Star Wars: Battlefront

Star Wars: Battlefront
recenze  52
Martin Šmíd, 29. 11. 2015 20:32
V letošním roce se fanoušci Star Wars univerza dočkají dlouho očekávaného sedmého filmu, který podle posledních ukázek vypadá hodně nadějně, a mohl by dobře navázat na původní dvě trilogie. Měsíc před očekávanou premiérou vychází akční hra Star Wars: Battlefront, která má nastartovat novou volnu Star Wars her od EA. Na E3 před půl rokem každý slintal nad vizuální stránkou, ale po nedávné betě byla obava, aby hra nabídla ještě něco dalšího. Jak tomu nakonec je, se dočtete v mé recenzi.
Star Wars: Battlefront

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Star Wars je nesmírně bohaté univerzum obsahující desítky zajímavých příběhů a postav. Možná i proto je škoda, že se vývojáři z DICE rozhodli soustředit pouze na multiplayerovou část, a jakýkoliv příběh hned na začátku vývoje vyškrtli. Žádnou příběhovou kampaň tedy nečekejte, jako tomu bylo v posledních Battlefield hrách, což je určitě škoda, potenciál vytvořit něco alespoň trochu zajímavého tu byl, a ne zrovna malý. Star Wars: Battlefront obsahuje jen několik tutoriálových misí, v nichž se naučíte hru ovládat, což ale není nic těžkého, něco hlubšího zde představují jednak mise, v nichž bojujete proti umělé inteligenci v několika režimech, případně si můžete dát survival režim proti vlnám nepřátel. Tyto dva režimy je možné hrát ve dvou hráčích, takže můžete přizvat kamaráda. Ve dvou je hraní zábavnější, zvláště na vyšší obtížnosti, kdy musíte více taktizovat, ale je vidět, že tyto části jsou jen do počtu, jako takové vedlejší rozptýlení, určitě plnohodnotně nenahraní klasickou kampaň. Slouží třeba dobře jako ukázka pro návštěvy, ostatně Star Wars: Battlefront se dobře prezentuje i díky svému vypiplanému audiovizuálu, o němž se ještě rozepíši níže. Každopádně mise moc velkou trvanlivost nemají, v jednom jsou spíše nudné, a jak je jednou přejdete s kamarádem, už nemáte důvod se k nim vracet, zvláště když neodemykají nic do multiplayeru.

Když byl Star Wars: Battlefront poprvé oznámen před více jak dvěma lety, mnozí fanoušci měli strach, aby nešlo jen o přeskinovaný Battlefield, zvláště když vývojáři z DICE prakticky nic jiného zatím neudělali. Musím hned na začátku říci, že nakonec tomu tak není, Battlefront si jde svoji vlastní cestičkou, na druhou stranu takovou, která nemusí chutnat mnohým fanouškům akčního žánru, kteří každý den drtí nějakou tu multiplayerovku. Je tedy otázkou, jestli vývojáři neudělali spíše chybu, že se chtěli co nejvíce odlišit od Battlefieldu. Vývojáři z DICE se totiž rozhodli, že Star Wars: Battlefront zpřístupní co největšímu okruhu fanoušků předlohy, i těm, kteří třeba multiplayerové hry nehrají. Výsledkem je tedy spíše hodně casualní akce s nenáročným arkádovým systémem střelby a herními mechanismy, která pro zkušené hráče nepředstavuje větší výzvu, jde jen o střílení, u něhož se mají odreagovat, zatímco následně se vrátí do daleko propracovanějších akcí jako Battlefield, Call of Duty nebo Destiny. To sváteční hráči budou zase rádi z toho, že bez větších vědomostí mohou popadnout nějakou tu známou zbraň ze Star Wars univerza, a pustit se do mnohých epických bitev.

A že Battlefront epických bitev nabízí opravdu hodně a jsou naprosto parádně ztvárněny, hlavně ve velkých režimech Walker Assault a Supremacy, k nimž se ještě dostanu. Už od první minuty budete jistě obdivovat nádherný design map na zalesněném Endoru, písečném Tatooine, zasněžené Hothu nebo lávou a kameny pokrytém Sullustu. Zvláště pokud patříte mezi fanoušky předlohy, budete v sedmém nebi, protože takto parádně ztvárněné lokace zatím nenabídla v minulosti žádná Star Wars hra, na nichž se navíc neustále něco děje. Průběh bitev, zvláště pokud hrajete režimy pro čtyřicet hráčů, má správnou atmosféru předlohy a vše, co si může fanoušek Star Wars přát, od parádně ztvárněných zbraní, po nejrůznější stroje a hrdiny či padouchy. Prostě splněný sen každého fanouška, na který se čekalo několik desítek let, až ho technologie dovolí realizovat. Nepochybuji, že mnozí při pohledu na tuto nádheru budou mít opravdu slzy na krajíčku.

Jak ovšem budete hrát, začnou se objevovat i menší či větší nedostatky, které následně hru táhnou dolů a dělají z ní záležitost, která ohromí, ale je výborná jen v prvních několika hodinách. Začnu rovnou u map, které mají nádherný design, ale pohyb po nich není tak plynulý, jak bych si představoval, postavy mají tendenci se zasekávat o kdejaký kámen nebo menší překážku, což samozřejmě kolikrát bude pořádně vadit. Stejně tak počet map mohl být větší, prakticky tu jsou jen čtyři lokace po třech mapách (mapy jsou si hodně podobné), pokud nepočítám Jakku, která se teprve do hry dostane začátkem prosince, je ovšem nutné dodat, že zcela zdarma. U map musím zmínit i nepříliš povedený systém respawnů. Vývojáři chtěli, aby hra neměla hluchá místa, proto jste neustále vraceni jen několik metrů před souboje, nebo přímo do soubojů. To má ovšem i za následek to, že není problém takto umírat, a to i několikrát po sobě. Několikrát se mi třeba stalo, že jsem se respawnoval přímo na granát nebo na čepel Darth Vadera, a to by se určitě dít nemělo. Pak jsem měl hodně smrtí, zatímco protivník díky tomuto systému značně vydělal, což pochopitelně spravedlivé moc není.

Jak už jsem zmínil výše, hratelnost a pocit ze střelby je čistě arkádový, nějaký zpětný ráz od zbraní nečekejte. Hratelnost je ostatně hodně zjednodušena, aby do hry mohl skočit naprosto každý. Před každou hrou si vždy navolíte zbraň, kterých je tu docela dost, od pistolí po samopaly nebo brokovnice, s níž se pustíte do hraní, a některé karty, které zde slouží jako granáty, štíty či další power-upy, které můžete během bitev používat, a dělají tak hratelnost o něco rozmanitější. Ačkoliv jsem byl nejprve proti systému karet, nakonec se mi docela líbil, hlavně jsem se mohl spolehnout, že třeba granáty se mi po určitém čase zase doplní a nemusím je hledat po mapě. Navíc si můžete navolit tyto bonusy takové, které vám vyhovují a mít je u sebe po celou dobu.

Vývojáři z DICE připravili hned devět herních režimů, do nichž se můžete hned od první minuty pustit. Ačkoliv výběr režimů je nadstandardní, brzy zjistíte, že na delší hraní jsou dva maximálně tři. Za hlavní dva režimy se dá považovat už zmíněné duo Walker Assault a Supremacy. V prvním musí Rebelové zabírat na mapě vždy dva body, aby získali bombardéry, které následně budou útočit na procházející kolosy AT-AT, zatímco hráči za Impérium v tomto musí pochopitelně zabránit. V druhém režimu Supremacy se pak dvě strany přetahují o pět bodů na mapě, přičemž vyhrává ten tým, který zabere všechny body nebo má nejvíce bodů při skončení vyhrazeného času. Tyto dva režimy jsou opravdu zábavné v počátečních hodinách, protože přinášejí tu pravou Star Wars atmosféru velkých bitev, čemuž dopomáhá i fakt, že na mapách běhá čtyřicet hráčů.

V těchto dvou režimech je navíc možné jako v jediných využívat nějakou tu techniku. Vozidla či nejrůznější stroje, ať už pozemní nebo létací, nejsou na mapách klasicky rozmístěny, jako je tomu v Battlefieldu, ale sbírají se za pomoci speciálních modrých bublin. Když je seberete, můžete se pak přepnout do nějakého toho stroje a pořádně zatopit protivníkům, protože je jasné, že v kovové potvoře více vydržíte a nepřátelé budou pod salvou střel padat daleko rychleji. Stejně jako vozidla je možné sbírat i lepší zbraně, případně kulometné věže, které v boji určitě hodně pomáhají a vyplatí se tedy je nepřecházet.

Stejným způsobem je pak možné sebrat speciální bublinu a stát se slavným hrdinou nebo padouchem. Pokud hrajete za Rebely, najdete hrdiny jako Luke Skywalker, který pro boj využívá velkou sílu a svůj meč, tak princeznu Leiau se silným štítem, případně Hana Soloa. Za vojáky Impéria se můžete stát obávaným Darth Vaderem, Palpatinem s blesky nebo Boba Fettem, který využívá rakety a rychlý pohyb po mapě. Najít tyto speciální power-upy, abyste se stali padouchem nebo hrdinou na bojišti, není vůbec jednoduché, zvláště když máte velkou konkurenci, která je chce pochopitelně také. Já třeba tyto silné postavy získal jen dvakrát za několik desítek her, a to úplnou náhodou. Pokud si za ně chcete zahrát častěji, musíte se spolehnout na režimy Hero Hunt nebo Heroes vs. Villains. Ty ovšem nemají velkou znovuhratelnost a jsou jen takovým menším bonusem, stejně jako ostatní. Každopádně ovládání hrdinů by mohlo být méně krkolomné, protože občas jsem bojoval s ne příliš přesným ovládáním, než s protivníky.

Mezi dalšími režimy pak už vyniká jen Blast, což je ale klasický TDM, kde vyhrává tým s nejvíce killy. Ten je zábavný a i díky své přímočarosti přístupný naprosto každému, kdo si chce jen tak zastřílet bez nějaké té taktiky. On ostatně celý Battlefront je ve výsledku ve všech režimech jen o hektických přestřelkách, kde hráči běhají jako smyslů zbavení a chtějí zabíjet, než nějak přehnaně taktizovat. Ano, na začátku je to každému jedno, ale po pár hodinách tento systém nemůže obstát a hra začne lehce nudit. Každopádně mezi dalšími zajímavějšími režimy je Droid Run, v němž musíte zabírat roboty, kteří se ovšem pohybují po mapě, takže je nemůžete bránit zakempení, ale musíte je následovat. Jako poslední režim zmíním Fighter Squadron, v němž boje probíhají ve vzduchu, ale popravdě, ze všech mi přišel nejméně zábavný a určitě se mu do budoucna spíše vyhnu. Vzdušné bitvy mně rozhodně nezaujaly, i třeba díky svému krkolomnému ovládání.

Star Wars: Battlefront by se dal označit jako hra, která na začátku ohromí a hlavně fanoušci budou v sedmém nebi, ale po zhruba deseti hodinách se začne opakovat a hráč prakticky ani nemá motivaci pokračovat v hraní, protože chybí jakákoliv hloubka a větší propracovanost. Navíc se hraje i po dvaceti hodinách naprosto stejně, chybí jakýkoliv progres a vývoj postavy, za níž hrajete. Hra sice nabízí levelovací systém, ale ten tu je jen proto, aby se neřeklo. Za levelování si odemykáte jen nové zbraně, které se liší prakticky jen svým designem, nějakou velkou výhodu na bojišti nepřidávají, to samé se dá říci o postavách. Ano, pokud chcete se trochu odlišit a mít pěkného hrdinu, musíte to dotáhnout na padesátý level, ale to je jediná motivace. I třeba karty, které jsou asi to nejpodstatnější, co si můžete odemknout a má vliv na hratelnost, se vám odemknou všechny prakticky po pár hodinách hraní. Systém levelování a odemykání odměn tedy prakticky nemotivuje a je na něm jen vidět, že Star Wars: Battlefront je dělán tak, aby si byli rovni všichni hráči, ať už do hry naskočili poprvé nebo ji hrají padesát hodin.

V čem Star Wars: Battlefront naprosto boduje, je vizuální stránka. Jednotlivé planety vypadají naprosto fenomenálně, jsou pokryty texturami ve vysokém rozlišení a pomáhá jim i výborné nasvícení, detailní jsou i všechny postavy a vývojáři nešetří ani úchvatnými efekty, které berou dech. S vizuální prezentací si vývojáři opravdu pohráli, Star Wars: Battlefront je jednoznačně nejhezčí akční hrou současnosti, navíc její velkou devízou je i samotná optimalizace na konzolích současné generace. Hra neustále jede v 60fps a ani v těch největších vřavách framerate neklesá. Ukázková optimalizace, z níž by se mohli učit mnozí jiní vývojáři. Skvělý je pochopitelně i hudební doprovod, navozující výbornou atmosféru, o níž se ostatně stará i úchvatné ozvučení, na němž si dali vývojáři z DICE rovněž hodně záležet. Pokud jsem výše psal, že hezčí akční hru v současnosti nenajdete, tak to samé prakticky platí i o ozvučení. Audiovizuální stránka Star Wars: Battlefront jen těžko najde v dohledné době nějakou konkurenci.

Star Wars: Battlefront je určitě slušná akční hra s dech beroucím zpracováním a povedenou atmosférou, díky níž vás hraní bude na začátku hodně bavit, a užijí si ji hlavně velcí fanoušci předlohy. Nadšení ovšem brzy vyprchá a vy zjistíte, že se jedná o jednoduchou casuální akci s nulovým vývojem, která fanoušky žánru nedokáže uspokojit a navíc nemá v následujících týdnech co nabídnout, pokud si nekoupíte značně předražený season pass. To je pochopitelně pro čistě multiplayerovou hru velký problém, zvláště když za ní chce EA plnou cenu.  

Star Wars: Battlefront

Star Wars: Battlefront
ps4xone
EA Games, DICE
Datum vydání hry:
17. 11. 2015
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
6/10
reklama reklama

Komentáře

Kachlo #BOSS
30. 11. 2015 11:42
Bejk84: Zrovna s tím Darth Vaderem se mi stalo zhruba dvě hry před napsáním recenze, proto jsem tuto situaci hned zmínil.Jinak jsem zapomněl napsat do recenze i další nepříjemnost. Pokud máte na PS4 založenu párty a mluvíte s kamarády, kteří hrají jiné hry, SW: BF je automaticky počítá do fireteamu. Pokud je v party více hráčů, třeba 6, nemůžete následně hrát vybrané režimy, což je opravdu opruz. Snad tuto chybu DICE opraví. 
Bejk84 #NO TROLLS
30. 11. 2015 12:03
👍3
Kachlo: ano s tou party na PSNetwork je to opravdu opruz, pokud chceme hrát režim pro méně hráčů a je nás v party více, nejde to, proto se musí zakládat nová a to mi opravdu vadí, jinak ale k chodu samotné hry mi to nějak nevadí, protože si vyměňujeme navzájem dojmy i s hráči, kteří hrají něco jiného a občas je to sranda, když někdo komentuje dění ve hře na COD BlackOps III kontra SW.Co se týče Respawnu, tak pokud se respnu na spárovaného přítele tak se stane, že vletím přímo do přestřelky, ale vždy mám na výběr se zeptat, kde ten můj kamarád je a případně využít vzdáleného respawnu, tyto dvě možnosti respawnu mě naopak velmi potěšili a je to super vychytávka, jen se to musí člověk naučit používat. Zejména to často využívám u Walkera, protože, pokud se potřebuji rychle dostat k AT-AT v době, kdy je zranitelný je to nejlepší způsob a ne běžet přes půl mapy a ztrácet čas, zvlášť ve hře kde se umírá dost.Navíc jsem zatím na takové úrovni opravdu nazažil skutečný strach jako, když se ve vysílačce ozve, že do bitvy se zapojil Darth Vader a já zase budu umírat. Občas, k mému překvapení musím utíkat z boje před červenou čepelí :-) a ten pocit, kdy já mám tu možnost sekat hlavy je osvěžujícíJe tam pomálu obsahu, to se musí uznat, ale pomalu bude přibývat a myslím, že je to graficky nejlepší hra jakou jsem kdy hrál a ani těch málo map mě ještě neomrzelo. Podle mě by si zasloužila více chvály než té kritiky. Ano DLC je moderní nešvar, ale jak jsem jednou na začátku psal, někdo kouří krabku denně, někdo pije, flámuje a někdo utrácí za DLC :-)
Kanive #IDontKnowU
30. 11. 2015 12:08
👍4
a někdo utrácí za vše 
Mihau #.
30. 11. 2015 12:50
👍2
Nejsem nijakým super fanouškem SW, ale tahle hra byla jednou z nejlepších koupí letošního roku. Vizuál je fantastický, a jak Kachlo píše, jednoznačně by se od Dice mohli ostatní vývojáři učit, jak co do optimalizace, která je špičková, tak co do vzhledu. To je prostě jiný level. Že je akce spíše causual mi nevadí, protože jde hrát bez toho, aby se člověk neustále nasíral na nějakého zakempeného zm..a, jako se tomu běžně stává u BF4 v jeho největších mapách. Snipeři mi ve hře teda opravdu vůbec nechybí! Hra baví a kochám se. Dostal jsem se k tomu za 1120 korun pro PS4, což je podle mě teda adekvátní novince tohoto typu, takže za mě klidně 9. A kampaň? Kampaň tam bejt mohla, ale pokud by byla tak "kvalitní a dlouhá", jako v BF4, tak to raději tyhle poměrně zábavné mise, co tam maj teď. Jinak Season Pass je u každé EA akce totálně předražený, takže si počkám... Tady vás k nákupu SP nic až tak moc nenutí.
Mihau #.
30. 11. 2015 13:29
👍5
Přemejšlím, co má ta hra společného jen se Sony, Drogboooo. :-) Chápu, že koho chleba jíš, toho píseň pěješ, ovšem zde? :-/
cermi85 #WITCHER!
30. 11. 2015 14:46
👍2
Paradni recenze...dekuju !Ja uz si SW preju pod stromek a ikdyz to teda nenabizi nejakou hloubku tak to je to proste Star Wars,to za prvy,a za druhy ho bude mit spoustu friends...tim vetsi zabava to muze bytMohli bysme se domluvit a zaparit...co?
Bejk84 #NO TROLLS
30. 11. 2015 15:02
👍1
cermi85: pokud tě ještě nemám ve friends, tak si mě klidně přidej , už to hraju asi s 15 lidma a super zábava, pokud je nás hodně. Zatím se mi nestalo, že bych někdy hrál sám :-) a o to tady hlavně jde ne?
cermi85 #WITCHER!
30. 11. 2015 15:05
BejkPresne tak...kamarad prave koupil celou edici i Vaderem na konzoli tak mi uz rikal ze to musim poridit proste...Mas nick jako tady?
Bejk84 #NO TROLLS
30. 11. 2015 15:18
cermi85: mám na profilu PSN MartinCizek84
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
30. 11. 2015 16:04
Za pětibábu z bazaru možná někdy...hra mě baví ale na ten předražený seasson pass jim kašlu i s celou hrou. To je pěkný svinstvo, které nehodlám podporovat.
AsuraCZech #OverLord
30. 11. 2015 18:29
👍2
Tak si pro to asi ve středu skočím, sice sem dlouho váhal ale přeci jen je to SW a tak nějak to furt mám v hlavě nějak zabodlí jako šrapnel v mozku. Přeci jen tu dlouho žádná hra z předaleký galaxie nebyla.Pak jen najdu nějakou partu a hurá ty Rebely poslat tam kam patří :D 
30. 11. 2015 22:08
👍1
Ani bych se nedivil kdyby za nedostatkem obsahu stál šibeniční termín cca 2let na vývoj (funkční hry a neopakovala se historie s BF4) kvůli premiéře Epizody 7 což mohl bejt i jeden z požadavků ve smlouvě s Disney na exkluzivní produkci SW her. K čemuž se dost pravděpodobně váže i ta přepálená cena za season pass protože krom pořizovací částky za licenci, EA musí platit i nemalá procenta z prodeje. A to nemluvě o nakladach na vývoj, propagaci, distribuci marže pro obchodníky atd.
Bejk84 #NO TROLLS
1. 12. 2015 10:13
👍1
DoomedVítek: tak určitě :-) Navíc dle mého názoru bude spousta nového obsahu i z nové VII epizody. (tady to odhaduji na základě toho, že je hra vytvořena až od éry Dartha Vadera a není tu nic z éry Anakina a klonových válek + DLC z Jakku, které už se vymyká z původní ságy a přímo odkazuje na novou generaci) Tzn. že nadrženost fanoušků po zhlédnutí nové bombastické epizody poroste raketově nahoru a rádi budou utrácet za DLC (jsem jedním z nich a doufám že v battlefrontu nakonec bude i Kylo a velmi sympatická Rey). Prostě při plánování hry muselo být upřednostněno extrémně kvalitní zpracování (na co si Disney vždy potrpělo) nad obsahem, který beztak jde v průběhu doplňovat, jak se již děje a ne jen Battle of Jakku.Momentálně je SW pod kritikou za obsah, ale jakmile se doplní zdarma či placeně (stejně to všichni koupí i s kecama), tak po uvedení  VII epizody to bude jeden velký marketingový šach-mat :-)Nejdřív fanoušky pořádně namlsáme super zpracováním a lehkou nostalgií z dob Dartha Vadera a až uvedeme novou epizodu, tak to do nich v lednu pořádně nasypeme. :-)
KoLi-xVx #[cZ]
1. 12. 2015 15:59
👍4
takhle zapeklej do mp jako jsem ted do sw jsem byl naposled u uncharted3 :) koupeno presne pred tydnem(za1200 puvodne jsem nechtel kupovat ted po zahrani bych dal i plnou cenu day1) vcera jsem dal rank 48 dnes mozna dam maximalni 50ku(doufam ze to zvednou) jo a co mi hra prisla tak jsem nesel tri dny do prace :D devet druhu map v mensich modech neni az tak zly, recenzi jsem necetl ale 6 mi prijde hodne malo,hlavne ze destiny i s dlcckama dohromady za 4tisice (pro chudaky co kupujou vse day1) se tu vychvaluje :D
1. 12. 2015 18:16
👍5👎1
Jen škoda, že takhle střízlivě se tady nerecenzují i hry typu destiny, popřípadě jiné hry vyhypované až do nebes.
Mihau #.
2. 12. 2015 11:14
👍1
DoomedVítek : Jen podotýkám, že Battlefront se se zmetkem v podobě minimálně čtvrt roku nefunkčního BF4 nedá vůbec srovnávat. Zaznamenal jsem zatím jen dva pády serveru v krátkém sledu po více než 11 hodinách online.
Hromotluk #nezávislý
3. 12. 2015 16:36
jen 2? Neměl by to spíš být žádný? obzlášť když je to hra kde je jen MP. Člověk zaplatí 1500 za hru, pak musí zaplatit PLUS/LIVE aby to vuebc mohl hrát a ještě to padá :-D
Mihau #.
4. 12. 2015 10:08
👍1
Nemohu úpe vyloučit chybu na mém přijímači, ale od toho dne (byl to den DLC) nebyl pád ani jeden. Nyní mám nahráno 3x tak dlouhý čas.
Bejk84 #NO TROLLS
4. 12. 2015 11:46
Taky mi to nespadlo ani jednou. Naopak s FIFOU a jejich bezdůvodně padajícími servery mám pořád problém. A to mám net k***va rychlej. S tímto jsem spokojen naprosto.
6. 12. 2015 18:29
Mihau: Proto se soustředili na menší množství obsahu, které zvládli plně funkční dodat než BF4 kde je obsahu mnohonásobně víc a pak se jim to sesypalo :)
petricak #rageplayer
7. 12. 2015 9:06
recenze je takova jaka je, v necem souhlasim v necem ne. Na druhou stranu uz mam odehrano 40hodin a porad se naramne bavim. Neni to battlefield, neni to COD, je to jednodussi a zastrili si kazdy. Pokud to budu hrat jeste 60hodin, vyjde me to na 15kc na hodinu a to se pratele vyplati, volejte objednavejte :Dbtw je fakt, ze nejzabavnejsi je to v parte kamosu...
Mihau #.
7. 12. 2015 23:30
DoomedVítek: Ale BF4 se sypal spíše ze startu, než-li ke konci... Premium jsem koupil až tak na konci února 2014, kdy vyšel konečně pořádný update. BF4 jsem měl od prosince 13 a v prodeji byla, tuším, od října. To byl pětiměsíční průser. :-)
REKLAMA
REKLAMA