Gears of War 4

recenze  101
Martin Šmíd, 6. 10. 2016 9:04
Po dokončení třetího dílu Gears of War vývojáři ze studia Epic Games už neměli moc zájem vytvořit pokračování. Naštěstí Microsoft se s nimi dohodl na odkoupení značky, kterou hned svěřil svému internímu studiu The Coalition, kam následně přešel i Rod Fergusson, otec prvních dílů Gears of War. Fanoušci se tak záhy dočkali oznámení nejen remasteru prvního dílu, ale hlavně regulérního velkého pokračování, nazvaného jednoduše Gears of War 4. Jestli se novému studiu podařilo naplnit velká očekávání fanoušků, vám dám nyní odpověď v recenzi.

Testovaná verze: Xbox One

Zhruba 25 let uběhlo od záchrany planety Sera, Locusti byli konečně zničeni a mohl začít mír. Od té doby se ale mnohé změnilo, lidé museli najít nové palivo pro přežití v nehostinných podmínkách, což se podepsalo na atmosféře a vůbec počasí, protože nyní planetu sužují silné bouřky, ale rovněž obyvatelé začali žít jen ve městech a jakékoliv vycházení mimo není zrovna povoleno. Jak ale tušíte, do už tak nelehké doby vstoupí nový silný protivník, který se připravoval dlouhá léta na svůj příchod a hlavně zničení lidské rasy. Marcus Fenix, hlavní hrdina původní série, se pochopitelně ve čtvrtém díle vrací, ale už nikoliv jako hratelná postava. Ačkoliv má v příběhu velkou roli, čehož si fanoušci jistě všimli v několika trailerech, chopíte se jeho syna JD Fenixe, který se svoji partičkou, kam patří Delmont "Del" Walker a na pohled něžná dívka Kait Diaz, rád proniká do základen COG (Coallition of Ordered Governments) a krade zásoby.

Protože jde o začátek nové trilogie, na což vývojáři několikrát v minulosti poukazovali, příběh se rozbíhá celkem pomalu a na začátku hlavně představuje dobu, v níž se vše odehrává a hlavně nové hrdiny. K nim jsem si na začátku nemohl udělat nějaký hlubší vztah, ale to se během hraní postupně změnilo, a na konci jsem si je oblíbil. Ve hře se ovšem objeví i staří známí, mající v novém příběhu velkou roli, u některých jsem jejich návrat nečekal. Každopádně nový příběh je slušně napsán a po první kapitole se rozběhne, stejně jako samotná hra, k čemuž se ještě dostanu o pár řádků níže. Každopádně příběh nezklame, celkem dobře navazuje na původní díly, a noví hrdinové jsou zajímaví, až se nemohu dočkat, kam je osud zavede v dalších dílech. Zde ale přestanu vyprávět o příběhu, který má několik zajímavých momentů a velkých zvratů, které bych nerad vyspoileroval. Vrhnu se tedy raději na hratelnost.

Gears of War 4 je prostě a jednoduše další Gears of War, fanoušci budou hned doma, protože od dob třetího dílu se hratelnost prakticky nijak nezměnila, ovládání je stejné a vůbec i všechny mechanismy. To může být pro někoho zklamání, vývojáři určitě mohli být odvážnější a přinést něco opravdu nového, cestu jim ukázal třeba čtvrtý Uncharted i jiné oblíbené videoherní série. Na druhou stranu, hratelnost je pořád slušná a hra jako taková funguje po drtivou většinu času jako dobře namazaný stroj, takže se dá pochopit, že vývojáři šli spíše na jistotu a nechtěli zkoušet něco, co by pak třeba nefungovalo a fanoušci by jim to dali následně sežrat. Každopádně někomu může vadit, že prakticky počtvrté hraje to samé.

Samotná příběhová kampaň začíná trochu vlažně a popravdě jsem měl z celé první kapitoly dost smíšené pocity, protože jsem jí nemohl přijít na chuť a předchozí díly připomíná jen vzdáleně. Ostatně, kdo by chtěl po takových masakrech likvidovat jen z nebe padající roboty, kteří nemají osobnost a jejich nástup není moc povedený a ani nebudí respekt. Popravdě jsem si po celou dobu myslel, že jde jen o jakési větší hračky, které je jednoduché obelstít, což je ostatně pravda. Naštěstí, jak se následně ukázalo, tato část má určité odůvodnění a do hry nakonec dobře zapadá, a co je hlavní, po jejím skončení se hra neskutečně rozběhne, otěží se chopí nový protivník, daleko nebezpečnější, a sami vývojáři pořádně sešlápnou plyn, díky čemuž nehrozí, že byste se po dalších několik hodin nudili. Když jsem si poprvé řízl Lancerem do protivníka z masa a kostí, udělal se mi úsměv na tváři a v tu chvíli jsem si řekl, že tohle je ten Gears of War, který chci hrát. Vrátil se zpět, a navíc ve velmi dobré formě.

Když už jsem trochu nakousl přestřelky, po většinu času se budete utkávat s novým nebezpečným protivníkem, mající několik druhů, každý se liší svým pohybem i útoky, takže je nejprve nutné si na ně najít nějakou tu dobrou strategii, která funguje. Navíc protivníci jsou postupem hry mazanější a mazanější, takže vás obíhají, když se schováte za překážku, hned po vás sahají a chtějí vytáhnout, aby mohli zasadit smrtící útok, což ale můžete i vy, takže neustále si musíte dávat pozor. Umělá inteligence je na velmi dobré úrovni a řekl bych, že se oproti předchozím dílům znatelně zlepšila, což má pochopitelně vliv i na kvalitu samotných střetů, které jsou napínavější. Klasické střety následně vývojáři ještě obohatili o několik menších bossovských soubojů, které jsou dobře a nápaditě zpracovány a hru obohacují o onu pomyslnou třešničku. Zvláště když tyto velké protivníky nejde jen klasicky ustřílet, ale musíte nad střetem i trochu přemýšlet.

Abyste proti zástupům protivníků měli nějakou šanci, projde vám rukama slušný arzenál zbraní. Většinu budete dobře znát z předchozích dílů, vývojáři ale pochopitelně připravili i několik nových smrtících kousků, dobře zapadajících do rozjetého univerza. Systém střelby je prakticky identický jako v Gears of War 3, stejně tak pohyb ovládaného hrdiny po světě, kde ostatně byl velmi dobrý, takže vývojáři ho jen lehce vylepšili, ale těch menších změn, třeba v pohybu nebo animaci, si všimnou hlavně největší fanoušci série. Jedinou opravdu velkou změnou a novinkou v hratelnosti, které jsem si během hraní všiml, jsou bouřky, které sem tam nastanou, a to i během střetů s protivníky. Sice jsou bouřky jasně dané a nejsou tedy dynamické, ale na střety s protivníky mají velký vliv, protože vám mohou zničit kryt, případně i vy můžete využít k likvidaci protivníků v těchto částech interaktivnější prostředí. Docela zajímavá a příjemná novinka.

Gears of War 4 se odehrává v pěti kapitolách, které vás zavedou na celkem zajímavá a hodně rozmanitá místa s pěkným a propracovaným designem. Jen je škoda, že jde opět o velmi lineární záležitost, takže nějaké odbočky zapomeňte, odpadá i nějaká větší průzkum, který známe z modernějších akcí. Co zůstalo zachováno z předchozích dílů, tak je možnost si v několika částech zvolit cestu, což jen následně podporuje znovuhratelnost, pokud budete chtít vidět vše. Hratelnost jsem zatím převážně chválil, čemuž se nejde čemu divit, když je zábavná a navíc hra má velmi dobré tempo, ale je jedna část, která mi trochu vadila. Tou je fakt, že jste vždy hozeni do místnosti a musíte se vždy prostřílet několika vlnami protivníků. Chvilkami mi přišlo, že vln je už opravdu hodně, a pokud by vývojáři ubrali, létalo by po úrovních sice méně končetin a cákalo by méně krve, ale hra by byla i svižnější a ne tolik uměle natahovaná. Rovněž se mi moc nelíbily části, u kterých jsem měl bránit po vzoru Horda režimu, ty bych řekl, že do kampaně moc nepatří a moc dobrého jí nepřidávají. Jde každopádně o můj osobní dojem, se kterým zase mnozí fanoušci souhlasit nemusejí.

Výše jsem zmínil, že Gears of War 4 je rozdělen do pěti kapitol, které můžete projít na střední obtížnost za nějakých šest až osm hodin, samozřejmě hodně záleží na rychlosti vašeho hraní a hlavně vašich herních schopnostech. Herní doba mi jako problém nepřijde, navíc má Gears of War 4 opět slušnou znovuhratelnost, můžete si vybrat na nové hraní jiné cestičky, případně najít skryté filmečky na způsob Uncharted 4, které potěší hlavně fanoušky, případně si zapnout vyšší obtížnosti a pokusit se je zdolat, třeba i s kamarádem. Opět nechybí kooperace pro dva hráče, ať už online nebo na rozdělené obrazovce, což je něco, za co zaslouží vývojáři určitě pochvalu.

Horda ve verzi 3.0
Ke Gears of War sérii tak nějak patří Horda režim, v němž je cílem bránit se vlnám nabíhajících nepřátel. Ve čtvrtém dílu tento populární režim nechybí, můžete ho hrát až v pěti hráčích, navíc je opět o něco propracovanější, taktičtější a rovněž zábavnější. K dispozici je v tomto režimu všech deset multiplayerových map, přičemž největší novinkou je možnost stavět střelné věže, různé překážky a další stroje kdekoliv, kde vás napadne, takže nejste limitováni určenými místy, jako v minulosti. To pochopitelně přináší nové možnosti ve strategické přípravě. Jinak jde o klasickou Hordu, v níž musíte přežít padesát vln, což je docela těžké i na nižší obtížnosti, přičemž za každého zabitého protivníka dostáváte měnu, za kterou si pak vše kupujete. U Horda režimu jsem se docela dost bavil, před jeho spuštěním si můžete vybrat nejen postavu, ale i třídu, za kterou budete hrát, každá má něco do sebe a je na bojišti potřebná. Dobře namíchaný tým je vždy klíč k úspěchu. Co se mi u Horda režimu líbí, tak jsou během kol bonusové výzvy, které se můžete rozhodnout splnit, za což následně jste odměněni různými bonusy.

Klasický, ale zábavný multiplayer
Příběhová kampaň nezklame, to samé se dá říci i o Horda režimu, přičemž balíček pak zahrnuje ještě klasický multiplayer, kterého se může účastnit až deset hráčů. Už betaverze dříve naznačila, že ani zde se nedočkáme nějakých revolučních novinek nebo změn, vývojáři spíše zvolili cestu evoluce, která mi u multiplayeru Gears of War 4 nevadí, zvláště když je pořád zábavný a novinky v podobě třeba rozmanitějších exekucí se mi líbí a skvěle do hratelnosti pasují. Multiplayerové zápasy jsou rychlé, mají vysoké tempo a během hraní jsem se dobře bavil, za což může jednak kvalitní herní základ, ale také zajímavé a dobře navržené mapy, tak dobrý výběr herních režimů. Kromě klasických režimů jako Team Deathmatch, Guardian, Warzone, Escalation, Execution nebo King of The Hill, naleznete i novinky jako kooperativní Team Deathmatch, kde bojujete proti umělé inteligenci s týmem živých hráčů, tak třeba Dodgeball. V tomto režimu máte za cíl zneškodnit celý tým protihráčů, háček je ale v tom, že když zemřete, jste mrtví, oživit vás můžou kolegové jen v momentě, kdy zabijí někoho z týmu soupeře.

Před každým zápasem si můžete vybrat postavu, za kterou budete hrát, tak si upravit výzbroj – primární, sekundární zbraň a pistole. Multiplayer v Gears of War 4 je určitě plnohodnotná a zábavná část, u níž si dokážu představit, že strávím dalších několik týdnů a třeba i měsíců, zvláště když servery budou stabilní a napojování tak rychlé, jako tomu je nyní před vydání během testování. Velkým plusem multiplayeru jsou dedikované servery a oceňuji i možnost vytvářet si privátní zápasy s kamarády, a někoho může potěšit i skutečnost, že multiplayerové režimy můžete hrát i s boty, třeba pokud nejste zrovna připojeni na internet.Spuštění multiplayeru je ale teprve začátkem, protože vývojáři už oznámili, že ho hodlají v následujících týdnech dále podporovat skrze nové mapy, herní režimy a další bezplatné updaty, takže fanoušci by neměli být budoucí podporou zklamáni.

Moc pěkná podívaná
Už předchozí díly patřily k tomu nejhezčímu, co bylo možné si na konzoli Xbox 360 zahrát. Čtvrtý díl na konzoli Xbox One není výjimkou, opět jde o nádherně zpracovanou akci s krásnou grafikou, výbornými detaily a kolikrát dech beroucími efekty. Z vizuálního zpracování, o které se stará Unreal 4 engine, určitě nebudete zklamáni. Navíc jsem potěšen faktem, že hra běží plynule po celou dobu, nesetkal jsem se s žádným poklesem frameratu nebo jiným zaškobrtnutím. Hra je dobře optimalizována, v singleplayeru běží ve 30 snímcích, zatímco v multiplayeru při snížených detailech v 60 fps, dá se říci rovněž stabilních. Povedené vizuální pozlátko doplňuje kvalitní ozvučení i výborný soundtrack, opírající se jak o notoricky známé skladby, tak řadu nových, starajících se o výbornou atmosféru. Kvalitní je i dabing, ať už starých známých, tak nových postav. Bohužel tentokrát si budou muset čeští hráči užít hru bez českých titulků, které obsahovaly kromě prvního všechny doposud vydané díly. Je to určitě škoda.

Gears of War 4 je povedená akční hra, která fanoušky rozhodně nezklame. Ti dostanou slušně napsaný příběh s novými i starými hrdiny, povedenou, léty osvědčenou hratelnost a výborné vizuální zpracování. Hlavní příběhová kampaň je pak doplněna opět kvalitním Horda režimem a zábavným multiplayerem. Je jen škoda trochu pomalejšího začátku a faktu, že vývojáři hráli až moc na jistotu a nenabízejí i něco zcela nového, neokoukaného, co bychom dříve v předchozích dílech neviděli. Každopádně série Gears of War je v dobrých rukou a už se celkem těším na pokračování, které naváže na sice dobře zpracovaný, ale useknutý konec.

Gears of War 4

xone
Microsoft Game Studios, Black Tusk Studios