Soul Calibur 4

recenze  13
Martin Šmíd, 12. 9. 2008 13:07
Když se v roce 1996 objevila kultovní bojovka Soul Edge, nikdo netušil, že o 12 let později bude její příběh pokračovat. Také nikdo nemohl vědět, že pokračovaní nakonec stane na trůnu krále bojovek. Soul Calibur 4 přichází v plné síle. Čtěte naši recenzi.

Příběh opravdu sahá až do roku 1996, kdy Namco vypustilo bojovku Soul Calibur. Byl to tehdy klasický boj dobra proti zlu, kdy byly skuty dva meče. Meč naděje a dobra se jmenoval Soul Calibur a na straně temné byl druhý meč, který nesl název Soul Edge, který nakonec zneužil kapitán Cervantes. Ten ho použil k proměně rytíře Siegfrieda v monstrum zvané Nightmare, které uvedlo svět do chaosu. Právě když Nightmare napadl hrad, zrodil se meč Soul Calibur, který nakonec vyhrál a Siegfried získal zpět svoji podobu. Jenomže Nightmare se nevzdal a začal dělat vše proto, aby obnovil temný meč Soul Edge. Při pokusu zničit oba meče a zastavit Nightmarea byl Siegfried smrtelně zraněn. Přichází ale čtvrtý díl a Siegfried je oživen pomocí meče Soul Calibur, aby konečně dokončil svoji misi a zastavil Nightmarea a zničil oba meče. To je v kostce příběh, který se určitě hodí k čtvrtému dílu Soul Calibur, abyste byli alespoň trochu v obraze.

Už intro na vás opět začne chrlit tento pozoruhodný příběh, který je navíc podbarvený nádhernou hudbou. Přitom již v intru dochází k největší a dost exkluzivní novince pro obě konzolové platformy - objevují se postavičky z filmů Star Wars. Poněkud nepochopitelně má každá platforma svoji exkluzivní postavu, Playstation 3 má Darth Vadera a Xbox 360 mistra Yodu. Obě konzole poté mají společně učence Darth Vadera ze Star Wars Force Unleashed. Postavy ze Star Wars mají dokonce svoji vlastní arénu s výhledem na Death Star. Ihned po zapnutí hry vás zaujme pestrá nabídka módů. Většina z vás se pochopitelně ihned vrhne na krátký Story mód, který nabízí celkem pět levelů. Opravdu jich je jen pět a není tak problém Story mód dohrát během půlhodinky. Je to trochu škoda, protože se vyvrcholení příběhu dozvíte po pár minutách hry. Jenomže po dohrání hlavního módu vás čeká věž plná nepřátel zvaná Tower of Lost Souls. Jde o patra napěchovaná nejsilnějšími bojovníky, kde svedete spoustu bitev. Nečekejte žádné příběhové podbarvení ani bonusové levely, ale za procházení věží dostáváte spoustu nových věcí a dovedností. Zde přichází jedna z novinek hry. Každá postava může mít vždy maximálně čtyři dovednosti najednou, například silnější komba, větší zbraně a obranu, ale i speciální vlastnosti. Zpočátku velmi užitečný doplněk se bohužel stane časem poněkud nepřehledný, což je určitě škoda. Zasloužil by si příště víc dopilovat, protože v případě vašich porážek může právě nevybavenost vašeho svěřence těmito schopnostmi být důvodem vašich neúspěchů.

Jednou z největších novinek hry je customizace charakterů. V tomto módu si můžete od základů vytvořit svého bojovníka. Zde se vyřádí opravdu každý, protože nestačí panáka jen obléknout a dát mu zbraň, ale abyste uspěli, potřebujete postavu obléknout tak, aby splňovala několik podmínek. Každá část brnění totiž obsahuje speciální schopnosti a jedině správné sladění vám dá šanci na úspěch. Navíc můžete každou postavu obdarovat jednou z pěti speciálních schopností - Power, Impact, Boost, Gauge, Special. V samotném boji vám pak hodně usnadní život, pokud je umíte správně používat. Skvělou novinkou hry je možnost odsekání brnění postav z těla. Stačí chvilku mlátit do stejného místa nepřítele a po čase mu upadne určitá část brnění. Netřeba říkat, že poté je protivník zranitelnější. Bohužel, po dokončení postavičky přichází trochu šok, protože vámi vytvořený charakter nemůžete použít v hlavních módech, a tak nejzajímavější zůstává online hraní s kamarády. Zde máte na výběr pouhé dva módy - Special Versus a Standard Versus. Každý mód si poté můžete zahrát jako normální přáteláky a nebo jako ranked zápasy, které se poté počítají do celosvětových statistik. Jenomže online nefunguje až tak spolehlivě, jak by bylo potřeba. Po chvilce vás totiž může zničit začínající hráč, který mačká pouze jedno tlačítko a vy s komby nebudete mít šanci na úspěch. Tomu napomáhá i fakt, že nemotornější a pomalejší charaktery nemají proti těm rychlejším moc šancí a postavy se tak stávají dost nevyrovnané.

Dostáváme se tak k technickému sloupečku. Občasné problémy s online režimem jsem již zmínil. Neméně důležitou součástí hry je umělá inteligence vašich protivníků ve hře pro jednoho. Nedá se říci, že by byli úplně hloupí, ale jejich inteligence má do protivníků třeba ve Virtual Fighteru 5 hodně daleko. Stačí totiž, abyste namačkali nějaké to složitější kombo a protivník je v koncích a už vám nestačí. Umělou inteligenci by měli rozhodně vývojáři do příštího dílu dopilovat. Grafická stránka je dosti rozporuplná. Sice je to HD, ale přeci jen bychom čekali daleko větší odvaz. Pokud bychom byli hodně přísní, srovnali bychom ji s HD verzí Tekkena 5, z něhož očividně hodně čerpá. Na druhé straně jsou postavy a arény designovány s hodně velkým citem. Jsou složeny z o mnoho více polygonů, takže vyniknou v ne moc detailním prostředí. Hudební stránka je velmi povedená a skvěle se k celému konceptu hry hodí. Navíc ve Star Wars úrovních uslyšíte hudbu od Johna Williamse, díky čemuž se z hry stává opravdu nezapomenutelný zážitek.

Soul Calibur 4 je klasické pokračování na next-gen platformách, které přináší lepší grafiku, ale i několik vylepšení, které si fanoušci série buďto oblíbí, nebo je budou nenávidět. Pro normálního hráče se jedná o nápaditou bojovku, navíc s postavičkami ze Star Wars univerza.

Soul Calibur 4

ps3x360
Namco Bandai Games, Namco
Datum vydání hry:
1. 8. 2008
KARTA HRY
8/10

Komentáře