Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

recenze  13
Lukáš Kunce, 26. 10. 2010 21:14
Pro začátek krátká rekapitulace: První Naruto hra studia CyberConnect2 se datuje na říjen 2003 a od té doby vzniklo dalších 8 titulů pro platformy PS2, PS3 a PSP. Právě Naruto: Ultimate Ninja Storm 2 (dále jako NUNS2) se měl stát jubilejním desátým kouskem. Krom Playstationu 3, na který vyšel již první Storm, se vývojáři vůbec poprvé zkusili poprat i s Xboxem 360. No a právě tuto verzi se pokusíme zrecenzovat, takže nasaďte ninja-čelenky a vzhůru do čtení.

Hodnost ‘‘kage‘‘ je v narutovském světě tou nejvyšší možnou hodností. Dosáhnou jí jen ti nejsilnější shinobi z určitých vesnic a jedná se o jakéhosi vůdce vesnice. Dle rozdělení vesnic rozlišujeme jednotlivé kage – Hokage v Listové vesnici, Kazekage v Písečné, Mizukage v Mlžné, Raikage v Mračné a Tsuchikage z Kamenné.

Hlavním režimem je Ultimate Adventure, který zaujímá to nejdůležitější z prvních 175 dílů série Shippuden. Naruto dospěl a po letech se vrací z náročného tréninku do vesnice Konoha, kde na něj čeká setkání se starými známými a samozřejmě hromada povinností, včetně věčného snu - stát se nejlepším Hokage. Ovšem, nejen Narutovy starosti budou náplní hry. Stejně tak se budete muset postarat o emařsky naladěného Sasukeho a galantního ero-sennina Jiraiyu. Do rukou se vám dostane ještě několik dalších důležitých postav, jako například Sakura nebo členové Týmu Gai. Hlavní dějová linie zabere něco mezi 10 až 12 hodinami, ale sakra ceněným bonusem je fakt, že po dohrání hlavní linie můžete bezstarostně dokončit svou načatou nebo nově přijatou práci. Herní doba se tím tak natáhne. Za jednu sérii úkolů navíc obdržíte velmi cenný bonus v podobě bonusové kapitolky, kterou si rozhodně nemůžete nechat ujít.

NUNS2 není zpracováno jako klasická free-roam hra, ale je rozdělen na jednotlivé obrazovky, jaké známe například z klasických adventurek typu Monkey Island. Tady se ale projevuje první a vlastně vůbec největší problém hry – předlouhé a přečasté loadingy. Sami moc nechápeme, proč si vývojáři takový systém vybrali. Ano, je to originální, působí to hezky a celé je to více animácké, ale za vysokou a zatraceně nepříjemnou daň.

V drtivé většině případů je kamera statická nebo se pohybuje sama, jen v zanedbatelném procentu můžete kameru ovládat. To ale nevadí, protože tohle chlapci vychytali skvěle a prostředí je tak ještě přehlednější, než při manuálním ovládání. K té přehlednosti se váže další důležitá inovace. Na ninjovských cestách se již nebudete potulovat po prázdných pláních bez duše a života, ale narazíte na mnohé druhy rostlin, živočišstva nebo dalších předmětů. Několik příkladů: strčte do ptáka, seberte mu zrní. Zavaďte o poličku s novinami a seberte je. Objevte sud a vyndejte z něj hovězí svíčkovou. Aktivní předměty není tak těžké rozeznat, jelikož jsou jednoznačně vytaženy černou barvou.Nemají ale tak jednoznačné využití. Je třeba je nosit do obchodů (nebo potulným obchodníkům) a pomocí nabídky Order List směnit své pečlivě nasbírané zboží za nabídku nových ninja věciček. Ve zkratce to tedy znamená – pokud chcete v bojích používat speciální předměty (bleskové kunai, ninja pilulky...), je opravdu třeba sbírat vše, co se dá. Což není takový problém, protože velikost inventáře není nikterak omezena.

Ve světě Naruto existuje několik ninja zbraní. Kunai jsou univerzální nože k použití nablízko nebo vrhání. Shurikeny jsou klasické japonské vrhací hvězdice. Dále jsou často používané výbušné koule, explozivní lístky nebo jedové zbraně.

Co nám ještě zbývá.. dobře, tak se podívejme na to nejdůležitější z celé hry, tedy samotné boje. Ty zaujímají své dění v prostorných 3D arénách bez jakýchkoliv interaktivních prvků, což je nahrazeno systémem podpory. Před každým bojem je možné si vybrat 2 parťáky, přičemž každý z nich bude přiřazen jednomu tlačítku (L1 R1/LB RB). Na samotném bojišti se mohou stát až rozhodujícím elementem, protože dokážou zachránit před zdrcujícím úderem nebo vám naopak pomoci s přípravami na ono ultimátní ninjutsu. S častějším užíváním podpory se naplňuje Team Gauge, který má 2 stupně. V tom prvním vás budou chránit při dobíjení chakry nebo budou automaticky podbarvovat vaše útoky. Druhý stupeň zpřístupní týmové ultimátní ninjutsu, které způsobí ten správný a nefalšovaný bordel. A právě ona jutsu jsou tím nejdestruktivnějším druhem útoku. Každá postava má v boji celkem 3 tyto techniky – základní ninjutsu, vylepšné ninjutsu a ultimátní ninjutsu. Čím silnější, tím více čakry samozřejmě sežere. Poslední speciální dovedností je režim awakening, který je možné aktivovat při nízkém zdraví. Postava nabude monstrózní síly a není nemožné, že nepřítele seřeže jak malé děcko. Ale pozor – awakening není nekonečný a po jeho vypnutí jste znatelně oslabeni!

Jutsu jsou speciální ninjovské techniky, které se používají za pomoci vnitřní síly chakry. Dělí se na ninjutsu, genjutsu (iluze) a taijutsu (připomíná skutečné bojové umění). Dále se rozlišuje kinjutsu (zakázané techniky), dojutsu (oční techniky), fuinjutsu (pečetící techniky), kekkei genkai (vrozené schopnosti, děděné v jednotlivých klanech a rodinách) a mnoho, mnoho dalších.

Celému ovládání chakry je přiřazeno jedno tlačítko, o další 3 se dělí ovládání vrhací zbraně, klasické mlácení a manévrování. Směrový kříž slouží pro využívání dalších předmětů zmíněných tam někde nahoře. Dvě zadní tlačítka představují krytí nebo použití nahrazovací techniky, dvě tlačítka nad nimi zmíněnou podporu a levá analogová páčka má logicky na starosti pohyb. Ve stručném shrnutí jsou boje opravdu velkým tahákem, jsou přehledné, není třeba se učit náročná komba, a přesto jsou pestré, efektivní a zábavné. Na druhou stranu je nutné nepolevovat v ostražitosti a pečlivě načasovat každý útok. No zkrátka, chceme více bojovek s takhle originálním způsobem boje!

Graficky hra představuje jednu z nejkrásnějších her současnosti. Přenádherné, ručně malované pozadí s mistrovsky zvládnou cel-shadovanou grafikou... to je panečku něco. Zvláště při zmíněné statické kameře se brzy dostaví skutečný a nezaměnitelný anime-feeling. Skutečná pastva pro oko ale přichází v mačkacích sekvencích, kdy má animace opravdu neskutečný spád. Vše je dokonale vyhlazené, bez poklesu frameratu a všechny efekty působí opravdu strhujícím dojmem. Hezčí hru v anime stylu skutečně nehledejte, nemá to smysl. Slovo ‘‘epic‘‘ se tentokrát opravdu hodí.

Od otravných loadingů jsme se nějak nedostali k dalším záporům, tak si to nyní vynahradíme, přestože se jedná o poměrně snesitelnější nedostatek. Tím je obecně řečeno zvuková stránka hry. Japonský dabing z toho vynecháme, ten je samozřejmě perfektní, ale co se anglického týče... Nevím, jestli ho zmiňovat, recenze přeci mají být slušné. Je prostě k ničemu, a pokud si nechcete zkazit představu o příběhu plném odhodlání a citů, rozhodně okamžitě přepínejte na japonskou zvukovou stopu. No a bohužel ani hudba vás ze sedaček nezvedne. Melodie jsou sice příjemné, působí narutovsky, jenže jich je dost málo a často se opakují. Písnička z Listové vesnice posté během několika minut je skutečná Bhut Jolokia na nervy. Je obrovská škoda, že ani tentokrát jsme se nedočkali originálního Naruto Shippuden soundtracku. Tak snad do třetice..

Naruto: Ultimate Ninja Storm 2 se řadí mezi černé koně letošního roku. Za spravedlivou cenu nabízí 15+ hodin zábavy v příběhovém módu, prakticky nekonečnou zábavu v multiplayeru a famózní vizuální zpracování. Pokud se na hru díváte jako na hříčku pro narutardy, radíme vám – vykašlete se na to a zaměřte se na faktické kvality dílka, které jsou nepopiratelné. Jestli vás již přestaly bavit ‘‘strýt fajtry‘‘ nebo ‘‘mórtl kombety‘‘, určitě dejte Narutovi alespoň malou šanci. Máte přece šanci mu pomoct v dosažení jeho snu – stát se Hokage. Dnešní devítka je opravdu vydřená, pánům z CC2 posíláme lehký potlesk.

Namco Bandai Games, CyberConnect2
19. 10. 2010
Bojovka, Strategie, Adventura