Resident Evil 1

recenze  31
venca091, 9. 8. 2009 22:56
Resident Evil, dvě zvučná slova, jejichž spojením vzniká jeden významný mezník v dějinách herního průmyslu. Tento titul vtrhnul do velmi perspektivně rozvíjejícího se světa konzolí už v roce 1996 a svým uvedením dal vzniknout novému žánru nazvanému survival horor. Pedantsky vzato, nebyl úplně prvním dílem podobného zaměření (snad si ještě někdo vzpomene na prastarý Alone In The Dark...) a přestože jeho odkaz je časem degradován klesající kvalitou některých navazujících pokračování (těch, v jejichž názvu je slůvko "Survivor"), zůstane ještě dlouho měřítkem pro každou nově vzniklou hororovou adventuru.

Doba pokročila, události v říši hardwaru a softwaru běží jako zrychlený film a z prvního dílu série se nezadržitelně stává archivní záležitost. Ovšem v tom nejlepším smyslu slova. Protože RE má stále své kouzlo, minimálně pro ty z nás, kteří jej hráli v dobách, kdy představoval to nejlepší, co tehdy bylo možné vyvinout. Vždyť se stačí s pousmátím povznést nad kostrbatou grafiku a místy pitomoučké dialogy a vynoří se příjemné vzpomínky na nepříjemné chvíle prožité v panském sídle uprostřed hustých lesů. Dlouhé bloudění starými zdmi, pes proskakující oknem, útrpné šetření nedostakovým střelivem, simulující nemrtvý bastard prokusující kotník hlavního hrdiny, zoufalé pátrání po páskách na zápis, smrtelně nebezpečný hunter letící vzduchem, aby jediným švihem pařátu ukončil vaše snažení po zatraceně dlouhé době od posledního sejvu...

Je to všechno už nějaký ten pátek, ale tyhle pocity stále přežívají. Stejně jako veselá vzpomínka na první pořádnou zombii konzolové scény - ano, onoho borečka v zeleném fraku, jenž na vás se záludným pohledem natočí svou krví pobryndanou hubu a vzápětí se kolébavým krokem vydá vás ochutnat. A přiznejme si, že se mu to zpočátku úspěšně dařilo. Alespoň do doby, než se v rukou našich hrdinů objevila klasická brokovnice, která se stala rozhodujícím argumentem v pozdějších debatách s tímto pánem. Ostatně, kdo by neznal onen trik se zvednutím hlavně proti bílému obličeji s následným stiskem spouště, což vyústí v efektní rozptýlení proplesnivělé parchantovy kebule do prostoru. Najednou tak začala platit rovnice jeden náboj = jedna hlava a s ní už to šlo všechno snáz. Pochopitelně se později objevily účinnější zbraně a také nebezpečnější nepřátelé, život začaly komplikovat různé hádanky a pasti a tím, jak je člověk zdárně překonával, narůstala v něm touha konečně přijít na kloub celé té záhadě kolem starého baráku a všem těm zrůdám, které jej a jeho okolí obývaly.

Jenomže ani první úspěšné dokončení Resident Evilu nepřineslo odpovědi na všechny otázky poletující hlavou zvědavého fanouška. Trochu pozornosti si ještě možná zaslouží srovnání obou hlavních hrdinů, neboť počáteční volba mezi jejich scénáři může být dost osudovou záležitostí. Je dobré začít s Jill Valentine (což stejně mužská populace sedící u obrazovky učiní zcela automaticky), protože Chrisova cesta k cíli bude mnohem trnitější. Vše začne zavánět potížemi už od počátku, kdy Jill vyběhne s nabitou pistolí, zatímco Chris si musí dočasně vystačit se skautským nožíkem. Vzápětí se začnou objevovat další nepříjemnosti. Z nepochopitelných důvodů má Chris v inventáři pouze šest míst (Jill osm) a nedostane příležitost získat bazooku (a to je opravdu užitečná hračka). Navíc tento antitalent nedokáže zahrát na klavír, neumí dělat s chemikáliemi (tyto činnosti plus ještě nastavení detonace v laboratoři musí zastat ženská ruka osmnáctileté ošetřovatelky Rebeccy!), ale co je nejhorší - "šikulka" Chris není schopen (nemá zicherku) rozlousknout ani primitivní zámek na dveřích.

To znamená, že pro každý šuplíček a dvířka tahá správný klíč. Takže se při jeho šesti místech po kapsách, ve kterých má kromě zbraně a nábojů ještě klíčů jako vrátný, zvyšuje potřeba běhavky do místnosti s bednou, protože mu na sbírané předměty a léčivé byliny věčně nezbývá žádné místo. Je jasné, že jeho údajná větší odolnost proti zraněním nemůže ani náhodou vyrovnat všechny uvedené handicapy. Chris by se tedy měl stát alternativou až po úspěšném dokončení hry s Jill. Bonusové zbraně - Training/Standard mode (a původní Resident Evil z roku 1996) - v případě, že dokončíte hru pod tři hodiny čistého času, získáváte raketomet s nekonečnou municí. Održení zbraně údajně může zhatit extrémně vysoký počet zápisů a použitých sprejů první pomoci ("Aid Spray"), nikdy jsem však osobně na tento zádrhel nenarazil. (Nicméně, vzhledem k dalším dílům RE, je vhodné naučit se spreje nepoužívat vůbec, neboť tam už stoprocentně mají vliv na výsledná hodnocení.) Advanced mode - ukončení hry v čase menším než tři hodiny s jakýmkoliv koncem přináší také zde příjemnou odměnu - nekonečný raketomet. Projetí hry při záchraně obou vedlejších postav znamená navíc získání velkorážního koltu Python s nekonečným střelivem.

Resident Evil 1 je nejlepší hororová hra. I po tolika letech má stále své fanoušky, kteří na ni nedají dopustit. Pokud jste opravdu velkým hráčem her, doporučujeme si tuto skvělou hru, která ma stále co nabídnout, znovu zahrát.

Resident Evil

ps1gc
Capcom, Capcom
Datum vydání hry:
30. 3. 1996
Žánr:
Puzzle, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře