Gran Turismo 6
Testováno na volantu: Logitech Driving Force GT
Gran Turismo 6 se může zdát na první pohled totožné jako pátý díl, což ale není zase tak pravda, protože obsahuje i množství změn a vylepšení, přičemž většina není hned patrná a je třeba se k nim postupem času dostat. Proto ty největší teď zkusím shrnout, ale k většině z nich se ještě vrátím během recenze, kde se k nim rozepíši trochu podrobněji. Ještě během oznámení hry Kazunori Yamauchi představil několik novinek, které budou do hry zahrnuty. Mluvilo se o kompletně překopaném enginu, který, co se v rámci grafiky týče, obsahuje adaptivní tesselláci a HDR nasvícení. Po stránce fyziky pak došlo na tlumiče a pneumatiky. Postupem času bylo odhaleno další množství menších či malých úprav. Nejnověji to byla noční obloha, která obsahuje přesnou polohu hvězd a planet, jako tomu je ve skutečnosti, a to na všech tratích, které je možné si zajet po západu slunce.
Kromě grafických a fyzikálních úprav přišla řada i na obsah. Už předchozí díl byl hodně velký, ale šestý ještě více nabobtnal. Přibylo třeba několik světových tratí, a spolu s nimi i jejich různé verze. Jmenovat mohu například slavné britské okruhy Silverstone a Brands Hatch. Dále zde můžeme najít Willow Springs, Goodwood Hillclimb, Mount Panorama, Ascari Circuit nebo i aktualizovanou trať Circuit de La Sarthe 2013. Všechny nové tratě samozřejmě podporují počasí a změnu času, ale pár jich má omezený časový rozsah. Jako příklad mohu uvést Brands Hatch, který si virtuální zahrajete jen od 6:00 do 20:00. Nakonec přišla řada i na pár originálních kousků. Třeba na fanoušky velmi chtěnou trať Apricot Hill, která rovněž podporuje změnu času a další moderní vymoženosti. Jen je možná škoda, že se takové renovace nedočkaly i další tratě, ale asi se vše nedá stihnout. Jako nováček do seznamu originálních tratí přišla GT Aréna a také trať Matterhorn. Pokud jste si kupovali ještě první vydání GT5 a nechtěli jste vyhazovat peníze za DLC, na seznam nových tratí si můžete zapsat i Twin Ring Motegi, Circuit de Spa- Francorchamps , Special Stage Route X a Kart Space. Poslední tři zmíněné se dočkaly malých úprav. Konkrétně SSR X má mírně upravené prostředí a do Kart Space přibyli diváci.
Kromě nových okruhů chlapci v Polyphony upravili i pár z Gran Turismo 5, na kterých vylepšili některé textury, třeba okolí (Laguna Seca, Řím), nebo přidali změnu času a počasí. Zde mohu jako příklad uvést okruh Twin Ring Motegi, který se dočkal plnohodnotné změny času. Také taková Daytona nově podporuje změnu času a počasí. Bohužel na druhou stranu třeba tratě Trial Mountain nebo Deep Forest zůstávají stále nezměněny. Kromě tratí přibyla i stovka aut, což koneckonců dělá přes 1200 vozidel. V Gran Turismo 6 najdete nově všechna auta v autosalonu, to ale neznamená, že jsou všechna v prémium kvalitě. Sice se již nerozdělují přímo ve hře do standardů a zmíněných prémium aut s kokpitem, ale stále tu ten rozdíl je, i když většina standardních prošla větší či menší generálkou, takže alespoň co se týká exteriérů, rozdíl již není až tak velký, jako u pátého dílu. Pokud ale preferujete jízdu z plně vymodelovaného kokpitu, standardní vozy nemají v autosalonu dostupný Náhled vozidla.
Kariéra
Po spuštění hry vás kromě několika stran formátu A4 s licenčními podmínkami přivítá i nové intro. Pro upřesnění musím říct, že hru hraji ve verzi 1.01, tedy už s novým intrem. Úvodní videa jsou u této hry odjakživa vždy takovou malou osvětou, při které si každý fanoušek na pár minut sedne a hltá každou sekundu. Intro GT6 je ale pro mě tak trochu zklamáním. Například oproti GT5 Spec II videu je hlavně druhá polovina nezáživná, vybraná hudba mi také moc k němu nesedla, a jediné plus, které v něm vidím, je Ayrton Senna, i když se tam objeví jen na moment. V Polyphony byli, resp. jsou, co se týče tvorby videí, mistři, a takové zaváhání mě rozhodně dost zamrzelo, ale je to čistě jen můj osobní názor.
Po již zmíněném videu vás hra vyzve, abyste zadali své jméno a příjmení, které budete využívat jak v kariéře, tak i při online závodech. Tak, dočkali jsme se, následuje první kontakt s volantem auta. Hra si pro vás připravila kompletní doprovodný program. Začínáte z boxů na trati Brands Hatch v autě Renault Sport Clio S.S. Na úplný začátek dostanete pár úvodních pokynů, následně vás autopilot vyveze z boxů, a v tomto momentě přebíráte řízení vy. Úkolem je zajet jedno kolo, přičemž hra vám během něj vše dobře vysvětlí, abyste byli následně připraveni na další hraní. Pokud dorazíte do cíle, můžete si tutoriál zkusit znovu nebo odejít pryč a začít první kroky své virtuální automobilové kariéry. Jako první auto vám hra doslova vnutí Hondu Fit RS. Tento razantní postup může značně překážet věrným fanouškům této série, kteří jsou zvyklí z předešlých částí kupovat si auto podle vlastního výběru, ale nováčkům série podle mě určitě jen prospěje, protože nemají možnost se ztratit v tom velkém množství obsahu hned na začátku.
Samotná kariéra je rozdělena do šesti kategorií. Začínáte s "n", pokračujete s "b, a, ib, ia" a "s", přičemž každá kategorie má v sobě několik závodních sérií, jako Sunday Cup či dobře známý Like the Wind. Ty dále samozřejmě obsahují několik závodů, v drtivé většině jsou to tři na jednu závodní sérii. Jejich celkový počet je 191 bez vedlejších závodů, ale toto číslo se může měnit, jak nám vývojáři naposledy ukázali přidáním několika závodů přímo do kariéry s aktualizací na verzi 1.01. Přestože se nejedná o nejdelší kariéru v historii GT, to ani náhodou, je o něco delší, než v předešlém dílu, přičemž rozmanitost závodů je opravdu velká. Zároveň je ale určitě zklamáním absence endurance závodů. Tedy vytrvalostních závodů jako 24 hodin Le Mans či 24h Nurburgring. V "s" kategorii jsou dostupné jen jejich kratší verze. Konkrétně se tedy jedná například o 24 minut Le Mans a také 24 minut na Nurburgringu. Tento krok si vysvětluji tím, že ve hře zatím není dostupný B -spec mód. Měl by přijít aktualizacemi, a není vyloučeno, že s ním dorazí i nějaké ty pravé vytrvalostní závody.
Kromě samotných, dá se říci, povinných závodů, najdete ve výše zmíněných kategoriích i vedlejší závody a licence, bez kterých se, je nutné podotknout, nedostanete dál. Toto moc v předchozích částech nebylo, přičemž je nutné vše dojet alespoň na bronz, jak ale následně zjistíte, zase takový problém to není. První "b" licence je dost lehká a myslím si, že by nikomu neměla dělat větší problém. Pro ty zkušenější virtuálních závodníků je níže posazena obtížnost určitě zklamáním. V dalších kategoriích se obtížnost licencí o něco zvýší, ale většinou se na druhý či třetí pokus podaří udělat hned na zlato. Nejde tedy o nějakou pořádnou výzvu, která by vaše schopnosti naplno prověřila. Jako takovou menší náhradu tu máme online žebříčky, kde si můžeme porovnat časy jednotlivých licencí s přáteli, přičemž na trati vás doprovázejí modré čáry, které reprezentují časy vašich přátel. Toto může být takovým malým odčinění níže položené obtížnosti, protože se je i po získání zlaté trofeje budete dál snažit předběhnout. Jen je docela škoda, že podobné online žebříčky jsou jen u licencí a sezónních závodů. Hlavně ty vedlejší závody by si podobný žebříček rozhodně zasloužily.
Pokud bych se měl tedy vrátit k vedlejším závodům, jde o oddechovku, kde můžete plnit různé úkoly, jako dojet ve vymezeném čase co nejdále na jeden litr paliva, shodit určitý počet kuželů v GT Aréně nebo driftovat. Zvláště kužely a driftování nejsou snadná záležitost a dosáhnout zlato je někdy dost frustrující. To vás ale donutí přemýšlet nad správnou taktikou, případně nastavením vozidla. Později vám přibudou i Závodní úkoly, což je taková obdoba licencí, no a také One Make závody, kde jezdí všichni ve stejných autech.
Za některé úspěšně dokončeno závody jste odměněn vozidlem, přičemž si můžete při přebírání dárku vybrat, v jaké barvě ho chcete.
Pokud se vám v GT5 moc nelíbil systém experience bodů, můžete být rádi, protože zde ho nenajdete. Nahradil ho systém hvězd. Za každý závod můžete získat tři, pokud skončíte na prvním místě. S každým dalším umístěním dostanete samozřejmě o hvězdu méně. Hvězdami jsou limitovány licence a bonusové, tedy vedlejší závody. Postupem v kariéře se vám odemykají i další možnosti a funkce, jako fotolokace, prozkoumávání Měsíce nebo Goodwood Festival of Speed, na který vás pozve samotný organizátor milým listem, který se vám objeví vždy po přejetí na hlavní obrazovku. Při závodech Goodwood vás organizátor posadí do určitého typu auta, a vaším úkolem je dojet v daném čase do cíle. Zní to jednoduše, ale určitě se u některých časovek pořádně zapotíte, přičemž mě příjemně překvapilo, jak taková obsahem jednoduchá záležitost dokáže zabavit. Od této části hry jsem moc nečekal, ale překvapivě a velmi bavila. Velkým zážitkem je i prozkoumávání měsíce. V této části hry se posadíte do lunárního vozidla, které měli s sebou astronauti Apolla 15. Jízda ve snížené gravitaci je rozhodně zajímavá, ale zklamáním je, že když si vývojáři dali tu práci, aby zahrnuli do hry i jízdu po měsíci, mohli se jí už věnovat o něco více, protože jsou zde celkově dostupné jen tři mise.
Za každý závod kromě hvězd dostáváte i kredity. Částky, které se připisují na váš účet, jsou ve srovnání s cenami aut, závodními kombinézami či tuningovými díly zpočátku dost nízké. Toto se ale o moc nezmění ani v dalších závodech, takže si budete muset opravdu rozmyslet, kam své peníze investujete. Pokud byste ale neměli chuť a ani čas si poctivě vydělávat na své oblíbené čtyřkolové krásky, Gran Turismo 6 obsahuje i mikrotransakcie. Pouze pro informaci, cena sedmi milionů kreditů je 49.99 €. No, dodám, že podobně obtížné vydělávání kreditů bylo i v předešlých dílech. V GT5 byly přidány sezónní závody, v nichž bylo docela snadné vydělat za krátký čas velké peníze. Tyto závody existují i zde, ale částky, které můžete získat za první místa, jsou daleko nižší.
Co se tuningu týká, žádné revoluční změny nečekejte, auto si stále nemůžete polepit vlastními obrázky či nápisy. Jedinou příjemnou změnou je možnost měnit kola na každém vozidle, takže omezení z předešlého dílu je pryč. Do auta si ještě můžete nově dokoupit novou sadu brzd a návrat z GT4 oslavilo nitro.
Uživatelské rozhraní
Gran Turismo 5 trpělo více problémy, ale jedním z největších bylo ne moc přehledné a rychlé menu. Této chyby si vývojáři byli hodně vědomi, aby také ne, když měli fóra plná stížností, a jak jsme již mohli vidět v GT Academy demu, menu je nyní opravdu velmi rychlé, přehledné a jako bonus všechno vypadá opravdu velmi dobře, oku lahodícně. Nově nám hra nabízí jednu hlavní obrazovku, kde jsou všechny funkce, které hra nabízí, snadno dostupné. Zda chcete hrát online, sezónní závody, kariéru, arkáde mód nebo i ve dvojici, vše najdete pěkně po ruce. Navíc po stisknutí tlačítka start si vyvoláte na pravé straně obrazovky menu, ve kterém si můžete změnit respektive i upravit své vozidlo. Stejně se dá také dostat i do nastavení. Když už jsme u nastavení, co se možností týče, je celkově totožné s těmi v minulém díle. Až na pár drobností, které mohou nějaké to malé procento hráčů zamrzet. Mluvím především o absenci podpory pro více monitorů. Tato možnost v současnosti ve hře chybí, ale je přislíbena aktualizace, která tuto funkci přidá. Kromě toho hra v tomto stádiu také nepodporuje 3D režim, ale podpora je také v plánu. Co se ale pravděpodobně návratu nedočká, je head tracking.
Několika změnami prošel i HUD. U pneumatik je zobrazeno kromě jejich stavu a teploty typ, který právě máte obutý na každém kole. K tachometru zažil návrat kilometrovník a v levém horním rohu najdete i aktuální čas na trati, který samozřejmě plyne, pokud změnu času daná trať podporuje. Velmi vítanou novinkou je i ukazatel mrtvého bodu. Ve zkratce to znamená, že pokud se k vám přiblíží auto zboku, po stranách obrazovky se objeví malý indikátor, který bliká a mění barvu podle toho, jak blízko k vám auto je. Kromě tedy těchto drobností nabralo všechno nový grafický styl, no a jako bonus si můžete změnit v nastaveních barvu tachometru z předpřipravené škály barev. Při replaye jsme se dočkali asi největší změny, co se vzhledu HUDu týká. Už nemáme obrazovku přeplněnou všelijakým textem, nahradil ho kompaktní transparentní rámeček s možnostmi, které ale nepřinášejí nic nového. Záznam lze přetáčet po sekcích přesně tak, jak v GT5, jen jsem zatím nepřišel na to, proč toto není povoleno v arkádovém režimu. Tam si vaši devět minut dlouhou jízdu na Nurburgringu nepřetočíte. Doufejme, že jde jen o chybu a ne vlastnost. Co mi při replaye dlouhodobě chybí, je možnost ho přetáčet, ať už po snímcích, které hra renderuje, nebo alespoň po desetinách vteřiny. Určitě mi dáte za pravdu, že tato funkce nejvíce chybí například při pořizování fotografií. Další změnou, co se uživatelského prostředí týče, jsou malé aktualizace. Tyto aktualizace opravují jen nějaké drobnosti, ale vycházejí docela často. To zase až tak nevadí, protože neprobíhají v menu XMB, ale až po spuštění hry si GT6 vždy ověřuje, zda je nějaká ta aktualizace dostupná, a pokud ano, hned si ji stáhne, nainstaluje a to aniž by vás přepnula do již zmiňovaného XMB, což je určitě příjemná změna. Velké aktualizace, které mění 1.xx verzi hry, bude třeba pravděpodobně i nadále stahovat tak, jak jsme byli dosud zvyklí.
Polygon sem, polygon tam
Jak jsem již v úvodu zmiňoval. GT6 obsahuje překopaný engine, který obsahuje adaptivní tesselláci a HDR nasvícení. V preview jsem už vysvětloval, co to ta tessellace vůbec je, ale pokud jste ho náhodou nečetli, tessellace má za úkol dělit či spojovat polygony v závislosti na tom, jak daleko je objekt na záběru. Čili pokud jsou objekty daleko, mají polygonů méně, a zase čím blíže jsou, tím více jim polygony přibývají. Co se HDR týká, tuto novinku už možná znáte z fotoaparátů, respektive už i z dnešních výkonnějších telefonů. HDR je většinou používáno proto, protože dokáže vytvořit velmi reálné nasvícení. Má ovšem i tu druhou, horší stranu mince, která v novém Gran Turismu celkem často ruší. Jako příklad mohu uvést situaci, kdy jdete v prvním závodě kariéry na High Speed Ringu a máte pohled z kokpitu. Hned na první zatáčce vám téměř úplně ztmavne palubní deska, přičemž jedinou věcí, kterou jako tak vidíte uvnitř vozu, jsou budíky. Toto se dá z části vyřešit přidáním expozice, čili jasu v nastavení hry. Jak ale píšu, jen z části. Když už jsem při těch problémech, mohu zmínit rovnou stíny. Ty už sice nejsou zubaté, jako v předešlém dílu, ale vzali si svou daň v podobě nižšího rozlišení. To by sice až tak nevadilo, protože nyní je mnohem větší problém, co se stínů týče, jejich blikání. Toto naštěstí není až tak vidět během hry, ale pokud se rádi díváte na replay, může vám tento nešvar překážet. Dalším problémem je zjevování objektů, toto se již bohužel děje nejen při replayi, ale i při samotném hraní.
Hra běží pravděpodobně v rozlišení 1440x1080 s upscalováním do 1920x1080, čili nativní rozlišení je o něco vyšší, než měl předešlí díl, ale s horším vyhlazováním, přičemž se velmi snaží dosáhnout 60 snímků za sekundu. Ale opravdu jen snaží, protože propady jsou časté, ale ne zase až tak velké, takže jsou méně rušivé. Největší problém nastává, pokud se před vás dostane duch, protože propady nejvíce způsobují efekty jako kouř, který je mimochodem o dost kvalitnější, voda, sníh či prach od kol, ale už se nesetkáte s rozpixelovaným obrazem, tento problém je zde naštěstí nadobro pryč. Co mně osobně nejvíce vadí ohledně snímkování, jsou stěrače. Ty vlastně nikdy nejdou plynule, takže po jejich zapnutí máte před sebou nepěknou prezentaci. Asi posledním technickým nedostatkem je tearing, který se stále nepodařilo zcela odstranit. No, abychom grafickou stránku hry jen neodsuzovali, došlo i na vylepšení. Kromě tedy těch výše zmíněných, hra vypadá na pohled ostřeji. Pokud se právě neprojevuje problém s HDR , kokpit je pěkně vyhlazený, ostrý s kvalitními texturami, prostě vypadá úžasně. I když tedy informace na budících jsou většinou méně čitelné. Některým okruhům přibyla i nádherná oblaka ve vysokém rozlišení, která se pohybují a mění. Sice ne dynamicky, ale jen z předpřipravených obrázků, které se střídají.
Efekty počasí či změny času jsou také o něco krásnější. No, oproti GT5 prošel déšť zvláštní změnou. V předešlém díle jste během silného deště mohli vidět, jak máte mokré čelní sklo, přičemž kapky vody pěkně stékaly po skle. Tady tento efekt bohužel nenajdete. Čelní sklo je čisté, jako byste jen před chvílí vylezli z automyčky. Kapky vody jako takové sice nabraly na rozlišení a na skle vidíte celkem reálnou vodu, ale po jejich dopadu se buď jen odrazí, nebo posouvají po skle v neporušeném stavu. Jako kdybyste měli přední sklo potažené nanovrstvou. To, která varianta komu vyhovuje více, si bude asi muset určit každý sám. Noční závody jsou díky nádherné obloze posetou hvězdami mnohem větším zážitkem. Problém ale nastává tehdy, když jdete na okruhu, který nemá v noci umělé osvětlení, vaše světlomety osvětlují prostředí velmi slabě, a pokud trať neznáte, je téměř jisté, že vyletíte, protože před sebe je vidět jen na pár metrů. Zde znovu doporučuji zvýšit expozici, aby se daný problém minimalizoval. Ale i navzdory tomuto menšímu nešvaru je pro mě jízda v noci, při západu či východu slunce, jedním z nejlepších zážitků v celé hře. Jezdit si v noci na Nurburgringu ve svém upraveném supersportu v kombinaci s novou fyzikou a nádhernou noční oblohou je velký zážitek, během něhož vás každá dobře zvládnutá zatáčka opravdu potěší.
Většina technických nedostatků, které nové Gran Turismo má, jsou v drtivé většině způsobené hlavně tím, že PS3 už prostě víc nezvládne, přesto hra vypadá na tuto generaci opravdu velmi dobře. Jsou situace, kdy se jen tak zastavíte a řeknete si - jak to sakra bude vypadat na PS4? Zlepšení se dočkal i model poškození. No, nečekejte auto rozmlácené na součástky, ale opravdu jen drobná vylepšení. Přesněji je na autě možné vidět odřený lak, o něco více proláklin a podobně.
Jízdní model
Jak všichni dobře víme, odjakživa má Gran Turismo podtitul The Real Driving Simulator. Už GT5 mělo pokročilejší fyzikální model, jako většina konkurenčních her na konzolích. Gran Turismo 6 potáhlo tuto část hry zase o kus vpřed. Největšími změnami prošly tlumiče a pneumatiky, což vzešlo ze spolupráce Polyphony Digital s firmami KW Automotive či Yokohama. Nová fyzika je cítit prakticky od prvního dotyku s volantem. Naplno si ji užijete až dalším postupem v kariéře, když se vám dostane do ruky nějaký rychlejší stroj. Vždy, když jsem si vzal nějaké auto, s kterým jsem ještě nejel, přičemž bylo většinou přetáčivé, po pár zatáčkách jsem se uměl docela dobře s vozidlem sladit, a mohl jsem se jen zdokonalovat. Věděl jsem, kdy, jak moc a jestli ještě můžu přidat plyn. Volant dává velmi dobrou odezvu od vozidla, která i s méně poslušnými auty zjednodušovala jejich ovládání. No a toto je dalším aspektem nové fyziky, která jen dokazuje, že zde ten pokrok opravdu je. Díky lepší fyzice a lepší odezvě volantu je většinou jednodušší vozidlo ovládat, neboť lépe víte, co si ještě můžete dovolit. Opravdu neplatí, čím těžší, tím reálnější. Samozřejmě, záleží i od zkušeností toho, kdo si sedá za virtuální volant, no požitek z dobře natrénované jízdy je v novém Gran Turismu prostě úžasný. Zda už je to nezpevněný povrch, suchý či mokrý asfalt, vše se projevuje na chování vozidla tak, jak ještě nikdy předtím. A věru, každá dobře zvládnutá zatáčka, či každý dobře zvládnutý smyk, je zde zážitkem a zároveň i odměnou. Určitě stojí za zmínku fakt, že na okruzích se mění i teplota. I když musím tedy dodat, že toto pravděpodobně nemá žádný vliv na fyziku, protože teploty nikdy neklesají či nestoupají o nějaké velké hodnoty, v dalším Gran Turismu na PS4 by mohlo být docela zajímavé tuto změnu využít i v rozsáhlejším podání.
Co po kariéře?
Mimo kariéru máte samozřejmě na výběr i arkádový režim, hru pro dva a online. V arkádovém a v režimu pro dva hráče máte na výběr ze všech dostupných tratí, a to i ty, které obsahují změnu počasí a času. V těchto dvou režimech jsou přednastavena auta, z nichž se dá vybrat, a je zde samozřejmě možnost zajezdit si i v autech z garáže. Tak jako v předešlém dílu, i zde si musíte auto nejprve označit jako oblíbené. Zatímco ve hře proti umělé inteligenci nebo ve volné jízdě si je možné nastavit čas na trati či počasí, ve hře pro dva už nic z toho možné není, čas se vybírá hra čistě náhodně, což rozhodně považuji za mínus. Snad vývojáři na toto vydají nějaký update, rozhodně je ho třeba. Ještě zmíním, že tak jako v GT5, ani v GT6 nelze přepnout na pohled z kokpitu při hře na rozdělené obrazovce.
Kromě arkádového režimu a online jsou dostupné i sezónní závody. Tyto závody se vám odemknou spolu s online režimem až po získání "a" licence. Zmínit je v jednom odstavci za to určitě stojí, jelikož jde o závody, které jsou každý týden aktualizovány a tedy, každý týden na vás čekají zcela nové! Abyste si nemysleli, že jde jen o nějakou počáteční funkci na nalákání lidí, připomínám, že stejné závody jsou v předešlém díle dostupné již velmi dlouhou dobu, přičemž nejnovější závody přibyly do GT5 tento čtvrtek! Podpora od vývojářů je opravdu velká a běh na dlouhou trať, čili pokud nehrajete online, tak i po skončení kariéry a odehrání všech bonusových závodů, budete mít ve hře stále co dělat.
Umělá inteligence se oproti předešlému dílu očividně zúčastnila několika hodin školy jízdy, ale nevypadá to, že by zkouškami prošla nějak úspěšně. Nově se soupeři na trati zdají agresivnější, soutěživější a nejedou ani tak ve vláčku, jako v předchozím dílu, ale stále to tu je. A to i přesto, že si nastavíte jejich agresivitu na maximum. Ve zkratce si tedy užijete se soupeři s umělou inteligencí více zábavy než v GT5, ale nikdy ne na tolik, aby vám byli dostatečně silným soupeřem.
Zvuky aut jsou dlouhodobým problémem série Gran Turismo, tak jako u výše zmiňované umělé inteligence. Kazunori Yamauchi nám i zde přislíbil vylepšení, přičemž speciálně při zvucích se už i stihl vyjádřit, že pracují na zcela novém zvukovém enginu, ale dodal, že to do vydání nemusí být hotov, a pokud se někdy v GT6 objeví, bude to formou updatu. Pevně doufám, že se jim tento nový zvukový engine nepodařilo do plné hry ještě dostat, a přijde v následujícím updatu. Zvuky oproti předchozímu dílu dostaly nějaká ta drobná vylepšení, ale stále je to více ten zmiňovaný vysavač, jak pravý zvuk motoru se vším, co k němu patří. Samozřejmě, to závisí i od auta. Faktem ale zůstává, že když jsem hrál hru v DTS, bylo to víc utrpením, než požitkem. Slyšet za sebou velký hluk naštvaných vysavačů není vůbec příjemné. Do hry ale přibylo pár nových zvukových efektů a také došlo na mírné zlepšení zvuku při nárazu či zvuku pneumatik.
Photo mode se od minulého GT velkých změn nedočkal, ale ani mě nějak nenapadá, co by zde bylo nutné zlepšit. Asi jedinou chtěnou funkcí bylo možnost dát několik aut do jednoho záběru, přičemž v GT6 se toto z části splnilo, protože nově vyfotíme ve fotolokacích dvě auta současně. Kromě této menší novinky přibylo jen několik nových filtrů, přičemž všechny ostatní funkce zůstaly zachovány. Co se fotolokací týče, ty staré z GT5 zde nehledejte. Všechny jsou zcela nové, jde o Gemasolar, což je obrovská sluneční elektrárna ve španělském městě Seville. Dále jsou zde Syrakusy -Piazza Duomo, Valencie a malé městečko Ronda, blízko okruhu Ascari, kde se i konala launch párty GT6. Co mě ale dostalo při procházení se těmito lokalitami, je téměř fotorealistická grafika. Nasvícení a detaily jsou zde na velmi vysoké úrovni. Není sice problém najít sem a tam nějaké textury s nízkým rozlišením, ale celkový dojem je tak skvělý, že jsem se několik desítek minut jen tak procházel a obdivoval okolí.
Překopaný online
Velkou novinkou do série byl v minulém Gran Turismo online režim. Jako většina velkých novinek i online režim v Gran Turismo 5 měl nějaké ty nedostatky. Postupem času se online režim rozrůstal a vývojáři se viditelně snažili zlepšit, co se dalo. Do Gran Turismo 6 si pro nás připravili celkem docela dost zrestaurovaný online režim, který doznal spoustu menších i větších změn. Od oznámení Kazunori říkal, jak vývojáři velmi pozorně sledovali, jakým způsobem hráči hru hrají, aby právě díky tomu mohli vytvořit online režim, který by nejvíce odpovídal jejich požadavkům. Jak již bylo zmíněno, online režim se spolu se sezónními závody odemkne až po získání "a" licence. Kromě kompletní změny vzhledu, který je nyní daleko přehlednější, přišla řada i na pár úprav. Již při vytváření místnosti si nastavujete kompletně všechny prvky hry. Název místnosti, trať, počasí, čas, asistenty a kopec dalších možností. Najdete zde i mechanické poškození, které se ale od Gran Turismo 5 nedočkalo žádného citelného zlepšení. V nastavení přibyly i nějaké ty novinky, přičemž jednou z nich je i kvalifikace. Tu si můžete omezit časovým limitem, a také je zde možnost, aby kvalifikaci jeli všichni hráči společně, nebo aby byl na trati každý sám. Po uplynutí předem stanoveného limitu hra zobrazí nejlepší časy jednotlivých jezdců, a podle toho se samozřejmě vytvoří finální pořadí na startu.
Další novinkou je možnost nastavit povinné zastávky v boxech, jejich počet, či povinnou výměnu pneumatik. Pokud náhodou na zastavení v boxech zapomenete, na konci závodu budete penalizováni. Nově není třeba být pro účastnění se závodu na trati, stačí, když potvrdíte účast a hra vás automaticky zapíše na závodní listinu. Čili po spuštění závodu vás hra automaticky přepne na trať, co se mně osobně velmi líbí. Při hraní jsem nezaznamenal žádné větší výpadky či lagovaní, takže i v tomto vývojáři odvedli velmi dobrou práci. Také se mi nestalo, že by auta na trati nesmyslně přeskakovala z místa na místo, což se občas stávalo v předchozím díle. Všechno šlo opravdu pěkně plynule. Z těch špatných zkušeností bych zmínil tu, když jsem po odstartování závodu zůstal stát a nemohl jsem se pohnout z místa. Naštěstí se mi tohle stalo jen jednou a podobná situace se již neopakovala. Ještě musím zmínit, že v aktualizaci 1.01 byly odstraněny režimy Quick match a Comunnity, které budou opět zpřístupněny v lednové aktualizaci. Vývojáři zřejmě nebyli s těmito režimy ještě plně spokojeni.
Budoucnost
Budoucnost Gran Turismo 6 je světlá, a jak jsem již zmínil, běh na dlouhou trať. Tak jako Gran Turismo 5, tak i nejnovější přírůstek do série má všechno teprve před sebou a vydání je jen a jen začátek. Přislíbených je nejen množství aktualizací, které budou přidávat různé funkce, od B -spec módu, přes editor tratí až po vylepšování různých prvků hry. Zvlášť pokud se podaří vytvořit propracovanější editor tratí, ve spojení s oznámenou mobilní aplikací, díky němuž bude možné prostřednictvím mobilu zaznamenávat GPS souřadnice skutečných cest, přičemž by pak neměl být problém zapracovat vaši každodenní trasu do práce či do školy, ale i různé reálné okruhy, které se do hry ještě nedostaly a samozřejmě i tratě vámi navržené. Je ale otázkou, jak moc dovolí editor po importu GPS souřadnic do hry s daným okruhem manipulovat, zvláště co se okolí týče. Rozhodně ale může jít o opravdu velmi zajímavé zpestření hry. Abych ale nezůstal jen u funkcí, přislíbený je i DLC obsah v podobě tratí či aut. Velkým lákadlem mohou být i vozy Vision GT, jde o futuristické automobily navržené automobilkami či jinými firmami, speciálně pro hru Gran Turismo 6. Zatím je přihlášených do tohoto projektu 28 firem, jako příklad mohu uvést Lamborghini, Audi, BMW, Volkswagen, ale i Nike či Jordan. Dále se nechal v posledním interview Yamauchi slyšet, že je přislíbený obsah s legendárním závodníkem F1, Ayrtonem Sennou, by se měl do nového Gran Turisma dostat v květnu příštího roku. O co konkrétně půjde, se zatím s určitostí neví. Co ale víme jistě, je fakt, že Senna byl pro Yamauchimu velkou inspirací. Bez něj by pravděpodobně Gran Turismo nikdy nevzniklo.
Pokud jste věrným fanouškem, máte jasno už pár dní a tato recenze je pro vás zbytečná. Pokud ovšem mezi Hardcore fanoušky nepatříte a Gran Turismo 5 jste kupovali už před delší dobou, dbáte více na simulaci, jak arkádové závodění, určitě mohu nový díl jen a jen doporučit. Gran Turismo 6 vás zabaví na několik desítek, možná stovek hodin, a jak již bylo zmíněno, vše je teprve začátek. Velkým plusem je i česká lokalizace, která i v závodní hře tohoto typu má určitě smysl. Snad bude Sony v podobném tempu pokračovat i na nové konzoli. Původní otázka na začátku recenze má u mě tedy jasnou odpověď. Po pár desítkách hodin strávených u hry musím říci, že určitě nejde o nějaký polovičatý díl či jen větší aktualizaci.
Komentáře