Serious Sam HD: The First Encounter

Martin Šmíd, 22. 2. 2010 23:14
Když v roce 2001 vyšel Serious Sam: The First Encounter, získal si spoustu hráčů díky své nadprůměrné grafice a hlavně čisté akční jízdě, u které jste mohli vypnout mozek a pouze držet střelbu. Před několika týdny vyšel na Xbox Live Arcade remake, který nese název Serious Sam HD: The First Encounter, takže se pojďme podívat, jestli stojí za něj utratit nějaké ty tři stovky. Naše recenze by vám v rozhodování měla pomoci.

Než začneme popisovat hru jako takovou, tak si řekneme něco o příběhu, který není moc důležitý pro samotné hraní a jedná se jen o jakési pozlátko, aby všechny levely držely pohromadě. Jako hráč se zhostíte příslušníka speciálních jednotek Sama „Serious” Stona, která je vyslán do Egypta do minulosti, přesněji roku 1378 před Kristem, aby zabil nesmrtelného Tah-uma, který představuje velké zlo pro současný svět. Takhle jednoduše by se dal shrnout příběh hry, takže nečekejte nic hlubšího, jde jen o to si co nejlépe zastřílet a k tomu Serious Sam HD: The First Encounter poslouží velmi dobře. Zmínili jsme, že se celá hra odehrává v Egyptě. Možná se nyní ptáte, jestli to není tak trochu škoda a neutrpí tím různorodost prostředí. Z našeho dojmu se tak neděje, ale pochopitelně druhý díl nabídl o něco zajímavější prostředí. Jde jen o to, jaký vztah máte k Egyptu, ale rovněž nečekejte, že je Serious Sam nějakou egyptskou encyklopedií památných míst. To rozhodně není. Maximálně budete obdivovat některé malby, to je asi tak vše.

Protože jsme v roce 2001 hráli původní hru, byli jsme hodně zvědaví, jak se v roce 2010 změnila a jestli bude stále tak zábavná, jako kdysi. Po zapnutí máte na výběr, jestli budete hrát hru pro jednoho hráče, kde přibyla nová obtížnost, nebo hru hrát online přes Xbox Live s kamarády. U online možnosti bychom ještě upřesnili, že se jedná pouze o kooperativní režim, což znamená, že tolik hraný deathmatch zde nenajdete i kdybyste udělali na uších stojku. Je to rozhodně škoda, protože právě klasický online režim u hry hodně chybí, protože hlavní příběhová kampaň je sice fajn, ale dohrajete ji za nějakých pět hodinek, což je hodně málo. Naštěstí se celou dobu hraní budete hodně bavit a my osobně jsme se ani na minutku nenudili. Dopomáhá k tomu neustálá akce, dobře okořeněná o hledání nějakých těch pák, předmětů a dalších věcí, abyste otevřeli cestu dál. Sice se nám některé pasáže zdáli tak trošinku zdlouhavé, ale asi jde jen o náš pocit. Možná i díky tomu, že jsme původní hru několikrát dohráli a nyní už nás nic nepřekvapí a jedná se spíše o rutinu.

Pokud jste nehráli původní hru, tak vám prozradíme, že se jedná o čistokrevnou akční střílečku, kde běháte z jednoho levelu do druhého a kosíte zástupy přibíhajících nepřátel. Počet nepřátel je na obrazovce občas až neuvěřitelný a zvláště na konci jsme měli problémy, abychom daný úsek ustříleli beze ztrát na vlastních životech. Občas se vám totiž stane, že nepřátel je tolik, že sotva vidíte na špičku svého nosu. Vývojáři si rozhodně zaslouží pochvalu za spoustu druhů nepřátel, od žabiček, které na vás skočí a rozprsknou se, až po kostry minotaurů, lávové golemy a obrovské bosse, na kterých vyprázdníte zbytky nábojů. Abyste neměli s nepřáteli problém, naleznete ve hře opravdu velmi povedený arzenál zbraní. Sice se jedná vesměs o klasické kousky jako pistole, brokovnice, minigun, raketomet, minomet a další, ale díky jejich efektnosti vás čeká opravdu nezapomenutelný zážitek. Trošinku nám možná chybí sniperka, která se objevila až v dílu Serious Sam: The Second Encounter, který by se měl na Xbox Live objevit co nevidět.

Tento remake stojí a padá na novém enginu, který vyvinulo samo studio Croteam a na kterém chtějí vývojáři postavit i třetí díl. Hodně jsme tak byli zvědaví, jak se hra změnila oproti originálu. Musíme říci, že remaku se zhostili vývojáři se ctí, ale na spoustě věcí je vidět, jaký má engine mezery. Nejprve musíme trošinku zkritizovat některé ošklivé pasáže, které mají na zdech jen textury v nízkém rozlišení a zřejmě se na ně od roku 2001 nesáhlo. Zvláště chodby a některé místnosti vypadají opravdu nehezky. Najdou se ale i levely, které vypadají velmi pěkně, jako je třeba Oáza. Pokud jsou levely rozporuplné po grafické stránce, musíme plně pochválit design a zpracování všech nepřátel. Při rychlé střelbě moc detailů nepostřehnete, ale naštěstí máte deníček, kde si můžete všechny nepřátele prohlédnout a zjistit, že jsou skutečně zpracováni do nejmenšího detailu. Rovněž musíme pochválit grafické vylepšení všech zbraní, které se rovněž povedlo. Standardně je na tom hudební doprovod a zvuky, které doprovází velmi povedené komentáře hlavního hrdiny.

Serious Sam HD: The First Encounter je velmi pohodová doomovka, která slouží spíše k relaxaci po perném dnu. Neočekávejte žádnou smysluplnou akční hru. V prvé řadě jde o střílení a podle toho uvažte, jestli se vám hra vyplatí koupit. Nám se Serious Sam HD: The First Encounter líbil, užili jsme si ho a až na kratší kampaň, na kterou jsme si stěžovali už v roce 2001, nemáme co vytknout. Nyní už zbývá jen počkat na druhý díl, který se na Xbox Live Arcade objeví co nevidět.

Serious Sam HD: The First Encounter

x360
Majesco Games, Croteam