Historie herních konzolí (1.)

special  30
Hack, 17. 1. 2009 22:41
Novodobý fenomén. Všichni o nich slyšeli, stovky miliónů lidí je vlastní. Řeč není o ničem jiném, než o herních konzolích. Historie těchto strojů, bez kterých si již nelze herní scénu představit, se datuje desítky let zpátky do minulosti. Pojďte se vydat na cestu časem do dob, kdy na světlo světa začaly přicházet první herní konzole. Do dob, kdy X360, PS3 a Wii byly pouhými futuristickými výjevy velmi vzdálené budoucnosti.

PRVNÍ GENERACE

Byla to armáda, která vlastně započala éru herních konzolí. V polovině šedesátých let se totiž rozhodli, že by to chtělo nějaké zařízení, které by zlepšovalo reflexy vojákům. Již v roce 1966 se ozval jistý Ralph Baer, zaměstnanec Sanders Associates, jenž na tento požadavek odpověděl konceptem televizního herního aparátu. Zařízení mělo obsahovat dvě hry: tenis a nějaký druh stíhací hry. Přístroj se měl dát připojit k televizi.

Baer tak začal již v roce 1966 pilně pracovat a po dvou letech měl funkční prototyp, který je označován jako Brown Box. Pokud byste měli čas a peníze, můžete si koupit letenku do USA a podívat se do Smithsonian Institution’s National Musem of American History ve Washingtonu. Zde je tento prototyp k vidění. Trvalo však ještě dva roky, než Baer ukázal svůj výtvor Magnavoxu, s kterým následně podepsal licenční ujednání pro následující rok. 27. ledna 1972 Magnavox vypouští Baerův Brown box pod názvem Odyssey. A světově první video herní systém byl na světě.

Kdo byl Ralph H. Baer? - Ralph H. Baer se narodil 8. března 1922 v Německu. Velmi důležitá osoba pro herní průmysl se svou prací na první světové konzoli začala v roce 1966. Baer taktéž vytvořil první světelnou pistoli s hrou pro domácí televize. Obojí se prodávalo společně jako rozšíření pro Odyssey pod názvem Shooting Gallery. Světelná pistol je známá jako první periferie pro herní konzoli. V roce 2006 získal ocenění Národní medaile za technologie za vynalezení herní konzole.
Tak či tak to jako průkopník neměla tahle konzole lehké a byl to propadák. Cena byla stanovena na 100$ a přístroj uměl na televizi vykouzlit černo-bílou grafiku. Herně to nebyl žádný zázrak a pomyslný poslední hřebík do rakve zasadil sám Magnavox díky opravdu špatnému marketingu. Dokázali zmást zákazníky natolik, že si mysleli, že Odyssey funguje pouze na televizích od nich. To nebyla pravda, ale Magnavox tak činil úmyslně, jelikož doufal, že tím pomůže prodejům svých TV. Uplynuly tři roky a Odyssey se dostala jen do 200 000 domácností. Smutný konec pro první konzoli na světě.

Ještě téhož roku, co byla vypuštěna Odyssey, se Nolan Bushnell a jeho společnost Atari nechali inspirovat původní tenisovou hrou od Baera a vydali PONG, který zaznamenal velký úspěch. Tahle hra opravdu odstartovala revoluci v hraní. Následující čtyři roky neexistovala hospoda, ve které by PONG chyběl. V roce 1975 byl Magnavox donucen pustit Odyssey k ledu právě kvůli velmi vysoké popularitě PONGu.

Shooting Gallery - Prototyp světelné pistole od Baera se postupně vyvinul právě v Shooting Gallery pro Magnavox Odyssey. Konzole v sobě měla zabudovaný speciální port pro tuto periferii. Shooting Gallery obsahovala čtyři doprovodné hry. První světelná pistole připomínala brokovnici a detekovala pouze světlo a ne přesný cíl, což dovolovalo hráčům podvádět, jelikož mohli sestřelit jakýkoliv zdroj světla. Nebylo zde ovšem žádné skóre, tím pádem bylo podvádění irelevantní. Magnavoxu se podařilo špatnou reklamou pohřbít i tuhle hru. Prodáno bylo pouze 20 000 kusů.
Atari tak měla volnou cestu a rozhodla se, že PONG dostanou i do domácností. Nicméně k tomu neměli potřebné finance. Z tohoto důvodu se spojili se Sears a vydali domácí verzi PONGu pod labelem Sears Tele-Games. Systém se setkal s obrovskou odezvou. Cena byla nasazena na 100$ a během vánoční sezóny 1975 se stal nejprodávanějším produktem s tržbami stoupajícími k 40ti miliónům dolarů. Sears měli exkluzivní práva na šest měsíců, v roce 1976 prodal Bushnell Atari do rukou Warner Communications, kteří už měli dostatek prostředků na to, aby vydali PONG pod značkou Atari. Tento krok dokázal Atari dostat do širokého povědomí veřejnosti.

PONG byl opravdu velmi populární, a tak se není čemu divit, že se na trhu objevila i spousta klonů. Mezi ty hlavní by se dal zařadit Telstar od Coleco a další stroj od Magnavoxu Odyssey 100. Žádný z těchto strojů neměl takový úspěch jako PONG, i tak se jich ale prodalo mnoho kusů.

Tak takhle nějak vypadaly začátky herních konzolí. První vlaštovky na dlouhé cestě. Tím se odstartoval velký boom a již v roce 1976 se objevily první kusy z druhé generace, ale o tom zase příště.

Komentáře