Gran Turismo Sport

recenze  311
Martin Šmíd, 20. 10. 2017 11:14
Zatímco fanoušci série Forza na konzoli Xbox One se už dočkali několika hodně povedených dílů, a to jak z hlavní série Motorsport tak Horizon spin-offů, to fanoušci Gran Turisma na PlayStationu 4 museli na návrat čekat o poznání déle. Navíc velký rozruch způsobilo oznámení, že nejde ani tak o sedmý díl, s nímž se počítalo, ale o závodní hru, která staví hlavně na svých online možnostech. Jestli se tento docela riskantní krok vývojářům z japonského studia Polyphony Digital vyplatil, vám mohu říci už nyní ve své recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro + PlayStation VR

Než se pustím do nějakého většího rozboru, musím ještě jednou zmínit, že Gran Turismo Sport je prakticky online závodní hra, která ke svému plnému chodu vyžaduje připojení k internetu, a hlavně tedy k serverům studia Polyphony Digital. Pokud jste offline nebo servery z nějakého důvodu nejedou, můžete hrát jen Arkádový režim, v němž máte klasické rychlé závody a tak dále, ale k tomu se ještě dostanu. Nejdůležitější je ovšem skutečnost, že během offline závodění se vám nepočítají body do vašeho progresu, což považuji za docela velkou chybu. Sám jsem tento fakt bohužel nevěděl, takže jsem během víkendu ztratil zhruba 5 nahraných hodin. Určitě by s tímto měli vývojáři něco udělat. Chápu, že se možná bojí cheaterů, ale vždyť jde jen o herní peníze nebo levely hráče, které následně online závodění jen těžko ovlivní.

I když je Gran Turismo Sport hlavně online hrou, hodně hráčů má rádo sérii kvůli jejímu obsahu pro jednoho hráče. Ostatně kariéra třeba z šestého dílu patří stále k tomu nejlepšímu a nejrozmanitějšímu, co se v rámci závodních her objevilo. Možná i proto je menším zklamáním, že tentokrát se vývojáři o jakoukoliv Kariéru na desítky hodin ani nepokusili. Prostě ji ve hře nenajdete. Kariéru zde má nahrazovat jakýsi výukový režim Kampaň. Ten je rozdělen prakticky do tří samostatných částí. První se jmenuje Autoškola, a jak už název napovídá, naučíte se v ní prakticky základy řízení vozidel, od vybrání zatáček po správné zacházení s vozem, abyste mohli zajíždět co nejlepší časy. Druhá část Výuka s úkolem už poskytuje propracovanější výzvy, většinou se musíte probojovat v závodě na první místo nebo dojet ve stanoveném čase. Poslední část Zkušenosti z okruhu se zaměřuje na to, abyste se naučili dobře jednotlivé tratě. Nemohu říci, že bych se při plnění výzev v režimu Kampaně nebavil, některé jsou hodně zábavné a některé představují i solidní výzvu, navíc je vždy sranda překonávat časy svých kamarádů, ale nejsem si jist, že bude mít nějakou větší trvanlivost. V režimu postrádám nějakou větší hloubku nebo propracovanost, kvůli níž bych se k němu vracel. Takto slouží jen jako dobré seznámení s hrou a jejím fungováním i obsahem, ale to je tak vše.

Pokud si Gran Turismo Sport koupíte hlavně kvůli obsahu pro jednoho hráče, kromě Kampaně se můžete pustit ještě do Arkádového režimu. Do něho si postupně odemykáte nové tratě, které můžete zajíždět v klasických rychlých závodech proti umělé inteligenci, případně si dát nějakou tu časovku a zahrnuto je i překvapivě zábavné driftování. Pokud by vám přednastavené závody nějak nevyhovovaly, je možné si závod nastavit vlastní, což budou preferovat hlavně zkušenější hráči. Arkádový režim na nějakou chvíli určitě zabaví, navíc zahrnuje i možnost hraní s kamarádem na rozdělené obrazovce, za což musím vývojáře pochválit. Ještě nyní si pamatuji, jak jsem hrál třetí díl s kamarádem na rozdělené obrazovce, tehdy ještě na dnes už stařičké PS2, a i proto jsem rád, že na tento režim vývojáři nezapomněli.

Pokud se rozhodnete jezdit v režimech pro jednoho hráče, nevyhnutelně se setkáte s umělou inteligencí, která je u závodních her docela hodně probíraná. Pokud mohu hodnotit své dojmy z umělé inteligence hry Gran Turismo Sport, mohu říci, že je na celkem slušné úrovni. AI soupeři se na vyšší obtížnost pochopitelně snaží vyhrát za každou cenu, moc nechybují a dávají vám minimum prostoru pro to udělat chybu. Jen mi trochu přišlo, že někdy je umělá inteligence až moc agresivní, takže do vás zbytečně najíždí, což občas neskončí zrovna dobře pro váš vůz, který začne dělat na silnici hodiny nebo vyjede z tratě. Je to trochu v rozporu s tím, co se vás hra snaží naučit ohledně férovosti a bezpečné jízdy. Jinak je ale AI určitě na obstojné úrovni, určitě neurazí a pro ježdění v jednom bohatě dostačuje.

Nyní bych mohl prakticky ukončit část recenze věnovanou obsahu pro jednoho hráče, protože nic dalšího tu prakticky nenaleznete. To je pochopitelně docela problém a jsem přesvědčen, že fanoušci z nedostatku obsahu pro jednoho hráče budou zklamáni. Zklamání navíc určitě nenapraví sliby vývojářů o tom, že budou postupně nový obsah přidávat. Je něco, co prostě mělo být dostupné už během startu. Než se ale pustím dále, musím se ještě zmínit o části určené pro headset PlayStation VR. Gran Turismo Sport je totiž jedna z her, která podporuje virtuální realitu.

Část pro VR by se dala rozdělit prakticky do dvou částí. V té první, pojmenované jako Showroom, si můžete prohlížet z relativní blízkosti jednotlivé vozy. Bohužel trochu postrádám možnost otevřít dveře, podívat se pod kapotu nebo do auta nasednout, což by jistě přineslo hlubší zážitek. Druhou částí pro VR jsou závody. Závodit můžete na všech dostupných tratích v režimu pro jednoho hráče. Bohužel menším zklamáním je skutečnost, že jednotlivé závody nejde moc nastavit, navíc vždy jedete jen proti jednomu AI soupeři, takže se jedná spíše o duely. Je škoda, že vývojáři VR režimu nevěnovali více pozornosti a nepokusili se alespoň do závodů dát více protivníků. Jinak si ale třeba na vizuální zpracování moc stěžovat nemůžu. Ano, VR režim vypadá podstatně hůře, než když hru hrajete na TV, ale i tak vizuální zpracování dostačuje, abyste měli pocit, že auto skutečně řídíte. To navíc umocňuje dobré nasvícení, kdy vás během závodu může oslňovat nejen slunce, ale také soupeř světly, když jedete za tmy, a to ve zpětném nebo bočním zrcátku. VR režim asi dobře ukazuje potenciál, jaký virtuální realita u závodních her ukrývá, ale zatím jde jen o jakési technologické rozpracované demo, které by potřebovalo nabalit i zajímavým obsahem. Takto si VR režim asi jen zkusíte a následně se k němu už nikdy nevrátíte.  

Část pro jednoho hráče by vás měla hlavně připravit na online hraní a závodění ve Sport režimu. Do něho se dostanete až tehdy, až se podíváte na celá instruktážní videa, která vám řeknou, jak byste se měli chovat na silnici i ke svým soupeřům. Že někteří hráči na pravidla v onlinu kašlou, je pochopitelně druhá věc, ale nějaké ty základy se vždy hodí. V současnosti Sport režim nabízí každý den tři závody, které můžete jezdit s ostatními hráči. Závod se skládá z kvalifikační časovky, abyste si vybojovali co nejlepší pozici na startovním roštu, a následně i z finálové jízdy. Je trochu zklamáním, že v současnosti hra každý den opakuje jen tři tratě, které se postupně ojezdí a začne hra upadat do menšího stereotypu. Časem by se do Sport režimu měly dostat i oficiální šampionáty, ale ty zatím nefungují. První jsou naplánovány až na listopad, přičemž by měly tvořit to hlavní, o čem Sport režim je. Pokud si online budete chtít zajezdit i jiné tratě než ty tři ve Sport režimu, musíte navštívit záložku Lobby. Tady si můžete vybírat založené závody ostatních hráčů, případně založit vlastní a dát si ho třeba s kamarádem. Co u online režimu oceňuji, je stabilita, rychlé napojování a zatím jsem nenarazil ani na žádné lagy nebo výpadky. Také se zatím nestalo, že by nebyly dostupné servery, což je u podobné online hry velmi dobrý výsledek. Naštěstí se tak neopakuje blamáž, jakou na svém začátku zažila hra Driveclub. Je vidět, že vývojáři z Polyphony Digital neponechali nic náhodě.

Hry ze série Gran Turismo vždy přinášely stovky nejrůznějších vozidel známých automobilek, v nichž bylo možné závodit. Gran Turismo Sport se v počtu vozidel drží oproti předchozím dílům i své současné konkurenci trochu vzadu, protože v základu nabízí jen kolem 160 vozidel od známých světových značek jako Ferrari, Lamborghini, Peugeot, BMW, Audi nebo Porsche, přičemž 30 z tohoto počtu tvoří Vision vozy, které začalo studio Polyphony Digital společně s vybranými automobilkami připravovat pro Gran Turismo 6. Počet vozidel je určitě menší, než by fanoušek očekával a je zvyklí z předchozích dílů, na druhou stranu každé vozidlo je vymodelováno pro hru od nuly, takže je maximálně detailní, od karosérie po kokpit, a splňuje všechna moderní kritéria. Pryč jsou klasické modely, na které si mnozí stěžovali u předchozích dvou dílů, a nutno podotknout, že zcela oprávněně. Nyní si jen přát, aby vývojáři počet postupně pravidelně navyšovali. Velkým neduhem předchozích dvou dílů bylo i ozvučení, které nedosahovalo potřebných kvalit. Ostatně i proto se začalo říkat, že v Gran Turismo hrách se jezdí s vysavači. Zvuk byl dost podobný. Jsem proto rád, že Gran Turismo Sport udělalo v tomto obrovský krok kupředu, ozvučení je velmi solidní, ačkoliv na svoji největší konkurenci ještě trochu ztrácí, protože není tak precizní.  Když už jsem u vozidel, nemohu nezmínit i pěkně udělané muzeum jednotlivých značek, v němž se dozvíte spoustu informací o jejich historii, přičemž nechybí ani různé dobové fotografie.

Co se neodmyslitelně pojí s vozy je jejich jízdní model. Gran Turismo Sport pochopitelně nikdy nechtělo být hardcore simulátorem, jakým jsou některé PC hry, a ani není tak věrný v tomto jako nedávno recenzovaný Project CARS 2. Přesto, když vypnete všechny asistenty a trochu si s nastavením pohrajete a budete hrát na volantu, dosáhnete velmi dobrých výsledků. Pochopitelně je ale Gran Turismo Sport určeno i občasným hráčům, proto si z něj můžete udělat prakticky arkádu, v níž za vás bude hra i brzdit, případně řízení maximálně usnadňovat. Že v onlinu s tímto stylem jízdy asi moc neuspějete, nemusím moc zmiňovat, ale možnost tu je. Celkově mi přijde, že jízdní model má Gran Turismo Sport velmi kvalitní, zábavný a prakticky věrný sérii, navíc je umocněn velmi dobrým pocitem z rychlosti.

Zatímco počet vozidel nepovažuji za nějaký velký problém, protože jde pořád o počet, v němž by si měl každý vybrat nějakého toho favorita, počet tratí už docela problém je. Těch je totiž jen 17 ve 40 variacích, přičemž jen šest z nich je postaveno na základě reálné předlohy - Willow Springs, Interlagos, Nürburgring, Brands Hatch, Suzuka a Bathurst. Smyšlené tratě jsou pak také celkem kvalitní, i když u některých mám sem tam pár výhrad. Každopádně zatím omezený počet tratí má za následek, že se rychle začnou opakovat, což rozhodně není v pořádku. Co rovněž zamrzí, je skutečnost, že vývojáři zatím nepřipravili dynamické osvětlení, ani dynamickou denní dobu, ta je pevně daná, navíc na některých tratích chybí možnost závodit v noci. Také počasí zatím ve hře během závodů není, takže můžete zapomenout na déšť nebo mlhu, o sněhu ani radši nemluvím. Snad se alespoň déšť do hry dostane po vydání, ostatně v jednom z tréninků si zajezdíte v dešti, takže očividně pro hru vytvořen je. Proč ale v něm nejde klasicky závodit alespoň v arkádovém režimu, je trochu záhadou. Třeba nám na ní vývojáři brzy odpoví. 

Jak hrajete jednotlivé herní režimy, ať už pro jednoho nebo více hráčů, postupně levelujete. Za level řidiče se vám odemykají nové kombinézy, nové kosmetické věci a také na začátku i tratě do režimu Arkáda. Samozřejmostí také je, že získáváte peníze, které následně můžete utratit za nové vozy do své garáže. To ovšem není vše. Jak hrajete, hra hodnotí i váš jízdní styl, případně vám dává speciální mílové body, které následně můžete utratit za speciální nabídky, v níž najdete speciální vozy, ale také nové kombinézy, pózy řidiče a tak dále. Hra tedy vaše snažení dobře ohodnocuje, ať už budete hrát cokoliv, navíc každý den můžete splnit výzvu v určitém počtu najetých kilometrů, za což budete odměněni novým vozem. A to už se vyplatí hru každý den zapnout a pár závodů si dát.

Jednou z novinek Gran Turismo Sport v rámci série je editor, v němž si můžete skrze docela propracovaný editor upravit jednak vzhled helmy a závodní kombinézy, ale také vozidla, které navíc můžete polepit různými obrázky. Některé máte odemčené od začátku, jiné dostanete během hraní za plnění různých výzev. Svůj výtvor si následně můžete uložit a třeba i nasdílet, abyste se jím pochlubili kamarádům nebo ostatním hráčům, kteří se jím mohou nechat inspirovat a ohodnotit. 

Už v předchozích dílech byl přítomen speciální režim, v němž bylo možné přidávat nádherné vozy do různých scén, přičemž nechybí ani v novém dílu Gran Turismo Sport. Režim byl ale značně modernizován a rozšířen, přičemž je vytváření fotek ještě jednodušší, stejně jako jejich sdílení. Vývojáři připravili několik desítek různých zemí i scenérií, nechybí ani Česká republika, do nichž můžete vůz umístit na libovolnou pozici a následně udělat krásnou fotku, ať už s pomocí různých filtrů nebo i bez nich. Už nyní vznikají opravdu pěkné fotky, které navíc můžete kamarádům podpořit srdíčkem, případně k nim přidat komentář.

Pokud je něco, v čem Gran Turismo Sport naprosto boduje, je vizuální zpracování. Vývojáři z Polyphony Digital nám dost možná přinášejí nejhezčí závodní hru současnosti, u níž budete obdivovat nejen nádherné vozy, ale také parádně vypadající tratě a skvělé nasvícení, díky němuž vše vypadá až fotorealisticky. Zážitek je navíc umocněn, pokud máte doma konzoli PlayStation 4 Pro a hrajete na televizi ve 4K rozlišení s podporou technologie HDR. Ono Gran Turismo Sport je prakticky jednou velkou reklamou na HDR, přičemž občas vám podání barev a celková realističnost až vyrazí dech. U závodní hry je rovněž důležitý stabilní framerate. Gran Turismo Sport nabízí na konzoli PS4 Pro hned dva režimy. Ten první se zaměřuje na co nejlepší vizuální zážitek a může v něm docházet k poklesu frameratu, i když jsem ho tedy během hraní moc nezaznamenal. Každopádně druhý režim pak běží ve stabilních 60 fps, takže každý si může vybrat, co je mu bližší a co tedy preferuje.

Gran Turismo Sport je těžké hodnotit, protože nejde ani tak o klasickou hru, ale spíše službu, která se bude v budoucnu rozšiřovat. V současnosti nabízí docela slušný režim Kampaně, nádherně zpracované vozy s konečně dobrým ozvučením, vypiplaný jízdní model, ale také zajímavě pojatý online s velkou budoucností. Bohužel ale nejde přehlédnout i řadu nedostatků, ať už jde o absenci jakékoliv propracovanější kampaně, nemožnost hrát kromě Arkády nic dalšího offline, malé množství tratí, což se projevuje hlavně značnou repetitivností ve Sportovním režimu, ale také absencí dalších funkcí, na které jsme si zvykli v předchozích dílech i jiných závodních hrách. Gran Turismo Sport má rozhodně velký potenciál, ale jestli ho dokáží vývojáři využít, se teprve uvidí v následujících měsících. 

Gran Turismo Sport

ps4psvr
SCEE, Polyphony Digital
Datum vydání hry:
18. 10. 2017
Žánr:
Závodní, Simulátor, Sport
KARTA HRY
7/10

Komentáře