Ratchet & Clank
Recenzovaná verze: PlayStation 4
Dlouho se spekulovalo, co je Ratchet & Clank vlastně zač, jestli jde o remaster, remake nebo prakticky novou hru. Po dohrání musím říci, že jde o remake, ale o takový, který prakticky celou původní hru překopává a upravuje do daleko modernějšího pojetí, které bude velkou nostalgickou vzpomínkou pro fanoušky, ale také ideálním vstupním bodem pro naprosté nováčky. Takže ano, jde svým způsobem o remake, ale hra nabízí i daleko více, než byste od takového remaku čekali. Změna ostatně přišla už u příběhu, jenž je nově vyprávěn kapitánek Qwarkem. Ten se nachází ve vězení, v dosti nelichotivé situaci, přičemž se rozhodne svému spoluvězni říci vlastní pohled na Ratchetův příběh. Pokud znáte originál, budete jistě překvapeni, jak ho vývojáři obohatili o nové scénky, dramatičtější podání a spoustu zábavných nových vtipných hlášek jednotlivých, skvěle napsaných postav, které podávají i velmi dobré výkony, podtržené kvalitním dabingem. Příběhu jistě dopomáhá zhruba 20 minut scén z připravovaného filmu, které vypadají prostě parádně a skvěle se do hry hodí. O propojení filmu s hrou se pokoušelo už hodně vývojářů, ale teprve Insomniacu se tohle podařilo na jedničku. Hru scény z filmu obohacují, navíc samotná hra pak doplňuje i film, který podle všeho není špatný, ale sám jsem ho ještě neviděl.
Pokud jste hráli úplně první díl Ratchet & Clank a ještě si ho pamatujete, asi budete hned od začátku překvapeni nejen tím, jak dobře vypadá, ale i jak se hraje. Vývojáři z Insomniac Games vzali prakticky základ hratelnosti, kterou přinesli v pozdějších dílech na PlayStationu 3, a tu naroubovali na první díl, což působí velmi svěže, navíc i tu pak obohatili o nové prvky. Ratchet tak najednou může v dobře známých lokacích plavat, létat na jetpacku, případně i svádět vzdušné souboje nebo jezdit na kolejnicích, a dostávat se tak do zcela nových lokací. Střelba ze zbraní a vůbec akční pasáže jsou opět výborné, napínavé a navíc představují na střední obtížnost i slušnou výzvu. Ty pak doplňují perfektně zvládnuté skákací pasáže, případně řešení prostorových i logických hádanek, většinou při hraní za Clanka, u nichž trochu potrápíte svůj mozek. Zábavnosti jistě dopomáhá dobře navržené a hlavně přesné ovládání, díky němuž není problém provádět všechny ty akrobatické kousky, které se postupně naučíte v roli Ratcheta, a likvidovat zástupy protivníků. Ratchet & Clank je prostě zajímavou a zábavnou směsicí akce, stealth pasáží, skákání a řešení puzzlů, propojená se skvěle podaným příběhem se spoustou vtipných momentů, u níž se nikdy nebudete nudit.
S hlavními dvěma protagonisty procestujete řadu různých planet s parádním designem, přičemž se podívat znovu třeba na Novallis, Aridia, Pokitaru nebo Rilgar, což je velmi emotivní a zažijete na nich spoustu nostalgických momentů. Tyto planety zůstaly bez jakýchkoliv změn, jsou jen vizuálně pochopitelně upraveny a vypadají parádně. Některé planety jako Veldin a Kerwan jsou pak kompletně přepracovány, aby těžily z nových herních mechanismů, pak tu je třeba zcela nová planeta Gaspar, po níž budete létat na jetpacku, což je jedna z novinek, kterou využijete i v jiných pasážích a na jiných planetách. Na každé planetě pobudete minimálně hodinku, přičemž obsahují nejen jasně danou příběhovou linku s rozmanitými úkoly, díky nimž ani na chvilku neomrzí a nezačnete se nudit, ale i další skryté chodbičky, místa a postraní úkoly, jenž se můžete rozhodnout splnit, ale o nich se rozepíši trochu níže.
Ať už se podíváte na jakoukoliv planetu, na každé naleznete zástupy nejrůznějších nepřátel. Prakticky každá planeta obsahuje své vlastní, po stránce designu výborně navržené protivníky. Zabojujete si nejen proti různým robotům, ale také proti dalším mimozemským potvorám, které nejen pěkně vypadají, ale mají spoustu parádních animací. Zvířecí protivníci mají pochopitelně umělou inteligenci takovou, jaká se u nich dá čekat, takže spíše chtějí udolat hlavní duo svým množstvím, ale narazíte i na protivníky, kteří vás budou chtít obklíčit, případně udolat na dálku granáty. Umělá inteligence se u nich zlepšila a hratelnosti pomáhá, navíc díky ní si musíte dávat větší pozor. Střety s klasickými protivníky je vždy zábava, navíc ty jsou pak obohaceny a doplněny o souboje s bossáky. Těch sice není tolik, určitě bych si jich dokázal představit více, ale hru obohacují a navíc jsou zábavné a velmi dobře navržené.
Série Ratchet & Clank je známá i pro velké množství zajímavých a originálních zbraní, s nimiž Ratchet likviduje protivníky. Mezi základní vybavení pochopitelně patří nejen charakteristický klíč, případně Magmabuster, ale později si budete moci zakoupit za nasbírané šroubky i spoustu dalších zbraní, mezi nimiž je podpůrný Mr. Zurkon, disko koule, díky níž začnou protivníci na pár vteřin tančit, případně Sheepinátor vystřelující mocný paprsek, nebo Pixeliser, jenž protivníkům nejen bere dost života, ale také je proměňuje na pixely. Všechny zbraně je radost používat, neustále jsem je střídal, což má pochopitelně i pozitivní vliv na hratelnost. Vývojáři do remaku přidali i levelovací systém. Leveluje nejen hlavní hrdina, aby měl více života, ale levelují i jednotlivé zbraně podle toho, jak často je používáte. Čím větší level, tím silnější zbraň pochopitelně je, navíc si do ní následně můžete odemknout nové perky a možnosti, díky nimž se stane v bojích s hordami protivníků ještě lepším společníkem.
Hlavní příběhová linka má v Ratchet & Clank na střední obtížnost zhruba patnáct hodin, po kterých jsem se náramně bavil a užíval si každou minutu. Dohráním ovšem stále nic nekončí, protože jednotlivé planety mají schovány zlaté šroubky, které je většinou možné získat jen za splnění vedlejších aktivit, odemknutí tajných dveří a tak dále, navíc jsou přítomny i vedlejší úkoly, za které si můžete odemknout další zajímavé bonusy. Mezi ně patří třeba závody, jenž vyhrát, už chce trochu toho cviku, a to je pochopitelně jen začátek. Pokud se rozhodnete hru splnit na 100%, a to ani poté určitě nebudete mít platinovou trofej, připravte si dalších několik hodin. Za cenu kolem tisícovky tedy dostanete nejen zábavnou, ale i docela dlouhou hru, u níž utracené peníze nebudete ani na vteřinu litovat.
Jenom v superlativech je možné mluvit o vizuální stránce, jenž je jedním slovem úchvatná, navíc všechna ta nádhera jede neustále v nativním rozlišení 1080p. Vývojáři z Insomniac Games si už na začátku dali za cíl, aby hra vypadala jako film od Pixaru, což se jim ještě úplně nepodařilo, ale daleko k tomuto cíli rozhodně nemají. Textury jsou ve vysokém rozlišení, hra má spoustu parádních detailů a animací, z nichž vám spadne brada až na zem, a to nemluvím o výtečném nasvícení jednotlivých lokací, navíc všemu jistě dopomáhají filmové vsuvky, převzaté z celovečerního filmu. Ještě nikdy žádná plošinovka nevypadala tak dobře jako Ratchet & Clank, dokonce bych i řekl, že jde o jednu z nejlépe vypadajících her vůbec, jakou si můžete napříč konzolemi zahrát. Navíc se vše i dobře hýbe. Hra jede po většinu času ve stabilních 30 snímcích, vlastně si ani nevybavuji, že by se někdy zpomalila nebo měla nějaký velký technický problém, takže i na optimalizaci odvedli vývojáři pořádný kus solidní práce. Stejně tak na kvalitní ozvučení a výborném hudebním doprovodu, obsahující řadu velmi dobrých skladeb, které se jen tak neohrají.
Ratchet & Clank se vrátil na naše televizní obrazovky v plné síle. Vývojáři z Insomniac Games vzali svůj klenot a obohatili ho nejen o naprosto dech beroucí audiovizuální zpracování, ale i o řadu nových herních mechanismů, díky nimž se parádně hraje, a to ať už jde o akční pasáže, nebo řešení hádanek či prosté skákání. Vše tvoří neskutečně vymazlený a zábavný celek, který by si neměl nechat ujít žádný fanoušek, ale jde také o velmi dobrý vstupní bod pro nové hráče. Už několik let jsem nehrál tak výbornou plošinovku, jakou je nový Ratchet & Clank, navíc jde o jednu z nejlepších exkluzivních her napříč konzolemi.
Komentáře