Yoshi’s New Island

recenze  7
Martin Šmíd, 13. 3. 2014 16:00
V minulém roce jsme označili Nintendo 3DS jako konzoli s nejlepšími hrami. Dočkali jsme se několika hodně kvalitních kousků, a jinak by tomu nemělo být letos. Jako takový rozjezd je tu plošinovka Yoshi’s New Island, která byla oznámena zhruba před rokem. V poslední době se o ní moc nemluvilo, navíc i nyní ji Nintendo vydává bez většího humbuku, což už to je pochopitelně hodně podezřelé. Jak se ukázalo po dohrání, nemůžeme se tomu divit.

Ačkoliv Yoshi’s New Island nemá zrovna nějaký propracovaný scénář, příběhově navazuje lehce na předchozí úspěšný počin Super Mario World 2: Yoshi's Island, kdy Baby Mario a Baby Luigi nese čáp k jejich rodičům, kteří se stále hledají. Co se ale nestane, během cesty je čáp i s Lugim unesen, přičemž Mario spadne na Egg Island, kde žijí roztomilí a přátelští ještěři Yoshi. Ty ohrožuje zlý Baby Browser, který drží i Mariova malého bratříčka s čápem. Proto se Mario vydá s novými kamarády napříč ostrovem, aby plány zlého záškodníka překazil. Cesta rozhodně ne jednoduchá, alespoň se to tak jeví. Tady celý příběh končí, nebo alespoň jeho scénář, protože Nintendo, tedy vývojáři ze studia Arzest, kteří za hrou stojí, opět vsází spíše na hratelnost, příběh je tu jen do počtu, abyste měli nějakou motivaci proskákat levely a dostat se až k závěrečnému souboji. Vývojáři alespoň vše oživují vtipnými scénkami během hraní, které určitě rozesmějí, vtipnější podání je rozhodně plusem.

Vývojáři zde vsadili na osvědčenou hratelnost, kdy ovládáte Yoshiho, který na zádech nese malého Maria, o něhož se tak trochu musí starat. Pokud se Yoshi neopatrně dotkne nepřítele, Mario spadne a vždy je jen několik okamžiků, aby ho znovu sebral zpět, jinak hrozí ukončení cesty, což samozřejmě není cílem. Yoshi's New Island nabízí několik desítek levelů, které jsou celkem rozmanité, obsahují klasickou skladbu světů, což dnes nikoho nepřekvapí. Design většiny levelů je celkem fajn, ale pouze fajn, nikoliv velmi dobrý nebo skvělý, jak jsme u her s logem Nintendo zvyklí. Někdy navíc levely působí tak nějak bez nápadu, a možná je proto nejlepší je jen tak proběhnout a už se k nim nevracet.

Během putování budete s Yoshim skákat, plavat, překonávat rozmanité překážky i pasti, které ale asi moc nepřekvapí, protože většina z nich se objevila v jiných Mario hrách. Během putování budete i bojovat s nepřáteli, kterých je tu docela velké množství a nejrůznějších druhů, přičemž každý vyžaduje trochu jinou strategii k poražení. Zatímco souboje s řadovými protivníky jsou slušné a díky nim je hra po většinu času zábavná, menším zklamáním jsou bossové, kteří jdou lehce porazit, jsou navíc bez nápadu a nenadchnou, jak by asi každý očekával. U bossů je možná nejvíce vidět, jak vývojáři možná až moc laxním způsobem přistupovali k vývoji a zřejmě pro ne nebyl ani prioritou.

U plošinovek je vždycky důležité ovládání, a zde Yoshi’s New Island působí tak trochu jako dinosaurus. Ovládání se totiž od téměř dvacet let starého dílu moc nezměnilo, a dnes působí vedle moderních plošinovek zastarale, navíc si díky tomu nese dost mušek, které by nemusely či spíše neměly být. Možná i proto doporučuji hru ovládat skrze D-pad, protože přes páčku je pohyb Yoshiho značně nepředvídatelný, a kolikrát se mi stalo, že jen při malém posunu dolů mi ve skoku udělal rychlý dopad na zem, a to i třeba do místa, kde nebyla plošinka. To jistě není v pořádku, a vede následně k frustraci, zvláště když ukládací místa nejsou zrovna blízko u sebe.

Yoshi's New Island působí jako plošinovka, kterou Nintento zapomnělo vydat na SNES a nyní si na ni vzpomnělo, vytáhlo ze zaprášeného šuplíku a vydalo na 3DS.

Vývojáři vsadil na klasický koncept, který ničím neobohatili, navíc spolu s horším designem levelů nejde o zrovna ideální koktejl, který každému zachutná. Během procházení levely se alespoň sem tam naskytne příležitost pro zahrání si nějaké té menší minihry, které se starají o největší novinku v této hře, v níž Yoshi změní svůj tvar. Může se změnit na sbíječku, která rozbije tvrdé kameny, na důlní vozík, na velkou hlavu s lyžemi nebo helikoptéru. Tyto minihry jsou zábavné, slouží jako menší oživení a hlavně jako bonusové části pro nasbírání dalších penízků. Ovládání těchto speciálních forem Yoshiho je nastaveno na pohybové senzory kapesní konzole, takže se pohybujete nakláněním, a případně akčními tlačítky pak provádíte nějakou tu akci. Jednoduché a intuitivní, a tak by to mělo ostatně být. U těchto miniher bych možná jen ocenil, pokud by jich bylo více, protože za jeden svět jich je vždy jen pár. Když už si Nintendo dalo práci s vytvořením těchto forem, mohlo vytvořit další levely.

Yoshi’s New Island má celkem šest světů, které projdete za nějakých pět až šest hodin, záleží samozřejmě na dovednostech každého hráče. To je možná trochu méně, než by každý čekal, zvláště když ostatní Nintendo plošinovky jsou o dost delší. Co ale ocení fanoušci, je obtížnost. Yoshi's New Island rozhodně není lehkou plošinovkou, kterou byste dali s prstem v nose, čehož si byli vědomi i vývojáři, proto přidali několik pomocníků, které ocení především méně zkušenější hráči. Pokud několikrát v daném kole zemřete, dostatek křidýlka, abyste mohli zázeji překonávat překážky. Poté se dostane i na nesmrtelnost před nepřáteli.

Každopádně za zmíněný čas hrou jen tak rychle proběhnete, nikoliv vše prozkoumáte. Hra obsahuje několik desítek medailí ve tvaru vajíčka, které získáváte za sbírání sběratelských předmětů během levelů, ať už to jsou hvězdičky, kytky nebo červené penízky. Vysbírat vše vám zabere několik dalších hodin, protože sběratelské předměty jsou kolikrát dobře schovány, i třeba v tajných částech. Po základním dohrání tedy nic nekončí, ale je otázkou, jestli bude vůbec nějaká motivace vše vysbírat, protože hra nijak neodměňuje za kompletní prozkoumání. Pro ty největší fanoušky je tu připraveno ještě šest miniher, které si můžou dát ve dvou s kamarádem, ale ty nejsou zrovna extra kvalitní a spíše připomínají něco, co vývojáři vytvořili poslední víkend, než hru odeslali Nintendu. Jde tedy o úplně zbytečnou část, kterou možná jednou vyzkoušíte, abyste se podívali, co vůbec obsahuje, ale v budoucnu se k ní už nikdy nevrátíte.

Co na Yoshi's New Island určitě zaujme, tak je to vizuální zpracování. Ručně kreslená grafika je fajn, ať už mluvím o postavičkách nebo levelech. Vše vypadá opravdu dobře, a je vidět, že hlavní je u her vždy stylizace, ne miliony polygonů. Vývojáři přidali od hry i 3D efekt, který vytvoří větší hloubku, ale výrazný přínos pro hratelnost nemá. Co možná trochu zklame, je hudební doprovod, který nabízí jen několik málo skladeb, které navíc svoji kvalitou nejsou nejlepší, a když je srovnám s jinými Mario hrami, rozhodně spokojen být nemohu a nemůže být ani žádný fanoušek. Jen několik minut po dohrání jsou snadno zapomenutelné, což je určitě škoda. Lepší mohlo být i ozvučení, vývojáři používají jen dobře známé zvuky, takže je vidět, že ani tady si moc hlavu nelámali.

Yoshi's New Island je slušná 2D plošinovka stavějící na osvědčených základech, kterým by ovšem větší inovace prospěly. I když se slušně hraje, určitě bych ocenil lepší a nápaditější design levelů, kterých by navíc mohlo být daleko více, případně modernější ovládání a lepší ozvučení, které rozhodně nesplňuje vysoká očekávání. Yoshi's New Island je určen především fanouškům, kteří odpustí menší inovace, a chtějí si především zavzpomínat na téměř dvacet let starý originál. Pro ostatní jsou na trhu daleko zajímavější plošinovky, a zvláště na Nintendu 3DS.

Yoshi’s New Island

3ds
Nintendo, Nintendo
Datum vydání hry:
14. 3. 2014
KARTA HRY
6/10

Komentáře