MotoGP 14

Martin Šmíd, 25. 6. 2014 20:15
Série MotoGP od studia Milestone je tu s námi už poměrně dlouho. Během posledních let se střídaly ty lepší díly s horšími, přičemž tento rok se měla série posunout zase o kousíček dál, především díky přechodu na next-gen konzoli PlayStation 4. Vývojáři toho naslibovali docela dost, a samozřejmě proto byl každý zvědav, jak MotoGP 14 nakonec dopadne. Zde je naše recenze, v níž vám dáme odpověď.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (obrázky u textu vytvořené za pomoci SHARE tlačítka)

Ačkoliv série vůbec poprvé míří na next-gen, konkrétné konzoli PlayStation 4, neměli byste od MotoGP 14 očekávat nějaké ty velké zázraky. Vývojáři jen poslechli zpětnou vazbu od hráčů a předchozí ročník vylepšili a obohatili o nové režimy, čímž tu máme na obsah vůbec nejbohatší díl. Protože vývojáři mohou čerpat z oficiální licence, nechybí licencovaní závodníci z podniků Moto3, Moto2 a MotoGP, stejně tak tu je velké množství reálných tratí jako Silverstone, Aragon, Valencia nebo Le Mans a dokonce si zajezdíte i na našem okruhu v Brně. Před každým závodem si navíc můžete vychutnat filmeček ukazující lokalitu, do níž je trať zasazena, jen mohli vývojáři přidat nové záběry, protože filmečky se od těch z minulého ročníku moc neliší.

Základním stavebním kamenem MotoGP 14 a vlastně i předchozích ročníků je kariéra, v níž se můžete chopit reálného, ale také vlastního jezdce, a s ním následně se pokusit přes Moto3 prokousat až do MotoGP a pokusit se tento slavný šampionát ovládnout. Ona cesta na úplný vrchol ale není moc jednoduchá, začínáte prakticky jako nula, a přes dobré výsledky vám poté dávají nabídky lepší týmy nejen ze stejné třídy. Možnosti kariéry byly v MotoGP 14 o něco rozšířeny, ale nejde o nic drastického. Mezi závody si můžete prohlížet odemknuté fotky, měnit vzhled závodníka (odemykají se vám kombinézy i helmy) nebo si číst emaily od spolupracovníků. Tým vám pak před každým závodem dá vědět, na jaké umístění by bylo pěkné ho zajet, případně jestli je třeba splnit ještě nějaký další úkol. Zajímavostí v novém ročníku je možnost si lehce vylepšovat motorku pomocí balíčků podle potřeb, což se pak promítne na jejích vlastnostech. Určitě zajímavé zpestření. Celkově kariéra určitě staví na pevných základech, je zábavná, a to i přes jen několik málo novinek.

Novinkou v MotoGP 14 je režim Real Events 2013, v němž máte několik desítek výzev, které spočívají v událostech, které se staly v uplynulém ročníku. Třeba se závodník vysekal, a na vás bude, abyste ve zbývajících kolech zajely požadované umístění, případně někdy dokonce přepsali historii. Takto se úkoly střídají, jsou docela rozmanité, a kolikrát budete mít co dělat, abyste je splnili. Podobný je pak i režim Challenge the Champions, v němž ovšem máte výzvy z jiných sezón, a někdy jsou i výzvy smyšlené. To ale nepovažuji za problém, alespoň je více výzev a natáhne se tímto herní doba. Tyto dva režimy jsou určitě dobrým doplněním nabídky a vítanou novinkou, což se ale nedá říci o dalším. Vývojáři před vydáním upozorňovali i na režim Safety Car, v němž je možné vyjet na trať s vozem BMW M4 coupe a zkoušet v něm zajet co nejrychlejší čas. Musím říci, že ačkoliv šlo o zajímavý nápad, zpracování není moc dobré a i možná proto si dáte jen pár závodů a k režimu se následně už nevrátíte. Může za to i třeba špatný jízdní model, a že šlo jen o režim do počtu, ukazuje i chybějící pohled z kokpitu vozidla, máte tu jen tři kamery. Pro vyzkoušení proč ne, ale je otázkou, jestli jde o něco, co hru nějakým zásadním způsobem obohacuje. Myslím si, že ne. Posledním režimem, pokud nepočítám turnaje a rychlé závody, je tu navrátivší se Tima Attack, v němž jezdíte trať na co nejlepší čas.

Oproti předchozímu ročníku se moc nesáhlo na jízdní model motocyklů, ale ono to ani nebylo třeba, protože už minule byl velmi dobrý a zde jsou jen menší úpravy, které ještě dotáhly posledních několik mušek. Jízdní model je pořád něco mezi simulátorem a arkádou, ačkoliv když si vypnete všechny pomocníky, budete potřebovat daleko více zkušeností a hlavně citu, abyste motorku v první zatáčce nepoložili na silnici nebo s ní nevjeli na trávu. Někomu pak jistě přijde vhod možnost si vrátit čas před osudový pád a pokusit se situaci vyřešit lépe. Tato funkce se tedy vrací, ale není přítomna v úplně všech režimech, jen v kariéře. Je určitě dobře, že každá z motorek, alespoň ve třídách, se vždy chová trochu jinak, což poznáte především v momentě, když se upíšete jinému, třeba lepšímu týmu. Na chování motorek má velký vliv i počasí, na suchém povrchu se ovládají motorky samozřejmě snáze, jak na mokrém, kde to hodně klouže a je třeba si dávat větší pozor. S ovládáním a jízdním modelem jsem tedy spokojen, hra je i díky němu pořád zábavná a budete se u ní bavit po celou dobu hraní. U motorek jen dodám, že tu je opět několik pohledů, a to jak ze třetí nebo první osoby, tak nově pohled přímo z helmy závodníka. U něj jsem si říkal, že je možná škoda nemožnost vyzkoušení hry s nějakým VR headsetem, ale třeba se za rok nebo dva dočkáme, pak bude zážitek z hraní ještě lepší.

MotoGP 14 není next-gen revolucí, ale spíše menší evolucí, která nabízí kromě hlavní kariéry i několik dalších herních režimů a povedený online multiplayer.

V závodní hře nemůže pochopitelně chybět online režim, a je určitě dobře, že na něj vývojáři z Milestone nezapomněli, navíc mu věnovali i větší péči, aby vše bylo intuitivní, rychlé a fungovalo v rámci možností dobře. V online režimu se vrátil Sprint Season z minulého ročníku, pochopitelně si můžete vytvářet vlastní závody, případně rovnou šampionáty v několika třídách, je ale pochopitelně možné se i připojovat k rychlým hrám a závodit s hráči z celého světa. Připojování do lobby je rychlé, neměl jsem s ním problém, přičemž když se někdy stane, že se nenajde jedenáct soupeřů z řad hráčů, hra automaticky zařadí umělou inteligenci, která se chová celkem rozumně, a i během online závodů je zdatným protivníkem. Před každou hrou můžete vždy hlasovat nejen o to, jaká trať se pojede, ale rovněž za jakého počasí, což je systém převzatý z akčních her a zde funguje dobře. Pokud se náhodou u něčeho hlasy shodují, hra pak vylosuje automaticky jednu možnost. Následné ježdění je pak bez problémů, najezdil jsem několik desítek her v online režimu a nesetkal jsem se s odpojováním, lagy ani dalšími problémy, takže vše jede tak, jak má, což je určitě plusem, a ne malým. Novinkou v online režimu je mód Split Battle, který jsem si ale moc neoblíbil, protože jde jen o překonávání nejlepších časů ostatních hráčů, na což moc nejsem. U multiplayeru jen dodám, že kromě online režimu je tu i split-screen, takže můžete závodit s kamarádem na jedné konzoli.

Pokud byste čekali, že vývojáři vsadí na úplně nový next-gen engine, který vám vyrazí dech, možná budete zklamáni. Vývojáři vzali engine, který používají už několik let, a jen trochu ho vylepšili, tedy vyleštili. Na konzoli PlayStation 4 je samozřejmě vše takové vyhlazenější, především díky nativnímu rozlišení 1080p, modely jezdců jsou docela detailní, ale okolí tratě by si zasloužilo větší péči, protože 2D stromy a další ošklivější věci dnes už asi neohromí. Vývojáři naštěstí zapracovali na jedné novince, která má na celkové vizuální zpracování docela velký vliv. A tím je nový systém nasvícení Yebis 2, který hodně ovlivňuje celkový zážitek. Díky němu je nasvícení scén reálné, světlo se krásně od povrchu odráží, na trati jsou najednou stíny, navíc když je trať mokrá, přináší spoustu dalších, doposud neokoukaných efektů, které už trochu volají po nové generaci. Celkově jsem tedy s vizuálním zpracováním spokojen, i když určitě mají vývojáři pořád prostor, kde zapracovat. Oceňuji také framerate, hra netrpí propady. Slušné je i ozvučení motorek, zvuk se mění podle kamery. Na čem ale mohli vývojáři zapracovat, je hudební doprovod, neustále se opakuje několik skladeb, které se po nějakém tom čase ohrají.

Vývojáři z Milestone odvedli svoji práci dobře, protože MotoGP 14 je velmi slušná závodní hra, která obsahuje nejen zábavnou hratelnost s dobrým jízdním modelem, ale také spoustu režimů a fungující online multiplayer. Chybu tedy s MotoGP 14 určitě neuděláte, posun od posledního dílu je, i když evoluční. Jen by mohli vývojáři příště ještě trochu více zapracovat na grafice a několika menších nedostatcích, aby mohlo být hodnocení ještě vyšší. Nyní jen doufám, že stejnou péči vývojáři věnují i novému WRC, které nás bude chtít ohromit letos během podzimu.

MotoGP 14

ps4ps3x360vita
Milestone, Milestone