South Park: The Fractured But Whole

recenze  29
Pavel Měrka, 25. 10. 2017 21:08
Od prvního dílu South Park: Stick of the Truth uběhly už 3 roky. Druhý díl byl sice oznámen záhy, ale na jeho vydání jsme si museli počkat déle, než bylo původně plánováno. Ostatně měl vyjít už v minulém roce. Naštěstí se konečně dostal na pulty obchodů a rovnou mohu říci, že jde o důstojného nástupce předchozího dílu. Tentokrát jsme si odběhli z fantasy světa, kde sváděli boj elfové a lidé, do světa superhrdinů a nutno dodat, že stejně jako u prvního dílu se jedná o nezapomenutelnou jízdu plnou humoru, nadsázky, nekorektního přístupu ke všem menšinám i většinám, které znáte (gayové, lesbičky, striptérky, černoši, transsexuálové a mnoho dalších). Jak již bylo zmíněno, tak se tentokráte stanete superhrdinou a za použití nadpřirozených sil (v prvé řadě svého análního svěrače) zachráníte kočku, obyvatelé i celý South Park.

Recenzovaná verze: Xbox One

Stejně jako v prvním díle i zde hra sází na originální seriálový dabing postav, který je naprosto neskutečný a oceníte ho hlavně v pozdější fázi hry, kdy do hry vstoupí Mitch Conner. Ačkoliv jsem dřív seriál hltal, nějak s pozdějším věkem a absencí času jsem přestal, ale nyní mě hra zpětně navnadila, abych se k němu vrátil. Seriál má svou vlastní základnu fanoušků, kterým nevadí velmi ostrý humor, nadávky a urážky všech věkových skupin, ras, vyznání a nevím bůhví čeho. Hra není rozhodně pro každého a občas je nutné mít poměrně silný žaludek, protože i na mě jsou některé věci přes čáru … v mém případě to je fekální humor, který je ve hře hojně využívaný. Pro všechny potencionální hráče je tudíž důležité, aby si odpověděli na výše vypsané otázky… zda mám rád South Park, jeho humor a nevadí mi drsné narážky. Navíc bylo hodně spekulováno, zda bude hra pod taktovkou Ubisoftu obsahovat CZ lokalizaci, jako u valné většiny jejich titulů z poslední doby. Bohužel hra lokalizaci neobsahuje, což je rozhodně obrovská škoda a myslím, že mnoho lidí tím odradí od koupě, i když angličtina je relativně snadná a tento díl s přízviskem Fractured But Whole sází stejně jako první díl na seriálový odkaz a snadno byste o něm mohli říct, že se jedná o interaktivní sadu epizod k seriálu.

Příběh tohoto dílu navazuje přesně tam, kde skončil Stick of the Truth a neskutečně mě pobavilo a překvapilo, jak autoři dokázali skloubit dva naprosto odlišné světy – ten fantasy z doby elfů a nový ze světa hrdinů. Jak už bylo v původním dílu jasné, po událostech z jedničky si na začátku dvojky hrají místní děti pořád na lidi a elfy, v tu chvíli se vrací Cartman aka hrdina Coon časoprostorem zpět do South Parku, aby přivedl do své doby superhrdiny a pátrali po ztracené kočce, na jejíž hlavu je vypsána tučná odměna v podobě 100 dolarů. Jelikož je zde vidět jasný odkaz na stanice netflixu, marvelovský svět a také DC univerzum, tak jsou do hry přivedeni hrdinové jako je Superman, ehm… chtěl jsem říct Supercraig, Human Kite, Mosquito, Fastpass, Toolshed nebo také Dr. Timmothy, u něhož si nelze nevšimnout podobnosti se slavným profesorem X. Ačkoliv na začátku je vidět jedna skupina superhrdinů, tak okamžitě proběhne rozdělení na frakce a dojde k něčemu, co Marvel nazývá civilní válka a parta je roztržena na skupinu okolo Cartmana zvanou Coon and Friends a na druhou okolo Professora Timmyho a Mysteriona , jenž si říkají Freedom Pals.

Aby toho všeho nebylo málo, máme tu i padoucha, kterým se stal Butters aka Professor Chaos, který rozjel svůj byznys v rozpoutání chaosu a na to si najal Mexičany, kteří pro peníze udělají cokoliv. Vy se opět jako New Kid dostáváte do role hrdiny, který ovládá mocné anální techniky a můžete si vybrat ze 3 základních tříd bojovníků (brutalista zaměřený na sílu, elementalista na magii a speedster na rychlost), které se každým dnem rozrostou o další tři třídy a postupně se objeví plantmancer, karatista, kyborg  a mnoho dalších. Rozhodně nemusíte mít tedy strach, protože na své si přijde opravdu každý a vaše postava bude v budoucnu dual, triple i multiclass, což znamená, že si superhrdinské dovednosti budete moci křížit, což mě oproti prvnímu dílu mile překvapilo. Na druhou stranu je škoda, že roster schopností vašich přisluhovačů je dán od začátku a nelze s ním nic dělat. U prvního dílu se dalo jako prvotině leccos odpustit a bral jsem i zjednodušený bojový systém, ale zde u druhého dílu jsem očekával velký potenciál, který byl do určité míry splněn, v jiném směru je na tom zase hůř, než bych očekával. Vy tak postupně budete odkrývat střípky ztracených koček po celém South Parku, splétat pavučinu rozpoutaného Chaosu, a nakonec se postavit i muži, který za vším stojí a kterým je Mitch Conner. Jednotlivé spojovací momenty ani zlomové body hry rozebírat nebudu, abych nezkazil požitek ze hry, ale věřte, že od prvního do čtvrtého dne si hra udržuje nadstandardní atmosféru a osobně jsem se nepřestal ani na minutu bavit.

Milým překvapení je i kvalita titulu, který netvořilo studio Obsidian, jako tomu bylo u prvního dílu, ale přímo v San Franciscu, pod lokální pobočkou Ubisoftu. Některé nové mechanismy jsou sice skvělé a všeobecně asi i lepší než u prvního dílu, ale mnoho lidí si například stěžuje na to, že byly kompletně odstraněny zbraně a výbava. Záleží, jak se to vezme, protože je pro mě plně pochopitelné, že superhrdinové nepoužívají zbraně, ale na druhou stranu, vybavení ve hře zůstalo a je trošku škoda, že je naprosto jedno, co máte na sobě, protože vaše oblečení vám nedává žádné bonusy ani speciální schopnosti. Na začátku jsem si říkal, že hra je obrovským propadem a zklamáním, ale vše potřebovalo čas, abych přijal změny a hru jsem si nakonec oblíbil. Místo brnění a zbraní tak přichází možnost vybavovat svou postavu artefakty a taky DNA pozadím. Relikvie jsou rozděleny do třech kategorií – Minor, Major a Epic, z nichž každá vám zlepší vaše statistiky a mohou vám rovněž zvýšit možnost pohybu v boji. U těch epických artefaktů je nutno se občas podívat i na extra text, který vám odkryje nějakou další schopnost, jako je například dvojnásobná účinnost lektvarů nebo regenerace vaší postavy. DNA pozadí pak většinou táhne vaši postavu jedním ze tří směrů a propůjčuje jim extra navýšený statistik, které je nutné si dobře rozmyslet, protože je blbost kombinovat DNA mága a přitom využívat schopnosti brutalisty a jeho fyzických útoků. Je tedy fajn, že autoři částečně nahradili systém z prvního dílu a eliminovali absenci zbraní, ale na druhou stranu nepřinesli nic zásadně rozdílného, což bych očekával, a to hlavně z hlediska změny bojového systému, který doznal radikálních změn a prošel výraznými úpravami, k nimž se ještě dostaneme.

Bojový systém doznal znatelných změn, které výrazně ztížily tahový systém z prvního dílu, kdy bylo jen velmi těžké zemřít. Místo něj je zde použito šachovnicové bojiště, kdy se každý charakter může pohybovat určitý počet tahů a následně zaútočit. Je důležité taktizovat, protože v závislosti na typu útoku můžete utočit horizontálně či vertikálně, můžete stáhnout nepřátele dohromady a následně je zničit plošnými kouzly nebo naopak nepřítele oddělit od zbytku skupiny a využít cíleného silového útoku na jedno pole. Ačkoliv to může být pro mnohé hráče zpočátku dosti náročné, tento systém je funkční a velmi dobře propracovaný, protože při správném plánování a používání artefaktů uděláte ze svých hrdinů opravdové zabijáky.

Další změnou je i počet vašich spolubojovníků. Tenkrát si můžete vybrat hned 3 najednou, a právě společně taktizovat další útoku. Strategický prvek se stal příjemným osvěžením, které po prvotní nespokojenosti přijmete s nadšením, resp. v to doufám, protože hra dostane náboj a vymaní se ze škatulky dětské obtížnosti. Líbí se mi rovněž fakt, že autoři zde ponechali efekty jako je zapálení, krvácení, zmražení apod., které se do strategického režimu perfektně hodí a dokážete s nimi dělat zázraky. Zpestřením jsou i útoky, které zaberou určitý počet kol, jimiž vás nepřátelé zasypávají a snaží se dostat z kola ven. Co se týče systému léčení a používání předmětů, to je v podstatně totožné jako v prvním díle a i summony máte celkem 4. Jejich animace jsou mnohem působivější, a když si vzpomenu na lovce Jimba a Neda, jak řvou: „Řítí se na nás“ a začnou pálit po nepříteli, tak propadnu smíchu. Odkazuje to na první díly seriálu, kde je zmíněn zákaz lovu a jediná možnost je zabití zvířete v sebeobraně. Proto vždy zařvou zmíněnou hlášku a zastřelí, co se dá.

U bojového systému a používání útoků bych chtěl ještě vypíchnout možnost používání ultimátních útoků, které se nabíjí úspěšným vykrýváním útoků a také sesíláním těch kritických, což je závislé na QTE sekvenci.  Tyto útoky jsou opravdu silné a často dokážou zabít nepřítele jediným útokem, vyléčit celou vaši skupinu nebo zase plošně zasáhnout nepřítele a způsobit mu nemalé škody. Rovněž je super, že je zde několik skupin, se kterými se utkáte, ať už jsou to striptérky, důchodci, bezdomovci nebo například šesťáci, každá z nich má unikátní sadu útoků. Není nad to, když vás monstrózní striptérka rozmáčkne svou nadměrnou zadnicí nebo šesťák zasáhne balónky naplněné močí.

Stejně jako v předchozím díle, i zde jste odborníkem přes svůj svěrač, který doznal výrazných změn. Díky němu tak nejenže dokážete čas vrátit, zastavit, ale rovněž ho přeskočit. Díky tomu se dostanete přes různé překážky nejen v South Parku, ale dokážete je využít i v boji samotném a například tak dokážete přerušit a zároveň přeskočit útok, který by vás jistojistě zabil. Stejně tak v prostředí můžete využít vaše společníky a s nimi překonat různé překážky. Například kapitán Diabetes dokáže využít obrovské síly a zvednout tak těžký předmět, Human Kite zas překonává díky svému draku různé propasti a Toolshed odstraní lávu či kyselinu z cesty. Vtipné je, jak autoři zakomponovali nové dítě i jeho prdící techniky do hry. Kapitán Diabetes se například předávkuje cukrem, a tak přestane využívat svou sílu. Vy mu tak musíte naprdět do obličeje, rozzuřit ho a sílu mu navrátit. Toolshed vám vrazí do zadku hadici a vy tak své prdy využijete místo kompresoru. Využití svěrače je tak sice daleko pestřejší než v prvním díle, ale pořád se to stane v určitý moment trošku otravné a člověk si říká, proč jsou ve hře zase jen 4 summony, 4 prdící techniky nebo 4 skilly u vašich pobočníků a autoři toho nezakomponovali více.

Kromě hlavních úkolů je hra nabita i vedlejšími, které jsou už výrazně náročnější než v prvním díle, ale na poměry RPG pořád docela jednouché. Obsahuje samozřejmě plno collectibles jako jsou například Yaoi portréty, zobrazující homosexuální náhražkový vztah Craiga a Tweeka či přátelé na coonstagram. Ty získáváte tím, že si děláte selfíčka s lidmi okolo vás a dáváte je na Cartmanovu aplikaci velmi podobnou instagramu. Další výzvy pak jsou například hledání koček Big Gay Ala a pana Slavea, poražení skupiny dívek jménem Raisins, které vedou místní bar, či hledání Nippolisu pro pana Broflovskiho. Za úkoly, krom zkušeností, získáte i materiály, které lze použít k vytváření nových kostýmů a upgradování vašich artefaktů nebo také nové kostýmy.

V druhém dílu jsem se obával, že bude méně zajímavý díky prostředí, které už tak dobře známe z jedničky. Toho se autoři zhostili na jedničku, protože polovina města prošla rekonstrukcí a rovněž dostanete daleko větší volnost v budovách, takže se tentokrát dostanete téměř všude, což bylo velmi příjemné zjištění. Kromě toho se dostanete i do nových částí jako jsou lesy okolo Starkova Rybníka nebo Mephestovi genetické laboratoře, kam zavítáte v závěru hry. Kdo si pamatuje tuto postavu ze seriálu, tak ví, že prováděl plno genetických pokusů a vytvořil mutanty zvířat nebo mnohoprdelaté opice a jinou havěť.  Co se samotné délky hry týče, tak bych řekl, že je zhruba o 1/3 delší než první díl a zabere vám okolo 25-30 hodin herního času.

Graficky je hra opravdu jako seriálová podoba, což je o hodně lepší, než kdyby přišla s působivou grafikou, která by byla seriálu na míle vzdálená. Hra běží na enginu Snowdrop, který na konzoli Xbox One běžel bez problémů a nezažil jsem žádné větší problémy. Hudební doprovod si jde svou vlastní cestou, stejně jako tomu bylo u prvního dílu, a jedná se o veskrze příjemný poslech. Co se mi ale brutálně líbilo, byla smrt… asi se ptáte proč…. A musím říct, že tím důvodem je Dan Hill a jeho single It‘s Long Road, který mnohým z vás moc neřekne, ale pokud ho uslyšíte, tak si mnozí z vás vzpomenou na film Rambo. Umírání tak pro mě bylo veskrze příjemné a nikdy jsem přespříliš nespěchal zpátky do hry.

The Fractured But Whole je povedeným nástupcem svého staršího bratříčka a nutností pro každého fanouška seriálové předlohy. Absence češtiny samozřejmě zamrzí, ale bonus v podobě HD remasteru prvního dílu potěší každého, a za jednu cenu tak dostanete hned dvě velmi kvalitní hry. Pokud nejste přecitlivělí, máte rádi drsný humor a RPG hry, tak rozhodně neváhejte a hru podpořte, protože pro mě osobně se jedná o osvěžení herní scény, které by měl každý hráč okusit.

South Park: The Fractured But Whole

ps4xonensw
Ubisoft, Ubisoft