Sonic Mania

recenze  19
Martin Šmíd, 23. 8. 2017 23:37
I ti největší fanoušci modrého ježka Sonica si museli v posledních letech říci, že jejich oblíbený hrdina má to nejlepší už dávno za sebou. SEGA nám totiž servírovala přinejlepším průměrné plošinovky, které kolikrát akorát ještě více zklamaly poslední věrné fanoušky a nové si rozhodně získat nedokázaly. K oslavám kulatého výročí se SEGA letos rozhodla, že vydá hned dvě nové hry se svým největším maskotem, přičemž první pod názvem Sonic Mania právě dorazila na pulty obchodů. Níže v recenzi vám nyní proto mohu říci, proč je Sonic zpět v dost možná nejlepší formě, v jaké se kdy na našich televizních obrazovkách objevil. Sonic Mania je totiž výhra po prakticky všech stránkách.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Modrému ježkovi Sonicovi vždy nejvíce slušelo 2D zpracování, ostatně hodnocení a hlavně obliba, tedy neobliba, většiny 3D dílů je toho jasným důkazem. Je proto skvělé, že se Sonic Mania vrací ke svým 2D kořenům, které mu vždy slušely nejvíce a slušet i budou. Se Sonicem se vrací i jeho hlavní protivník Dr. Eggman, který chce i se svými poskoky získat speciální krystaly a nastolit na světě chaos. To pochopitelně nechce Sonic dovolit, proto se ho musí vydat, i se svými věrnými kamarády, zastavit. Příběh pochopitelně neohromí svojí hloubkou, ale fanoušky potěší návrat řady oblíbených postav, u nichž budou moci nostalgicky vzpomínat. Je ale zároveň třeba dodat, že nový Sonic rozhodně nestaví jenom na nostalgii k originálu, protože stojí na velmi pevných základech, díky nimž dokáže oslovit i zcela nové hráče.

Sonic Mania by se dala označit jako sbírka těch největších hitů v rámci Sonic univerza, které vývojáři doplnili o některé výborné novinky. To zcela jistě platí na úrovně, protože podíváte se nejen do ikonických úrovní jako je Green Hill Zone, Chemical Plant Zone, Stardust Speedway, Lava Reef nebo Oil Ocean Zone, které byly lehce upraveny, ale i do řady nových jako Studiopolis a Mirage Saloon. Sice jsem měl trochu obavu, jak si vývojáři s vytvářením nových úrovní poradí, protože v posledních letech v tomto SEGA rozhodně nezářila, ale odvedli výbornou práci, protože jednak obsahují spoustu nových svěžích nápadů, ale hlavně dobře zapadají do samotného univerza. Prakticky budete mít pocit, že vždy do série patřily, dokonce bych řekl, že některé jsou lepší jak osvědčené klasiky a mají i nápaditější design. Levely, ať už jde o nějakou s citem upravenou klasiku nebo novinku, je radost procházet, navíc každý level má řadu různých cestiček a tajemství, která můžete odhalovat. Když se někdy můj pokus nezdařil a já musel jít daný level znovu, byl jsem celkem překvapen, že jdu zase trochu jinou cestou, což působí svěže a každý průchod je tak trochu originálem.

Ať už jde o Green Hill Zone, Chemical Plant Zone nebo nějakou novinku, každá zóna je rozdělena do dvou částí, které na sebe plynule navazují. Docela jsem byl překvapen, jak moc se od sebe jednotlivé části liší, protože postupně dávkují nové překážky, výzvy, nepřátele, liší se i designem a dalšími prvky, což jen dopomáhá obrovské rozmanitosti. A tak to je vlastně s celou hrou, která prakticky nikdy neopakuje stejné triky stále dokola, protože před vás neustále staví něco nového. Jednotlivé levely jsou navíc navrženy tak, aby mohl Sonic využívat tu svoji vůbec největší zbraň i přednost zároveň, a to je rychlost. Pocit z rychlosti je naprosto parádní, což pochopitelně pomáhá samotné hratelnosti, které navíc nehází klacky pod nohy ovládání. Na to je sice nutné si trochu zvyknout, ale následně se už budete prohánět po levelech jako zkušení profesionálové.

Překonávat jednotlivé úrovně, hledat v nich cestičky, sbírat bonusy i zlatá kolečka je jedna věc. Sonic Mania obsahuje vždy na konci každé úrovně bosse. Některé budou fanoušci série určitě znát, ale vývojáři připravili i řadu nových jedinečných střetů. Zde modrý ježek rovněž neskutečně boduje, protože souboje představují samostatnou velkou výzvu, kterou musíte zdolat. Nejen, že každý boss je jiný a nádherně navržený po vizuální stránce, ale představuje sám o sobě velkou výzvu a zároveň tvrdý oříšek, který musíte rozlousknout. Během souboje musíte i trochu přemýšlet, abyste zjistili, kde, případně kdy, je zranitelný. Některé bosse pochopitelně na první pokus neporazíte, ale o to větší uspokojení se dostaví následně, když se vám ho podaří sundat. Musím říci, že i přes občasné nervy a nadávky jsem si souboje s těmito silnými a záludnými protivníky užíval a jen podtrhují vysokou kvalitu, jakou Sonic Mania obsahuje.

Sama hlavní kampaň je dlouhá a představuje i solidní výzvu, že ji budete překonávat klidně několik večerů. Navíc hratelnost má takovou sílu, že je jednoduché si dát celou hru znovu, protože, jak jsem zmínil výše, levely mají spoustu odboček a tajemství, které během prvního hraní určitě neodhalíte. Každopádně po dohrání se můžete pustit ještě do dvou dalších režimů. Time Trials asi není třeba blíže představovat, jen si vyberete level a následně se ho pokusíte proskákat na nějaký ten rekord, který se zapíše nejen k vám do konzole, ale i do světových online žebříčků. Nad některými rychlými průchody v žebříčcích zůstává trochu rozum stát. Time Trials můžete absolvovat nejen za Sonica, ale také za další dvě postavy – Tails a Knucklese. Není třeba říkat, že každý se ovládá trochu jinak a má vlastní pohyby a schopnosti, jak různé situace překonávat.

Poslední režim potěší hlavně fanoušky, kteří mají stejně naladěného kamaráda. Jedná se totiž o jakýsi multiplayer. V něm můžete s kamarádem na rozdělené obrazovce soupeřit o to, kdo posbírá během průchodu nejvíce zlatých koleček, i kdo dokončí úroveň za nejlepší čas, vše se do výsledku počítá. Multiplayer je zábavný a jen podtrhnul výborný herní zážitek, jaký jsem během hraní Sonic Mania měl.

Když jsem Sonic Mania poprvé zapnul na své velké televizi, čekal mě celkem velký šok. Vývojáři se totiž snaží hráče oslnit šestnáctibitovou retro grafikou, což nevím, jestli se jim na první pohled povede. Jak jsem ale pokračoval v hraní, začal jsem si vizuální zpracování neskutečně užívat, ale hlavně vnímat spoustu parádních detailů, výborných animací i nádherná místa, která jsem navštívil. K Sonicovi se toto retro zpracování neskutečně hodí, a i díky němu se jedná o tak unikátní plošinovku, jakou je. Není to ale jen vizuální zpracování, co je výborné. Rovněž soundtrack se vývojářům povedl. Každý level i souboj s bossem obsahuje vlastní nádhernou skladbu, takže se soundtrack jen tak neohraje, ba co více, zaslouží si samostatný poslech. Je naprosto parádní a užíval jsem si ho po celou dobu. Vlastně je to soundtrack, který pomáhá vás držet u hry a nepustit. Společně s hratelností a vizuálním zpracováním jde o něco naprosto neskutečného.

Sonic Mania je vynikající 2D plošinovka s parádním retro zpracováním, kterou je neskutečnou radostí hrát. Budete se bavit nejen během průchodu parádně navržených a rozmanitých úrovní, umožňující plně rozkmitat Sonicovi rychlé nohy, ale také během soubojů s výborně navrženými bossy, přičemž vše je pak doplněno o parádní soundtrack, zasluhující si samostatný poslech. Když už se zdálo, že dny Sonica jsou dávno sečteny, dokázal se tento modrý neřád vrátit v naprosto oslnivé formě, kterou nepotěší jen své fanoušky, ale určitě si dokáže získat i nové hráče. Sonic Mania je dost možná i nejlepší hrou se Sonicem, jaká kdy vznikla. Vývojáři hru připravovali s láskou a respektem k originálu, z čehož nyní můžeme těžit my, hráči. Navíc se tento balíček prodává za velmi příjemnou cenu. 

Sonic Mania

ps4xonensw
SEGA, PagodaWest Games
Datum vydání hry:
15. 8. 2017
Žánr:
Plošinovka, Adventura, Arkáda
KARTA HRY
9/10

Komentáře