Project Spark

recenze  26
Martin Šmíd, 15. 10. 2014 16:00
Sony se v minulé konzolové generaci trefila do chuti hráčů s výbornou plošinovkou LittleBigPlanet, v níž navíc bylo možné si nejprve vytvářet vlastní levely, a následně i všelijaké menší hříčky i větší hry. Microsoft nic podobného neměl, a proto nepřekvapilo v minulém roce oznámení hry s názvem Project Spark, která se nejprve dočkala docela dlouhého betatestu, aby nyní vyšla konečně v základní verzi. Jestli jde o slušnou zábavu a podařenou odpověď na konkurenční LittleBigPlanet, vám nyní dáme v recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox One

Vývojáři ze studií Team Dakota a SkyBox Labs měli od začátku cíl vytvořit ne konkrétní hru, ale spíše rozsáhlý editor, který by posloužil hráčům k vytvářením vlastních her, dobrodružství nebo miniher, které půjdou sdílet celému světu. Samozřejmě, koncept není originální, ale snaha byla vše trochu posunout na novou úroveň. Stejně jako LittleBigPlanet je Project Spark rozdělen prakticky do tří částí, které si hned popíšeme. V té první se můžete vrhnout na vývojáři připravenou příběhovou část, která vás uvede tak trochu do celého světa. Druhá část tvoří obsáhlý editor, v němž můžete tvořit vlastní příběhy a pěkně se v něm vyblbnout, no a ve třetí části následně můžete hrát hráči vytvořené výtvory, kterých už nyní je docela velké množství, protože vývojáři přebrali do začátku i obsah, který hráči vytvořili v betaverzi. Pojďme se ale nyní na všechny tyto části podívat a zhodnotit si je.

Příběhová kampaň Champions Quest: Void Storm bude asi to první, co hráč zapne, když si Project Spark stáhne ve speciálním Startovním balíčku za cenu 1199,-Kč, který ještě obsahuje několik dalších rozšíření pro editor. Od hlavního příběhového režimu jsem čekal docela dost, hlavně ukázání možností, které Project Spark nabízí, ale nakonec jsem byl docela zklamán. Hlavní kampaň je totiž klasickou akční skákačkou, kterých už tu bylo milion, navíc není moc zábavná, protože likvidování nabíhajících goblinu dvěma tlačítky po dvou levelech omrzí, a nezachrání vše ani řešení několika hádanek nebo rozmanité postavy s vlastními zbraněmi, které můžete střídat. Zábava je ta tam a musel jsem se hodně přemáhat, abych vše přešel, protože takto nudnou akční skákačku jsem nehrál už docela dlouho, která by navíc ukázala ty největší neduhy, jako neposednou kameru nebo krkolomné ovládání. Pokud čekáte, že vývojáři v příběhové části ukážou to nejlepší, aby navnadili na další obsah, budete hodně zklamáni, zvláště když potenciál tu byl opravdu obrovský. Nic pak nezachrání ani možnost hrát hru s kamarádem. Stačí se podívat na LittleBigPlanet, který sice nabízí jen klasický příběh o záchraně kde čeho, ale obohacený o skvělou hratelnost a spoustu humorných a vtipných scén, které vás jen tak nepustí. V tomto tedy Project Spark spíše selhal a pokud by neměl další obsah, neváhal bych mu vstřelit i hodně podprůměrnou známku, kterou bych si odůvodnil i technickými problémy, o nichž se ještě zmíním.

Naštěstí ale půjdeme k tomu nejlepšímu, co Project Spark v základu nabízí, a to je editor. Musím se přiznat, že jsem měl na začátku z něho docela strach, protože na tvoření jsem nikdy nebyl a už třeba v LittleBigPlanet jsem spíše dával přednost hráči vytvořeným levelům. Už ale po zapnutí editoru jsem byl překvapen docela přehledným a skvěle napsaným tutoriálem, který vysvětlí základní funkce, jak funguje rozmisťování objektů, fungování nepřátel a tak dále, takže jsem se hned mohl pustit do tvoření a vytvořit si celkem obstojný level. Z editoru je velmi dobrý pocit, protože se v něm dá vytvořit opravdu vše, na co si jen vzpomenete, obsahuje nejen spoustu typů podkladu, ale také desítky objektů, které si můžete zvětšovat i naklánět dle libosti, ale také desítky hrdinů i nepřátelských postav, kterým navíc můžete programovat umělou inteligenci (jsou tu i přednastavené modely pro začátečníky), aby se chovaly přesně tak, jak si budete představovat. Protože Project Spark právě na tvorbě staví a je jeho hlavní komponentou, je určitě dobré vědět, že v tomto nezklamal, i díky intuitivnímu ovládání, přesně stavěné pro gamepad, má editor velký potenciál do budoucna, protože hráči mohou hru zásobovat novým a novým obsahem, který ji bude dělat čerstvou. Navíc vývojáři určitě budou do budoucna editor rozšiřovat a přidávat nové možností, takže se máme určitě na co těšit. Ještě musím u editoru zmínit jednu docela revoluční novinku, a to možnost vytvářený level nechat testovat přímo kamaráda, který tak může otestovat jednotlivé aspekty a následně dát důležitou zpětnou vazbu.

Pokud to budete myslet s Project Spark vážně, utratíte docela dost peněz za další balíčky s obsahem, který by měl být v základu.

Project Spark už nyní obsahuje docela dost hráči vytvořeného obsahu, který si hned můžete pustit. Je ale jasné, že jak se budou hráči s editorem učit, budou přicházet daleko propracovanější kousky. Každopádně nyní je situace taková, že kvalita hráči vytvořených levelů není tak velká, jak bych asi očekával, vlastně jen sem tam narazíte na něco vyloženě kvalitního, co by dokázalo potěšit. Nejvíce se mi asi líbila úroveň, v níž jsem se objevil za zombii a následně s ní napadal vesničany a ty měnil v další zombie, přičemž cílem bylo budovat co největší zombie armádu. Jde ale samozřejmě jen o malou výjimku. Na hráči vytvořených levelech bude Project Spark stavět, a snad tedy se vytvoří kolem něj velká komunita, jako kolem LittleBigPlanet. Pokud by se totiž nevytvořila a vznikaly by dále takové polotovary, jako nyní, moc velká budoucnost by hru nečekala. I proto je nyní dosti nejasná, a těžko odhadovat, jakým směrem se bude Project Spark ubírat. Každopádně zahrané levely můžete hodnotit a doporučovat svým kamarádům, systém hodnocení funguje dobře, a následně se promítá do žebříčků s nejlepším hráči vytvořeným obsahem.

Ještě než přeskočím na poslední odstavec s technickou stránkou hry, musím zmínit jednu věc, s níž mám největší problém a nelíbí se mi ani trochu. Project Spark je hodně koncipován jako free-to-play hra, a to i když si koupíte onen balíček za 1200,-Kč. Na začátku se vám do editoru odemkne nějaký ten obsah, ale abyste mohli používat další, musíte si ho dokoupit v podobě dalších balíčků. Ty můžete nakupovat pomocí herních peněz, které získáte během hraní, nebo si můžete za reálné peníze koupit speciální žetony na jejich odemknutí. Pokud nechcete platit, ze hry se stává spíše grindování bodů, než tvůrčí záležitost, což je samozřejmě škoda, protože to zabíjí základní koncept. Některé balíčky navíc koupíte jen za reálné peníze. Jsou to ale ty lepší, nebo zvyšující počet XP bodů, které dostáváte, protože i za levely se odemknou další a další balíčky, takže v tomto bych ani tak problém neviděl. Každopádně Project Spark tak ve výsledku není moc levná záležitost, zvláště když to budete myslet s ním vážně, a na to je se nutné připravit. Možná i proto dosavadní tvorba hráčů není tak nápaditá, jak bych očekával. Třeba vývojáři na tuto situaci zareagují.

Z předchozích řádek je jasné, že Project Spark má docela dost vlastností a velký potenciál. Na čem by ale měli vývojáři zapracovat v následujících měsících, je rozhodně technická stránka. Moc ani nevadí, že grafika je jen lehce nadprůměrná, vlastně Project Spark vypadá jako hra z předchozí konzolové generace, která zabloudila v lepším rozlišení na Xbox One. Ostatně Project Spark je určen pro hráče, kterým je technická stránka více méně ukradená. Co ovšem vadí, je framerate, který je zřejmě největším problémem, za který bych vývojáře vystřelil z naší sluneční soustavy. Už v základní příběhové části je framerate hodně špatný, někdy klesá i jen na několik snímků, což se dá ještě přežít, ale není přece možné, abych následně zapínal hráči vytvořené levely, a ty běžely kolikrát s vypětím sil na 10 fps. To pak kazí celkový zážitek a jen vypovídá, že vývojáři této optimalizaci moc nedali na konzoli Xbox One, a třeba od kolegů z Media Molecule se mají co učit, protože v LittleBigPlanet šlo udělat téměř vše, a framete byl pevný jako skála. Pravda, Project Spark má více možností a je kompletně ve 3D, ale takto haprující framerate je prostě a jednoduše ostudou, která dobrou vizitku nedělá a jen rozpoutá na internetu další kolo hádek. V čem alespoň vývojáři nezklamali, jsou některé pěkné skladby v soudntracku, i když bych dokázal ocenit větší výběr a hlavně nějakou základní hlavní melodii, která by hru charakterizovala, což tu není.

Project Spark má do budoucna určitě velký potenciál, zvláště když se mu bude věnovat komunita hráčů a vývojáři vyladí některé prvky a technickou stránku, která není ideální. Příběhová část, k ní se raději vracet nebudu, ale pokud vás baví vytváření světů a vlastních her, mohli byste najít v Project Spark docela velké zalíbení na dalších několik týdnů nebo měsíců, protože vývojáři nám naservírovali robustní, ale propracovaný a na obsluhu jednoduchý editor, v němž je radost něco tvořit.

Project Spark

x360xone
Microsoft Game Studios, Team Dakota/SkyBox Labs