Mass Effect 2
Kdo hrál první díl, ten určitě ví, že se v něm stal celkem velký počet zásadních zvratů a událostí. Vývojáři si toho byli vědomi a tak do druhého dílu přišli s možností importovat uloženou pozici z předchozí hry. Výsledek je ten, že pokud se udála nějaká událost v prvním díle, tak trvá i ve druhém a i vaše předchozí rozhodnutí mají dopad na některé scény ve dvojce. Pokud jste ovšem ti, co první díl nehráli nebo nemáte uloženou pozici, můžete si vytvořit postavu novou. Na výběr máte opět mezi mužskou a ženskou verzí Sheparda, přičemž přes jednoduché menu máte poté možnost si postavu různě upravit a udělat si tak jedinečně vypadající charakter. Postavu máme vytvořenu nebo importovánu, tak se můžeme pustit do samotného hraní.
Celá hra začíná ve chvíli, kdy se velitel Shepard s lodí Normandy vydává po stopě posledních nepřátel, přičemž jsou napadeni daleko zákeřnější a silnější rasou. Celá loď Normandy je zničena a rozprášena po vesmíru, přičemž velitel Shepard při záchraně Jokera umírá. Začátek hry nás naprosto přikoval k televizní obrazovce a můžeme říci, že jsme snad ani nemrkli. Začátek je opravdu vzrušující a bere až dech. Vše je ale jen předehra, která vede k projektu Lazarus, pomocí něhož má být vzkříšen člověk, který může jako jediný pomoci zničit nepřátele jednou pro vždy. Asi nemusíme říkat, že tím člověkem není nikdo jiný než velitel Shepard. Celý projekt Lazarus vede tajemná, dalo by se říci teroristická skupina, která si říká Cerberus. Tuto skupinu vede tajemný Illusive Man, který nechal velitele Sheparda vzkřísit a nyní mu poskytne všechny své zdroje, aby se zbavil nepřítele jednou pro vždy. Ačkoliv se na začátku může zdát, že Illusive Man je poctivý chlapík, rozhodně tomu tak není a občas budete muset dělat naprosto nesmyslná rozhodnutí, abyste ve své misi uspěli. Každopádně od prvního setkání s Illusive Manem se příběh hry rozběhne ještě větším tempem, ve kterém nás navíc čekají dech beroucí scény, intriky a neuvěřitelné zvraty.
Shepard byl vzkříšen, aby porazil pradávného nepřítele, ale aby to dokázal, bude potřebovat po vesmíru získat spojence a novou posádku, která mu v tomto nelehkém úkolu pomůže. Získáním nové posádky se zabývá zhruba první polovina hry, kdy budete jezdit po planetách či vesmírných stanicích a získávat důležité členy své party. Získání nového člena ovšem není jen na pár minut, protože se k němu musíte dostat přes nějakou tu misi, kde se střílí. V ní se pak musíte vždy dostat k hledané osobě, přičemž když se k ní dostanete, neznamená to, že se k vám automaticky přidá. I ta bude chtít totiž nejprve dokázat, že jste tím správným, takže po vás bude chtít splnit nějaký ten úkol. Teprve až ho splníte, tak se k vám hledaná osoba přidá a vy si odškrtnete dobře splněnou misi. Po misích se vždy ocitáte na své lodi Normandy verze 2.0, která je opravdu nádherná a když se poprvé objevila ve hře, úplně nás zamrazilo. Pokud jste hráli původní hru, tak jistě víte, že první Normandy byla loď, kde se toho moc dělat nedalo a spíše sloužila jen k přesunu z jednoho úkolu do druhého. To nyní už tak moc neplatí, protože si zde můžete zajít do svého pokoje, obléci si nové šaty, pustit nějakou tu muziku, vzít reporty, upravovat zbraně a dělat další věci. Po celé lodi vás navíc provede jakási umělá inteligence, která vám každou palubu lodi okomentuje. Všechny ovšem bude asi zajímat velící můstek, kde se před vámi otevře celá galaxie.
Kromě plnění hlavních a vedlejších úkolů budete muset těžit čtyři základní suroviny, které vám poté odemknou přístup k novým upgradům. Těžba už neprobíhá ve vozítku, ale pomocí skenování, přičemž když naleznete nějakou tu surovinu, stačí vyslat sondu, která ji vytěží. Sondy si stejně jako palivo kupujete v depu. Musíme říci, že skenování planet je možná jediná stinná stránka hry, protože ačkoliv je rychlejší, jak jízda ve vozítku v prvním díle, rozhodně je po čase více nudná, protože pořád děláte jedno a to samé, akorát na jinak zbarvených planetách.
Už před vydáním se vývojáři z Bioware dušovali, že druhý díl přinese daleko intenzivnější akční zážitek, než tomu bylo v prvním díle, přičemž do pozadí se dostanou klasické RPG prvky. Postava se tak vyvíjí postupem příběhu, což bohužel znamená, že klasické RPG prvky tu nenajdete. Vše se scvrklo pouze na několik schopností, které postupem hrou vylepšujete. Chybí dokonce i inventář, takže všechno vybavení a schopnosti si musíte nabrat během přípravy na misi. Poté už nemáte šanci. Příklon k akční hře je patrný už na první pohled a je úplně jasné, že vývojářům byl velkým vzorem Gears of War. Systém krytí jakoby z oka vypadl této hře, přičemž i přestřelky vypadají dosti podobně. Během nich vás vždy doprovází vaši AI kolegové, které si vyberete před samotnou misí. Ti mají celkem obstojnou umělou inteligenci, přičemž během mise jim můžete zadávat jednoduché příkazy. Díky akčnější hratelnosti má hra neuvěřitelný spád, díky čemuž se ani na chvilku nebudete nudit. K samotnému vzrušujícímu konci se můžete prostřílet během zhruba patnáct hodin, ale pokud budete plnit i vedlejší úkoly, kterých je tu opravdu hodně, můžete si další desítku hodin připsat. Je tak jen na vás, jak dlouho se budete s hrou mazlit.
Vývojáři jako základ použili opět Unreal 3 engine, který už má sice to nejlepší za sebou, ale vzhledem k tomu, že vylepšili, co se dalo, vypadá hra hodně pěkně i dnes. Ve hře tak díky vylepšené grafice budeme moci obdivovat nejen loď Normandy, ale i nejrůznější základny v galaxii, které tak ožijí do nevídaných rozměrů. Ke grafické stránce už asi nemáme co říci. Pokud se podíváte na okolní obrázky, pochopíte, jak na tom hra je. My jenom dodáme, že celá tato nádhera se hýbe na Xboxu 360 celkem svižně a až na několik pasáží jsme neměli problém ani s frameratem. Ten si většinou drží svoji stabilní hladinu. Pokud je něco, co musíme vyloženě pochválit, je to soundtrack od Jacka Walla, který má prostě grády a epický spád. Už hudební stránka v prvním díle byla na dobré úrovni, ale to jak se Jack Wall vyřádil v díle druhém, je věc opravdu neslýchaná. Pokud se vám bude hudba líbit stejně jako nám, je tu možnost zakoupit i samostatně soundtrack. Vše dále korunuje i vynikající dabing, o který se postaraly takové hvězdy jako Keith David, Carrie-Anne Moss nebo Tricie Helfer. Celá audiovizuální stránka je naprosto mistrně zvládnuta a jen podtrhuje na Mass Effectu to hlavní, což je samotná hratelnost.
Vývojáři z Bioware dokázali nemožné. Naservírovali nám hru, která je tak daleko před svoji konkurencí, až se tomu nechce věřit. Mass Effect 2 má totiž naprosto vše, co má moderní videohra obsahovat. Dostane vás jedinečně podaným příběhem plného napětí, okouzlí jedinečným audiovizuálním zpracováním a pošle do kolen jedinečnou hratelností plné výbušné akce. Mass Effect 2 je jízda od začátku do konce. Bioware se právě touto hrou zapsalo do historie. Čekání na třetí díl bude pro nás hodně těžké. Ruka ať upadne těm, kdo se pokusí tuto hru upirátit.
Komentáře