PixelJunk Eden

recenze  22
Petr Strecker, 29. 1. 2009 20:59
Není pochyb o tom, že PlayStation® Store nabízí celou řadu originálních her, které pouze čekají na rozbalení a odhalení. Jednou z těchto her je i právě další díl ze série PixelJunk s názvem Eden, unikátní „hopsačka“, která se tváří jako oddychová a uklidňující. Nenechte se ovšem zmást tichou tváří, na velikosti rozhodně nezáleží. Takto kvalitních a originálních her je po čertech málo! Studio Q-Games se projevilo jako velmi kreativní studio, které již na PSN vydalo v minulosti dvě PixelJunk hry, v obou případech kusy hodné vašich těžce vydřených peněz. Šlo o PixelJunk Racers, rychlou závodní hru, která fungovala ve stylu klasických autodráh. Dále pak PixelJunk Monsters, ve které jste měli za úkol bránit věže před nepřáteli. Pojďme se podívat na zatím poslední dílko tohoto japonského studia.

Ve hře budete mít možnost okusit, jak asi vypadá obyčejný den v kůži postaviček Grimp. Tato malá stvoření se asi inspirovala Spider-Manem, neboť vystřelují lana, pomocí kterých se mohou zachytávat za určité předměty v úrovních, kterých je opravdu spousta. Vaším úkolem je sbírat Spectry, kterých je v každé úrovni celkem pět a jejich získání vyžaduje menší dávku zručnosti a trpělivosti. Jenže cesta k těmto předmětům není vždy tak jednoduchá a s rostoucím počtem úrovní obtížnost velmi strmě stoupá. Základním kamenem hry je sbírání malých částic (pollenů), kterými naplňujete veliká semena, z nichž následně vyroste květina, a vy se tak můžete dostat zase o kousek dál. Každé takové semeno vyžaduje určitý počet těchto částic, a tak vám většinou nějaký čas potrvá, než najdete a otevřete všechny v každé z deseti zahrad. Ale abyste vše nedostali zadarmo, budete si muset ten pyl zasloužit poctivým ničením tzv. Pollen Prowlerů, velikých levitujících koulí, které v této hře fungují v podstatě jako nepřátelé. Jejich ničením a následným sbíráním získáváte tolik potřebný materiál na vysázení sazeniček. Při tom všem vás však bohužel tlačí místy velmi nepříjemný časový limit, který si ještě více zkracujete právě sbíráním těchto koulí. Ale naštěstí se v úrovních povaluje celkem veliké množství léčivých serepetiček, které vám zase doplní část vaší energie, abyste mohli hledat alespoň několik dalších sekund.

Při tom všem vám budou v uších znít šílené melodie, které si místy nezadají ani s těmi nejbrutálnějšími Drum n Bass songy. Každý level obsahuje svojí hudbu, která je naprosto originální a celkem se do hry hodí. Co je dobrou, ale zároveň velmi špatnou zprávou, je fakt, že po sebrání všech padesáti Specter si budete moci pustit vlastní hudbu, co máte na disku. Stojí to za tu námahu? Rozhodně ne. Úrovně jsou stavěny tak, aby vám nalezení všeho dalo docela slušně zabrat. Ze začátku si vystačíte s prostým lezením a přeskakováním, ale postupem času budete muset zapojit i své mozkové buňky, neboť několik posledních levelů je opravdu nepříjemně navržených, navíc se zde mění gravitace, jak se jí zachce, v kombinaci s všemožnými teleporty a jinými záludnostmi. Ale pořád se jedná o tu samou hru, kde skáčete a houpete se za jediným účelem. Za to všechno dostáváte body, kterými se můžete vychloubat v celosvětových žebříčcích. A vězte, že lidi dokážou velmi mnoho.

Co rozhodně potěší, je režim více hráčů, kde můžete hrát až ve třech lidech najednou bez nějakého obrazového omezení v podobě dělení obrazovky na několik částí. Jenže to zase nese určité úskalí v podobě malého rádiusu, kam se až s postavami můžete pohybovat. Proto se musíte neustále držet u sebe. Pokud se náhodou odtrhnete od skupinky, hra vás teleportuje zpět bez nějakých otázek. Ale jinak se jedná o naprosto stejnou hru, jako je ta pro jednoho hráče, jen s tím rozdílem, že nyní můžete úrovněmi proplouvat daleko rychleji, jelikož s sebou máte další dva pomocníky. Jestli se jedná o posilu nebo břemeno, musíte uznat sami.

Nevím, čím to je, ale čím jednodušší hra, tím hezčí a milejší grafika. Už při prvním spuštění vás hra okouzlí nadmíru ostrou a příjemnou grafikou, která se zatím vidí jen zřídkakdy. Není nijak složitá, neboť ve hře toho moc k vidění není, ale rozhodně potěší. Hra také působí trochu jako omalovánky, neboť se arzenál barev při průběhu úrovněmi neustále mění v závislosti na sběru Specter. Není problém přeskočit z černého pozadí na křiklavě žlutý podklad, který vás okamžitě praští do očí.

Přes všechno to hezké je hra opravdu obtížná. Hledání některých spekter nebo semen může být místy velmi frustrující, zvláště když slyšíte odpočítávat poslední sekundy vašeho života. Abych řekl pravdu, nějak mi uniká smysl hry. Nebýt obsažených trofejí, tak nevidím moc důvodů, proč si hru zahrát. Na uklidnění? No, místy je to přesný opak. Odreagování? Pokud to tak berete. Anebo prostě máte rádi originální kousky, kterých je jako šafránu, a proto si zaslouží hra vaši pozornost. Dávám nejvyšší známku za originalitu, grafiku, zvuky a vlastně i hratelnost. Jediné mínus bych viděl v obtížnosti, která může i hardcore hráče rozplakat.

PixelJunk Eden

ps3
Sony Computer Entertainment, Q-Games