Luxor 2

Petr Strecker, 24. 10. 2008 21:36
Kolik her na motivy slavné Zumy již vzniklo a dokázalo se přiživit na takto jednoduchém, ale opravdu šíleně návykovém herním modelu? Na rovinu, opravdu mnoho, ale co na tom sejde, pořád se jedná o ty stejně barevné koule, akorát jsou vám většinou servírovány na trošku pozměněném podtácku. To platí i pro rok starou, avšak stále stejně dobrou Luxor 2, kterou si lze stáhnout na Xbox LIVE. Nečekejte ale nějaké psí kousky, hra se totiž absolutně neliší od svých vrstevníků, pouze vám hraní zpříjemňuje nádechem starého Egypta, který je přinejmenším jednou z nejlepších kapitol výuky dějepisu. Berte to z toho pohledu, že když už nic, tak se aspoň něčemu přiučíte. Při čtení ale buďte potichu, abyste nevzbudili faraóna.

Pro ty, kteří doposud neměli čest s hrami tohoto typu, tu máme jednoduchý recept jak si hru jednoduše představit. Z určitého konce obrazovky vyjíždí souvislý proud barevných kuliček, přičemž se vy, se svým "perpetum mobile" strojem (nijak jinak si pojízdnou plošinu držící další barevné koule nedokážu vysvětlit) střílíte také barevné koule tak, abyste v daném toku různě barevných koulí vytvořili alespoň řadu tří stejně barevných kuliček. Tok koulí má vždy svou pevně stanovenou trasu, která se liší dle typu obrazu, což jsou vlastně jakési mapy. S rostoucí obtížností se ale tok zrychluje a také různě překrývá. Navíc narůstá počet různě barevných koulí. Na závěr bych dodal, že je vaší povinností zabránit celému proudu dojet do konce. Luxor 2 se ale liší i ve způsobu, kterým postupně eliminujete jednotlivé řady. K tomu vám totiž dopomůže i slušné množství power upů, jenž sbíráte ničením a řetězením i několik barevných řad najednou. Stále však jde primárně o body, kterých bude opravdu požehnaně. Ještě upozorním, že pro barvoslepé hráče není toto zrovna vhodný titul.

Jak jsem již řekl, celé téma hry je zasazené do starého Egypta a celý adventurní režim je vyložen formou výpravy za pokladem. Tím pádem je eliminováno nudné a nezáživné prostředí, jež je tentokrát vystřídáno obrázky ve vysokém rozlišení různých egyptských prvků. V podstatě jsou tak veškeré 3D objekty, mezi něž patří váš odpalovač a barevné sféry, zasazeny do 2D prostředí. Ač si hráč uvědomuje, že hra není nijak extrémně nápaditá, prostě se mu různá pozadí líbí. Ovšem po čase si sám uvědomí, že ne všechno je dokonalé a zrovna v hlavním režimu Adventure, se po nějakém čase začnou opakovat. Pokud si rozebereme hlavní a v podstatě jediný pořádný režim Adventure, máme tu celkem 88 úrovní s rostoucí obtížností, přičemž se nesmí podařit skarabům tlačícím barevné sféry dostat do vaší pyramidy. Obtížnosti se prakticky liší jen v rychlosti sfér, kterou tito přerostlí chrousti tlačí do vaší krbem vyhřáté pyramidy. Jakmile zničíte jednu vlnu, nastupuje další a další a další až do zbláznění. Čím větší úroveň, tím více vln na vás čeká. Ale ať už je obtížnost jakákoli, je rozhodně dynamická, neboť v průběhu hry nastanou i takové krizové chvíle, při kterých vám ztuhnou veškeré tělní tekutiny v žilách. Tím se myslí zejména několik centimetrů, než vám vjedou koule do domu. V takovýchto chvílích vám hra lehce pomůže a tok sfér zpomalí opravdu extrémně. Navíc vám bude do vašeho stroje házet takové barvy, které zrovna potřebujete ke zkrácení řetězu. Poté tu máme další typ úrovní, kdy vám na obrazovce proudí koule z dvou různých zdrojů nezávisle na sobě. To už musí hráč po mapě kmitat jako včelka, aby stihl vyřídit všechny "zakázky". K rychlému pohybu vám postačí oba triggery, díky kterým stihnete naprosto vše. Pokud vám i tak bude téct do bot, můžete využít některý z powerupů, které náhle padají z úspěšně eliminovaných sfér.

Takovýchto vylepšení je ve hře hned několik a nutno dodat, že dokážou velice slušně vytrhnout nůž ze zad. Je jich celkem patnáct a lze je rozdělit na dva druhy. Ofenzivní a defenzivní. Souhrnně je ale můžete nazývat například "vyprošťováci". Jo, to zní slušně. Jedním z nich je například Pharaoh´s Dagger, což je shodou okolností i samotný režim. Prostřednictvím tohoto powerupu vystřelujete jednotlivé dýky, které ihned při zásahu zničí jakoukoli sféru. Lightning Storm, jak název praví, ničí jednotlivé sféry naprosto libovolně a bezmyšlenkovitě. Nebo taková Color Cloud obarví určitý počet sfér stejnou barvou, což vám umožní poté zničit nebo zřetězit více stejných druhů najednou. Toto jsou pravděpodobně nejužitečnějšími vyprošťováky, na které může váš okřídlený skarabeus narazit. Dále lze prostřednictvím jiných stopovat čas, obracet tok sfér a spousty dalších, které už jsou ale spíše vedlejší. Hlavní jsou ale drahokamy, které na vás budou létat prakticky ze všech stran. Čím více seberete, tím více bodů a tím větší šance, že se umístíte v nějakém z žebříčků, ať už offline, či online. To je prakticky jediná motivace, proč tuto hru hrát. Bohužel obrovský stereotyp na vás dolehne krátce po započetí hry. Nezabrání tomu ani tři dodatečné režimy, které ale fungují na naprosto stejné bázi. Practice je čistě o tréninku, můžete si nacvičit přesnější trefování a chování powerupů. Survival zamíří na vaší trpělivost a umění pracovat pod tlakem. Čím déle budete odolávat náporu sfér, tím více bodů z toho padne pro vás. Poslední, lehce exkluzivní režim je Pharaoh´s Dagger. Tentokrát pro vás padá vystřelování koulí, ale chopíte se dýk, které vystřelujete díky stejnojmennému powerupu. Znovu platí přímá úměra, čím déle, tím více.

Netrvalo to dlouho a jsme u konce. Tato hra je tak banálně jednoduchá, že jí nelze téměř více rozebrat. Můžeme se do extrémních detailů bavit o jednotlivých texturách, ale proč? Klasický recept v novém podání sice vypadá opravdu nádherně, ale ne vždy se jím zavděčíte každému. Přes osmdesát úrovní, jednoduché ovládání a chytlavá hratelnost vám zaručí, že vaše peníze nepřijdou nazmar. Jak dlouho vám ale hra vydrží, ví jen bůh. Pokud nejste blázen do her tohoto typu, dlouho rozhodně ne.

Luxor 2

x360
MumboJumbo, MumboJumbo