War Hospital

Martin Pilous, 19. 1. 2024 18:58
Videoher s tématikou druhé světové války jsme měli už nespočet k tomu, abychom mohli zprostředkovaně prožít nejznámější situace z největšího konfliktu v dějinách lidstva. Videoher s tématikou první světové války je však už o poznání méně. A schválně zkuste najít takovou, kde byste se starali o polní nemocnici plnou raněných vojáků, místo toho, abyste sami posílali své protivníky do hrobu nebo nemocnicí. Nenašli jste? Ale my ano. Nedávno totiž na PC a konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S dorazila na první pohled zajímavá strategie War Hospital od studia Brave Lamb Studio, která doslova našla díru na trhu a pokouší se nám zprostředkovat krvavou světovou válku značně odlišně, než byste čekali. Podařilo se to?

Je to právě atmosféra a celkový pocit ze zasazení hry, co vás pohltí už na samém začátku. Počítejte s tím, že se ocitnete ve skutečně tvrdé realitě, kdy se vám začínají hromadit zranění pacienti, vaše kapacity jsou však omezené, a rovněž i zdroje, přípravky, nástroje a personál. Všeho je zkrátka akutní nedostatek, a dokonce vám pak bude chybět i drahocenný čas. Ve War Hospital budete neustále bojovat s vnitřním dramatem. Konkrétně budete zodpovědní za to, na koho se skutečně dostane v rámci péče a koho bude případně potřeba obětovat. A věřte mi, že každý mrtvý vás bude ve hře zatraceně mrzet, protože budete neustále přemýšlet o tom, zda to nešlo udělat nějak jinak, aby přežil. To ale není nic ve srovnání s tím, co museli prožívat během tohoto doktoři ve skutečných konfliktech.

Vy jste ve War Hospital v roli ředitele, který rozhoduje o všem, co s polní nemocnicí souvisí. Budete muset řídit celý chod. Dojde tak na zajišťování personálu, organizování jednotlivých zákroků a operací, objednávání prostředků, které vám pak dorazí na místní nádraží, zároveň bude potřeba zajistit chod malé farmacie, která vám dodá specifické prostředky a mnoho dalšího. Povedlo se vám zachránit z jednotky 4 vojáky, ale bohužel jednoho nikoliv? Jenže ony vojáky musí někdo přenést na hospitalizaci a mrtvého důstojně pohřbít. Zároveň však potřebujete nutně vyzvednout zásoby, a do toho vám na příjem skáčou noví ranění. War Hospital je zkrátka obří závod s časem a vy z toho musíte vybruslit se ctí v rámci svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Začátek hry je vcelku poklidný. Hra naštěstí má poměrně rozsáhlý a pečlivý tutoriál, který vás naučí, jak se vším manipulovat a jaká budova k čemu slouží. Primárně totiž máte dohled na mapou vaší nemocnice a následně máte přístup do jednotlivých budov. Zde pak rozdělujete patřičné úkoly mezi dostupný personál a zároveň se staráte o dostatek zásob. Na počátku hlavně máte ještě čas se jednotlivými vojáky zabývat na osobnostní rovině. Je zde prostor se podívat o koho se jedná, jak se k vám dostal a co pro něj případně můžete udělat. Časem se u vás objeví také VOP pacienti o jejichž péči žádá přímo někdo z velení a nesnese to velkého odkladu. Později už budete jen zběsile přerozdělovat jakékoliv nové vojáky pod zrovna dostupné lékaře a nebude čas se jimi zabývat detailně.

Herní mechanismy se mohou stát na začátku chaotickými a budete mít pocit, že se vám hra snaží sdělit mnoho informací najednou. Začátek je sice poklidný, ale budete se muset hodně naučit. Osobně doporučuji tutoriál vůbec nepřeskakovat a nesnažit se kroky urychlit, jinak budete ve hře strašlivě tápat. Postupem času zjistíte, že hra je náročná pouze časově, ale nikoliv z hlediska hratelnosti. Vy jste tu jen hlavním provozním, který řeší veškerou administrativu, budovy pouze vylepšuje a řešíte personální záležitosti.

Kromě všedních věcí, které je třeba řešit v rámci nemocnice, tak jsou ty i nečekané události. Ve hře jsou totiž k dispozici průzkumníci, a ti se mohou podívat do okolí a nejbližších vesnic, což přináší další řady rozhodnutí. Mohou je napadnout nepřátelští vojáci, mohou objevit přeživší nebo další raněné či se pokusit evakuovat obyvatele z nebezpečných oblastí. V tomto je hra poměrně různorodá a umí být i velmi záludná a napínavá zároveň.

Kouzlem hry je zejména možnost volby. Můžete se zcela svobodně rozhodnout, komu chcete pomoct nebo zda upřednostníte aktuálně jiné činnosti v rámci nemocničního aparátu. Navíc u zrehabilitovaných pacientů můžete také rozhodovat o tom, co s nimi bude dále. Vyšlete je zpět do bitevní vřavy, propustíte je definitivně z vojenské služby nebo se rozhodnete je využít v rámci velitelství? To vše je pouze a jen na vás.

Největším nepřítelem ve hře, jak už bylo vícekrát zmíněno, tak je právě čas. Zranění se budou neustále hrnout a vy kromě nového personálu budete muset řešit ten dosavadní. Najdete pro lékaře také dostatek odpočinku? Celkově tak řešíte morálku všech lidí a snažíte se včas provést vylepšení nemocnice. To pak vede k tomu, že při správné rovnováze se výrazně zvedá šance na úspěšnost operací.

Vše, co jsem až doposud na hře vypsal je vesměs pozitivní. Hratelnost je vcelku jednoduchá a onen časový strašák jí samozřejmě přidává na realističnosti, ale… Dostáváme se k tomu, že ne vždy je to optimální. Autoři nedokázali najít správné vyvážení veškerých činností. Mnohdy tak jsou delší prostoje, kdy čekáte na nové pacienty nebo ingredience, a ve chvíli, kdy dorazí další pacoši, tak musíte provést hromady úkonů okolo. Problém tak nastává v tom, že časem se vám začínají hromadit mrtví a vy nemáte už chuť v tom dále pokračovat. Hra tak paradoxně hráče odrazuje tím, že je v některých momentech až příliš agresivně trestá.

Celkově hra zabere něco okolo 20 hodin, ale po prvních 3 hodinách už vám zkrátka nenabídne nic nového, čím by dokázala překvapit a motivovat k dalšímu hraní. Pořád dokola tak jen skáčete z jedné budovy na druhou, řešíte rychlostí blesku veškeré požadavky a zase skáčete jinam. Je to velká škoda, protože potenciál této hry byl obrovský a autoři jej nakonec takzvaně scvrkli na to nejzákladnější, co se stále dokola opakuje beze změn.

Tomu všemu ani nepomáhá fakt, že se ve hře objevují poměrně otravné bugy. Samotný chod hry je celkem bezproblémový. Personál běhá po mapě, jak má a plní přidělené úkoly, ale spousta věcí se děje takzvaně v pozadí. Sem tam vám hra nezapočte nějaký ten splněný úkol, jindy zase nedorazí vlak se zásobami, ačkoliv hra dlouho dopředu avizuje jeho příjezd do stanice a pak jsou tu otravné a opakující se cutscény. Z vlastní zkušenosti bych doporučil si co 10 minut udělat vlastní save, neboť autosave je zde také spíš jako kosmetický doplněk ve hře, na který se moc spolehnout nedá.

Grafická stránka také příliš nezaujme, a tak trochu je na War Hospital znát, že tu byl střídmější rozpočet, než je tomu kupříkladu u válečných Company of Heroes. Osobně s prezentací hry nemám vážný problém, ale uznávám, že zde chybí výraznější detaily na budovách a samotných jednotkách. O něco lépe je na tom ale hudební stránka, neboť soundtrack se vážně povedl. Co jsem zpozoroval ještě v porovnání kupříkladu s Company of Heroes 3, tak v této strategii je poněkud tragičtější pohyb po mapě. Je dosti těžkopádný, líný a je znát, že na myši by se s těmito přesuny dalo učinit lepší kouzlo.

Na War Hospital skutečně oceňuji fakt, že se autoři pokusili do herního světa převést vskutku netradiční a svým způsobem originální titul, který je i docela zábava hrát. Jenže vám to vydrží pouze několik úvodních hodin. Pak se musíte obrnit trpělivostí, neboť hra už vám toho víc nabízet zkrátka nechce a nedokáže. Do toho jí chybí lepší optimalizace, takže si sama nese několik výraznějších zranění, a je to škoda. Potenciál tu byl daleko větší, ale ten vývojáři jakoby nechtěli využít. Jako první pokus to není vyloženě špatné, pořád jde o lehce nadprůměrnou záležitost. Obávám se však, že si ji naplno užije jen menší hrstka hráčů.

War Hospital

ps5xsx
Nacon, Brave Lamb Studio S.A.