Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro/Xbox One X
Původní verze hry Kingdoms of Amalur vznikla v 38 Studios (to už nyní bohužel neexistuje), kde pracovala celá řada zkušených vývojářů, mezi nimiž byl i hlavní designér The Elder Scrolls IV: Oblivion, Ken Rolston. Ten si na pomoc přizval i Todda McFarlanea, který je znám pro svoji práci ve světě komiksů a hlavně jako tvůrce Spawna, no a také R. A. Salvatora, úspěšného spisovatele fantasy žánru. Už touto skutečností hra Kingdoms of Amalur: Reckoning přitahovala od svého oznámení velkou pozornost, přičemž autorům se povedlo vytvořit propracovaný a nesmírně zajímavý fantasy svět se spoustou ras, děsivých tvorů, s bohatou mytologií a velkým množstvím konfliktů.
Svět království Amalur se svoji propracovaností mohl bez debat měřit s nejlepšími zástupci žánru, ale v čem bohužel autoři selhali a možná i díky tomu hra nezískala nikdy kultovní status jako The Elder Scrolls od Bethesdy nebo Dragon Age od BioWare, tak to byl jednoznačně příběh, který nabízel jen klasickou a ve výsledku nijak originální fantasy zápletku. Příběh navíc nedokázal udržet po většinu času pozornost hráče, byl hrozně rozkouskovaný a jednalo se tedy o dost promarněnou příležitost přijít s něčím zajímavým. A to jsem si vlastně říkal i nyní při hraní remasteru prakticky od první minuty, co se můj vytvořený hrdina skrze celkem propracovaný editor probudil na hromadě mrtvol, protože byl přiveden zpět k životu díky Studně duší. Proč a co je jeho úkolem? Na to už vám neodpovím, abyste měli nějaký důvod se do světa království Amalur vydat.
Příběh tedy moc neohromí a určitě nepatří mezi největší lákadla hry Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning. Mezi ta patří už zmíněný svět, který je docela otevřený, nabízí řadu zajímavých míst s jedinečným designem i záludné dungeony, a je tedy radost ho prozkoumávat. Při toulkách vám jako v každém akčním RPGčku budou dělat společnost protivníci. Potkáte bandity, obrovské pavouky, gobliny, velké vlky, trolly a další děsivá monstra, kdy každé má vlastní sadu útoků a vždy se musíte učit, co na něj platí. Nechybí ani větší bossové, s nimiž je radost bojovat. A tím se asi dostávám k tomu nejlepšímu, co hra nabízí, a to je soubojový systém. Ten je svižný, zábavný a svým způsobem připomíná slavné Souls hry, protože vyžaduje i určitou opatrnost, uskakování před výpady protivníků a vůbec taktický přístup.
Nemusíte se ale bát, že by hra byla nějak přehnaně těžká. Není, vlastně je celkem jednoduchá, a to i v remasteru, který přichází s o něco lepším vybalancováním obtížnosti, ale nejde o nic zásadního. Pokud byste chtěli o trochu větší výzvu, můžete si zvolit novou těžkou obtížnost a pokusit se ji následně zdolat. Vlastně je i celkem fajn, že ji vývojáři nyní přidali. Jediné, co bych soubojovému systému s odstupem osmi let vytknul, tak je nemožnost si protivníky uzamknout jako v Souls hrách, díky čemuž hapruje občas kamera a souboje jsou tak méně přehledné. Na toto se asi vývojáři mohli podívat a hratelnost tady trochu zmodernizovat. Protivníky jinak můžete likvidovat velkými meči, kladivy a dojdou ke slovu i silné magické hole, takže každý by si měl přijít na své.
Souboje už před osmi lety vývojáři obohatili o robustní RPG systém. Jak likvidujete protivníky a plníte úkoly, získáváte XP body a za ty následně levelujete. Za každý level je možné investovat do různých skillů i do tří stromů s dovednostmi, což vám přidá další aktivní i pasivní bonusy, které určitě během toulek využijete. Dalo by se říci, že hra vám nechává docela volnou ruku v tom, jakým směrem svého hrdinu nasměrujete a jestli bude spíše klasickým válečníkem, zlodějem nebo mágem. Pokud by se vám navíc směr nelíbil, vždy je možné dosavadní postup restartovat u mocných mágů a body přidělit znovu. Kromě levelování si postavu vylepšujete i skrze nové sety brnění, prsteny a potěší i možnost vytváření vlastních předmětů. Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning je po této stránce propracovaným zástupcem žánru, který nezklame. Jen snad ten inventář by mohl být přehlednější, protože správa věcí v něm je dost neohrabaná a zdlouhavá. Zvláště, když si následně rozšíříte možnost nést i více jak 70 předmětů najednou. Čeho jsem si u remasteru všiml, tak je nyní možnost přidělit až osm předmětů pro rychlé použití. V originále bylo možné pouze čtyři. Nejde o kdo ví jak velkou novinku, ale určitě potěší.
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning není zrovna krátkou hrou a pokud půjdete po hlavní příběhové lince a do toho budete plnit nepřeberné množství vedlejších úkolů, utopíte v ní i třeba i sto hodin. Mě trvalo několik desítek hodin, než jsem se dostal až k závěrečným titulkům, a to jsem určitě vše neprozkoumal. Pokud vše dohrajete, tak tím ovšem putování nekončí, protože součástí právě vydaného remasteru jsou i dvě příběhová rozšíření, která do hry v minulosti vyšla. První The Legend of Dead Kel se odehrává na ostrově Gallows End, kde můžete plnit nové úkoly, setkávat se s řadou nových monster a prozkoumat i nový dungeon. A špatné není ani druhé rozšíření Teeth of Naros. I když se Kingdoms of Amalur: Reckoning k nám dostává díky remasteru v kompletní edici, je docela škoda, že vývojáři rovnou do základu nedali plánované velké rozšíření Fatesworn. To vyjde v příštím roce a bohužel nebude zdarma. Hned by měl remaster daleko větší hodnotu, a to i pro hráče, kteří hráli před osmi lety původní verzi a strávili v ní stovky hodin. Popravdě moc nechápu rozhodnutí vývojářů vydat nejprve remaster a následně do něj i nový, potencionálně zajímavý obsah.
Pokud Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning zase tolik nezastaral po stránce hratelnosti a pořád se jedná o příjemně hratelné akční RPGčko, kde dává hodně viditelně vědět svůj věk, tak je vizuální zpracování. Vývojáři se snažili hru předělat do vyššího rozlišení a trochu upravit textury, ale i tak hra vypadá na dnešní poměry už jen průměrně a zrovna dvakrát nenadchne. S tímto se musíte smířit hned na začátku. Co trochu zamrzí, jsou i občasné glitche a různé bugy, třeba i vizuálního charakteru, které se objevovaly už v původní verzi a vývojáři je z nějakého důvodu ignorovali při vývoji remasteru a neopravili. Co alespoň potěší, tak je daleko plynulejší chod (remaster se pokouší o 60fps a po drtivou většinu času v tomto frameratu i jede) jak na konzolích předchozí generace (30fps). Jen ty nahrávací obrazovky, kterých není málo, a nejsou zrovna krátké, trochu kazí výsledný dojem. Ten ale vylepšuje povedený hudební doprovod, který se stará o slušnou atmosféru, ať už budete jen prozkoumávat svět království Amalur nebo bojovat s protivníky.
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning se sice nemůže poměřovat s těmi nejlepšími zástupci žánru, ale jde určitě o poctivé akční RPGčko na desítky hodin, které má příjemnou hratelnost, zajímavý svět i rozmanité úkoly, během nichž nuda nehrozí. Remaster nabízí některé drobné změny, které určitě potěší, stejně jako zahrnutí veškerého doposud vydaného dodatečného obsahu. Jen trochu zamrzí sem tam nějaký ten bug či glitch, který se objevoval i v původní verzi, ale hlavně skutečnost, že nové rozšíření není součástí, ale bude k dostání v příštím roce za další peníze. THQ Nordic to alespoň vynahrazuje nižší cenou. Pokud máte rádi výpravná akční RPGčka, Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning je určitě hra, která stojí za zvážení.
Komentáře