SoulCalibur 5

recenze  9
Martin Šmíd, 16. 2. 2012 13:00
Bojovky neodmyslitelně patří ke každé konzolové generaci. Na té současné jsme se dočkali hned několika velkých megahitů, mezi které se počítá Tekken 6, Street Fighter a samozřejmě Mortal Kombat. Poslední jmenovaný způsobil v minulém roce pořádný rozruch, a to nejen díky svojí brutalitě, ale také ohromné kvalitě. O králi bojovek v té době bylo rozhodnuto, ale je jasné, že si na trůn brousí zuby i další, včele s legendárním SoulCaliburem. Ten se nyní dostává k hráčům skrze svůj pátý díl.

Fanoušci série si dost možná ani nevybavují, kdy tu byl poslední SoulCalibur. Pátý díl byl proto netrpělivě očekáván, navíc vývojáři slibovali spoustu zásadních novinek a nejlepší díl v celé sérii. První dojmy jsou dobré, protože v menu je spousta herních režimů, online podpora a tak dále. I prezentace je určitě v pořádku. Menší zádrhel ovšem nastane, pokud jako první zapnete příběhový režim, což asi tak jako tak uděláte. Příběh obsahuje dvě desítky soubojů, mezi nimiž je vyprávěn hodně jednoduchý příběh skrze kreslená okna, jehož hlavními hrdiny jsou děti Sophitie - Patroklos a Pyrrha. Bohužel tento systém vyprávění je neskutečně nudný a kolikrát jsme raději chtěli zmáčknout Start a video přeskočit. Když se pak režim smrskne pouze na oněch dvacet soubojů, je jasné, že nejde o dlouhou zábavu. Příběh se totiž dá odehrát klidně do hodinky, záleží, jak zdatní jste bojovníci a jestli máte zkušenosti s předchozími díly. Zvláště silnější protivníci vám totiž nic nedarují. Naštěstí příběhový režim je jen taková malá rozcvička, protože dále je to jen a jen lepší.

Ze singlepayerových režimu stojí určitě za zmínku nový Legendary Souls, jenž potěší především zkušenější hráče a takové ty fanoušky série. Jedná se o těžký režim, servírující vám nepřátele na těžké obtížnosti a s vylepšenou výbavou. Takovýto soupeř vám dokáže během několika vteřin znechutit celé hraní, protože pokud ještě nejste dostatečně zkušení, porazí vás během pár vteřin. Každopádně jde o pořádnou výzvu, kvůli které se dají prosedět u televize hodiny. Dále tu je klasický Arcade režim, ve kterém musíte zlikvidovat šest protivníků. O Quick Battles nebo VS Battle nemá cenu se rozepisovat, protože je jasné, o co v těchto režimech jde. O něco zajímavější je Training, v němž si můžete natrénovat všechny chvaty a dovednosti jednotlivých postav.

SoulCalibur V můžete hrát jednak s kamarádem na jedné konzoli, ale také s dalšími hráči skrze Playstation Network a Xbox Live. Sice nám vždycky chvilku trvalo, než jsme našli soupeře pro hodnocený zápas, ale když už jsme se s ním spojili, celá hra byla naprosto plynulá a nezaznamenali jsme ani jeden problém. Pokud budete hrát s kamarády skrze pozvánky, vztekání se u nemožnosti najít soupeře odpadá. U online se musíme zmínit o povedeném režimu Global Colosseo, ve kterém můžete komunikovat s dalšími hráči, hrát s nimi hry nebo se účastnit turnajů. Všechny zápasy se ukládají, takže si z nich můžete jednoduše pustit replay, abyste nastudovali taktiku protivníka, případně věděli, na co si dát příště pozor.

SoulCalibur 5 obsahuje doposud nejdelší seznam bojovníků z celé série, přesně jich je 29. Vrátili se všichni staří známí, ale najdete i nové postavy, přičemž si je nyní můžete různě upravovat skrze jednoduchý, ale propracovaný editor se spoustou možností. Postavám můžete upravit nejenom proporce obličeje nebo celé postavy, ale i jim můžete měnit oblečky, případně jim dát nějaký ten pěkný předmět jako doplněk. K dispozici jsou i pěkná tetování. Na hostování ze série Assassin’s Creed tu je Ezio Auditore. Nemusíte se bát, že by byl nějak extra silný a nad ostatními bojovníky vynikal. To rozhodně ne, protože jde prakticky o další postavu s mečem, jen s několika drobnými bonusy. Jeho začlenění se vývojářům povedlo a skvěle doplňuje už tak bohatý seznam bojovníků.

Hratelnost SoulCaliburu se vždy soustředila na velké množství všelijakých komb, ale také na souboje se zbraněmi. Hlavně souboji se zbraněmi se SoulCalibur odlišoval od své konkurence a tento prvek byl pochopitelně zachován i do pátého dílu. Hratelnost se od čtvrtého dílu liší jen v maličkostech, protože opět mačkáte základními tlačítky komba, případně těmi zadními můžete protivníka chytit nebo mu uštědřit speciální úder. Novinkou tu je jakýsi ukazatel síly, který se postupně nabíjí, přičemž poté můžete použít jeden speciální chvat, který je charakteristický pro každou postavu. Ovládání a celková plynulost je během hraní určitě lepší, navíc se nyní komba protivníka dají jednodušeji vykrývat. Samozřejmě, na začátku vás dokáže protivník sejmout na několik úderů, aniž byste ho uhodili, ale později se už dokážete ubránit.

SoulCalibur vždy vynikal nad konkurencí svým audiovizuálním zpracováním a zde tomu není jinak. Pátý díl vypadá naprosto skvěle a vše doplňují i výborné animace postav. Postavy jsou vymodelovány do posledního detailu, stejně tak prostředí je moc pěkné. Během bojů framerate neklesá, takže nic během hraní neruší. Skvělé jsou i zvuky, ať už prostředí, cinkání mečů nebo chvatů. Trošinku v pozadí je hudba, která mohla být o něco výraznější. Nejslabším článkem je poté bohužel dabing. Sice určitý standard snese, ale na svojí konkurenci dost ztrácí.

Pátý SoulCalibur je rozhodně důstojným nástupcem svých předchůdců. Skvěle se hraje, výborně vypadá a díky online režimu skrývá spoustu hodin dobré zábavy. Škoda jen, že ne vše vývojáři dotáhli do konce a chybějící velké novinky poté strhávají celkové hodnocení. Osmička je ale na druhou stranu naprosto zasloužená. SoulCalibur 5 je rozhodně bojovka, které se vyplatí dát šance.

Soul Calibur 5

Namco Bandai, Namco Bandai
3. 2. 2012