Serious Sam 4

recenze  7
Martin Šmíd, 11. 12. 2021 13:50
Serious Sam: The First Encounter a Serious Sam: The Second Encounter patří mezi mé oblíbené akční hry a stále mám jejich originálky vystavené doma na poličce. Na PC jsem se jich něco nahrál a rád jsem si následně zahrál povedené HD remastery, které se dostaly i na konzole. Druhý Serious Sam byl už o něco slabší, ale pořád se jednalo o solidní akci, a tou byl ve výsledku i Serious Sam 3: BFE, který vyšel na konzole před dlouhými osmi lety i s rozšířením Jewel of the Nile. V minulém roce se likvidátor nejrůznějších monster vrátil ve svém novém velkém dobrodružství Serious Sam 4, ale pouze pro PC a streamovací službu Stadia, protože si Google zaplatil časovou exkluzivitu. Po roce už ovšem nic nebránilo, aby se hra mohla dostat i na konzole současné generace. Vývojáři z chorvatského studia Croteam slibovali doposud největší a nejpropracovanější Samovo dobrodružství. Nemohl jsem si ho proto nechat ujít příležitost si ho zahrát, ale bohužel musím už takhle na začátku konstatovat, že jsem z výsledku zklamán. Zatímco DOOM dokázal najít cestu a modernizovat svoji hratelnost, aby byl aktuální i v roce 2021, Serious Sam to nedokázal a zůstal zaseknutý v minulosti, i když to není jeho jediný problém.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S (hra je dostupná v Xbox Game Pass)

Hry ze série Serious Sam zná každý hlavně pro neutuchající frenetickou akci, a ne kvůli strhujícímu příběhu. Nějakou tu základní zápletku vždy jednotlivé díly obsahovaly, ale většinou se v nich musel Sam Stone vypořádat pouze s hordami protivníků, které vedl jeho úhlavní protivník Mental, jenž chtěl za každou cenu zničit Zemi, ale nikdy nešlo o něco propracovanějšího, co by stálo za zapamatování. Je proto překvapením, že se vývojáři nyní o hlubší příběh pokusili, ale ve výsledku za moc nestojí. Je špatně a až hloupě napsaný s naprosto stupidními dialogy, a je vlastně jen opět záminkou pro to, aby mohl Sam popadnout zbraně a vrhnout se bezhlavě proti hordám různých démonů, upírů a dalším neřádům, kteří ohrožují krásnou modrou planetu. Sam je pak opět klasický hláškující svalovec, takže u něj žádný vývoj od minula nenastal, jenž připomíná klasického filmového akčního hrdinu z osmdesátek. Řada jeho vtípků, které se snaží kolikrát i násilně ze sebe vykřesat, se už dost opakují, nejsou ani kvalitní a každému se z nich kolikrát jen protočí oči, než aby se u nich zasmál. V tomto odstavci stojí za zmínku, že ačkoliv je Serious Sam 4 už několikátým dílem série, odehrává se příběhově před všemi ostatními, ale to je jen drobnost, které si možná nevšimnou ani ti největší fanoušci.

Už když byl Serious Sam 4 oznámen, vývojáři ze studia Croteam tvrdili, že nebudou měnit něco, co v minulosti fungovalo a získalo si slušnou základnu fanoušků. Rozhodli se pojmout nové Samovo dobrodružství jen ve větším měřítku, ačkoliv je otázka, jak to ve výsledku mysleli. Že se nepokusili v rámci série přinést něco nového, je dle mého velká škoda, protože několikátý díl toho samého už působí značně unaveným dojmem, nehledě tedy na to, že hratelnost je dost zastaralá a potřebovala by modernizaci, jakou nabídla třeba série DOOM od id Software. Serious Sam 4 je tedy ve výsledku opět jen bezduchou first-person (pohled ze třetí osoby je, ale je katastrofální) střelnicí, u níž se moc nemusí přemýšlet, vlastně se jen drtí RT/R2 a likvidují se zástupy nejrůznějších monster. Co ovšem fungovalo velmi dobře před mnoha lety u prvních dílů, které mám opravdu rád, už dnes bohužel moc nefunguje a působí až nudně a lacině, a to i kvůli tomu, kde se vše odehrává.

V prvních dvou dílech Serious Sama jsem si hrozně moc užíval prostředí, v nichž se vše odehrávalo. Ať už šlo o Egypt s jedinečnou atmosférou, středoamerickou džungli nebo Babylón. I proto mě celkem mrzí, že takové vizuálně celkem vděčné lokace bohužel čtvrtý Serious Sam neobsahuje. Většinou se totiž odehrává v ne zrovna pěkných a hlavně mi přijde, že po stránce designu i dost odfláklých městských úrovních, které nedokážou ani trochu uspokojit. Jako v předchozích dílech i nyní se většina střetů odehrává v prostorných arénách, v nichž je vždy cílem pouze vystřílení všech protivníků, aby se odemkly dveře dál. Žádné složité úkoly nehledejte. Je vlastně i otázka, jestli s něčím takovým by si hlavní hrdina poradil vzhledem k tomu, jak se chová a působí. Aby vývojáři alespoň trochu odlišili Serious Sam od předchozích dílů, je možné v jednotlivých úrovních plnit i vedlejší mise, za které jsou nejen achievementy/trofeje, ale i menší bonusy, třeba získání nové zbraně. Vedlejší mise přidávají hře na rozmanitosti, ale na druhou stranu jsou málo nápadité a postrádají větší rozmanitost.

Serious Sam 4 nabízí zřejmě doposud největší množství druhů protivníků. Fanoušci určitě ocení, že budou potkávat i staré známé, ať už jde o kostry démonů, běhající sebevražedné maníky s bombami, obrovské býky nebo různé stroje a vojáky. Jejich design se od prvního dílu moc nezměnil, což mi zrovna nevadí, ale vadí mi docela dost skutečnost, že vývojáři od úplně prvního dílu neustále recyklují stejné animace těchto protivníků - ať už jde o jejich chování nebo animaci smrti. Nějaké vylepšení by hře určitě prospělo, protože v tomto značně přešlapuje na místě. Kromě staré známé sebranky vývojáři přidali i několik nových druhů, které dokážou překvapit, a vlastně i docela dobře zapadají do světa hry. Sem tam přijdou na řadu i docela velcí bossové, ale je škoda, že to jsou jen houby pro stovky možná tisíce nábojů a raket. Žádné mechaniky nemají a jejich zdolání je ve výsledku i docela jednoduché.

Protože hra obsahuje desítky nejrůznějších protivníků, nemůže chybět rozmanitý arzenál zbraní. K dispozici jsou různé samopaly, brokovnice, mezi nimiž nechybí klasická silná a hlavně oblíbená dvouhlavňovka, přítomen je i raketomet, granátomet a další. Arzenál je obrovský, vracejí se prakticky všechny oblíbené zbraně z předchozích dílů, ale sem tam se objeví i nějaká ta novinka. Zbraně pak mají kolikrát i sekundární daleko ničivější režim střelby. Na rozmanitost zbraní si rozhodně stěžovat nemohu, přičemž jsem je i docela často střídal. To ale není dáno převážně tím, že by všechny byly zábavné, ale prostě skutečností, že nepřátel je tolik, že někdy prostě a jednoduše náboje dojdou. Vývojáři pro Serious Sam 4 připravili i lehčí RPG element, takže po úrovních je možné hledat speciální orby, které slouží následně pro odemykání pasivních schopností, ať už jde o rychlost přebíjení, léčení po zabití na krátkou vzdálenost nebo rychlejší střelbu po přebití. Tyto dovednosti sice nemají nějaký markantní vliv na samotnou hratelnost, ale je fajn, že se vývojáři alespoň o něco nového pokusili.

Délku hry Serious Sam 4 hodně ovlivňuje zvolená obtížnost, protože na ty vyšší už dá docela dost zabrat i zkušeným fanouškům žánru a této série, ale také to, jestli se rozhodnete splnit všechny vedlejší úkoly, kterých není málo. Pak se na takovou střední obtížnost dostanete klidně i ke dvanácti a více hodinám.

Pokud jste četli předchozí odstavce, tak víte, že mě Serious Sam 4 doposud moc neohromil, a bohužel to samé platí i o vizuálním zpracování. Vývojáři se už u třetího dílu zbavili barevného komiksového nádechu a místo toho se vydali cestou realističtějšího zpracování ve stylu třeba Call of Dutu. Ten ale dle mého k sérii moc nesedí, navíc i odkrývá různé nedokonalosti a zastaralost samotného enginu. Hra kvůli tomu vypadá přinejlepším průměrně, někdy ani to ne, často mi navíc přišlo, že vývojáři recyklují textury v nízkém rozlišení z předchozího dílu, aby si ušetřili práci. Když už takto špatně hra vypadá, čekal bych, že bude alespoň odladěná, ale to je poslední rezavý hřebíček do rakve. I na režim výkonu má hra viditelné propady frameratu, když se na obrazovce objeví více nepřátel najednou, navíc se neustále dočítají objekty, textury a tak dále. Optimalizace naprosto chybí, a vlastně moc ani nechápu, jak mohli vývojáři vydat hru na konzolích v takto otřesném stavu. Zvláště, když se mohli konzolovým verzím věnovat poslední rok. Spíše to vypadá, že tyto verze spíchli v posledním týdnu. Ostatně i nahrávací čas jednotlivých úrovní jsou hodně dlouhé, a to i na SSDčku nových konzolí.

Ačkoliv jsem velký fanoušek Serious Sam série, čtvrtý díl mě vyloženě zklamal. Hratelnost se od prvního dílu nikam neposunula, vývojáři rádi recyklují textury, animace i nepřátele v hodně velké míře, no a nepotěší ani nudný level design, průměrné vizuální zpracování a špatná optimalizace. Serious Sam 4 se tak jen těžko dá někomu doporučit, ať už fanouškům předchozích dílů nebo novým hráčům, kteří jsou zvyklí na daleko modernější zástupce žánru. Pokud si chcete zahrát nějakou střílečku ze staré školy, máte tu stále fantastický Quake, jehož remaster jeho nadčasovost jenom podtrhnul. 

Serious Sam 4

ps5xsx
Devolver Digital, Croteam
Datum vydání hry:
7. 12. 2021
Žánr:
Střílečka, Adventura, Indie
KARTA HRY
4/10

Komentáře