MMA

Martin Šmíd, 15. 11. 2010 13:00
Když se řeknou nějaké ty bojové hry v arénách, asi si každý vybaví sérii UFC Undisputed od THQ. V posledních letech nemá tato série konkurenci, na což se už nemohla dívat EA Sports. Letos tak vydala hru MMA, která má nadvládu THQ ukončit. EA Sports přitom nemá s tímto typem her moc zkušeností a jediná hodně vzdáleně podobná hra z její dílny je Fight Night Round 4. Proto jsme byli zvědaví, jak se EA podaří vstoupit do ringu, kde je dovoleno téměř vše, jak poslat svého protivníka na zem a poté rychlostí blesku do špitálu. MMA je tu, tak se na něj pojďme podívat.

Už po zapnutí prvního zápasu nebo tutoriálu zjistíte, že MMA používá podobné ovládací prvky, jako hra Fight Night Round 4. Všechny údery a kopy jsou přiděleny na pravou analogovou páčku. Pokud ale někomu tento systém nevyhovuje, tak se může vrátit ke klasickému tlačítkovému systému. Musíme ale říci, že ten je dost neohrabaný a je i méně plynulý. Analogový způsob ovládání je tak podle nás pro MMA nejlepší, ale vyžaduje také hodně cviku. Určitě se tak vyplatí před nějakým tím větším soubojem zapnout tutoriál z menu, který zde nese název MMA 101. Pokud ale zvolíte kariéru, tak i zde se můžete nejprve pustit do výuky komb. Trénink je pro MMA opravdu důležitý a pokud se nenaučíte zvládat všechna komba s precizností chirurga, budete mít později nemalé problémy.

Když už se vrhnete do kariéry, tak je třeba vytvořit svého bojovníka. Na výběr máte z 50 předloh, kterým poté můžete upravit třeba barvu očí, vlasů, pleti nebo jim můžete vytetovat i nějaký ten pěkný obrázek. Rovněž můžete své bojovníky obléknout do slušivých kostýmů. Možností je zde opravdu hodně. Pokud se ale neradi pachtíte s nějakým tím virtuálním panákem, můžete vše nechat na své konzoli, která bojovníka vygeneruje sama. Když už jsme u vytváření virtuálního bojovníka, tak je třeba zmínit, že hra podporuje EA Sports Game Face technology. Jde prakticky o tom, že si buď skrze kamerku u konzole, nebo přes PC nahrajete svůj obličej a vložíte poté do hry. Zní to zajímavě co? Háček je ovšem v tom, že si svůj obličej ve hře nemůžete nijak ručně poupravit, takže je přilepen na předem danou postavu, která nemusí mít zrovna rozměrově stejnou hlavu, jako vy. Výsledek je tak spíše zklamáním. Když už jsme u postav, tak musíme zmínit, že MMA neobsahuje licenci UFC, takže se během hry nepotkáte s těmi nejznámějšími bojovníky. To je docela škoda. Spor EA s prezidentem UFC si tu vyžádala krutou daň pro hráče.

Po vytvoření bojovníka se hlavou vrhnete do samotné kariéry, která se skládá ze dvou větších částí. V té první na vás čeká jen a jen tvrdá práce v tělocvičně, abyste si natrénovali nové údery a zlepšili se v těch stávajících. Tréninky jsou většinou zajímavé a během nich se opravdu toho naučíte dostatek, abyste vždy toho následujícího soupeře sejmuli. Jak postupně budete bojovat v arénách, tak získáte i finanční obnos, který poté investujete do svého dalšího rozvoje. Cestujete tak po světě do dalších tělocvičen, abyste se naučili nové a nové údery, které se budou v ringu hodit. Kariéra je v tomto opravdu pestrá a po většinu i zábavná. Škoda jen, že zde není větší interakce se samotným zápasníkem. Nějaké ty rozhovory a další serepetičky by rozhodně na škodu nebyly.

Co se týče samotného boje v ringu, tak zde máte vždy ukazatel staminy a poté pochopitelně zdraví. Oba ukazatele jsou hodně důležité, a pokud budete chtít vyhrát, budete si muset hlídat oba dva. Údery a všelijaká komba poté vypadají na efekt velmi pěkně a ty silnější mají opravdu ničivé následky. Stačí totiž, aby se vám podařil jeden jediný kop nebo správný úder pěstí, a protivník se už dere k zemi, kde ho můžete dodělat. Se systémem všelijakých komb si vývojáři z EA Sports opravdu pohráli. Asi největším zklamáním u kariéry je ale umělá inteligence protivníků v ringu. Ti se totiž nechovají moc agresivně a většinou se nechají pěkně zmlátit. Moc zápasů jsme tak během kariéry neztratili. Na umělé inteligenci by tak měli v EA Sports do příště hodně zapracovat, protože když protivník má IQ dlažební kostky, jde pochopitelně dolů i samotná atmosféra boje, což je opravdu velký problém.

Pokud je hlavní kariéra rozporuplná díky nemastné a neslané umělé inteligenci, tak online hraní ve více lidech, to je pak jedna velká pohádka a ráj pro fanoušky MMA. Do své vytvořené hry totiž můžete pozvat až deset kamarádů, se kterými si postupně rozbijete hubu, přičemž pokud nehrajete, tak se díváte na ostatní zápasy a můžete je komentovat s ostatními přáteli. Není nic lepšího, než když se díváte na souboj svého kamaráda a fandíte mu, zatímco ostatní fandí tomu druhému. Občas se nám tak stalo, že jsme se přes headset i pohádali s hráči z druhé strany naší planety. Co se týče chodu onlinu, tak jsme nezaznamenali skoro žádný problém. Sice jeden den nám online trošinku lagoval, ale poté už šlo všechno tak, jak mělo. Velmi povedenou funkcí je v online režimu i Live Broadcasts, přes který mohou hráči nahrávat své zápasy, aby se ostatní na ně dívat buď skrze konzoli nebo PC. EA Sports navíc občas vybere několik hráčů, kteří si rozbijí huby o zajímavé ceny v živém přenosu.

S hrou Fight Night Round 4 nemá MMA společné jen podobné ovládání, ale i herní engine. To ale není rozhodně na škodu, protože už FNR4 byl po grafické stránce jednou z nejhezčích her a hráči mohli obdivovat ošklivé rány na těle sportovce, ale i pot a cákance krve. To pochopitelně zůstalo i u MMA, takže co se týče této stránky, tak nemáme moc námitek, ačkoliv se jedná jen o drobně upravený engine z minulého roku. EA pak namíchala pro hráče velmi povedený soundtrack, který se k MMA hodí a dodává mu šťávu. Během hry navíc budují atmosféru diváci, kteří hvízdají a reagují na váš boj. Povedený je pak i komentář, ačkoliv bychom si dokázali představit i daleko lepší. Snad příště.

Vstup EA Sports na pole bojových her se povedl. Ačkoliv ne na jedničku, tak povedl a pokud se bude EA do dalších ročníků snažit vychytat všechny chybičky, tak nebude mít tato série konkurenci. Pokud ale máte rádi tento sport a rádi si zabojujete proti kamarádovi, tak vám vřele MMA doporučujeme. Zvláště ve více lidech je MMA opravdová zábava. Říci ale, jestli je lepší MMA nebo UFC Undisputed, to si netroufneme. Obě hry jsou totiž docela jiné. Zatímco MMA nabízí takový ucelenější zážitek a více režimů, UFC Undisputed zase nabídne známější bojovníky. Obě hry se tak docela dobře doplňují.

EA Sports MMA

EA Sports, EA Tiburon
19. 10. 2010