2, LittleBigPlanet Karting a LittleBigPlanet HUB (teprve vyjde)
Koho by jen napadlo, že jedna z prvních velkých PS3 exkluzivit a dodnes jedna z nejoriginálnějších konzolových her vůbec bude mix plošinovky a budovatelské hry? Zprvu nic nenasvědčovalo tomu, že by se na nové generaci konzolí mohla uchytit hra, která je ve skutečnosti jeden velký editor úrovní, který využívá zjednodušené a naivní prezentace a možností uvězněných takřka výlučně ve dvou rozměrech. Jenže byla to právě jednoduchost a možnost nechat vyniknout kreativitu své duše a nápadů, která z LittleBigPlanet učinily kultovní titul, který okouzloval a stále okouzluje miliony hráčů po celém světě, kteří nové úrovně tvoří nejen sobě pro radost, ale hlavně pro druhé, se kterými mohou obsah sdílet. To dává hře zcela jiný rozměr, protože zde se hráč motivuje k tomu, aby předvedl mnohem více, než jen hbité prsty a zkušenosti. Schopnost tvořit, kreativně tvořit, je to, co početnou komunitu v LittleBigPlanet spojuje a odlišuje od ostatních komunit. Přístupnost hry je proto značná a její možnosti v oblasti hratelnosti nekonečné, jelikož jsou limitovány jen a pouze nápady těch, kteří za pomoci svého avatara zvaného Sackboy přetvářejí svět k obrazu svému. Jak neuvěřitelně zní spojení „plošinovka“ a „Blu-ray“, tak neuvěřitelný je i svět ukrývající se ve vesmíru zvaném jednoduše malá-velká-planeta. Ano, originalita, jež se neohlíží na mainstream, ale využívá touhy každého hráče, který ve svém nitru touží po tom, aby byl sám tvůrce dění na obrazovce. Nebylo tak překvapením, že po úspěchu LittleBigPlanet Sony následně studio Media Molecule koupila. Druhé pokračování z roku 2011 nejen že vysoce nastavenou laťku nesrazilo, ale dle hráčů i recenzentů jí naopak posunulo o fousek výše. Další dvě verze světa LittleBigPlanet naleznete ještě na PSP a PS Vita.

Heavy Rain
Výrobce – Quantic Dream | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2010
Bylo by zajímavé věnovat v souvislosti s herním průmyslem pozornost otázce, nakolik jedinci určují vývoj videoher a vtiskují celým epochám dějinný smysl a téma. Určitě by se ve výčtu jmen objevil scénárista a herní designér francouzského původu David De Gruttola, drtivé většině známý spíše pod svým pseudonymem David Cage. On to byl, kdo z prakticky neznámého studia Quantic Dream, jež sám pomáhal založit, a které se zprvu zaměřovalo více na filmový průmysl, učinil jednu z prestižních evropských společností, které vyvíjejí hry. Jeho dítkem jsou dobře známé tituly Omikron: The Nomad Soul, Fahrenheit a nedávno vydaný Beyond: Two Souls. Jeho nejznámější a nejvíce oceňovanou hrou je však bezesporu Heavy Rain, ve kterém se dokonale podařilo spojit žánr interaktivního dramatu s vyspělým příběhem, který se zaměřuje na vážné téma, jemuž se většina filmů a her snaží vyhnout, tj. únosy a vraždy dětí. V Heavy Rain se hráč ujímá role čtyř postav, se kterými píše hluboký a smutný příběh, který má několik možných konců, u kterých tvůrci dodnes záměrně neuvedli, který je canon. Je to pochopitelné, vždyť režisérem se de facto stává hráč sám, který svými rozhodnutími určuje osud hlavních protagonistů. Bývalý architekt Ethan, jenž ztrácí jednoho ze svých synů a rozpadá se mu idylická rodina, musí za cenu překročení prahu sebeobětování zachránit druhého potomka, který se dostal do spárů sériového vraha. Čas se krátí, otázek je mnoho a v městě plném špíny, které navíc zahalil neustávající déšť, se rychle mění vyšetřování v boj o holý život. Brilantně podaný a naturalistický příběh, kterému navíc vévodí nezapomenutelný soundtrack, který měl na starosti dnes již bohužel zesnulý Normand Corbeil, snadno zakryl plochou a jednoduchou hratelnost, která nebyla žádnou větší výzvou ani pro nezkušené hráče. Heavy Rain však i přesto definoval nový herní žánr, který David Cage uvedl v život, a dnes je obecně pokládán za titul, jehož exkluzivita pomáhala utvářet značku PS3.

The Last of Us
Výrobce – Naughty Dog | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2013
Naughty Dog je v současnosti nejznámější vývojářské studio, které urazilo dlouho a obdivuhodnou cestu. Od sérií Crash Bandicoot a Jak and Daxter až k opěvovanému Uncharted a The Last of Us, který je dle mnohých považován za nejlepší hru na této generaci konzolí. Nápad udělat survival adventuru ve filmovém podání v době, kdy v USA a dalších zemích celkem úspěšně boří žebříčky sledovanosti naturalistický zombie seriál „The Walking Dead“, který jako málokterý dokáže navodit uvěřitelnou atmosféru zaniklé lidské civilizace, kde jde hlavně o to přežít, a to za cenu jakýchkoli prostředků, nelze nazvat jinak, než jako geniální. Tvůrci s tématem, které vždy budilo velký zájem, naložili citlivě. Nevymýšleli nic nového a zbytečného, jednoduše nechali naši civilizaci bez většího vysvětlení padnout a stvořili umírající svět, ve kterém účel světí prostředky a morální hodnoty jsou potlačeny nejprimitivnějším, přitom však nejdůležitějším instinktem: přežít. V drsném světě se musí zprvu chladný hrdina Joel postarat o mladou dívku Ellie, která jak se brzy ukáže je mnohem významnější, než by se mohlo na první pohled zdát. Jejich cesta je plná nástrah a utrpení, ale skrze tragické zkušenosti se začíná rodit silné pouto přátelství, lásky a porozumění, které vnášejí do zaniklého světa paprsek naděje. The Last of Us je nevšední hra, která sice podává otřepané téma a hratelnostně nepředstavuje žádný výraznější krok vpřed, ale její síla je v navození atmosféry a zdvižení varovného prstu, kam by jednoho dne mohl náš svět zamířit. Hráči jsou ve své většině konzervativní a namísto experimentů s nejistým výsledkem dávají raději přednost osvědčeným mechanismům, obzvláště stojí-li za nimi studio, které již prokázalo, že umí nabídnout přesně to, co si mainstream žádá. Jestli kvalita The Last of Us skutečně odpovídá pověsti, která hru od prvního dne vydání obestírá, však musí posoudit každý sám. Nic to ale nemění na tom, že se jedná o exkluzivitu, kterou bez obav můžeme zařadit na první místo.

Demon's Souls
Výrobce – From Software ve spolupráci s SCE Japan Studio | Vydavatel – Namco Bandai Games (pro Evropu)
Rok vydání – 2009
Známe je asi všichni: mají rádi hardcore hratelnost, drtí ovladač několik hodin denně, často ani pravidelně nespí a nejí, a to vše proto, aby dokázali sobě a svému okolí, že jsou nejlepší. Ano, mluvíme o hráčích, kteří milují výzvy a obtížnost pro ně není překážka, ale naopak motivace. Přesně pro tento úzký okruh hráčů, na které moderní éra videoher shlíží pohrdavě, a to i přesto, že v 80. a 90. letech byly hry skutečně o mnoho náročnější, než je tomu dnes, vydala parta japonských mudrců z From Software temné středověké akční fantasy Demon's Souls. I po letech můžeme bez obav prohlásit, že obtížnější hru na PS3 jen stěží naleznete, neboť zde je obtížnost na tak vysoké úrovni, že jen pouhé dohrání hry představuje samo o sobě výzvu těžkého kalibru. Temný design dokonale podkresluje příběh vyprávějící o království Boletaria, na které padla v důsledku hamižnosti tamního krále Allanta XII. temnota vypouštějící démony, kteří se pasou na duších smrtelníků. Zdařilá vizuální stránka hry přispívá k silnému zážitku, který ale jak již bylo řečeno, není přístupný pro široké masy. Na hře je unikátní také využití online funkcí a hlavně možnosti varovat ostatní hráče v nebezpečných pasážích tím, že se otiskne jejich nešťastný osud do paměti a ve hře pak vystupují jako krátké vsuvky duší zemřelých kolegů. I přes obavy tvůrců kritika Demon's Souls ocenila za odvahu vystoupit ze zajetých kolejí a uspokojit náročnější hráče. Hra obdržela řadu prestižních cen a uznávaný server IGN jí v roce 2011 zařadil mezi 100 nejlepších her moderní éry, které by měl každý opravdový hráč alespoň jednou v životě zkusit. Duchovním nástupcem Demon's Souls je Dark Souls z roku 2011, který využívá celou řadu prvků, jež se objevily i zde, přičemž hra vyšla také na Xbox 360 a PC. Pokud milujete náročnější obtížnost u her a holdujete žánru RPG, není jiné volby, než tento v mnoha ohledech pozoruhodný a exkluzivní titul pro PS3, jehož kvalitu již dostatečně provětral čas.

Uncharted: Drake's Fortune
Výrobce – Naughty Dog | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2007 | Další díly na PS3: Uncharted 2: Among Thieves a Uncharted 3: Drakes Deception
O borcích z Naughty Dog jsme již hovořili, ale na rozdíl od The Last of Us, jehož vývoj se nesl ve znamení velkých očekávání, byl úspěch prvního dílu slavné Uncharted série velkým překvapením nejen pro hráče, ale především pro jeho tvůrce, kteří původně připravovali pouze titul, který měl splňovat to, co například ve filmovém průmyslu očekáváme od letních blockbusterů. Nikdo tehdy nemohl tušit, že právě vznikla nejvýznamnější exkluzivní série pro PS3, která jen sama o sobě dokázala přimět desítky a stovky tisíc hráčů k pořízení konzole. Po vývoji hry Jak 3 Naughty Dog shromáždil nejtalentovanější zaměstnance své filmy a již od roku 2004 je uvolnil pro tvorbu titulu, který měl být podle slov společnosti: „…svěží a zajímavý“, a to i přesto, že důraz byl od počátku kladen na stylizovaný realismus postav a prostředí, přičemž se měla dějová linka držet při zemi a pouze využít to nejlepší z dobrodružných knih, filmů a seriálů. Vývojářům dělalo zprvu velkou práci přesvědčit veřejnost, že se nepřipravuje pouze další verze Tomb Raider, ale ihned po vydání hry bylo zřejmé, že Uncharted využívá odlišných herních mechanismů, především third-person cover-based systému a ruční zaměřování, které bylo v přísném kontrastu s auto-aiming v Tomb Raider. Zdařile se podařilo také ztvárnit hlavní roli dobrodruha Nathana Drakea, údajně potomka slavného sira Francise Drakea, který byl na rozdíl od Lary Croft nebo Indiana Jonese stylizován jako obyčejný muž, který je vystaven nebezpečí, jež z něj postupně utváří silnou osobnost. Když se k tomu ještě připočetla skvělá audio-vizuální stránka hry a pečlivá sebereflexe a kontrola hlavního vývojářského týmu, které odstranily většinu prvků, jež nefungovaly nebo by se mohly snadno stát terčem kritiky, je s přihlédnutím k oblíbenosti žánru hledačů pokladů napříč věkovými skupinami zřejmé, že s Uncharted nemohl Naughty Dog šlápnout vedle. Za prvních deset týdnů po vypuštění hry se prodalo přes milion kopií, a to bylo na hru, u které se původně ani neuvažovalo o pokračování a pouze o mírně přebytkovém výdělku, vskutku povzbuzující. S větší odvahou a zázemím se tak studio mohlo pustit do dalších dvou pokračování, které jsou dnes obecně považovány za nejlepší akční adventury na PS3 vůbec.

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Výrobce – Level-5 a Studio Ghibli | Vydavatel – Namco Bandai Games (pro Evropu)
Rok vydání – 2013
Opravdu kvalitních a napříč žánry konkurenceschopných japonských RPG na této generaci konzolí mnoho nevyšlo, těch čistě exkluzivních pro PS3 jen minimálně. Z posledních let jen pohádkově laděný Ni no Kuni, za kterým stojí zkušený tým z Level-5, který v minulosti stvořil několik u fanoušků oblíbených titulů jako Dark Chronicle, Dragon Quest VIII či Rogue Galaxy. Vizuální stránku hry si však vzalo na starosti Studio Ghibli, které pro domácí Japonsko i celý svět připravilo celou řadu kouzelně podmanivých a dojemných anime filmů, jež sklidily obdiv a uznání od diváků i filmových odborníků. Taková kombinace byla již sama o sobě zárukou úspěchu a titulu, kterému půjde více než o komerční úspěch o uměleckou stránku a silný prožitek. Nakonec se dostavilo obojí - více jak milion a půl prodaných kousků je počet pro JRPG nemající v názvu známá loga jako Final Fantasy nebo Dragon Quest vynikající úspěch, a to samozřejmě nepočítáme prodejnost hry v její původní a značně osekané verzi vydané roku 2010 pro Nintendo DS - a žánr JRPG nemůže ve stáji PS3 nabídnout větší exkluzivitu, než právě Ni no Kuni. Jako většina japonských RPG, tak i Ni no Kuni staví na zajímavém příběhu, který se točí kolem třináctiletého Olivera, který žije spořádaný život v tichém a klidném městečku Motorville. Jednoho dne mu však zemře matka a Oliver v záplavě slz nevědomky oživí svého plyšáka, ze kterého se vyklube zakletá ukecaná víla Drippy, jež Olivera zavede do kouzelného světa, kde má každá živá bytost svůj pohádkový ekvivalent. Pro Olivera se tak otevírá jedinečná příležitost přivést matku zpět k životu, ovšem vyskytne se problém, neboť si jej bytosti žijící v pohádkovém světě spletou s dlouho očekávaným prorokem, který má ukončit nadvládu zlé Bílé čarodějnice. Ni no Kuni ale nenabízí jen kvalitní příběh, ale překvapivě také vyváženou hratelnost, která kromě zábavného bojového systému a chytání různorodých příšerek, jež jsou v podstatě další hratelnou postavou, servíruje hráčům i zábavné mini úkoly, například vysávání vlastností ze srdcí lidí, které se potom dají použít k uzdravení duší osob v pohádkovém i reálném světě, mezi kterými lze dle libosti cestovat. Zdali je Ni no Kuni posledním velkým JRPG pro PS3 nevíme, ale mezi největší patří jistě.

Killzone 2
Výrobce – Guerrilla Games | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2009 | Další díly na PS3: Killzone 3 a Killzone HD
Začátek oblíbené a napříč konzolovou hráčskou komunitou uznávané first-person shooter série sahá až do éry PS2, konkrétně do roku 2004, kdy vyšel první díl. Ten znamenal ve stojatých vodách žánru FPS malou revoluci, protože důstojná vojenská řezničina až doposud na PlayStation chyběla. Hráči na PC měli odjakživa Half-Life a na prvním Xboxu se pyšně rozvaloval na trůnu Halo. Špičková výprava vykonala své a spolu s poměrně smysluplným future příběhem stvořila pevný základ a odrazovou plochu pro úspěšnou sérii, která v započatém díle pokračovala i na PS3. Také pokračování zavedlo hráče do nepříliš vzdálené budoucnosti, kde sice mezihvězdné cestování je běžnou součástí života, ale válečné konflikty se i nadále vedou v drtivé většině konvenčními, tudíž střelnými zbraněmi, tedy žádné lasery, jež do nás hustí Hollywood jakožto neoddělitelnou součást budoucnosti. V prvním díle jsme byli svědky mohutné invaze vyděděnců z planety Helghast na Zemi, které čelila speciální armádní jednotka, jejímž velitelem by kapitán Jan Templar. Druhé pokračování začíná tam, kde první díl skončil. Role se tentokrát otočily a Země oplácí nedávný útok invazí na Helghast. Hráč se sice ujímá role nové hlavní postavy, ale vrací se i známé tváře, avšak příběh je pouze okrajový, neboť hlavní slovo má hutná atmosféra a zběsilé tempo, čímž je série Killzone pověstná. Na rozdíl od konkurence druhý Killzone neztroskotal na ovládání, které je u konzolových FPS vždy tak trochu sázkou do loterie, nezakrněl na půl cesty v evoluci, kterou série přinesla, a vyvaroval se nevyváženosti akčních a příběhových pasáží. Ano, je sice pravda, že hra trpěla linearitou a příběhová kampaň nebyla bůhví jak dlouhá, ale co se týče navození sugestivního pocitu válečné vřavy, tempa a reálně působící dějové zápletky, více lepších FPS titulů koncem minulého desetiletí na PS3 nevyšlo. Bohužel ani poté. Právem hra sklidila vysoká hodnocení a byla dávána za vzor kvalitně odvedeného řemesla, díky čemuž se už majitelé PlayStation nemuseli smutně dívat na své kolegy na PC a Xboxu. Vysoký standart série a přísnou exkluzivitu pro SONY si dokázal udržet i třetí díl z roku 2011. Všechny tři díly navíc potkalo štěstí stát se účastníky HD kolekce, která obsahovala kromě kompletní podpory trofejí i všechny DLC pro Killzone 2 a Killzone 3. No, neberte to…

God of War 3
Výrobce – SCE Santa Monica Studio | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2010 | Další díly na PS3: God of War: Ascension a God of War HD kolekce
Také série God of War patří k výstavním exkluzivitám SONY, a to již téměř jedno desetiletí. Každý díl této akční adventury, jež však více spadá do kategorie hack and slash, vyvolá doslova mánii a brutální orgie, neboť vedle návykové a zábavné akce dodává také nezměrné krvavé lázně, které mnohdy balancují na hranici přístupnosti. A co si budeme povídat, tohle prostě táhne. Třetí díl - ve skutečnosti v pořadí již pátý, neboť mezi dvojkou a trojkou se vklínily tituly God of War: Betrayal určený pro mobilní telefony a God of War: Chains of Olympus, který osídlil PSP - uzavírá nejen trilogii, ale rovnou celou ságu věnovanou z drtivé části antihrdinovi Kratosovi. Ve třetím pokračování se Kratos bez většího otálení vydává za pomoci Titánů na bájný Olymp, aby si s antickými bohy v čele se svým otcem Diem vyříkal z očí do očí všechna bývalá příkoří a nedorozumění. Bez monumentálních bitev, potoků krve a vzduchem létajících končetin to ale nepůjde. Je vcelku zbytečné zaměřovat se na hratelnost, která spočívá z větší části jen ve vyčistění lokací za pomoci dvou ohnivých čepelí na řetězu, jež našlehají prakticky cokoli, přičemž dojde i na nové modely, třeba ocelové rukavice samotného Herkula, jelikož důvod, proč se God of War dostává pozornosti je poněkud jiný. Je to totiž velkolepost antické tragédie, přímočarost hlavní postavy a jeho motivů stejně tak jako hratelnosti, z čehož vyplývá snadná identifikace hráče s děním na obrazovce, dokonalé spojení vizuální nádhery s nadupaným soundtrackem a konečně i motiv bájných řeckých dějin, tolik zpopularizovaných nesčetnými seriály a filmy, které proměňují každou hru ze série v diadém, jenž nutí každého jej vlastnit. Podobně primitivně chytlavých her dnes již mnoho není, protože každý se snaží podbízet hráčům často pochybnou originalitou, přičemž uniká základní pravidlo, které v dnešní době herní průmysl ostentativně přehlíží, tedy že u her by měl člověk v prvé řady vypnout mozek, odreagovat se a když si při tom i může vybít zlost na nevinných bozích a jejich služebnících, nelze si přát více. God of War III se stal jednou z nejlépe hodnocených i prodávaných her v dějinách PS3. Oficiální britský PSM3 dokonce prohlásil, že je God of War III: „…jednoduše jednou z nejlepších her všech dob.“ SONY se ke své velké chloubě zachovala více než štědře. Nejenže vydala HD remake prvních dvou dílů z éry PS2, ale v God of War: SAGA jsou rovnou všechny díly hezky pohromadě.

Infamous
Výrobce – Sucker Punch Productions | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2009 | Další díly na PS3: inFamous 2
Akční adventura Infamous je i přes své nesporné kvality v řadě případů přehlížena, snad i proto, že nijak originální příběh zasazený do městského prostředí nedokáže oslovit tolik hráčů, jak si tvůrci při vývoji mysleli. Nehledě na to, že když studio Sucker Punch již od začátku zdůrazňovalo, že se bude jednat o městskou akci, která se ani za mák nevyrovná rozlehlosti a možnostem GTA, dobrovolně si Infamous nasypal popel na hlavu a některé hráče dokonce odradil. Příběhová inspirace známými komiksy a filmy je zjevná už na první pohled. Vše se odehrává ve smyšleném Empire City, které zachvátí ohromná exploze v jeho středu způsobená novou bio-elektrickou zbraní zvanou Ray Sphere, což má za následek vypuknutí chaosu a nastolení anarchie různých kriminálních živlů. Město je okamžitě izolováno a v centru dění se ocitá chlapík Cole MacGrath, který byl při explozi vystaven účinkům Ray Sphere, takže nyní disponuje super schopnostmi, a jež je vzápětí nedobrovolně donucen použít pro vyšší dobro, tedy v boji se zločinem. Princip hry je zdánlivě jednoduchý, jde totiž o plnění povinných, tj. příběhových, a vedlejších úkolů, díky kterým se odemykají nové oblasti města, hrdina získává nové dovednosti a příběh se nenápadně sune dopředu. Díky univerzálnímu prvku karmy - jak pak si jen nevzpomenout na ulítlý seriál „My Name is Earl“, kde je téma vtipně využíváno - se z hlavní postavy může přičiněním hráče stát buď kladný hrdina, nebo naopak bestie. Kladné akce ve smyslu ušetření zajatců či pomáhání civilistů připočítávají postavě body do její Karmy, v opačném případě je odměnou záporný bod. V průběhu hry také narazíte čas od času na situace, kde se musí Cole rozhodnout, zdali upřednostní osobní prospěch nebo obecné blaho obyvatel města. I to má zásadním způsobem vliv na profilování postavy. Hratelnost je tedy zajímavá a poměrně štědrá, a protože je vizuální stránka Infamous na dobré úrovni, opět se PS3 dočkal podařeného exkluzivního titulu, který nesmí v našem výčtu chybět. Slovy chvály a cenami ověnčený Infamous se v roce 2011 dočkal zdařilého pokračování a v současnosti je ve vývoji již třetí díl, tentokrát pro PS4.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Výrobce – Kojima Productions | Vydavatel – Konami
Rok vydání – 2008
Herní designér, režisér a producent Hideo Kojima, který je pro svůj mimořádný dar vyprávět silný příběh trefně nazýván „Mr. Director“, v současnosti připravuje MGS 5, jehož první část již klepe na dveře a zcela jistě zaútočí na přední místa herního žebříčku doznívající PS3 a nastupující PS4. Posledním velkým MGS byl pro Kojimu Guns of the Patriots, který vyšel v době, kdy drtivá většina titulů, jež jsme v předchozích odstavcích jmenovali, neexistovala nebo byla teprve ve vývoji. Přesto patří MGS 4 k absolutní špičce na PS3, a to nejen z hlediska technologického, ale především uměleckého. Dlouho dopředu bylo oznámeno, že se bude jednat o monumentální rozlučku jedné z nejvýraznějších ikon PlayStationu Solid Snakea a završení ságy, která měla na vývoj herního průmyslu důležitý vliv. Jak má Kojima ve zvyku, jeho prohlášení o posledním MGS vzala rychle za své, přesto je čtvrtý díl poněkud odlišný od svých předchůdců. Má totiž velký spád a eskalaci děje, skličující atmosféru očekávaného odchodu legendy, přesně jak praví záhlaví titulu: „Legendární voják, poslední mise, nejvyšší oběť“, a odehrává se na mnoha místech světa, kde se hráč setkává se všemi známými postavami. Tedy rozlučka ve velkém stylu. K úspěchu MGS 4 přispěl i kvalitní Metal Gear Online, který byl v provozu celé čtyři roky a měl značnou uživatelskou základnu i v Čechách a na Slovensku. Původně byla MGS série PlayStation exkluzivitou, kterou si Kojima dlouho střežil, ačkoli již v minulosti některé díly přeskočily na konkurenční konzole (např. MGS 2: Substance na původní Xbox nebo MGS: Twin Snakes na Nintendo GameCube), nakonec však přeci jen zvítězily marketingové ohledy a Konami se exkluzivity vzdalo. Pouze v jediném případě ne, a to u MGS 4. Samozřejmě Kojima čelil tlaku ze všech stran, aby i tento titul pustil, ale když si vysondoval, že by se MGS 4 musel při portu na Xbox 360 vlivem tamní DVD mechaniky rozdělit nejméně na dva disky, přičemž by kvalita obrazu i zvuku poklesla, vystavil všem snahám stopku. Netřeba se zlobit, jako jedna z nejvlivnějších postav herního průmyslu a člověk mající všechna práva na MGS i společnost zaměřující se na jejich vývoj si to může dovolit.

Folklore
Výrobce – Game Republic | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2007
V našem článku musíme zmínit i tak trochu nedoceněnou, ale jinak samozřejmě výbornou pohádkovou záležitost Folklore, která vyšla na začátku života konzole Playstation 3. Je docela škoda, že právě tato hra byla hodně hráči přehlížena. Hra byla o pátrání dívky Ellen, kterou osud hned na začátku zavlekl do tajemné vesničky Doolin, kde se mohou živí setkat s mrtvými. Ellen přišla před 17ty lety o svoji matku a od té doby snila jen o tom, aby se s ní mohla opět setkat. Jednoho dne dostane tajemný dopis, který měla údajně napsat její zemřelá matka. Dívka neváhala ani chvilku a ihned se vydala do zapomenuté vesničky. Právě tímto okamžikem začal zajímavý a originální příběh s dobře napsanými dialogy a do dnes nezapomenutelnými postavami a samozřejmě výbornou atmosférou. Do hry po několika minutách vstoupil i novinář Keats, kterému do kanceláře zavolal ženský hlas a žádál ho o pomoc. Keats ihned vyrazil do Doolinu, aby vystrašené ženě pomohl, ale samozřejmě se setkal s Ellen, s níž poté celé dobrodružství prožil. Folklore nestavělo jen na výborném příběhu a pohádkové atmosféře, ale i rozmanitých lokacích, monstrech se špičkovým designem a povedených soubojích s bossy, které patřily vůbec k tomu nejlepšímu. Povedený byl i originální bojový systém se spoustou strategických možností. Folklore je dnes tak trochu zapomenutým klenotem třetího Playstationu, který byste si měli rozhodně sehnat.

Heavenly Sword
Výrobce – Ninja Theory | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2007
Ve výčtu velkých exkluzivit nesmí chybět ani akční hra Heavenly Sword od studia Ninja Theory, která vlastně jako jedna z prvních ukázala, co vše dovede po vizuální stránce konzole Playstation 3. Příběh krásné rudovlasé bojovnice Nariko a její sestry Kai o záhadném meči, který chtěl pro sebe získat tyranský král Bohan, ztvárněný Andy Serkisem (Glum v Pánovi Prstenů), musel každého hráče vzít za srdce. Navíc se mohl Heavenly Sword chlubit i zábavnou hratelností a rozmanitostí, jen menší vadou na kráse byla přílišná krátkost. V současnosti se spekuluje, že by Sony mohla připravovat pokračování, ale zatím oficiální cestou není nic potvrzeno. Oznámen je jen animovaný film, který vyjde v polovině roku. Je ovšem otázkou, jak by případné pokračování vypadalo, zvláště po ukončeném příběhu v prvním díle.

Co ještě stojí za zmínku?
Ne všechny hry se nám do našeho omezeného žebříčku vešly, a proto zbytek exkluzivit stojících za připomenutí zmíníme alespoň takto telegraficky. Pokud je řeč o exkluzivitách na PlayStation 3, pak nesmíme zapomenout v prvé řadě na Gran Turismo 5, jednu z nejlépe prodávaných her v historii této konzole. GT 5 je určen všem, kteří chtějí okusit naprostý vrchol závodních her, za zmínku jistě stojí i nedávno vydaný šestý díl. Pokud máte rádi závodění, další várku exkluzivit představuje série MotorStorm, jejíž první díl vyšel už při začátku prodeje PS3 v roce 2006. Přibližně stejně vousatý je také Ridge Racer 7, též jedna z kvalitních závodních her vydaných pouze pro PS3. Asi nejlepší stahovatelnou hrou je Journey, který si omotal kolem prstů miliony hráčů, nejen tedy svým zpracováním, ale hlavně nezapomenutelným zážitkem. To bychom ale mohli říci i o flOw a Flower. Jelikož máme na Konzolistovi řadu fanoušků JRPG a RPG her jako takových, pak z exkluzivit v tomto žánru vyzdvihneme hlavně oba díly série White Knight Chronicles, na jehož vývoji se podílelo již zmiňované studio Level-5, nebo tahové RPG ze staré školy Disgaea 3: Absence of Justice. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na sérii Tales of, která se dočkala povedených dílů Tales of Xillia nebo Tales of Graces. V kategorii akčních adventur ční nad průměrem třetí a čtvrtý díl Yakuzy.

Pro FPS nadšence zase představuje středobod světa sci-fi série Resistance, která vypráví o úplně jiném 20. století, kdy namísto Studené války trápí svět mimozemská invaze. Série dnes čítá pět dílů, první tři vyšly na PS3, zbytek na handheldy. Další exkluzivní série, která úspěšně vzkvétá na PS3, je plošinovka Ratchet & Clank. Recenzi na poslední přírůstek do ságy jsme přinesli ani ne před několika týdny. Té navíc zdatně konkuroval nový díl série Sly Cooper, který navíc do plošinovky dobře zakombinoval stealth prvky. Výbornou exkluzivní plošinovkou je i z minulého roku Puppeteer, které se ovšem nevedlo mezi hráči zase tak dobře, což je určitě škoda. Zmíníme i dračí akci Lair, která ačkoliv měla řadu problémů a chyb, obsahovala velmi dobrý příběh a přímo vynikající soundtrack, jeden z nejlepších na PS3. Je to teprve několik měsíců, co na Playstation 3 vyšla vynikající akční RPG hra Dragon’s Crown, která si nás získala nejen návykovou hratelností, ale i pěknou stylizovanou grafikou. Z experimentálních titulů, které využívají technologií PS3, uvedeme hlavně karetní hru The Eye of Judgment a EyePet: Your Virtual Pet, který uživateli umožnil pohrát si s virtuálním mazlíčkem. V obou případech byla nutná koupě PS3 kamery. Zapomněli jsme na něco? Ano, zřejmě tak na 25 - 30 dalších exkluzivních PS3 titulů, ale tento článek není nafukovací, a tak přicházíte na řady vy, naši uživatelé, kteří máte nyní jedinečnou možnost využít komentáře k smysluplné diskuzi…

Uncharted 3: Drake’s Deception

ps3
Sony, Naughty Dog
Datum vydání hry:
2. 11. 2011
KARTA HRY
10/10

Komentáře