Super Smash Bros.
Testovaná verze: Nintendo Wii U
Pokud jste někdy hráli nějaký Super Smash Bros., tak určitě víte, že krev necáká na všechny strany ani se nesnažíte umlátit soupeře do bezvědomí. Na tomto principu fungují prakticky všechny dnešní bojovky jako Tekken nebo Street Fighter, ale právě série od Nintenda si jde svoji vlastní cestičkou, a to cestičkou rozmanitých bojovníků, s nimiž se následně v arénách utkáváte s ostatními, přičemž cílem je dostat je ven skrze nějaký ten silný smash útok (jsou tu i souboje normálně o peníze). Nechybí samozřejmě ani základní komba pro připravení, ale ani řada nejrůznějších věciček v podobě power-upů, které lze používat. Tato charakteristická hratelnost se samozřejmě dostala i do nového dílu, vývojáři ale celý koncept ještě o něco málo vylepšili, aby vše bylo takové rychlejší, hektičtější na první pohled a hlavně rozmanitější, což ale vede k větší zábavě, zvláště když máte po boku kamarády. On nový Super Smash Bros. ukazuje, že ačkoliv online může být dobrou alternativou, největší zábava přichází stejně při lokálních bojích, kdy vedle sebe všichni hráči sedí a mohou bleskově komunikovat a navzájem se hecovat k lepším výkonům. V takovém režimu jsem Super Smash Bros. odehrál několik hodin, a dočkal jsem se nezapomenutelné zábavy, kterou si jistě rád budu chtít zopakovat.
Jednou z velkých novinek nového dílu Super Smash Bros. je možnost hraní Smash zápasů na jedné televizi až v osmi hráčích, pro což je upravena zhruba polovina arén, které jsou oproti 3DS dílu daleko větší. Uzpůsobeny právě pro hraní v osmi. K arénám se ještě dostanu, každopádně hraní v osmi je hodně velká zábava, ani nemusím říkat, že vše je ještě daleko hektičtější a kolikrát napínavější. Docela jsem byl skeptický, jak vše bude v osmi fungovat, ale nakonec jsem byl opravdu příjemně překvapen, hraní v osmi je prostě úžasné, jen je možná škoda, že tento režim nefunguje online, toto hraní je omezeno jen pro čtyři. Třeba na tomto Nintendo ještě zapracuje. Kdo pochopitelně nemá kamarády, kteří by s ním zrovna dali, je možné do hry naházet umělou inteligenci, která je docela obstojná, využívá hlavně na vyšší obtížnosti přednosti jednotlivých postav. Jen mi trochu vadilo, že není možné si za soupeře zvolit konkrétní bojovníky, vždy je hra vybere sama automaticky.
Jak už bylo zmíněno úplně v prvním odstavci, Nintendo vytvořilo jedny z nejlepších videoherních postav historie, kteří se nyní setkávají právě v Super Smash Bros.. Hned zde musím říci, že seznam bojovníků je v novém pokračování opravdu úctyhodný a musí potěšit a hlavně uspokojit každého fanouška. Není tu jen Mario, Luigi nebo princezna Peach, ale i další jako Rosalina, Link, Donkey Kong, Diddy Kong, Fox, Pikachu, Kirby, Toon Link, Olimar, Sheik nebo Pit. Z her třetích stran tu jsou hrdinové Mega Man, Sonic a Pac-man, kteří do seznamu bojovníků skvěle zapadli, jako by patřili právě do univerza Ninenda. Odemknout si můžete i bojovníka Duck Hunt Dog, což je pes s kachnou na zádech, kterého můžete znát z nesmrtelné střílečky Duck Hunt. Každý z bojovníků má pochopitelně své vlastní lehké i silné útoky, přičemž vyžaduje chvilku učení, aby se odhalily jeho všechny silné, ale i slabé stránky. Každý bojovník je prakticky originál, lišící se i silou a rychlostí, žádný svými možnostmi není stejný, jako druhý, což je něco, za co si vývojáři zaslouží velkou pochvalu. Nad vytvářením bojovníků museli strávit spoustu měsíců, navíc všechny postavy jsou maximálně vyvážené, takže se nenajde žádná, která by nad ostatními nějakým způsobem vyčnívala, a bylo s ní lehčí hrát. Samozřejmě, některá sedne někomu lépe, ale to je tak vše.
Velkou chloubou hry je samozřejmě seznam bojovníků, ale vývojáři připravili i tři desítky rozmanitých arén, kde se všechny bity odehrávají, což je číslo, na které se konkurenční bojovky nedostanou kolikrát ani po množství DLCček. Najdete tu arény inspirované hrami jako Metroid, Sonic Lost World, Super Mario Galaxy, Kid Icarus, Donkey Kong Country, The Legends of Zelda, Mario Kart, Pokemon X, Pikmin 3 nebo Wii Sports, přičemž všechny mají naprosto parádní design, který je snadno zapamatovatelný a přímo se hodí pro zběsilé bitvy. Navíc arény nejsou kolikrát statické, během boje se dynamicky mění a přinášejí do šarvátek potřebnou dynamiku a nepředvídatelnost, s níž je nutné počítat. Arén nabízí nový Super Smash Bros. opravdu hodně, ale pokud už by vám nestačily, nic se neděje. Vývojáři připravili i editor levelů, v němž se můžete vyřádit a připravit zcela originální kousky. Editor je na naučení celkem jednoduchý, čemuž dopomáhá i jednoduché ovládání skrze Wii U gamepad, nabízí jen několik základních prvků, ale to stačí k vytvoření levelů, navíc si je můžete osadit několika vybranými pozadími i skladbami.
Hra Super Smash Bros. neobsahuje jako předchůdci žádný příběhový režim nebo něco takového, což možná bude překvapení pro nováčky, ale naštěstí ho vynahrazuje spoustou dalších režimů. Jen je možná trochu problematické se v trochu nepřehledném menu na začátku zorientovat, takže je nutné vše prolézt, aby se vědělo, kde se co nachází. Můžete si samozřejmě hned na začátku dát klasické Smash zápasy, což jsou rychlé zápasy ve čtyřech, případně osmi hráčích, buď s kamarády, nebo s umělou inteligencí. Novinkou ve Wii U verzi Super Smash Bros. je Smash Tour, což je celkem průměrná desková hra, v níž nejprve sbíráte věci a následně s kamarády nebo umělou inteligencí zápasíte. Musím říci, že tento režim se mi ze všech líbil asi nejméně, hlavně kvůli tomu, že je příliš pomalý a není založen hlavně na boji.
Daleko lepší jsou ale další režimy, které můžete hrát sami nebo v týmu. Pokud jste hráli předchozí díly, určitě vás tyto režimy nepřekvapí, i když sem tam mají nějakou tu novinku a oživení. Je tu přítomen Classic režim, v němž si vyberete bojovníka, a následně se prokousáváte skrze souboje ve čtyřech nebo v osmi hráčích až k finálnímu bossovi. Režim zábavný a vydrží na docela dlouho, zvláště když budete chtít vyzkoušet všechny postavy. Dále tu nechybí Events režim, v němž plníte s náhodnými postavami rozmanité výzvy, čímž si odemykáte další úrovně, ale také různé bonusy. Dalo by se říci, že Event režim je jakousi kostrou hry, který následně doplňuje All Star režim. V něm si vždy vyberete bojovníka a následně s ním musíte porazit všechny konkurenty, přičemž ti poražení se vždy plní krásně na pozadí v koloseu, na což je vždy pěkný pohled. Jde o klasický režim pro bojovky, který je ale pořád zábavný a zde rozhodně nezklame, porážka všech nějaký ten čas zabere. Zajímavý je i režim Special Orders, v němž dáváte vyhrané mince na náhodné zápasy, přičemž za výhry si můžete následně odemknout hodně speciální ceny. Poslední režim Stadium následně nabízí několik miniher založených na dovednostech, nechybí ani ta inspirovaná oblíbeným Angry Birds.
Dříve se vývojáři u bojovek vyhýbali online režimu, ale dnes už není problém díky rychlosti internetu nabídnout adekvátně kvalitní zážitek mezi hráči, kteří sedí na opačných koncích planety. Super Smash Bros. pochopitelně online režim obsahuje, přičemž je možné ho hrát jak v klasickém Smash režimu, v němž hrají všichni proti všem, ale také v týmovém Team Smash. Vše můžete hrát jen tak pro zábavu v módu For Fun, v němž jsou náhodně vybírány levely a jsou k dispozici všechny power-upy, ale také je možné více soutěžit v režimu For Glory (nechybí tu 1 vs. 1 bitvy), v němž nejsou power-upy a každá výhra je daleko cennější. Jak už jsem nakousnul výše, online režim je určen jen pro čtyři hráče, což je docela škoda, protože bitvy v osmi mohly být zajímavější, zvláště v týmech. Každopádně jsem odehrál online zhruba dvacet zápasů, ale bohužel nemohu být zatím zcela spokojen s tím, v jakém stavu tato část je. Na začátku hra dost lagovala, což je hlavně u bojovky naprosto nepřípustné, ale je vidět, že vývojáři na opravě pracují, protože situace se lepší každým dnem. Třeba dnes už mi většina zápasů běžela, dá se říci dobře, i když k ideálnímu stavu má hra ještě daleko. Snad tedy bude vše v brzké době opraveno. Nelíbila se mi ani zdlouhavější komunikace mezi hráči, ale to je dáno hlavně konzolí Wii U a jejím systémem. Pokud by byla možnost Party chatu s kamarády, zábava by ještě více stoupla, zde navazování komunikace je hodně omezená. Co se mi ale u online režimu líbí, je Spectate režim, v němž můžete sledovat zápasy ostatních hráčů, navíc je možné na jednotlivé hráče či týmy vsázet peníze, za což se následně vyhrávají zajímavé bonusy.
Z předchozích řádků je jasně patrné, že Super Smash Bros. je opravdu obrovská hra, nabízející spoustu bojovníků, levelů i herních režimů, které se jen tak neohrají. Motivaci pokračovat v hraní vývojáři zvyšují i nejrůznějšími bonusy, které si můžete odemknout za různé úkony a akce v jednotlivých režimech, a to nemyslím nyní jen odemykání výzev, nových bonusových úrovní nebo postav, ale i trofejí v podobě figurek postaviček z oblíbených sérií, navíc si můžete v menu poslechnout i celý soundtrack, nabízející několik desítek skladeb, k jehož kvalitě se ještě dostanu. Než vše odemknete, strávíte u Super Smash Bros. možná i desítky hodin. V bonusech jsou pochopitelně i replaye, které si můžete ukládat z dobře odehraných zápasů, případně galerie obrázků. Ty típáte přímo ve hře přes photo režim, přičemž není problém si vše uložit na SD kartu a přenést do počítače, ostatně vlastní obrázky vidíte všude kolem. Navíc je možné vyhrané figurky dát na speciální scenérii a vytvořit s nimi fotografii, s níž je možné se následně pochlubit kamarádům. Ještě musím u bonusů zmínit starší NES nebo SNES hry, které Super Smash Bros. obsahuje. Tedy hry, jedná se o časově omezené demoverze k úspěšným hrám jako Kid Icarus, Super Mario Bros. nebo The Legends of Zelda, které si následně můžete zakoupit na eShopu. Někomu možná v nákupu pomůžou, ale popravdě moc nevidím velký přínos v jejich místění na disk.
Spousta postav, levelů i herních režimů je fajn, ale pokud by hra měla špatné ovládání, které by zlobilo, vše by se rozložilo jako domeček z karet. Naštěstí tohle není případ Super Smash Bros., protože vývojáři si byli nutnosti vyladit ovládání vědomi. Výsledkem naprosto intuitivní a po několika hrách zapamatovatelné ovládání, které jen podporuje zábavnou hratelnost, navíc je maximálně přátelské i pro naprosté nováčky. Ti se nemusejí nic složitě učit, ihned ho dostanou do rukou a může začít skvělá zábava. Hra Super Smash Bros. dává hráči spoustu možností, jak hrát, tedy jaký gamepad používat. Můžete jednoduše popadnout tabletový Wii U Gamepad, ale tuto možnost považuji až ta tu poslední. Ergonomicky není moc dobrý pro hraní bojovek, takže doporučuji zakoupit minimálně klasický Wii U Pro gamepad, který je už o poznání lepší a během hraní jsem neměl žádný problém, zvláště když si můžete nakonfigurovat tlačítka tak, jak budete chtít. Každopádně Super Smash Bros. ještě podporuje možnost ovládání skrze klasický GameCube gamepad, který je zřejmě tou nejlepší volbou, bohužel se mi tu žádný neválí, takže jsem nemohl vyzkoušet. K jeho zapojení budete potřebovat ještě speciální adaptér. Následují i možnosti hraní skrze Wii Remote a Nunchuk.
Super Smash Bros. se nejen výborně hraje, a je to jedna velká oslava hratelnosti, ale rovněž naprosto úchvatně vypadá. Určitě si zamilujete nádherné úrovně plné detailů, navíc i bojovníci jsou maximálně detailní a mají úžasné animace, po této stránce odvedli vývojáři neuvěřitelnou práci a vymáčkli z konzole Wii U naprosté maximum. Super Smash Bros. vypadá snad ještě lépe, jak Mario Kart 8, navíc stejně jako tento závodní klenot, jede rovněž v 60fps, takže se nemusíte být žádných záškubů nebo něčeho takového. Framerate je po celou dobu stabilní, a neklesá ani v těch nejvíce hektických chvílích. Zatím jsem pěl jen chválu a tou budu pokračovat i hudebního doprovodu. Vývojáři vybrali desítky nejoblíbenějších skladeb ze sérií od Nintenda, výsledkem čehož je dost možná nejlepší soundtrack tohoto roku. Samozřejmě, na originalitu se zde moc nehraje, možná by mohl někdo namítnout, že tu chybí nějaká vyloženě nová skladba, ale to vážně nevadí. Až vám bude hrát skladba ze Super Mario Galaxy nebo série The Legends of Zelda, budete se usmívat od ucha u uchu. Hudební doprovod navazuje během hraní nezapomenutelnou atmosféru a během bojů si budete přát, aby hra nikdy neskončila.
Od Super Smash Bros. se čekalo docela dost, ale vývojáři očekávání dokázali ještě trochu překonat zábavnou hratelností, od níž se nedá odtrhnout, spoustou bojovníků s vlastními schopnostmi, velkým množstvím obsahu a rovněž výbornou audiovizuální stránkou. Pro majitele konzole Nintendo Wii U je Super Smash Bros. naprostou povinností a pro ostatní dalším důvodem k zamyšlení, jestli už nenastal čas k jejímu nákupu. Super Smash Bros. je pravděpodobně nejzábavnější bojovka, jaká kdy byla vytvořena, a krásným vyvrcholením letošního videoherního roku.
Komentáře