ReCore

recenze  74
Martin Šmíd, 12. 9. 2016 14:00
Ačkoliv Microsoft během roku toho moc pro Xbox One nevydá, o to více se snaží každý rok na podzim. Ukázal to v minulém roce, navíc i letos se na nás chystají takové pecky jako Gears of War 4, Forza Horizon 3 nebo Dead Rising 4, o jejichž kvalitě asi nikdo nepochybuje. Trochu v jejich stínu je akční adventura ReCore od vývojářů ze studia Armature, pro které jde vlastně o první takto velký projekt. V minulosti se starali jen o HD remastery, ale to nevadí, protože mají dostatek zkušeností, a určitě nyní měli i velkou motivaci, pořádně zazářit. Jak ReCore dopadlo, se nyní dočtete v recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox One

Hra ReCore se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kdy Zemi postihla ničivá katastrofa. Lidé se tak museli s doposud nádhernou modrou planetou rozloučit a hledat život jinde, což trochu připomíná film Interstellar. Několik kolonistů bylo vysláno na nadějně vypadající pouštní planetu Far Eden, kde ihned začala teraformace. Protože takový zásah do planety trvá desítky let, kolonisté se uložili ke spánku, mezi nimiž byla i hlavní hrdinka Joule Adams, která se nyní probouzí o 200 let později. Teraformace zrovna úspěšná nebyla, voda, rostliny a další potřebné věci pro přežití nejsou, navíc hrozí, že i to málo brzy zanikne. Záchrana planety Far Eden může začít, stejně tak záchrana lidské rasy. Musím říci, že ačkoliv je příběh docela jednoduchý a od začátku i prakticky víte, proti komu stojíte, vůbec mi to nevadilo, zvláště když hlavní hrdinka je celkem charismatická, navíc si dobře rozumí s robotickými kamarády, které postupně potkává a buduje si s nimi pěkný vztah, což je ukázáno hlavně v několika filmečcích. Příběh je rozhodně povedený a nijak neurazí, což je jistě dobré slyšet, zvláště po trochu rozporuplných záběrech z letošní E3.

Od oznámení uběhl více jak rok, a od té doby se mnozí ptali, co je vlastně ReCore zač. První trailer spíše lákal na velkou dobrodružnou adventuru ve stylu Tomb Raidera, letošní trailer z E3 spíše na prostou arkádovou střílečku, navíc za budgetových 40 euro. Odpověď je celkem jednoduchá. ReCore je v základu hlavně střílečka, v níž likvidujete velké množství nejrůznějších robotů několika barev. K likvidaci máte speciální pušku, kterou si následně vylepšíte o tři speciální druhy nábojů – modré, červené a žluté, a jak asi tušíte, podle toho, jak je zbarven protivník, takové náboje musíte využívat. Přepínání nábojů je díky šipkám jednoduché/rychlé, přestřelky docela zábavné proti rozmanitým strojům, a to i navzdory v trailerech divně vypadajícímu automatickému zaměřování, na které jsem si zvykl, a neměl jsem s ním žádný problém, ačkoliv občas docela nepříjemně díky němu zazlobila kamera. Jediné, co bych vytkl, jsou souboje s bossy, které mohly být nápaditější, zde u nich jen držíte střelbu a snažíte se do nich vyprázdnit co nejvíce olova. Jediná vaše starost je uhýbat jejich silným útokům, které vás dokážou kolikrát zabít během pár vteřin. Arkádovou akci následně doplňují skákací pasáže, které jsou ale čistě průměrné a nestojí moc za vypíchnutí nebo delší rozepsání.

Z trailerů šlo jen těžko vyčíst, jestli se bude jednat o lineární záležitost, nebo o hru s otevřeným světem. Ve výsledku nečekejte ani jedno, jde o jakýsi mix či spíše kompromis obojího. Ve hře je několik otevřenějších plácků s velkým množstvím písku, které obsahují skryté truhly, spoustu nepřátel a hlavně příběhové i vedlejší dungeony, které se můžete vydat prozkoumávat. Touto strukturou připomíná ReCore akci Rise of the Tomb Raider mixnutou oblíbenou sérii The Legend of Zelda, ačkoliv je hned nutné dodat, že kvalitou dungeonů se jí novinka od Armature rovnat nemůže. Každopádně dungeony jsou celkem rozmanité, někdy obsahují arény s vlnami protivníků, jindy v nich plníte jednoduché hádanky, případně skáčete z jedné plošinky na druhou, u čehož využíváte nejen dvojskok, ale i speciální trysky hlavní hrdinky. Vedlejší dungeony pak obsahují i řadu výzev, za jejich splnění budete odměněni tím nejlepším vybavením a dalšími zajímavými bonusy, které se určitě neztratí.

Dungeony jsou celkem fajn, a určitě patří k tomu nejlepšímu, co ReCore nabízí. Největší problém se světem Far Eden mám ovšem ten, že nenabízí žádné zapamatovatelné místo, ani žádnou pěknou scenérii či památku, na kterou byste se rádi několik minut dívali. Svět je jedna velká pustina s bránami do dungeonů či sem tam nějakou tou základnou z minulosti, v němž sem tam vyskočí z písku protivník. Určitě šlo vytvořit nápaditější svět, po němž by byla větší radost se pohybovat a hlavně ho prozkoumávat. Ostatně stačí se podívat na poslední dvě Tomb Raider hry, případně i poslední Uncharted. Zde toto bohužel chybí a svět sám o sobě není lákadlem, proč ReCore hrát. Abyste se mohli ve světě orientovat, vždy máte vyznačenu zeleně hlavní příběhovou linku. Ukazatel ukazuje v první polovině dobře, ale poté se mi stalo, že neustále ukazoval jen na jeden dungeon, který jsem prolezl několikrát, abych následně zjistil, že mám jít jinudy. Zbytečně jsem kvůli ukazateli ztratil hodinu, což by se dít nemělo, takže pokud hru budete hrát, dejte si po nalezení čtvrtého robota pozor.

Co se mi ovšem na ReCore hodně líbí, tak je využívání robotických kamarádů. Na začátku máte jen svého věrného psího robota Macka, který sem tam se umí zapojit do soubojů, ale spíše upozorňuje na důležité věci po světě, navíc umí i vyčmuchat a následně vyhrabat různé předměty. Jak ale postupujete hraním, tak si můžete odemknout další čtyři roboty, přičemž každý má svoje vlastní unikátní schopnosti, které během hraní zcela jistě využijete. Takový Seth se hodí hlavně pro překonávání překážek díky možnosti jezdit po kolejnicích, ale je tu i silný Duncan, který svoji silou zničí prakticky vše, co se pohne, navíc umí rozbíjet naprasklé skály. Vždy můžete mít u sebe jen dva robotické kamarády najednou, takže než vylezete ze svého úkrytu, sloužící jako takový domov Joule, je nutné se rozhodnout, jakého si vzít, a jaký se hlavně bude hodit. Každopádně díky tomu, že se společníci odemykají postupně, hra neustále představuje něco nového a nestalo se mi, že by spadla do stereotypu, což je velké plus.

Své společníky si navíc můžete během hraní vylepšovat. Po světě jsou schovány speciální truhly, obsahující plánky s lepšími součástkami. Ty musíte následně vyrobit z nasbíraného materiálu, každopádně svým kamarádům jde změnit nejen hlava, ale i tělo, ruce nebo ocas. Všechny nově vyrobené části nemají jen vizuální vliv, ale mají vliv i na výkon, který si můžete navíc zvedat i postupným levelováním kamarádů (levelují sami podle toho, jak je využíváte), případně upgrady jádra. Musím říci, že robotičtí kamarádi jsou asi tím nejlepším, co ReCore nabízí, a je vidět, že jde o velmi dobrý nápad, který vývojáři dokázali prakticky bezchybně aplikovat, je jen škoda, že zbytek je už slabší.A to i třeba umělá inteligence společníků, u níž by měli vývojáři dotáhnout šroubky, protože ne vždy funguje tak, jak by měla.

Možná si říkáte, že zatím tu máme slušnou akční adventuru, kterou ReCore ve výsledku asi i je, ale bohužel jí hodně ubližuje jeden velký neduh. Ten nese název nahrávací obrazovky. Když totiž hlavní hrdinku zabijí protivníci, vždy naskočí nahrávací obrazovka. V dungeonech jsou nahrávací obrazovky něco kolem minuty, většinou, když není dungeon moc velký, ve světě pak kolem 2-3 minut, což je něco, co jsem opravdu hodně dlouho neviděl. Během nahrávacích obrazovek tak máte čas, abyste si přečetli noviny, případně vyvenčili psa, udělali večeři nebo alespoň kafe. Na začátku hry mi nahrávací obrazovky tolik nevadily, ale ve druhé půlce, kdy se zvedne dramaticky obtížnost, jsem si kolikrát říkal, že více času trávím sledováním nahrávací obrazovky, než samotným hraním, které mě pak začalo stále více frustrovat. Je opravdu škoda, že tímto vývojáři dokázali jinak celkem solidní akci pohřbít. Nyní se jen modlit, aby vydali nějaký update a časy zkrátili alespoň na polovinu, ale i tak to bude ostuda. Jsou daleko hezčí a náročnější hry, s daleko většími světy, u nichž nahrávací obrazovky trvají maximálně několik desítek vteřin, ale ne několik minut. Opravdu ostuda. Jak něco takového mohlo projít testem kvality, zůstává rozum stát. Nahrávací obrazovky jsou navíc i během cestování mezi jednotlivými lokacemi, což také rozhodně nepotěší. Rychlé cestování by se tak mělo přejmenovat na pauza na svačinu.

Herní doba u ReCore se těžko odhaduje, protože abyste si odemkly úplné finále, musíte nasbírat docela dost speciálních jader, což vyžaduje hodně času a úsilí v dungeonech, případně výzvách a dalších aktivitách. Trochu mi přišlo, že nutností sbírat jádra chtěli vývojáři uměle natáhnout herní dobu, což nepovažuji zrovna za moudrý nápad, zvláště když grindování jader moc zábavné popravdě není. Proč při plnění hlavní linky musím několik hodin plnit vedlejší obsah, navíc tohoto charakteru, asi nikdy nepochopím. Každopádně u ReCore jsem strávil zhruba 10 hodin hraní, vše jsem ale nevysbíral, takže délka je k ceně adekvátní.

Microsoft už několikrát nám přinesl hru, která tlačila možnosti konzole Xbox One až na samotný okraj. Bohužel, ReCore není z čistě vizuálního hlediska extra působivá adventura, navíc s řadou průměrných či přímo nehezkých textur okolního světa, v níž vyniká jen celkem slušný model hlavní hrdinky. Vizuálním zpracováním připomíná ReCore hru ze začátku předchozí konzolové generace. Těžko říci, jestli je to rozpočtem, případně faktem, že vývojáři se na více nezmohli. Protože ReCore nevypadá zrovna oslnivě, čekal bych, že se alespoň bude skvěle hýbat, ale opak je spíše pravdou. O nahrávacích obrazovkách už řeč byla, navíc framerate jen v málo okamžicích dokáže držet třicet snímků, což je opravdu na pováženou. Dokonce mi hra několikrát i zamrzla, takže jsem ji musel vypnout a znovu zapnout. Pokud daň za to, že Microsoft začal dělat i PC verze, je takto odfláknutá optimalizace, začínám se bát o další hry. Snad je to jen výjimka, kterou vývojáři navíc brzy opraví. Je to vážně ostuda. Co alespoň trochu vylepšuje pověst, je celkem slušný soundtrack, starající se o pěknou atmosféru, navíc ani dabing není špatný, samozřejmě, jsou daleko lepší, ale neurazí.

Možná si ještě pamatujete onen první renderovaný trailer na ReCore, po němž se mnozí začali těšit na další velkou dobrodružnou hru. Ve výsledku tu máme jen převážně střílečku, která má ale slušně zpracovaný a většinou zábavný systém střelby, zajímavý příběh a pěkný systém vylepšování kovových mazlíčků, díky nimž je hratelnost po většinu doby hodně rozmanitá. Na druhou stranu nejdou přehlédnout velké technické problémy, které se velkou měrou podepisují na hratelnosti, stejně tak jako nezajímavý design světa, případně další i designérské nedostatky, pramenící zřejmě z menší zkušenosti vývojářů s velkou AAA produkcí. ReCore za cenu, na níž se prodává, asi neurazí, ale během podzimu určitě vyjdou daleko kvalitnější hry, kterým se vyplatí věnovat pozornost.

ReCore

xone
Microsoft Game Studios, Armature Studio
Datum vydání hry:
14. 9. 2016
Žánr:
Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
6/10

Komentáře