Spelunky

Martin Šmíd, 23. 7. 2012 20:00
V roce 2009 vyšla na PC 2D plošinovka Spelunky, která si ihned kolem sebe utvořila početnou komunitu, která na ni ani dnes nedá dopustit. Popularitě určitě pomohl i fakt, že byla tato skvělá hra zdarma. Po třech letech se Spelunky dostává i na Xbox 360 za 1200 MS bodů, takže určitě se každý ptá, jestli vývojáři přidali obsah a další novinky, které tuto trochu vyšší cenu ospravedlňují. Odpověď na tuto otázku vám dá naše recenze.

Hned po zapnutí se před vámi spustí zbrusu nové intro, které vám dá vědět, že zažijete velké dobrodružství. Spelunky samozřejmě staví na skákání a likvidaci nepřátel, jako každá další 2D plošinovka, ale to je jen jedna, docela malá část. Hlavní je totiž průzkum levelů, v nichž můžete zachraňovat dívky nebo psy, hledat poklady, zlaté sošky a tak dále, což je neskutečně zábavné. Na průzkum levelu používáte několik zajímavých věciček, které si můžete sebrat z krabic nebo koupit u obchodníků. K likvidaci nepřátel nebo vytváření cestiček slouží bomby, ale můžete si i pořídit za zlato kompas, jenž vás dovede do cíle. Pro dostání se do vyšších pater zase slouží speciální lano, které se zachytí o strop a hlavní hrdina po něm může vyšplhat. Každý level toho nabízí mnoho a je jen na vás, jestli ho normálně proskáčete nebo se mu budete věnovat trochu více a celý ho projdete, abyste vysbírali co možná nejvíce zlata a třeba i získali život navíc.

Zvláště život se bude hodit, protože Spelunky je hodně těžká hra, která vás bude trestat za každou malou chybu. Nebezpečí nepředstavují jenom nepřátelé, ale i všelijaké pasti a další nástrahy, které se občas během levelu objeví. Nejlepší je tak pomalý průchod levelem a promýšlení každého kroku. Jen tak se šance na zdolání hry zvyšují. Pro netrpělivé hráče, kteří chtějí hrou rychle proskákat, Spelunky rozhodně není. Ti narazí už v první úrovni a možná se přes ni ani nedostanou. Smrt je zde hodně nemilosrdná a vždy vás hodí na začátek hry, případně dané kapitoly, když už je máte odemknuté.

Spelunky není extra dlouhou hrou, ostatně je v ní achievement za průchod pod osm minut. Tento speed run ale zvládnou jen ti nejlepší, kteří mají už něco nahráno a třeba i tisíckrát umřeli. Celkově na vás čekají čtyři odlišná prostředí, která se liší nejenom barevným podkladem, ale i nepřáteli a pastmi. V zatuchlé jeskyni na vás čekají pavouci, v džungli zase žáby a další podobná havěť, v mrazivé kapitole se střetnete s yetym nebo mamutem. Na zábavnosti jistě pomáhá i náhodné generování všech levelů, takže pokaždé když hru zapnete, máte jinak rozmístěny chodby, nepřátele i pasti. Neustále tak zkoumáte prakticky nové levely a za několikahodinové hraní se mi nestalo, že bych narazil na stejnou úroveň. Vždy mě čekalo něco jiného. Náhodné generování levelů pomáhá velké znovuhratelnosti a hlavně návykovosti, takže se budete do hry neustále vracet a hrát ji.

Asi největší novinka Xbox Live Arcade verze hry je kooperativní režim. Nepamatuji si, kdy jsem proseděl u kooperativní plošinovky skoro celý den a pořád jsem se náramně bavil. Takové kouzlo Spelunky v kooperaci mají. Kooperativní režim neubral nic na obtížnosti. Oba dva hráči mají samostatný život, přičemž když jeden zemře, hra nekončí. Její dokončení je na druhém hráči, ale ani mrtvý hráč není odsouzen jen ke sledování živého kolegy. Zhostí se totiž role ducha, s nímž může dechem posouvat objekty, případně házet nepřátele z plošinek, aby usnadnil průchod. Kooperativní část se jednoznačně povedla a je největším trumfem Xboxové verze.

Další novinkou Xbox Live Arcade verze je konkurenční multiplayer. Vývojáři připravili několik menších, ale rozhodně pěkných 2D map, na kterých si můžou zabojovat až čtyři hráči. Spelunky je už v hlavní části docela rychlou hrou a multiplayer toto dohání do extrému. Je rychlý, mnohokrát chaotický, ale také neskutečně návykový a zábavný. Konkurenční multiplayer, stejně jako kooperace, funguje pouze offline na jedné obrazovce, což je samozřejmě škoda. Oceňuji ale, že vývojáři přidali do hry i podporu botů, takže pokud náhodou nemáte vedle sebe kamaráda, který by si s vámi multiplayer zahrál, můžete využít umělou inteligenci. Ta je na můj vkus opravdu brutální a kolikrát jsem jen nevěřícně zíral, jakou rychlostí se pohybuje po daném levelu.

Vývojáři vsadili na co nejlepší hratelnost, ale to neznamená, že by ani vizuální stránka nebyla pěkná, právě naopak. Ta navíc prošla spoustu změn oproti PC verzi a je daleko uhlazenější a hezčí. Hned po zapnutí vás okouzlí namalované postavy, ať už jde o hlavního hrdinu, tak nepřátelé všech druhů. Ani prostředí není vůbec chudé. Obsahuje spoustu povedených grafických efektů, které u PC verze chyběly úplně. U takto těžké 2D plošinovky je ještě důležitější než grafika rychlost. Během několikahodinového testování všech herních režimů jsem nezaznamenal pokles frameratu. Snímkování je po celou dobu stabilní. Když už vývojáři připravovali port na Xbox 360, vytvořili i úplně nový soundtrack s několika chytlavými melodiemi, které přidávají na jedinečné atmosféře.

Spelunky je nádherná a hlavně chytlavá 2D plošinovka, od níž se jen těžko odtrhává. Není ovšem určena naprosto pro každého, hlavně kvůli své vysoké obtížnosti. Pokud máte rádi výzvy, rádi prozkoumáváte jeskyně a ničíte všelijakou havěť, která se v nich nachází, je Spelunky hra určená vám. Jestli ale nemáte trpělivost na rozdávání a u her si chcete především odpočinout, porozhlédněte se jinde, protože pro vás bude Spelunky hodně frustrující záležitostí.

Spelunky

ps3x360vita
Microsoft Game Studios, Mossmouth