The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Recenzovaná verze: Nintendo Switch
Každá hra ze série The Legend of Zelda vždy obsahovala zcela originální svět a příběh, a jinak tomu není ani u novinky Breath of the Wild, který bych i řekl, že je návratem k úplně prvnímu dílu a jeho zcela novým ztvárněním, které ocení nejen velcí fanoušci, ale hlavně nová generace hráčů. Vše začíná v jeskyni, v níž se po sto letech probouzí hlavní hrdina Link bez jakýchkoliv vzpomínek. Vůbec si nepamatuje, kdo je a proč se ocitl v temné jeskyni. Když se mu podaří dostat ven, otevře se před ním neskutečně rozlehlý svět, který byl kdysi znám jako královstvím Hyrule. To ale bylo před sto lety prakticky zničeno při jedné hodně ošklivé události, přičemž nyní nastal čas, aby se o království svedl poslední boj a byla při tom všem zachráněna i princezna Zelda. Breath of the Wild začíná vyprávět svůj příběh poněkud pomaleji, ale po zhruba pěti hodinách se vše rozjede neskutečným tempem a najednou vám bude vyprávěn epický příběh o souboji dobra se zlem, který má spoustu nezapomenutelných momentů a je plný výborně napsaných postav se svojí historií, od něhož se nebudete moci odtrhnout. Navíc důležité filmečky mají dabing, a nutno dodat, že se povedl na výbornou. Každopádně je až neuvěřitelné, jak výborný příběh se Nintendu povedlo vytvořit, zvláště když si uvědomíme, že s vyprávěním propracovaných příběhů nemá zase tak velké zkušenosti. Na něm hry od Nintenda v minulosti nikdy nestavěly.
Propracovaný příběh ale není to jediné, s čím se museli vývojáři v Nintendu vypořádat. Už v začátcích vývoje bylo rozhodnuto, že The Legend of Zelda: Breath of the Wild bude velkou hrou s otevřeným herním světem. Je až neuvěřitelné, že ačkoliv nemá Nintendo žádné zkušenosti s podobnými hrami, povedlo se mu vytvořit jeden z nejzajímavějších, nejnápaditějších, nejrozmanitějších a svým způsobem i nejromantičtějších světů, z něhož se nebudete chtít vrátit do normálního života. Už úvodní lokace má louky, lesíky a podíváte se do zasněžených hor, kde můžete snadno umrznout, ale to je jen začátek, protože následně se před vámi otevře opravdu obrovská mapa obsahující nejen další louky a pole, ale i hory, pouště, džungli nebo obrovskou lokaci s lávou. Herní mapa je opravdu obrovská, a mohu vám zaručit, že vám bude trvat několik desítek minut, než ji projdete z jednoho konce na druhý. Velkou devízou hry The Legend of Zelda: Breath of the Wild je i obrovská volnost.
Vývojáři vás už od začátku v ničem neomezují, můžete jít, kam budete chtít, a psát si tak svoje vlastní velké dobrodružství, ať už to bude po svých nebo z hřbetu koně, kterého si můžete ochočit a pojmenovat. U herního světa navíc musím zmínit dynamickou změnu denní doby i počasí, které pořádně zahýbe z viditelností, ale pokud je silný déšť doprovázený blesky, musí se mít Link pořádně na pozoru. Jeho vybavení si blesky docela často hledají, přičemž stačí jeden zásah a je konec. Naštěstí hra často ukládá, takže nikdy neopakujete velký kus znovu.
I když je mapa opravdu obrovská, nemusíte se bát, že byste se ztratili a nevěděli, co dělat. Hra vám vždy napovídá, co byste měli udělat skrze hlavní úkoly. Už na začátku dostanete úkol porazit zlého Ganona, ale jít na něj hned asi není úplně nejlepší nápad. Proto vás čeká série dalších úkolů, v nichž budete odhalovat svoji minulost skrze vzpomínky, obsahující mimochodem parádní filmečky, ale také budete muset získat kontrolu nad čtyřmi silnými stroji, které vám pomohou ve finálním zúčtování. Úkoly v hlavní příběhové lince jsou zábavné, rozmanité, prakticky nikdy neděláte nic dvakrát, a obsahují i výborně navržené dungeony, u nichž se váš mozek rozhodně nudit nebude, protože vás čeká hromada výborně navržených hádanek, jedny z nejlepších, jaké jsem kdy v nějaké videohře viděl.
Jak ale budete prozkoumávat království Hyrule, budete moci splnit i desítky dalších rozmanitých vedlejších úkolů pro místní obyvatele, kteří se vám následně za vše náležitě odmění. Vedlejší úkoly jsou rovněž propracované, nápadité a rozhodně ne tolik generické, jako v jiných open world hrách. Přišlo mi, že jsou zcela přirozené a měl jsem je vždy chuť plnit, protože jsem věděl, že to má svůj smysl a nejde jen o takovou tu vedlejší výplň, aby se natáhla herní doba. Kromě vedlejších úkolů vývojáři připravili i přes 100 hrobek, do nichž se můžete vydat. Každá hrobka představuje vždy menší dungeon, buď s nějakou tou zapeklitou logickou hádankou, nebo soubojem se silnějším protivníkem. Docela jsem byl překvapen, že ačkoliv je těchto dungeonů tak hodně, každý je zcela originální a představuje vždy novou výzvu, kterou jsem musel překonat. Navíc plnit tyto dungeony je hodně důležité, protože za každý dostanete speciální předmět, a když máte čtyři, můžete je investovat u svatyní nejen do zvětšení života, ale také staminy, díky níž může Link šplhat na vyšší skály, případně déle plachtit ve vzduchu. Žádný úkol nebo aktivita v The Legend of Zelda: Breath of the Wild není zbytečná.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild rozhodně není hlavně akční hra, jakou je třeba rovněž výborný Horizon Zero Dawn, ale spíše adventura, v níž se řeší především hádanky, a to nejen v dungeonech, hodně hádanek najdete i v samotném světě, na první pohled kolikrát ne příliš viditelných. Pochopitelně i zde ovšem svedete spoustu soubojů, ať už s řadovými protivníky v podobě různých goblinů, koster, netopýrů a tak dále, tak velkými silnými bossáky. Ti nejsou jen v hlavních dungeonech, ale můžete narazit i na spoustu vedlejších bossů během průzkumu herního světa. Souboje s řadovými protivníky jsou zábavné, kolikrát hodně taktické a napínavé, což je dáno komplexním soubojovým systémem, který je jednoduché pochopit. Navíc skvěle funguje novinka v podobě stealth systému, takže mnohé menší protivníky můžete zlikvidovat krásně potichu, aniž byste na sebe strhli pozornost. Na nepřátele můžete používat celou řadu zbraní, od mečů, sekyr po různá kopí a tak dále, nepostradatelným pomocníkem je i luk s několika druhy šípů. Na normální protivníky většinou stačí normální šípy, ale ohnivé, zmrazující, elektrické nebo výbušné se skvěle hodí při soubojích s bossy. Souboje s nimi nejsou po většinu času těžké, že byste měli nutkání hodit gamepad do zdi, jen musíte vždy přijít na správnou taktiku, protože žádného bosse neporazíte prostým držením jednoho tlačítka.
Jak budete porážet protivníky, budou z nich padat různé materiály, které můžete prodávat ve městečkách, ale také pomocí mnohých u speciálních sester upgradovat své oblečení, abyste v boji více vydrželi. Ostatně ve hře máte hromadu různých setů, které nejen výborně vypadají, ale budete je chtít získat i kvůli různým bonusům. Jeden set vás třeba ochrání před mrazem v horách, takže nebudete muset si vyrábět speciální jídlo, další zase před sluncem na poušti, a dokonce je jeden dělán přímo pro stealth hraní, aby vás protivníci jen tak nezpozorovali. Celý systém získávání a upgrade oblečků je snadno srozumitelný, stejně tak jako vaření. Ze získaného masa z lovu zvířat, případně ovoce, hub a dalších surovin si můžete snadno uvařit nějaké to chutné jídlo, které vám doplní velké množství zdraví. Některé recepty najdete během hraní, ale také pochopitelně není problém různě experimentovat. Při nejhorším uvaříte něco neidentifikovatelného, co pozřít sice není zdraví škodlivé, ale Zdeněk Pohlreich by z vás moc velkou radost neměl, navíc si takovým jídlem moc zdraví nedoplníte. Možností, co dělat v The Legend of Zelda: Breath of the Wild, máte pochopitelně daleko více, a klidně bych mohl popsat ještě několik dalších stránek. Důležité je ale zmínit, že vše krásně do sebe zapadá a tvoří jedinečný balíček.
Před vydáním se hodně diskutovalo o vizuálním zpracování, a já nyní mohu říci, že v ničem nezklamalo, spíše jsem byl překvapen, jak dobře The Legend of Zelda: Breath of the Wild na konzoli Nintendo Switch vypadá. Prostředí je krásné, postavy mají spoustu detailů a celou řadu výborných animací, navíc se ke hře skvěle hodí zvolený umělecký styl. Jediné, s čím jsem měl během hraní menší problém, je framerate, který v nejnáročnějších situacích není moc stabilní, a určitě si všimnete znatelného zpomalení. Je ale docela zvláštní, že problémy s frameratem jsem měl jen v režimu, když jsem měl konzoli v doku. Když jsem ji měl normálně v ruce, žádné problémy jsem nezaregistroval. Snad Nintendo vydá v brzké době update, protože framerate je jen jedna jediná menší kaňka na jinak naprosto excelentní hře, která má navíc výborný a nezapomenutelný hudební doprovod se spoustou skladeb.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild je naprosto dech beroucí open world hrou, která vás chytí na i více než sto hodin nejen výborným příběhem plným zajímavých a skvěle napsaných postav, ale také rozmanitými úkoly, parádními hlavními i vedlejšími dungeony, majestátním designem herního světa, souboji s bossy, zábavným soubojovým systémem, který jen tak neomrzí, a v neposlední řadě i nádherným vizuálním zpracováním a nezapomenutelným soundtrackem, který budete chtít poslouchat samostatně. The Legend of Zelda: Breath of the Wild je prostě a jednoduše prakticky dokonalá hra, videoherní klenot a ukázka, jak by měl vypadat open world ve videohrách.
Komentáře