Prey

recenze  32
Martin Šmíd, 9. 5. 2017 19:48
Možná si ještě pamatujete na docela problémovou akční hru Prey od vývojářů z Human Head Studios a 3D Realms, na níž se pracovalo řadu let a prošla si i několika restarty. Nakonec, když vyšla, šlo o docela kvalitní akci, na rozdíl od Duke Nukem Forever, která si následně získala i slušnou oblibu mezi hráči. Nebylo proto překvapením, že Bethesda následně oznámila pokračování. Určitě si pamatujete onen nádherný trailer z E3, slibující, že se staneme velkým vesmírným lovcem. Nakonec ale byla tato hra po několika problémech zrušena a moc dlouho se nevědělo, jak to se značkou dál bude. Až v minulém roce Bethesda oznámila, že značka Prey zažije velký restart, o který se postarají úspěšní vývojáři z Arkane Studios (Dishonored série). Na výsledek už nemusíme čekat, protože Prey doputoval koncem minulého týdne na pulty obchodů a už nyní mohu naznačit, že fanoušci sci-fi survival hororů rozhodně zklamáni neodejdou.

Testovaná verze: PlayStation 4

Pokud patříte mezi fanoušky prvního dílu, možná budete lehce zklamáni, že se nesetkáte se starými oblíbenými postavami, jde totiž o restart značky se vším všudy, takže nezůstal kámen na kameni. Nový Prey vypráví originální zápletku, odehrávající se na záhadné vesmírné stanici Talos-I, která má za cíl zkoumat různé mimozemské formy života, v současnosti se zabývají vědci hlavně Typhony. Pro hlavního hrdinu Morgana Yu by tak měl čekat zcela běžný den v laboratořích, ale něco se zvrtne a mimozemské potvory zamoří celou loď, z níž se musíte chtě nechtě dostat a zabránit, aby se mimozemská forma dostala ven. Aby toho nebylo málo, Morgan ztratí paměť a musí tedy i postupně odhalovat, co se stalo a kde se to tedy nachází. Příběh se může zdát jednoduchý, což ve výsledku asi i je, ale vše kompenzuje dobře napsanými postavami, několika zajímavými zvraty i událostmi, takže se při jeho odhalování nudit určitě nebudete.

Zatímco první Prey byla spíše čistokrevná střílečka obohacená o hrátky s portály a gravitací, to jeho nástupce je spíše sci-fi survival hororem, navíc obohacený o RPG a další moderní prvky, na které dnes hráči slyší. Vývojáři přitom během vývoje očividně brali inspiraci u celé řady oblíbených her jako Bioshock, System Shock, Half-Life, Alien: Isolation nebo Deus Ex, přičemž na škodu to rozhodně není, alespoň dle mého názoru. Prey je tak ve výsledku takovým tím výběrem toho nejlepšího ze zmíněných her, navíc vývojáři sem tam přidali i nějaký ten svůj vlastní nápad, čímž vše obohatili. Ano, někdo možná bude namítat, že vývojáři jdou hodně na jistotu, což je pravda, ale výsledkem je velmi poutavá vesmírná akce, od níž se nedá odtrhnout, takže ji menší originalitu jistě odpustíte.

Na začátku je Prey hlavně o průzkumu a zjišťování, co že se to na Talos-I vlastně stalo. Střet s prvním protivníkem ale přichází celkem brzy a tehdy si uvědomíte, že vás nečeká další zběsilá akce, ale musíte si pečlivě naplánovat jednotlivé kroky, protože pokud naběhnete bezmyšlenkovitě do místnosti, nepřítel vás kolikrát jednoduše sundá. Hlavně na začátku, když máte jen hasák a pistoli s několika náboji, kterých je akutní nedostatek, stejně jako lékárniček a balíčků na opravu obleku, který slouží jako štít, abyste utrpěli menší zranění. Survival prvky jsou tedy jasně patrné, navíc zmíněný průzkum je důležitý nejen z toho důvodu, abyste sbírali informace a plnili úkoly, ale také nacházeli lékárničky, náboje a další ne tolik důležité předměty, které ovšem u speciálních strojů na recyklaci můžete přeměnit na materiál. Prey totiž přichází i s celkem jednoduchým, ale plně komplexním, systémem vytváření předmětů, kdy si u tiskáren můžete z materiálu nechat vytisknout prakticky vše. Od nábojů po lékárničky, různé moduly i další věci, které vám pomohou v postupu dál.

Lékárničky a náboje jsou hodně důležité, protože vás čekají souboje s celou řadou různých druhů mimozemského života Typhon. Mezi základní formu patří jakýsi Mimicové, kteří jsou malí, ale zato rychlí a navíc se dokážou transformovat i do nejrůznějších předmětů, takže je těžké odhalit, kde se zrovna nacházejí. Pak ale narazíte i na celou řadu dalších monster, s jejichž designem si vývojáři pohráli a už od pohledu budí hrůzu, narazíte také na jakési lidské zombie ze zdejších vědců. Záludní jsou i Poltergeisti, kteří umějí ovládat silou vůle okolní předměty a navíc jsou po většinu času neviditelní. Žádný střet s protivníkem, a to i v pozdějších fázích hry, nejde tedy brát na lehkou váhu, každý protivník je nebezpečný a může vám nepěkně zavařit.

Abyste měli proti nim větší šanci, budete postupně nacházet i daleko silnější zbraně jako kuš, různé lasery a další sci-fi udělátka, nejvíce se mi ale osvědčila opět stará dobrá brokovnice, která promlouvá k protivníkům zcela jasnou řečí. Kromě zbraní, které si můžete za nalezení speciálních upgradovacích balíčků dále vylepšovat, si pak můžete vyrobit nebo sebrat i několik druhů granátů, ale je také možné v boji využívat i kyslíkové bomby a tak dále. Souboje jsou tak díky tomu i kolikrát hodně kreativní. Navíc musím zmínit i speciální zbraň s lepící pěnou, kterou jste určitě viděli v nějakém tom traileru. Díky ní můžete na malou chvilku zmrazit i většího mimozemského neřáda, ale také si pomocí ní můžete dělat různé plošinky a po nich vyskákat do míst, kam byste se normálně nedostali. Docela zajímavá věcička, kterou se vyplatí mít v, na začátku, dost omezeném inventáři. Jediné, co může trochu vadit, hlavně na začátku, je trochu neohrabaný systém střelby, který je naprosto odlišný od jiných klasických her, ale dá se na něj zvyknout, aby vám nečinil žádné problémy.

Už výše jsem zmínil, že Prey přichází i s RPG prvky, díky nimž si nezvyšujete jen zdraví nebo štít, ale i zlepšujete léčící účinky lékárniček, zlepšujete se v hackování, zvedání těžkých předmětů nebo si zvětšujete inventář, což jistě přijde vhod. Jakmile navíc najdete první vylepšení obleku, můžete následně skenovat mimozemské potvory a tím se učit i speciální schopnosti, které můžete následně využívat v boji. Samozřejmě, když se proměníte v hrníček, je to fajn, ale moc tím nepřátelům neublížíte. Další speciální útoky jsou pochopitelně daleko zničující a kolikrát životně důležité v boji se silnějšími mimozemšťany. RPG systém v Prey je dobře zpracovaný, pochopí ho i naprostý nováček a hru dobře obohacuje a doplňuje.

Prey se odehrává na velké výzkumné stanici Talos-I, která má celou řadu rozmanitých míst, takže nehrozí, že byste se neustále pohybovali jen ve tmavých a neustále se opakujících uličkách. Loď je stejně rozmanitá jako třeba město Rapture z Bioshocku. Podíváte se nejen do laboratoří, ale také do obytné zóny, restaurace nebo doku, navíc po stránce designu je loď krásně zpracovaná. Díky tomu, že vám je stanice otevřena, nejedná se jen o lineární střílečku, ale tak trochu o open world hru, i když je pravda, že tu si z Prey můžete udělat, ale také nemusíte, pokud nebudete chtít. Talos-I má totiž řadu skrytých míst, do nichž se dostanete jen po nalezení speciálních přístupových karet či kódů, které jsou napsány na lístečcích, ale také na stěnách, případně je musíte získat i vyřešením nějaké té hádanky. Po stanici je jednoduše radost se pohybovat a odhalovat její nejedno tajemství.

Prey je docela dlouhá hra. Pokud půjdete jen po příběhové lince, snadno vám vydrží na nějakých 15 hodin, možná i více, pokud zvolíte vyšší obtížnost. Je ale třeba dodat, že hlavní příběhovou linku si můžete prohlubovat sbíráním různých dokumentů, čtením mailů nebo knih, ale hlavně velkým množstvím vedlejších úkolů, které vám povysvětlí další události, seznámí s velkým množstvím dalších postav a rovněž jejich plnění má následně vliv na konec. Některé navíc ukrývají i nečekané zvraty. Zároveň za jejich plnění dostáváte moduly pro upgrade svého obleku, ale také vlastností, a samozřejmostí jsou i materiály, další zajímavé předměty a věci, které se rozhodně později, až bude přituhovat, neztratí. Vedlejší úkoly mi přišly po většinu času zajímavé, je radost je plnit, někdy jsou i docela zábavné a odměny jsou uspokojující, jak už bylo řečeno. Ve výsledku tak není problém se vyšplhat i ke dvojnásobku herní doby, což je na singleplayerovou hru velmi pěkný výsledek, navíc Prey je jednou z těch her, která má i docela velkou znovuhratelnost a to nejen kvůli trofejím/achievementům, jenž během prvního hraní všechny ani náhodou nevysbíráte.

Vývojáři z Arkane Studios zvolili pro Prey možná trochu překvapivě CryEngine studia Crytek, který ovšem i v tomto případě odvádí spolehlivou práci. Z výtvarného hlediska nemám co vytknout. Hra, až na některé animace obličejů postav, vypadá velmi pěkně a jen tak se neokouká, navíc překvapí i některými pěknými efekty, na které je radost pohledět. Stejně tak vše běží dobře, nezaznamenal jsem žádný technický nedostatek, ani poklesy frameratu. Jediné, co mi trochu vadilo, jsou poněkud delší nahrávací časy, když cestujete z jedné lokace do druhé. To vadí především v momentě, kdy se rozhodnete splnit nějaký ten vedlejší úkol a musíte projít i několika lokacemi. Snad se vývojáři na tento problém ještě podívají. Co ovšem mohu pochválit, je povedený hudební doprovod, ale hlavně výborné ozvučení, starající se hlavně na začátku o skvělou, místy až hororovou, atmosféru, která vás naprosto pohltí a už nepustí.

Z nejrůznějších ukázek a trailerů jsem moc nevěděl, co mohu od Prey očekávat a zřejmě jsem nebyl sám, ale nakonec se z něj vyklubala výborná sci-fi survival akce s RPG prvky, od níž jsem se nemohl odtrhnout, ať už díky zajímavému příběhu, pohlcující akci nebo pěknému designu stanice Talos-I. Ano, několik mušek Prey má, ať už jde o delší nahrávací časy, někomu může vadit i menší originalita, ale to nemění nic na tom, že jsem se skvěle bavil a nepochybuji, že budete i vy. Už nyní mohu říci, že Prey bude v mém seznamu nejlepších her tohoto roku pěkně vysoko. Vývojáři z Arkane Studios vytvořili další parádní hru a nakopli značku, na níž se Bethesda může v budoucnu spolehnout.

Prey (2017)

ps4xone
Bethesda Softworks, Arkane
Datum vydání hry:
5. 5. 2017
KARTA HRY
9/10

Komentáře