Uncharted: Drakes Fortune

recenze  25
Martin Šmíd, 22. 8. 2008 9:53
Naughty Dog zná většina z vás jako tvůrce skvělých plošinovek Crash Bandicoot a Jak & Daxter. Obě série se zapsaly zlatým písmem do historie videoher. S příchodem Playstation 3 se vývojáři pustili do akční hry alá Tomb Raider. Už demo naznačilo, že se bude jednat o výjimečný herní zážitek. Plná hra to jenom potvrdila.

Hlavním hrdinou vcelku zajímavého příběhu je Nathan Drake. Ten je již delší dobu přesvědčen, že je potomkem slavného Francise Drakea. Francis Drake byl admirál britského námořnictva, který podnikl nezapomenutelné plavby kolem světa a měl zemřít v zimě roku 1596 při své poslední výpravě. K domněnce, že je právě on potomkem Francise Drakea, přivádí Nathana i záhadný prsten s vyrytým rokem 1597, který nosí na krku. Hned na začátku hry jsme svědky nálezu mořeplavcova deníku. Když si ho Nathan přečte, tak zjistí, že Francis Drake zřejmě toho roku nezemřel, ale vydal se do Amazonie hledat cosi důležitého. Mohl by to být starověký poklad, jenž má nevyčíslitelnou hodnotu. V tu chvíli je Nathanova loď napadena piráty, kteří mají zjevně také zájem tento poklad nalézt. Hlavní hrdina je pochopitelně dobrodruh, a tak se vydává po stopách legendárního mořeplavce i přes hrozbu nepřátel, kteří se ho očividně chtějí zbavit. Na jeho cestě ho doprovází nádherná dokumentaristka Elena Fisher a Victor Sullivan. Uncharted: Drake´s Fortune nikdy nezapíral inspiraci ve slavné sérii Tomb Raider, ale ani v dalších hrách a filmech. Celé dobrodružství má tak nádech Indiana Jonese a dalších podobných dobrodružných kousků.

Ačkoliv by se z demoverze mohlo zdát, že je Uncharted pouze o střílení, rozhodně tomu tak není. Průzkum lokací, skákání a akční momenty jsou dobře vyvážené a rozhodně si zde každý najde to své. Naughty Dog si bral inspiraci z hodně her, ale Gears of War od Epic byla zřejmě tou nejdůležitější. Hlavní hrdina tak nemůže bezmyšlenkovitě vběhnout na otevřené prostranství a střílet jak za dob Dooma. V takovém případě byste skončili velice rychle pod kytkami. Vše vyžaduje taktický postup úrovní za pomocí krytí. Toto je životně důležitý aspekt hry a je nezbytně nutné se ho naučit využívat. Přitom se nemusíte bát, že by byla akce moc pomalá. Když už se schováte za nějaký ten předmět, existují dva druhy střelby. Tou první je manuální zaměřování, kdy se na obrazovce objeví zaměřovač a kamera se přesune za rameno hlavního hrdiny. Tím druhým je střelba naslepo. Ta ale není moc efektní a většinou vystřílíte pár zásobníků bez nějakého viditelnějšího výsledku. Nathan u sebe může nést najednou pistoli a nějaký ten silnější kalibr, jako jsou brokovnice či samopaly. Kolem pasu si pak může připevnit i několik granátů. I když je kolem munice dostatek, občas vám i přesto dojde, a tak přichází na řadu boj nablízko. K němu slouží řada komb, které provádíte pomocí dvou tlačítek. Záleží ovšem i na tom, z jaké pozice na nepřítele útočíte. Když se přiblížíte zepředu, hlavní hrdina využije spíše boxerské umění, ale když jdeme na protivníka zezadu, skočí mu Nathan na záda a zlomí mu vaz. Existuje i celá řada dalších útoků, které si osvojíte během hry. Souboje z očí do očí patří k tomu nejlepšímu, co hra nabízí.

Čas od času přijdou na řadu i čistě skákací lokace. Ty jsou dělány po vzoru Tomb Raidera, ale vypadají více realisticky. Nathan není žádný nadčlověk, ale dokáže doskočit do poměrně velkých vzdáleností. Občas hru zpestří i nějaká ta logická hádanka. Ty jsou většinou velmi jednoduché a vyřešíte je během pár minut. Náročné puzzly z Tomb Raidera 4 tak v této hře nečekejte. Během své cesty využijete i dopravní prostředky. Tím prvním je džíp, kde si pouze zastřílíte z kulometu, ale řízení bude v rukou Ellen. Vodní skútr už je však jen čistě Nathanova záležitost. Škoda jen, že není těchto pasáží více. Nyní se zaměříme na umělou inteligenci všech zúčastněných. Občas se ocitnete v situaci, že máte u sebe pomocníka. Ten se možná ani pomocníkem nazvat nedá. Občas sice dokáže někoho odrovnat, ale spoléhat na něj rozhodně nemůžete. Inteligence vašich protivníků je však už na vyšší úrovni. Ti se stejně jako vy kryjí a občas vám dokážou pořádně zatopit. Především v druhé polovině hry moc dobře vědí, kdy si potřebujete odpočinout. V Uncharted nenajdete žádný ukazatel zdraví. Když jste těžce zasaženi, musíte se rychle odklidit do bezpečí. Toho dokážou nepřátelé využít a občas vás do úkrytu pronásledují, nebo onu chvilku využijí ke změně pozice.

Ačkoliv hra staví na přestřelkách v džungli, není to pravidlem. Navštívíte i spoustu dalších lokací jako jsou rozpadlá města či vojenská stanoviště. SIXAXIS ovladač je ve hře také využit. Při lezení po padlých stromech musíte pomocí naklánění udržet rovnováhu, což je po chvilce cviku lehkou záležitostí. Vlastnosti ovladače využijete i v samotném boji, a to pro správný hod granátu. To už není tak snadné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Uncharted není nijak dlouhou hrou, ale určitě si ji zahrajete i podruhé. Má totiž neskutečně návykovou hratelnost, a navíc si budete moci odemykat i spoustu bonusového materiálu. O audiovizuální stránce by se dalo napsat hodně odstavců. To, co Naughty Dog předvedl, nemá na konzolích obdoby. Vše je jedním slovem úžasné. Po grafické stránce vypadal Uncharted nádherně už podle videí, ale v samotné hře jde ještě o stupínek výše. Stromy se pohybují ve směru větru, občas proletí nějaký ten papoušek, nalezneme zde i úchvatnou vodu a výbuchy.

Co však trochu kazí onu autentičnost, jsou koridory, ve kterých se pohybujete. Ty jsou dělány podobným stylem jako v MGS3. Nemáte kam odbočit, a tím pádem se nemůžete ani ztratit. Jdete pouze vyznačenou cestou. To ovšem vede k tomu, že vás čeká neskutečná akční jízda od začátku do konce. Hra tak nemá téměř žádné místo, kde byste se zasekli, nebo se přestali bavit. Vývojáři dávali v Uncharted velký důraz na animace všech postav. Ty jsou v samotné hře ještě o stupínek lepší než v Heavenly Swordu. Hlavní hrdina reaguje na situace, které ve hře nastanou, jak samotnými pohyby, tak i obličejovými grimasami. Rovněž reaguje na prostředí. Všechny animace tak odpovídají reálu a po této stránce vás čeká opravdu pastva pro oči. O hudební stránce by se dalo napsat také mnoho. Pokud máte dobré reproduktory, doporučuji pustit je naplno. Hudba má dobrodružný nádech a patří k tomu nejlepšímu, co si můžeme ve hrách poslechnout.

Skvělá grafika, návyková hratelnost a filmová hudba se skloubily v jedinečnou hru. To, co Naughty Dog na PS3 předvedl, je něco neuvěřitelného a je povinnost si tento kousek zahrát. Tomb raider je mrtev, Uncharted ho porazil na celé čáře. Sony má konečně pořádný killer titul, který přiláká velké množství hráčů. Uncharted: Drake´s Fortune je hra roku 2007 a tečka.

Uncharted: Drake's Fortune

ps3
Sony, Naughty Dog
Datum vydání hry:
7. 12. 2007
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře