Guilty Gear -Strive-
Recenzovaná verze: PlayStation 5
Musím se přiznat, že se značkou Guilty Gear nemám moc velké zkušenosti. V minulosti jsem o starších dílech psal a dokonce je i sem tam zkoušel, ale následně jsem se vždy raději vrátil k méně náročným a tak trochu i mainstreamovějším bojovkám jako Tekken nebo Mortal Kombat, u nichž se stačí naučit pár základních komb, aby bylo možné se po náročném dni dobře bavit. Přesto jsem nyní neodolal možnosti si nový Guilty Gear -Strive- vyzkoušet, a to jednak kvůli opravdu lákavému vizuálnímu zpracování, ale i oněm slibům vývojářů, že ho udělají přístupnější nováčkům či občasným hráčům. Už na začátku musím říci, že tohle platí tak na půl, a ačkoliv je vidět snaha, že vývojáři chtějí získat nové hráče, pořád jde o onu komplexní a svým způsobem i náročnou bojovku, která cílí hlavně na dlouholeté fanoušky. Ti se rozhodně nemusejí bát toho, že by vývojáři nectili odkaz série a nyní vše kompletně překopali a očesali. Tak tomu skutečně není.
I když se to nemusí zdát, tak série Guilty Gear má nesmírně propracované univerzum s desítkami postav, přičemž vyznat se ve všem může dělat chvilku problém i velkým fanouškům. Natož novým hráčům, pro které je třeba Strive vůbec prvním dílem. Zvláště, když se všechny události rozprostírají po dvě stovky let. Vývojáři si tohoto byli vědomi, a proto připravili opravdu rozsáhlou encyklopedii o stovkách stran, která obsahuje rekapitulaci předchozích dílů, ale i informace o světě, postavách či vztazích mezi nimi. Znalost toho všeho je důležitá hlavně pro užití si příběhu ve Story módu, který rozhodně překvapil svým zpracováním. Nejde totiž o žádný herní mód, který by vás seznámil s postavami a hratelností, jako je to u bojovek běžné, protože se jedná o delší anime filmeček o několika kapitolách, který neobsahuje žádné herní pasáže. Z tohoto jsem byl popravdě docela překvapen, ale ve výsledku mi to ani nevadilo. A může za to jednak solidní zápletka, dobrá režie a vůbec kvalitní zpracování, díky čemuž jsem se ani na chvilku nenudil. A to je to nejdůležitější, a vlastně jsem i rád, že se vývojáři takto rozhodli a příběh vyprávět trochu pro hry a hlavně bojovky netradičním způsobem.
Každou bojovku vždy charakterizují bojovníci, s nimiž je možné se pouštět do vzrušujících šarvátek. Hra Guilty Gear -Strive- nabízí v základu hned patnáct naprosto vizuálně i herním stylem odlišných bojovníků, mezi nimiž jsou upíři, samurajové, ninjové nebo čarodějky. Většinou se vracejí staří známí z předchozích dílů, ale v seznamu jsou i dva naprostí nováčci – samuraj Nagoriyuki a Giovanna ze speciální jednotky. Každý bojovník je naprosto unikátní s vlastním bojovým stylem s nepřeberným množstvím úderů, komb, defenzivních pohybů i speciálních útoků, kterými dokáže pořádně stáhnout protivníkovi jeho život. Naučit se proto ovládat každého bojovníka vyžaduje ani ne tak hodiny, ale desítky hodin tréninků v příslušných herních režimech, o nichž se zmíním později. Na druhou stranu vývojáři trochu usnadňují používání silných komb i speciálních útoků, které nejsou tak složité a těžké na zvládnutí, jako tomu bylo v minulosti.
Musím říci, že jsem si oblíbil spíše rychlejší obratnější bojovníky s útoky na krátkou vzdálenost, s nimiž je jednodušší vykrývání útoků protivníka, případně je možné se k němu rychle dostat. Mezi takové patří třeba moje oblíbená čarodějka I-NO, která má nejen špičatý klobouk, ale dokáže protivníky mlátit svoji kytarou. Ačkoliv je bojovníků docela dost a jsou naprosto odlišní, vývojářům se povedlo je všechny skvěle vybalancovat, takže se nedá říci, že by byl nějaký silnější než ostatní. Jen to chce na každého trochu jinačí taktiku a vědět, jaké útoky jaký protivník provádí, protože i z jeho pohybu je možné určit, kdy je lepší uskočit nebo zaútočit. V současnosti je ve hře deset arén. Každá je odlišná s pěkným designem a navíc má několik vrstev, takže je možné protivníka silným úderem vyhodit do jiné části. To je jistě fajn a vždy se na to i pěkně dívá.
Guilty Gear -Strive- je rychlá bojovka, v níž se hraje na preciznost, což vyžaduje hodně učení, takže není tak jednoduchá na zvládnutí jako třeba Mortal Kombat nebo Tekken. Guilty Gear série se ale vždy řadila spíše k hardcore bojovkám a nový díl na tomto vlastně ani moc nezměnil. Ano, vývojáři se snaží zasvětit do tajů hry i nováčky či občasné hráče, hlavně díky daleko lépe zpracovaným tutoriálům a tréninkům, za které je musím pochválit, ale i tak hra bude pro ně hlavně na začátku hodně náročná, alespoň do doby, dokud se nenaučí složitější komba i herní mechaniky. Jejich ovládnutí je naprosto klíčové i pro samotnou hratelnost, která je následně neskutečně návyková, rozmanitá a vlastně i nutí hráče neustále zkoušet s jednotlivými bojovníky nová komba i strategie, aby se neustále zlepšovali a vylepšovali své umění v boji. A v tomto asi tkví ono největší kouzlo Guilty Gear série a tedy i nyní recenzovaného nového dílu. Na zábavě má velký podíl i skvěle vyladěné ovládání, s nímž jsem za celou dobu neměl žádný problém.
Když jsem si lehce pročetl encyklopedii a podíval na filmeček z kampaně, začal jsem prozkoumávat, jaké herní režimy hra nabízí. Ty jsou rozděleny na offline a online, přičemž začnu nejprve těmi offline. Pokud jste sólo hráči, můžete si zapnout klasický Arcade režim, v němž bojujete proti řadě nejrůznějších protivníků v náhodném pořadí, ale také Survival. V tomto režimu máte jen jeden život a snažíte se přežít co největší množství protivníků. Dále pak hra nabízí i VS CPU, kde si vyberete bojovníka, protivníka, arénu a můžete si nastavit i další parametry, jako třeba hudbu. Tyto tři základní režimy pro jednoho hráče doplňuje ještě DOJO, kde je pěkně zpracovaný tutoriál, který doporučuji projít. Následně ještě ukrývá mise, během nichž chtějí vývojáři naučit i složitější údery, vykrývání a další kousky, které je nutné znát hlavně do online části. Vše je pak možné vyzkoušet i v rámci tréninků. To by bylo v rámci režimů pro jednoho hráče vše. Není jich moc a popravdě nejsou ani tak propracované, jak bych očekával, ale na druhou stranu vše vynahrazuje ona skvělá hratelnost a hlavně online část.
Hra Guilty Gear -Strive- měla vyjít už před několika měsíci, ale následně byla několikrát odložena, aby vývojáři mohli reagovat na zpětnou vazbu od hráčů. Ta se jim dostala díky několika testům, které se zaměřovaly hlavně na online zážitek. A musím říci, že se tento tah neskutečně vyplatil, protože kde hra naprosto boduje, tak je to online část, v níž se teprve ukrývá ta pravá zábava a kouslo hry, jemuž když propadnete, tak máte o desítky, možná stovky hodin postaráno. Co bych na začátku trochu vytkl, tak je delší připojování k serverům a pro nováčka i dost nepřehledné lobby, na které je třeba nutné si zvykat. Lobby je provedeno v osmibitové grafice, přičemž je nutné si na začátku vytvořit vlastního avatara. S ním následně běháte po lobby a vyzíváte k soubojům další hráče.
Díky výbornému netcodu bylo spojování s hráči velmi rychlé, bezproblémové a během hraní jsem nezaznamenal žádné lagy či technické problémy. Po této stránce jde o skvěle odladěnou bojovku, která svým skvělým netcodem značně překonává veškerou konkurenci, ať už jde o Street Fightera nebo Tekena. Když se vám bude dařit a budete porážet hráče, což třeba mě dělalo na začátku a vlastně pořád dělá značné problémy jako spíše občasnému hráči bojovek, tak budete stoupat žebříčkem i patry lobby, a tím pádem se utkávat s daleko lepšími hráči. Guilty Gear -Strive- tedy i v tomto nezklame a nemusíte se bát, že byste hned na začátku bojovali proti těm nejlepším a nejnabušenějším hráčům, kteří zvládají ty nejsložitější komba a usínají prakticky s gamepadem v ruce. Na druhou stranu je fakt, že jsem hned po zapnutí nemohl dlouho najít hráče, kteří by také začínali, takže i tak jsem měl začátky docela krušné a trvalo celkem dlouho, než jsem konečně dokázal vyhrát.
Ještě jsem nezmínil, že za hraní získáváte herní měnu, kterou následně můžete utrácet za kosmetické doplňky, případně různé artworky nebo hudební skladby z předchozích her. Jde určitě o příjemný bonus, ale nejsem moc spokojen s tím, jak rychle se herní měna vydělává. Popravdě za hraní řady režimů pro jednoho hráče měnu ani nezískáváte, a když už, jde o drobné. Na tohle vybalancování by se měli vývojáři určitě podívat, protože pak hráč vlastně nemá moc důvod neustále točit sólo režimy, když za ně ani není adekvátně odměňován.
V čem hra Guilty Gear -Strive- naprosto boduje, tak je určitě prezentace a celkové vizuální zpracování ve stylu klasických kreslených anime seriálů, které vypadá na konzoli PlayStation 5 naprosto úchvatně v rozlišení 4K. Bojovníci mají spoustu detailů i parádní animace, fantastické je prostředí a do toho vývojáři hází velké množství oku lahodících efektů, které krásně dokreslují dění na obrazovce a obohacují i samotné souboje o další vrstvu, díky níž jen tak neomrzí. A do toho hra jede naprosto plynule v 60 snímcích. Nesetkal jsem se během testování s žádnými poklesy či jinými technickými problémy, které bych zde musel zmínit. Vizuální zpracování je ohromující, ale stejně kvalitní je i hudební doprovod se spoustou parádních rockových skladeb hodících se pro podobnou rychlou bojovku, které hrají už v menu hry, ale také během zápasů. Skvělé určitě je, že každý bojovník má své vlastní propracované téma.
Jak už jste asi z předchozích řádků pochopili, vývojáři ze studia Arc System Works nám naservírovali téměř dokonalou bojovku, která skvěle vypadá a je navíc neskutečně zábavná díky skvělým vybalancovaným bojovníkům, parádnímu soubojovému systému i výbornému designu jednotlivých arén. Nabídka herních režimů pro jednoho hráče mohla být bohatší, ale i tak si myslím, že uspokojí naprosto každého. Největší zábava se ukrývá v online multuplayeru, v němž je možné se díky vyladěnému netcodu skvěle bavit. Fanoušky bojovek hra Guilty Gear -Strive- rozhodně nezklame.
Komentáře