MGS Historie 7. - Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008)
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots byl oficiálné oznámen na japonské herní konferenci Tokyo Game Show v roce 2005 v rámci vtipného traileru s názvem "No Place to Hide". Hra měla představovat zcela unikátní herní styl, kdy hlavní postava bude neustále ve válečné zóně, ale nebude ani na jedné straně barikády. Žánr stealth action měl být zachován, ale měl být kladen větší důraz na akci. Už ze začátku bylo jasné, že se hra bude odehrávat hned na několika bojištích, aby byl zdůrazněn celosvětový konflikt. Exkluzivita byla po mnoha měsících dohadů oznámena na PlayStation 3. Nejisté také ze začátku bylo, jestli se Kojima bude vývoje vůbec účastnit, protože po Metal Gear Solid 3: Snake Eater měl mnoho projevů, ve kterých další podíl na sérii odmítal. Ředitelem projektu byl ze začátku pouze Shuyo Murata, který se už podílel na Metal Gear Solid 3: Snake Eater a Zone of the Enders: The 2nd Runner. Jenže na Kojimu se snesla řada výhrůžek od fanoušků, včetně hrozby zabitím, a tak Kojimovi nezbylo, než se přidat k Shuyo Muratovi. Pochopitelně, že výhrůžky neměly na Kojimovo rozhodnutí žádný větší podíl, protože kdyby Kojima neměl na Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots zájem pracovat, tak by se s ním asi těžko hnulo. MGS4 screenshotKdyž se Kojima do něčeho pustí, tak je jedině naplno, a tak se opět podílel jako producent, designér, scénárista a jako tvůrce příběhu. Hra byla ve vývoji 4 roky a v lednu 2008 se o ní mluvilo už jako o téměř hotové. Oficiálně bylo oznámeno, že hra bude vydána po celém světě 12. června 2008. Téměř na den přesně 21 let po vydání prvního Metal Gearu. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots popisuje poslední misi umírajícího Solida Snaka a definitivně ukončuje osudy téměr dvou desítek postav, které se objevily ve všech předchozích dílech. Hideo Kojima už dopředu oznámil, že Solid Snake na konci příběhu zemře...
Grafická stránka Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots je pochopitelně na špici, protože plně využívá veškerého potenciálu 50GB dvou vrstvého Blu-ray disku a PlayStation 3. Délka cut-scén narostla do obřích rozměrů a například jen závěrečné scény trvají celkem kolem dvou hodin, ale to nic nemění na tom, že sledování těchto filmečků je srovnatelné s nejlepším filmovým zážitkem. Hrou už lze procházet mnohem akčněji, než dříve. Hra je rozdělena na 5 aktů, z nichž některé jsou dělané přímo pro stealth, jiné naopak pro přímý a rychlý postup bojištěm. Hratelnost společně s ovládáním přinesla několik změn. Novinkou je například ukazatel psychického stavu Snaka, jenž ovlivňuje jeho schopnost se soustředit. Další změnou je prvek známý z Metal Gear Solid 3: Snake Eater a to je kamufláž, pouze v novém kabátu. Solid Snake nosí tzv. Octocamo oblek, který kopíruje texturu povrchu, ke kterému je Snake v danou chvíli přitisknut, a stejně jako v Metal Gear Solid 3 se v pravém horním rohu procentuálně ukazuje, jak dobře je Snake zamaskován. Další změnou je tzv. Solid Eye, který v sobě kombinuje tepelné vidění, radar a dalekohled. MGS4 screenshotArzenál se může pochlubit těmi nejmodernějšími zbraněmi, jako například XM8, P-90, odstřelovací puška M1 4EBR a mnoho dalších. Veškeré zbraně si tentokrát lze zakoupit v obchodě a to i přímo během hry, nemluvě o spoustě vylepšeních, které můžete na zbraních provést. Velký důraz byl kladen i na bojovou techniku CQC, která se dočkala mnoha vylepšení. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots se po audiovizuální stránce stává snad nejlepší hrou všech dob: zvuky bojiště, skvělý dabing i nezapomenutelná hudba jsou zkrátka tím nejlepším ve videoherním průmyslu. Na soundtracku se opět podílel Harry-Gregson Williams, který se překonal ve všech směrech a připravil tak nevšední zážitek stejně jako Hideo Kojima.
Tématem Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots jsou hrůzy války a nekontrolovatelný rozvoj technologií a jejich prosazování na úkor lidských emocí. Budoucnost, kterou Kojima ukázal lidem, je sice na první pohled nereálná, ale při bližším pohledu vyjde krutá pravda najevo, a to, že dnešní svět k této děsivé vizi skutečně směřuje. Svět ovládaný nanotechnologiemi a inteligentními systémy, které řídí konání vojáků. Hideo Kojima poukazuje, jak důležité jsou pro lidi emoce a všechny jejich smysly, které je utváří takové, jací jsou. Dalším hlubokým poselstvím je myšlenka, že jsme všichni zodpovědní za naše činy a měli bychom za své hříchy nést odpovědnost a ne je předávat další generaci, ale naopak je buď odčinit nebo za ně draze zaplatit. MGS4 screenshotSolid Snake a jiné postavy ze všech předchozích dílu se vracejí a většina z nich zde dostane to, co si, obrazně řečeno, za své činy zaslouží. Tedy, kromě Solida Snaka, který je zobrazen jako žijící hřích z minulosti, který jakoby na svých bedrech stále nosí hříchy ostatních, se kterými nemá nic společného. Solid Snake je zde představen jako umírající nemocný a starý muž, který se musí za každou cenu zbavit těžkého břemene, aby mohl žít normální život. Avšak, daruje mu ho Kojima?
Příběh se odehrává v nedaleké budoucnosti. Roku 2014 se světová ekonomika opírá stále více o neustálé války, které vedou soukromé vojenské jednotky po celém světě. Tyto soukromé vojenské síly, zkráceně PMCs, dosahují již takového počtu, že svou silou převyšují armády všech zemí. Všichni vojáci PMCs jsou vybaveni nanotechnologiemi, které ovládají jejich emoce, a tak zvyšují výkonnost v boji. Vojáci tak mohou být nepřímo ovládáni. Tento systém kontroly se nazývá "Sons of the Patriots". Známý Revolver Ocelot, který je nyní zcela pod vlivem genetické paměti Liquid Snaka, jehož ruku si kdysi nechal implantovat, nashromáždil hned pět největších armády PMCs. S jejich pomocí chce ovládnout systém "Sons of the Patriots". Jediná naděje leží v rukou předčasně zestárlého a umírajícího Solida Snaka, který je v Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots pojmenován jako Old Snake.
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots byl nejočekávanější hrou na PlayStation 3 a samotná SONY si od něj slibovala pořádný zázrak, který by next-gen PlayStation dostal na konzolový trůn. Hra byla v mnoha ohledech ještě mnohem lepší, než se očekávalo. Prodej na celém světě překročil přes 5 milionů. Byl tím nejdůstojnějším rozloučením s velkou legendou a úspěšným zakončením nejdelší videoherní série. To, že to nebyl poslední Metal Gear Solid, nechme nyní na chvíli stranou. Hodnocení byla fenomenální: IGN 10/10, X-Play 5/5, Official PlayStation Magazine (UK) 10/10, GameSpot 10/10, GamePro 5/5, Game Informer 10/10, Famitsu 40/40... V českém prostředí už se Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots nedočkal prostoru v žádném konzolovém časopisu, protože už zkrátka žádný neexistoval. Jen malinká recenze v časopisu LEVEL od P. Bulíře ukazovala dole v rámečku 10/10.
Po vydání Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots se Kojima těšil na dlouhou několikaměsíční dovolenou, vyplněnou cestováním a sbíráním inspirace. Místo toho se cesta Hidea Kojimy po světě nesla ve znamení uznání a chvály, ale především sbíráním různých cen za celoživotní dílo a přínos videohernímu průmyslu. Neuplynul ani rok od vydání Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, a Hideo Kojima potěšil a překvapil miliony fanoušků na celém světě...
Komentáře