Uncharted: The Lost Legacy

recenze  79
Martin Šmíd, 17. 8. 2017 9:00
Akční hra Uncharted 4: A Thief’s End je pro studio Naughty Dog a hlavně pak Sony obrovským triumfem, protože si odnášela nejen vysoké známky v recenzích, ale také se jedná o nejprodávanější exkluzivní hru této generace. Ostatně je jen málo her, které se mohou chlubit více jak devíti miliony prodanými kopiemi. Navíc se jednalo i o velký systém seller, kvůli němuž se mnozí rozhodli koupit PlayStation 4. Už před vydáním vývojáři prozradili, že pracují na menším příběhovém dodatku, z něhož se nakonec vyklubala plnohodnotná a prakticky spin-off k Uncharted sérii. Jak se povedl, se dočtete níže v recenzi. I když je asi jasné jak, studio Naughty Dog je zárukou nejvyšší možné kvality, a nyní se to znovu potvrdilo.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Vývojáři ve čtvrtém dílu prakticky ukončili příběhovou linku Nathana Draka a svého oblíbeného hrdinu poslali na zasloužený odpočinek. Proto asi nepřekvapilo, když bylo odhaleno, že v Uncharted: The Lost Legacy se neobjeví, ale vystřídá ho neméně charismatická Chloe Frazerová. Tu fanoušci určitě moc dobře znají, patřila k důležitým postavám ve druhém i třetím díle a určitě byla škoda, že se neobjevila i ve čtyřce. Nyní je tedy zpět, přičemž se vydává do Indie, kde se schyluje k občanské válce, aby našla ztracený a hodně vzácný artefakt, po němž šel už její otec. Doprovázet ji přitom bude Nadine Rossová, která potřebuje peníze, aby znovu ovládla svoji společnost, o níž ke své smůle přišla. Příběh jako takový je určitě zajímavý, dobře zapadá do zajetého univerza, přičemž obsahuje i několik zajímavých zvratů a překvapení, o nichž vám pochopitelně neřeknu, abyste byli překvapeni. Ostatně i proto vývojáři před vydáním o hře nemluvili. Jen musím dodat, že hlavní padouch, Asav, je docela charismatický vyšinutý vojevůdce, který má s Indií svoje vlastní, a ne zrovna pěkné, plány. Je dobře zahraný a je proto i lehké ho zařadit mezi největší padouchy Uncharted série.

Když bylo oznámeno, že bude v hlavní roli Chloe, měl jsem z toho radost. O Nadine jsem už tolik přesvědčen nebyl, protože mi nepřišla ve čtvrtém díle jako nějak extra zajímavá postava, která by měla dostat větší roli. Naštěstí mezi Chloe a Nadine panuje solidní chemie, dobře se doplňují, neustále spolu komunikují, pošťuchují i se občas neshodnou, což jen pomáhá budovat jejich budoucí přátelství. Dokonce jsem si Nadine na konci také oblíbil a docela bych si i přál, kdyby se Chloe s Nadine někdy v budoucnu vrátily. To je ostatně i odpověď na otázku, jestli může Uncharted vůbec fungovat bez své největší hvězdy. Dle mého může, dokonce si myslím, že tato změna sérii hodně prospěla, protože tu najednou máme nového hrdinu s vlastní osobností a charismatem.

Asi nepřekvapí, že hratelností se Uncharted: The Lost Legacy moc od čtvrtého dílu neliší, pořád jde o tu stejnou akční adventuru jako před rokem. To může pochopitelně někomu vadit, že vývojáři nepřinesli něco vyloženě nového, ale na druhou stranu je otázka, jestli to bude vůbec někomu vadit. Zvláště, když přestřelky a vůbec střety s protivníky s docela přesvědčivou umělou inteligencí jsou výborné a kolikrát pořádně napínavé do poslední chvíle. Pak hratelnost pochopitelně doplňují i skákací pasáže, během kterých dojde na používání záchytného lana. Během hraní dojde opět i na využívání džípu k řešení několika puzzlů. Je vidět, že Uncharted: The Lost Legacy začal život jako prostý dodatek pro čtvrtý díl, který neměl za úkol hratelnost nebo herní mechanismy měnit. To bude úkol případně až pro pátý díl, který snad někdy v budoucnu vznikne. Atmosférou a vůbec herním pojetím má ovšem blíže ke druhému dílu. Zatímco čtyřka byla taková komornější a držela se více při zemi, to The Lost Legacy je opět tou bombastickou a efektivní akcí.

Sem tam vývojáři pochopitelně překvapí i nějakým tím menším novým nápadem nebo novinkou, třeba možností odemykat skrze jednoduchou minihru zámky od dveří či truhel, v nichž jsou schované zásoby i poklady. Daleko důležitější je skutečnost, že je vše opět parádně namíchané a tvoří výborný akční a navíc i zároveň chytrý koktejl, u něhož nuda rozhodně nehrozí. Fanoušci Uncharted budou určitě maximálně spokojeni, zvláště po posledních zhruba dvou hodinách, které patří k tomu nejlepšímu, co série kdy nabídla. Jde o skvělý mix akce a vyprávění příběhu, navíc doplněný o parádní herecké výkony. Neméně důležité je pro akční adventuru i ovládání, které je opět velmi přesné, hlavní hrdinka se moc nezasekává o předměty a její pohyb je po většinu hry naprosto plynulý, což pak pochopitelně hratelnosti pomáhá, když vám nejsou házeny klacky pod nohy.

Z předchozích řádek je patrné, že vývojáři vsázejí na osvědčené prvky ze čtvrtého dílu, takže vás bude čekat hodně filmová akční adventura se spoustou filmečků, rozhovorů a většinou lineárními úrovněmi, ovšem s parádním designem, nutno podotknout. Některé jsou samozřejmě otevřenější, abyste je mohli trochu prozkoumávat. Výjimku tvoří obří lokace ve čtvrté kapitole, která je dle vývojářů největší úrovní, jakou kdy do Uncharted hry vytvořili. A jde jim to i věřit. Po této obří lokaci cestujete džípem, přičemž musíte navštívit tři chrámy během hlavní příběhové linky. Aby toho nebylo málo, můžete se v této lokaci rozhodnout posbírat jedenáct speciálních mincí vyřešením dalších menších chytře navržených hádanek, u nichž si procvičíte nejen mozek, ale i svoji rychlost. Následně pak budete odměněni jednou hodně speciální odměnou, kterou hledači pokladů jistě ocení. Tato velká lokace je prakticky menším open-worldem, přičemž v ní jde nahrát i 2-3 hodiny, než ji celou prozkoumáte, a hodně se liší od zbytku hry. Jde každopádně o příjemné a zajímavé oživení hratelnosti, které jsem si maximálně užil. Je možná škoda, že ve hře není ještě jedna podobná lokace, open-world Uncharted určitě sluší a jde vidět, že jde dobře skloubit i s vyprávěním příběhu.

Když byl Uncharted: The Lost Legacy oznámen, asi se každý ptal, jak bude vůbec dlouhý. Původně mělo jít totiž o rozšíření pro Uncharted 4: A Thief’s End, jen o něco málo větší jak Left Behind pro The Last of Us. Protože ale mají vývojáři ze studia Naughty Dog vždy vysoké cíle a ambice, rozhodli se, že vytvoří spíše větší spin-off. Výsledkem je, že jsem na Normal obtížnost dohrál hru za 6 hodin a 45 minut (podle času ve statistikách), přičemž ani náhodou jsem nezískal všechny fotografie, poklady, ani jsem neodemkl všechny bedny. Po dohrání je tedy pořád, co prozkoumávat a hledat skrytá místa, která jste během prvního hraní minuli. To je na spin-off, který se prodává za dvanáct stovek, jistě slušný výsledek, zvláště, když se nebudete ani na minutu nudit. Připraveny jsou pochopitelně i trofeje, včetně platinové. Trochu jsem se bál, aby trofeje nebyly stejné, jako ve čtvrtém díle, ale nakonec vývojáři připravili spoustu zcela nových originálních výzev, takže se máte, na co těšit.

Když si Uncharted: The Lost Legacy přinesete domů a nainstalujete, kromě singleplayerové části získáte přístup i k obří multiplayerové části ze čtvrtého dílu. Za ten rok, co je venku, vývojáři přidali spoustu novinek, ať už jde o nové mapy, multiplayerové režimy či kosmetické věci, navíc opravili i řadu menších či větších chyb. Hra více hráčů se tedy k vám dostane v té nejlepší a nejobsáhlejší formě, navíc nyní i s několika novými skiny pro Chloe a Nadine, a pochopitelně nechybí ani zcela nová hratelná postava, kterou je hlavní padouch The Lost Legacy – Asav. Kromě klasické hry více hráčů navíc nechybí ani oblíbený kooperativní režim Survival, v němž se můžete s kamarády vydat likvidovat vlny nepřátel, ale i plnit řadu rozmanitých úkolů, a samozřejmě přijdou na řadu i záludní bossové. Survival režim je hodně zábavný, do hry skvěle zapadá, a protože stojí na pevných základech, dají se v něm strávit desítky hodin, během nichž se budete skvěle bavit. Zvláště, když vývojáři přidali i zcela nový mód Survival Arena. V něm na vás čeká přežívání vln či plnění úkolů na multiplayerových mapách, přičemž vývojáři připravili nové protivníky, zbraně i modifikátory, takže se máte, na co těšit. A pokud nový Survival Arena režim splníte na nejtěžší obtížnost, odměna v podobě skinů kostry pro každou postavu je hodně lákavá. Skiny vypadají parádně!

Uncharted 4: A Thief’s End je pořád jednou z nejlépe vypadajících her na konzolích, zvláště, když si ho pustíte na konzoli PlayStation 4 Pro ve vyšším rozlišení s HDR podporou. Uncharted: The Lost Legacy pochopitelně běží na stejném enginu, který doznal jen málo změn, ale to pochopitelně vzhledem ke kvalitám ani náhodou nevadí. Hra vypadá přímo báječně, ať už budu mluvit o parádních modelech postav s neuvěřitelnými animacemi či krásném a detailním prostředí. Přímo fenomenální jsou nejrůznější efekty i nasvícení scén, s nímž si vývojáři neuvěřitelně vyhráli. Výsledek tedy musí ohromit i ty nejnáročnější hráče, zvláště, když hra běží po celou dobu stabilně ve 30fps, snímkování neklesá ani v těch nejnáročnějších scénách, kdy vše bouchá a bortí se. U hudebního doprovodu možná trochu zamrzí, že si tentokrát neposlechnete ikonickou hlavní melodii, která už tak nějak k sérii patří. Vývojáři připravili pro Chloe a její indické dobrodružství kompletně nový soundtrack, který má rovněž několik velmi dobrých skladeb, ale na původní soundtrack mu něco schází. Na prvotřídní úrovni je pak ozvučení i dabing jednotlivých postav, a fanoušky u nás jistě potěší i přítomnost povedené české lokalizace.

Z Uncharted: The Lost Legacy se vyklubalo parádní nové dobrodružství v rámci Uncharted univerza, které navíc ukazuje, že může série do budoucna dobře fungovat i bez své největší hvězdy. Vývojáři ze studia Naughty Dog odvedli opět profesionální práci při podání příběhu s výborně napsanými postavami a skvělými dialogy, navíc vše obohatili o parádní level design, zábavné přestřelky i chytré hádanky. Navíc na poslední dvě hodiny hraní asi nikdy nezapomenete, protože patří k tomu nejlepšímu nejen v rámci Uncharted série, ale i akčního žánru. Uncharted: The Lost Legacy je naprostá povinnost pro všechny fanoušky, a to nejen kvůli parádní příběhové části, ale také neméně kvalitnímu multiplayeru, který máte v ceně.

Uncharted: The Lost Legacy

ps4
Sony Interactive Entertainment, Naughty Dog