Syberia

recenze  14
Martin Šmíd, 28. 1. 2009 22:02
S příchodem DSka jsme se dočkali znovuzrození klasické adventury, kterým na velkých konzolích moc pšenka nekvetla. Na PC v roce 2002 vyšla adventura s názvem Syberia, která se nyní objevuje na Nintendu DS. Stojí za to si hru pořídit? Dočkala se kvalitního portu? To se dočtete v naší recenzi.

Voralbergova továrna na mechanické hračky a automaty ležící v alpském městečku Valadilene, jež se proslavila po celém světě, má finanční problémy. Firma nedokáže konkurovat elektronickým výrobkům moderní doby, které zaplavují svět jako lavina. Znamená to tedy konec prosperity našeho městečka. Konec tradice rodiny Voralbergů, která již po 800 let obohacuje svět o své jedinečné mechanické vynálezy, jež ke své funkci nepotřebují žádnou elektřinu ani palivo, ale pouhé natáhnutí soustavy pružin obyčejným klíčkem. Anna Voralbergová, poslední potomek slavné rodiny, zemřela, stejně tak i její otec, který zemřel před dlouhými lety. Je tak jediná možnost, jak továrnu zachránit. Prodat ji Universal Toys Factory, který se zdá být jediným možným východiskem ze svízelné situace. Jenomže aby mohl obchod proběhnout, musí být na listině podpis Annina bratra Hanze, který odešel od rodiny v útlém dětství.

V tom do příběhu vstupuje Kate Walkerová, která si žije celkem poklidným životem a vlastní svoji právnickou agenturu. Je to právě ona, která dostane za úkol nalézt ztraceného Hanze, aby z něj dostala podpis na odkoupení továrny. Ten se nachází v jisté Syberii, která leží kdo ví kde. Kate se tak vydává na cestu, která ji zavede do Francie, Německa a na vzdálenou Sibiř. Každá z lokalit je jiná a každá působí naprosto rozdílným dojmem. V lokacích budete debatovat s NPC postavami, řešit nejrůznější rébusy a získávat tak informace, které vás zavedou na vytoužený konec. Lokace jsou nádherně zpracované, takže je radost se po nich procházet. Vše působí hodně věrohodně, za což je třeba vývojáře pochválit.

Co je třeba také pochválit, jsou charaktery, které ve hře potkáte. Každý z nich má vlastní osobnost a rozhovory s nimi nejsou vůbec nudné, ale hodně zajímavé. Tedy pokud umíte dobře angličtinu. Tu budete potřebovat na tuto hru jako sůl, bez ní nemá cenu o hře vůbec přemýšlet. Kromě řešení nejrůznějších situací s NPC postavami budete řešit některé situace i přes mobilní telefon, který si Kate nezapomněla přibalit. Ten několikrát využijete k vyřešení herních puzzlů, ale čas od času vám samovolně zavolá šéf právnické kanceláře, vaše matka, přítel, nebo nejlepší kamarádka. Rozhovory s nimi jsou pak jakýmsi kořením a dodávají hře tu potřebnou šťávu.

Celá hra se ovládá pomocí stylusu. Tím jezdíte po dolní obrazovce. Důležitá místa vám pak dají vědět, co je nutné udělat, abyste postoupili dále. Třeba už na začátku hry si musíte promluvit s majitelem hotelu. Jenomže abyste mohli zazvonit, musíte najít klíček, opravit zvonek a pak teprve zazvonit. Klasická stará škola adventur, která se v dnešní době už jen tak nevidí. Grafická stránka hry je velmi pěkná, a ačkoliv nedosahuje kvalit PC originálu, rozhodně se na ni pěkně kouká. Zvuková stránka je poté lahůdkou pro každého hráče. Příjemné malebné tóny se vám vryjí tak rychle do paměti, že na ně jen tak nezapomenete.

Syberia je nádhernou klasickou adventurou, kterou si zamilujete a už se od ní neodtrhnete. Pohltí vás zajímavým příběhem, bizardním světem a hlavně poutavými dialogy. Fanoušek adventur na Nintendu DS tak má konečně svého krále. Syberia se totiž povedla po všech stránkách.

Syberia (DS)

ds
Tetraedge, Tetraedge