Sniper Ghost Warrior 3
Recenzovaná verze: PlayStation 4
Protože první dva díly přinesly jen tuctový a svým způsobem béčkový příběh, asi jen málokdo čekal, že se něco ve třetím díle změní. A opravdu je prakticky vše při starém, ačkoliv se vývojáři snaží hrát i na trochu osobnější notu. Hlavním hrdinou je totiž člen speciální jednotky Jon North, který byl vyslán do Gruzie, aby se utkal se zlými separatisty. Vybrán nebyl náhodou, protože o dva roky dříve mu stejní neřádi unesli bratra, takže má o to pádnější důvod, aby se do nehostinné lokality vydal. To je zhruba vše, co potřebujete vědět, protože příběh jako takový je hodně lineární a už od začátku víte, na čem jste. Ano, vývojáři se sice snaží sem tam připravit nějaký ten zvrat, ale vše je předvídatelné desítky minut dopředu, takže následné události vás jen těžko nějak více překvapí. Navíc hlavní hrdina je krajně nesympatický, což se dá říci i o všech postavách, jejichž osud je vám prakticky ukradený. Mimochodem, všechny postavy doprovází celkem mizerný dabing, který tak věci rozhodně nepomáhá. Příběhem Sniper: Ghost Warrior 3 tedy rozhodně neohromí, na druhou stranu, pokud mu dáte šanci, zjistíte, že se pod tím vším ukrývá docela solidní akční hra, v níž mohou někteří najít zalíbení na spoustu hodin.
Většina akčních her v současnosti staví především na rychlé akci, takže možná i proto se série Sniper: Ghost Warrior těší takové oblibě i přes svoji značně kolísavou kvalitu. V ní totiž o rychlou akci ani náhodou nejde, i vzhledem k docela vysoké obtížnosti. Nepřátele musíte většinou likvidovat potichu, nejlépe skrze hledí své pušky, která hraje důležitou úlohu i ve třetím díle. V něm sice kromě pušky a pistole dostanete ještě sekundární zbraň v podobě samopalu, ale ten se vyplatí využít jen v momentě, kdy se vám podaří spustit alarm a budete se chtít z nezáviděníhodné situace dostat. Tedy alespoň pokusit dostat, protože nepřátelé vás pošlou do bláta klidně jednou dobře mířenou střelou. Největší novinkou v hratelnosti je zřejmě speciální dron, díky němuž můžete odhalovat pozici nepřátel a vůbec zjistit hodně informací o místě, do něhož se snažíte dostat. Dron je tak v hratelnosti docela zásadní prvek, který musíte často využívat.
Na tichém principu jsou pak založeny prakticky všechny hlavní mise, v nichž musíte vždy infiltrovat nepřátelské základny, pomáhat kolegům v doprovodu nebo sabotovat různé objekty. Mohlo by se zdát, že náplň misí je celkem slabá, ale ve výsledku každá vyžaduje trochu jiný přístup. Mise jsou i dobře navržené pro stealth postup, který, pokud ho máte rádi, vám pomůže přehlédnout fakt, že mise nejsou nejoriginálnější. Zadané úkoly jste už určitě plnili v celé řadě jiných her, ale že bych se při jejich plnění ve Sniper: Ghost Warrior 3 nudil, to rozhodně říci nemohu. V tom tedy problém nevidím. Jediné, co může trochu kazit onu atmosféru výborně vycvičeného odstřelovače, je skutečnost, že nepřátelé nepobrali moc inteligence, takže si vás na delší vzdálenost nevšímají. Mrtvé kolegy sice registrují, ale trvá jim, než spustí alarm, takže máte možnost je v klidu odstřelit a někdy dokonce předvedou scénku, nad níž prostě musíte kroutit hlavou.
Zatímco umělá inteligence nepřátel by potřebovala dotáhnout, co se mi naopak líbí, je velké množství odstřelovacích pušek, samopalů, pistolí, nožů nebo granátů, které si můžete nakupovat v Safehousech. Před každou misí si navíc musíte nakoupit munici, podívat se, jestli nemáte opotřebovaný tlumič na zbraních, případně pořídit vestu. Zbraní je velké množství, navíc si je můžete různě modifikovat o lepší hledí, tlumiče, zásobníky a tak dále, případně jim dát i zcela unikátní kamufláže. Z každé zbraně se pak střílí trochu jinak, i když nečekejte nějaký opravdu věrný simulátor, alespoň ne na základní obtížnost. Co naopak je trochu navíc, je lehký RPG systém, díky němuž si můžete vylepšovat některé své vlastnosti, ale že by měl nějaký velký dopad na hraní, to se říci nedá. Pokud by nebyl, na hře by se to nijak neprojevilo.
Vývojáři z CI Games trochu se Sniper: Ghost Warrior 3 kopírují akční open world hry od Ubisoftu, což je vidět už v momentě, kdy se podíváte na mapu a vidíte na ní stovky nejrůznějších ikonek s hlavními i vedlejšími úkoly. Co se designu týče, tak svět je celkem zajímavý, podíváte se nejen do vesniček, ale i do okolního prostředí zahrnující i hory. Prostředí tedy neurazí, jen je možná škoda, že se vývojářům nepodařilo vytvořit opravdu open world, protože mapa je rozkouskována na tři samostatné části, mezi nimiž je docela velké utrpení cestovat. Každopádně po mapě můžete cestovat nejen skrze rychlé cestovní body, ale také díky několika vozidlům, které mají arkádový jízdní model, což mi zase tak nevadí u podobných her, jen model poškození mohl být o kapánek lépe zpracován.
Sniper: Ghost Warrior 3 má 26 hlavních příběhových misí, které není problém splnit za nějakých 15 hodin, plus mínus, protože takovou hodinu nebo dvě vám zaberou ještě nahrávací obrazovky, k nimž se ještě dostanu. Pokud ovšem budete chtít vše vysbírat a odhalit, můžete se pustit nejen do speciálních vedlejších misí, které jsou celkem zábavné, ale také do likvidace cílů, záchrany rukojmích, zabírání základen protivníka nebo můžete rovněž odhalovat na mapě různé otazníky. Některé slouží jen pro odhalení rychlého bodu cestování, další vám ale doplní příběh, případně dá informace o místech na mapě. Nic pěkného to není, jak tušíte. Také vývojáři ukryli řadu různých sběratelských předmětů po vzoru open world her od Ubisoftu. Sniper: Ghost Warrior 3 tedy může zabavit na docela dost večerů, pokud mu odpustíte řadu nedodělků.
Vývojáři si jako v případě druhého dílu zvolili pro chod CryEngine, který v dobrých rukou dokáže vykouzlit opravdu parádně vypadající hry. CI Games ovšem ukazují, že ačkoliv mají s tímto enginem zkušenosti, vymáčknout z něj to nejlepší je nad jejich síly. Sniper: Ghost Warrior 3 nevypadá hrozně, ale jen lehce nadprůměrně. Z dnešního pohledu jde o takový ten průměr na současných konzolích, navíc i sem tam zazlobí framerate. Vizuálně hra tedy ani trochu neohromí, co ovšem ohromí od první minuty, je velké množství nejrůznějších chyb a nedodělků. Prolínající se textury jsou jedna věc, ale kdykoliv se můžete zaseknout tak, že musíte restartovat danou misi. Propadávání se do textur je další neduh a to jsem nezmínil ani hororově dlouhé nahrávací časy. Opravdu mi hlava nebere, proč se jednotlivé lokace načítají 5-6 minut, během kterých můžete vyvenčit psa, udělat si snídani nebo zajet závod v Mario Kart 8. Na technický stav, který je jednoduše v katastrofálním stavu, se musejí vývojáři podívat. Hra se po této stránce nachází v jakémsi beta, možná alpha stavu. Nedokážu si představit, v jakém stavu by pak vyšla, pokud by vývojáři v posledních měsících nevyškrtli multiplayer. Raději si to nechci ani nepředstavovat. Bohužel hru z lehkého nadprůměru nedostane ani průměrné ozvučení nebo nevýrazný soundtrack, který se vám během čekání u nahrávací obrazovky pěkně zprotiví.
I když to Sniper: Ghost Warrior 3 schytává ze všech stran, čemuž se ani moc nedivím, o zase tak špatnou hru se nejedná. Příběh je sice béčkový a nezaujme, ale hratelnost založená na stealth způsobu hraní spolu s dobře navrženými misemi není vůbec špatná a fanoušky žánru jistě uspokojí. Pokud by navíc vývojáři nepokazili umělou inteligenci a nenasekali tolik technických chyb a zkrátili nahrávací obrazovky, byl bych ochoten udělit i velmi solidní sedmičku. Takhle se bohužel musí spokojit jen s šestkou.
Komentáře