PlayStation All-Stars Battle Royale

recenze  15
Martin Šmíd, 20. 11. 2012 17:00
Mít v jedné hře nejvíce populární postavy, které se objevily v Playstation hrách, je snem každého hráče. Toho si je dobře vědoma Sony, která v roce 2009 otevřela studio SuperBot Entertainment, které ihned začalo pracovat na zajímavé bojovce PlayStation All-Stars Battle Royale, která se brzy dostane na pulty obchodů pro Playstation 3, ale také Playstation Vita. My jsme si nyní mohli finální verzi zahrát v kapesním vydání, přičemž dojmy jsou rozhodně pozitivní, jak ostatně sami zjistíte níže z naší recenze.

Recenzovaná verze: Playstation Vita

Když byla hra PlayStation All-Stars Battle Royale poprvé oznámena, ozvali se fanoušci Nintenda, že jde jen o kopii nesmírně populární bojovky Super Smash Bros. Že se vývojáři nechali konkurencí inspirovat, nezapírali, ale už po několika hrách zjistíte, že přidali spoustu vlastních nápadů, které jsou ve výsledku příjemným osvěžením. Pěkně ale popořadě. Battle Royale nabízí v základu hned dvacet populárních Playstation postav, ať už se jedná o ty, které se objevily v čistě exkluzivních hrách, nebo multiplatformních. Je možná škoda, že postav je jen dvacet, navíc výběr se ne všem zavděčí, protože některé další legendy chybí. Co ale není teď, může být v budoucnu skrze dodatečné přídavky. Jo, kéž bychom si mohli zahrát za Laru Croft, Solida Snaka či Crashe. Třeba se ale dočkáme, už nyní se připravuje první DLC zdarma, které přinese Kat z Gravity Rush a Emmetta Gravese ze Starhawku. Druhá postava je trochu diskutabilní, co se popularity týče, ale za každou ve výsledku budeme rádi.

Nyní už ale k tomu, jaké postavy naleznete přímo na disku/kartě s hrou. Asi nepřekvapí, že mezi postavami je Kratos, který se ostatně objevil i v posledním Mortal Kombatu. Podobný styl boje, opravdu jen podobný, využívá i Nariko z Heavenly Sword, Raiden z Metal Gear Rising, Dante a Sir Daniel Fortesque z dnes už trochu zapomenuté série MediEvil. Protože má Sony několik velkých hrdinů plošinovek, nemůže chybět se svým klíčem a malým robotem Ratchet, ale ani JAK, Parappa, Sackboy, Spike, Sly Cooper a Toro Inoue. Tyto bojovníky poté doplňuji spíše rváči jako Cole MacGrath, Colonel Radec, Heihachi Mishima z Tekkena, Nathan Drake a Sweet Tooth. Na závěr jsem si nechal schválně Big Daddyho z Bioshocku, který se svým kolegům nemůže rovnat rychlostí, ale rozhodně je zastíní silou, navíc jsem si oblíbil jeho Super útoky, při nichž mu pomáhají malé sestřičky. I když je trochu neohrabaný, snadno si jeho styl boje zamilujete. No a pak je tu i Fat Princess, která vám i zde ukáže, že na štíhlou linii rozhodně nedbá a ráda zakousne nějaký ten, ehm dortík.

Hned po zapnutí se před vámi objeví jednoduché, a tím pádem i přehledné měnu. Asi první, co každý zapne, bude Arkádový režim, který ukrývá hned dvacet rozdílných příběhů. Tedy každá postava tu má svůj vlastní příběh, i když ten je docela jednoduchý a kolikrát spíše shrnuje velké hry. Ve výsledku ale za něj jistě budete rádi, protože dotváří atmosféru, a to nejen filmečkem na začátku, ale i hudebním doprovodem. Když začne hrát nezapomenutelná hudba z Uncharted nebo God of War, musí se rozbušit srdce každého fanouška Playstationu, a o tom vlastně celá tato hra je. Při samotném hraní je z arkádového režimu cítit, že vlastně slouží jen jako delší tutoriál, v němž si vyzkoušíte všechny pohyby a útoky jednotlivých postav, herní režimy a několik dalších možností. Co je docela škoda, je krátkost jednotlivých scénářů. Každou postavou si totiž projdete jen několik soubojů, na konci vás poté čeká jeden hlavní protivník, každá postava má jiného (Ratchet třeba JAKa, a samozřejmě obráceně), a na konci poté je jeden hlavní boss, společný pro všechny postavy. Větší rozmanitost po této stránce by jistě neuškodila, protože takto prakticky opakujete to samé, jen s jinou postavou. Jako tutoriál ovšem poslouží arkádový režim dobře, i když by se hodila trochu lepší umělá inteligence protivníků, ostatně u bojovek je nejdůležitější hlavní hra více hráčů. O ní ale až níže.

Co rozhodně překvapí, a to příjemně, je vybalancování všech postav. Nenaleznete tu jednu, která by vyčnívala nad ostatními, ačkoliv se na začátku může zdát, že třeba takový Kratos už z principu musí mít nad všemi převahu. Není tomu tak. Každá postava má své pro a proti, svůj charakteristický bojový systém s velkým množstvím komb a dalších vychytávek. Některé postavy mají jako specialitu schopnost střílet, třeba takový Nathan Drake umí vypouštět sudy, které povalí protivníky před ním. Velkou devízou PlayStation All-Stars Battle Royale je rozhodně snadné využívání celé škály pohybů díky snadnému a zapamatovatelnému ovládání. Možná neuškodí, pokud hned na začátku zavítáte do sekce Tutorials, která vám vše vysvětlí, protože sami na všechna komba zřejmě nepřijdete během normálního hraní. Do multiplayeru se budou rozhodně hodit.

Ať už si vyberete jakoukoliv postavu, každá má tři levely Super útoků. Ty jsou velmi důležité, protože jen jimi dokážete zabít svého protivníka. Některé režimy jsou navíc dělány jen na zabití protivníků. Základní a druhý level Super útoku dokáže zneškodnit i třeba všechny hráče v aréně, pokud se sejdou v jednom klubku u sebe, ale chce to načasování a um. To třetí level spustí peklo, kterému nedokáže vzdorovat téměř nikdo. Třeba Kratos se změní na boha a jednou ranou zneškodňuje protivníky, Nathan Drake zase změní všechny protivníky na ohavné zombie a svoji pistolí je na jeden zásah dokáže zneškodnit. Každá postava má svoje jedinečné útoky, a kolikrát budete koukat, jaké vývojáři připravili.

O výjimečnosti jednotlivých bojovníků bych se mohl rozepisovat ještě dlouho, ale špatně na tom není ani design jednotlivých arén. Těch naleznete v základu čtrnáct, přičemž jak v nich bojujete, postupně se vždy mění. Za příklad vezmu arénu inspirovanou sérií LittleBigPlanet. Začínáte v prázdné místnosti, ale hra postupně arénu staví, přidává objekty, do toho vám občas hodí nějaký ten kvíz z Buzze. A to je samozřejmě jen jedna ze čtrnácti, i další se takto během souboje mění, navíc každá nabízí spoustu možností pro taktiku. Zajímavostí je, že vývojáři do arén občas hodí nějaký ten speciální předmět, který můžete sebrat dotykovým displejem. Tyto předměty jsou většinou silné a rychleji vám doplňují vás bar pro Super kombo, případně propůjčí další vlastnosti, jako větší rychlost. Pokud jsem se nepřipočítal, předmětů je ve hře rovných devatenáct.

Určitě vás bude zajímat, jaké další režimy pro jednoho hráče zde najdete. Popravdě, kromě Arcade módu jich tu moc není, zmínil jsem tutoriál, je tu samozřejmě Practice režim, v němž si vše můžete natrénovat. No a závěrem tu je Trials, v němž vás čeká spousta výzev za každou postavu. Bohužel úkoly má každá postava stejné, navíc nejsou ani moc zajímavé, takže se jedná spíše o režim pro chvilkové vyblbnutí. Až moc vývojáři dávají na vědomí, že hlavní zábava PlayStation All-Stars Battle Royale tkví v multiplayeru, což je pravda. Ten si můžete zahrát jednak skrze Wi-fi s hráči z celého světa, ale také lokálně skrze Ad Hoc. K dispozici tu máte nejen klasické souboje všichni proti všem, ale i týmový režim v několika módech. Protože jsem hru testoval před vydáním, mohl jsem si vyzkoušet jen několik online her, které běžely naprosto hladce, žádné lagy jsem nezaznamenal, ani vykopávání do menu. Je ale samozřejmě otázka, co servery udělají po vydání. Věřím ale, že vývojáři jsou na vše připraveni z betaverze. Ještě k multiplayeru dodám, že PlayStation All-Stars Battle Royale podporuje Cross-play, takže si mohou dát do čenichů majitelé obou platforem v jedné aréně.

Hra sama o sobě je velmi zábavná a návyková, ale jsou tu i další podpůrné bonusy, jako stovky pozadí, ikonek, , vítězných pokřiků, titulů, přisluhovačů a dalších, které čekají, až je odemknete. Než vše odemknete, prosedíte u hry i několik desítek hodin. Prakticky v tomhle PlayStation All-Stars Battle Royale připomíná trochu vzdáleně Call of Duty a další hry, které staví na podobných bonusech za hraní. No a pak tu jsou k odemknutí i nejrůznější skiny pro jednotlivé bojovníky a další zajímavé věcičky. Bonusů je tedy celá řada.

Porty her nedopadají na kapesní konzole nikdy dobře, ale když bylo oznámeno, že PlayStation All-Stars Battle Royale si vezmou na starost vývojáři ze studia Bluepoint Games, musela tato zpráva uklidnit naprosto všechny. Vývojáři totiž mají za sebou třeba HD remake Metal Gear Solid, včetně Vita verze, The Ico & Shadow of the Colossus Collection a God of War Collection. Sázka na toto studio se rozhodně vyplatila, protože hra po vizuální stránce neztratila nic ze svého půvabu, vše je pěkně detailní a možná byste ani nerozeznali rozdíl mezi oběma verzemi. Navíc i framerate je stabilní (hra běží v obou verzích na 60fps), nikdy neklesá, takže si můžete užívat jednotlivé bitvy. Jen trochu vadí delší nahrávací časy, ale dají se přežít. O soundtracku se ani zmiňovat nemusím, protože ho vývojáři vybrali z jednotlivých her, v nichž se objevili použití bojovníci. Na skvělé úrovni je i dabing a celkové ozvučení.

Na závěr připomenu funkci Cross buy. Pokud si koupíte PlayStation All-Stars Battle Royale pro Playstation 3, dostanete v krabičce speciální kupón opravňující vás ke stažení Playstation Vita verze zdarma. Rozhodně proto doporučuji si nějaké ty dvě stovky připlatit, protože tak budete moci hrát hru všude, ať už budete doma nebo na cestách.

PlayStation All-Stars Battle Royale nemá sesadit z trůnu bojovek duo Mortal Kombat a Tekken Tag Tournamen 2. Jde si svoji vlastní cestičkou, neláká k sobě jen fanoušky bojovek, ale všechny hráče, kteří mají rádi postavičky z Playstationu. Díky snadnému ovládání a přístupnosti si každý bude PlayStation All-Stars Battle Royale od začátku užívat nejen doma, ale i na cestách. Hrát takovouto hru je radost. Jedna z nejzábavnějších her nejenom tohoto roku, ale i této generace.

PlayStation All Stars: Battle Royal

ps3vita
Sony Computer Entertainment, Superbot Entertainment