Fallout 3: Mothership Zeta

recenze  4
Petr Strecker, 5. 11. 2009 23:35
Pokud ve sklepě schováváte nějakého toho vetřelce z vesmíru nebo alespoň rekvizitu jako ETho se slavným zářícím prstem, jste naši lidé a rozhodně byste měli pokračovat ve čtení. Pokud odmítáte jakékoliv důkazy o existenci neidentifikovatelných létajících objektů, zkoukněte ještě pár dílů Akt X a potom možná začnete vnímat to, o čem se tu bavíme. Faktem je, že z takovéhoto úkazu by byl vedle i Mulder a Scullyová. Konečně jsme na závěru našeho pětidílného seriálu o přídavném obsahu do Fallout 3 a tentokrát se podíváme do vesmíru za zelenými mužíčky, kteří ačkoli vypadají lehce přitrouble, jsou daleko nebezpečnější než divoká smečka psů. A co naplat, rozhodně se i zasmějete, jelikož některé části jsou přes svou fantastičnost až absurdně legrační. Nasedněte na vlnu objevování a nechte se unášet rozšířením Mothership Zeta. A ne, opravdu nejsou ani trošku přátelští!

Andrew: „Cože? Mluvit do týhle věci? Prostě... mluvit? Nemusím dělat nic jinýho?”

(Vetřelčí žbrblání)

Andrew: „Auu! Tak jo, tak jo! (Zvuk rány elektrickým obuškem) Au! Řekl jsem, že jo! Tak přestaň! Ahoj. Ahoj..um já jsem Andrew Endicott a 17. května jsem byl unesen u mého domu.”

Vaše univerzální rádio/sonar/mapa/GPS vás jednoho parného dne navede až k troskám mimozemské lodi, s mrtvým zeleným mužíkem ležícím u ní. Což je divné už na první pohled. Co tu sakra dělá UFO? Jak jistě víte, v minulosti začaly na veřejnost pronikat různé revolty ohledně utajované základny v Oblasti 51 a začalo menší šílenství v lovení senzací. Každý se snažil vyfotit na nebi cokoliv, co viděl, což se následně dostalo až do novin. Ne že by to dneska bylo jiné, ale určitě už to není takový boom. Po prvotním překvapení jste ale vcucnuti na mateřskou loď mimozemšťanů, přičemž se po úvodní scénce objevíte v cele s několika dalšími lidmi. Asi je vám jasné jak jste dopadli – dezorientovaní, zmatení, bez špetky tušení o tom, co se tu děje. Stále nedokážete, nebo spíše nechcete chápat fakt, že jste byli opravdu uneseni. Což je možná trošku absurdní ve světě Falloutu, kdy vás za den pokouše pět přerostlých škorpionů, ale budiž. Po probuzení jste tedy zavřeni v cele s ženštinou, která už se pravděpodobně probudila. Slovo dá slovo a hádejte, co asi napadne člověka, který se objeví uvnitř létající lodi ve vesmíru? Kde najít kvalitní kavárnu to rozhodně nebude, takže je vám asi jasné, že se všichni chcete dostat bezpečně domů a jelikož jste Češi, potažmo Slováci, určitě chcete po cestě rozbít pokud možno co nejvíce věcí a sabotovat EMzákům i ranní čajový dýchánek. Osvobodíte pár vězňů, včetně malé Sally, která má loď prolezlou jako hraboš polní. Díky své výšce bude lézt do malých šachet a otvírat vám jinak nepřístupné dveře, což je určitě super zpráva. Nečekejte žádné velké záhady při řešení úkolů, většinou se musíte jen někam prostřílet, zničit generátory a zpět, až se nakonec dohrabete na kapitánský můstek, kde uděláte hlavnímu alienovi do hlavy dva devítimilimetrové tunely a hurá zpět domů. Největší radost vám ale bude dělat objevování záznamů a různých souvislostí. Na lodi také rozmrazíte hned několik NPC postav, které vám mohou asistovat bok po boku. Jak tedy zjistíte, mimozemšťané už úřadovali i v dávné minulosti, jak jinak si vysvětlit přítomnost samuraje mluvícího japonsky, vojáka z operace Anchorage, kosmonauta, nebo kovboje? Také přijdete na to, proč vlastně mimozemšťané unášejí lidi a že za těch několik let co k nám létají rekreačně, se jim na jejich domovské lodi nahromadila slušná řádka harampádí, mezi kterým se ale nachází i mnohdy vzácné vybavení. Jakmile ale uslyšíte tyto malé mužíky poprvé mluvit, rozhodně se neubráníte alespoň malému úsměvu. Jejich žvatlání připomíná křik vietnamských prodavačů bojujících o zákazníka na tržnicích. Jakmile jim dojdou slova, začnou mluvit svými zbraněmi, které jakoby vypadly z oka z komiksů a filmů parodujících mimozemskou existenci.

(Mimozemský blekotání)

Raider: „Co? Co to je sakra za věc? To máš nějakej svůj mimozemskej sexuální stroj? To ne, na to zapomeň!”

(Mimozemský blekotání a fyzická rána)

Raider: „Aaaaaau! Ježiši.... Nechápeš to ty vesmírnej šmejde? Já. Ku*va. Vůbec. Nevim. Co. Po. Mě. Chceš!! Tahle věc? Tohle? Co? Mluvit? JÁ MLUVIM!! Co chceš, abych řekl?”

(Mimozemské blekotání)

Raider: „Blá blá blá, hheek hek. To je všechno co vy vocasové umíte? Vesmířani se všema těma technologiema a NEUMÍTE DOP*DELE ANI MLUVIT ANGLICKY?!”

Celou dobu se pohybujete v koridorech vesmírné lodi, která je sice něčím absolutním novým, ale po několika odehraných minutách zjistíte, že se pohybujete pořád v tom samém. Úzké koridory plné kovu a zářící elektroniky by mohly být daleko nápaditější. To že je něco vyspělého, nemusí nutně znamenat, že je to nudné. Na druhou se ve skafandru podíváte i mimo loď a občas se naskytne i pěkný panoramatický výhled na vaší planetu skrz velké okno. To je možná největší slabina Mothership Zeta, jelikož se jedná takřka o ten stejný, ačkoliv lehce volnější princip jako tomu bylo v případě Operation Anchorage. Čistě koridorová akce, sem tam nějaké to prošmejdění zapadlých koutů a toť vše. Jakmile dokončíte hlavní děj, tak se sice můžete vrátit zpět na loď, ale jen do několika hlavních částí s tím, že ostatní budou nepřístupné. Proto si musíte už od samotného začátku dávat pozor, abyste prošmejdili veškeré cesty a sebrali veškeré vybavení a záznamy. Poté se už budete vracet pravděpodobně jen kvůli sběru vybavení, které tam dole prodáte opravdu výhodně. Po prvotním setkání s novou civilizací si řeknete, že klucí toho zrovna moc nevydrží. Jenže po čase přijdou ti samí klucí, ale obaleni stázovým polem a ti už svou zelenou kůži nedají zadarmo. Většinou jsou to takoví hrdinové, kteří si s sebou přivezou několik robotických přátel. Časem to budete moci dělat také, ale rozhodně nepočítejte s tím, že se situace nějak výrazně uklidní. Občas také narazíte na mimozemské dělníky, kteří pro vás nejsou žádným nebezpečím a jejich zabitím vám klesá karma, tudíž je potřeba si rozmyslet, zdali vám stojí za to se mstít na někom, kdo by vám nejraději vyrval z těla všechny vnitřnosti, ale nemůže, protože na to prostě nemá. Když už nic, tak vám může alespoň dělat radost fakt, že se i mimozemšťané rozpadávají jako domečky z karet. V tomto ohledu by výběr nepřátel mohl být taky zajímavější. Určitě si někde na planetě schovávají své zmutované miláčky, tak proč je na nás nevybalit!

(Mimozemský žvatlání)

Somah: „Ou, tak to ne, to ne. Tohle je nějakej špatnej sen, že? Já sním. Ku*va! Tak co, to mě držíte jako rukojmí nebo co? Jsem jako nějakej vězeň? Poslyš. Jestli je to kvůli tomu co udělali, tak já pro ně jenom pracuju jo? Ne, že by se mi to nějak líbilo. Dělal jsem to jenom kvůli prachům. Je to všechno? Můžu už jít?”

(Naštvaný mimozemský žvatlání)

Většina nových zbraní, na které narazíte, sice vypadá jako neškodná hračka, faktem ale je, že se jedná o jedny, ne-li ty nejsilnější energetické zbraně ve hře. Krom toho se ale setkáte s hračkami, které stačili EMZ nahromadit za ty roky okrádání lidí. Třeba taková katana, která je jednou z nejničivějších zbraní při boji na blízko. Nebo nové Cryo miny a granáty, jež dělají nanuky i z těch nejnažhavenějších obyvatel Mothership Zeta. Zpočátku nejvíce ale využijete elektrické obušky, které způsobují dodatečné zranění díky své elektronové nátuře. Sem tam na stolech narazíte i na nějakou tu mimozemskou specialitku jako jsou různé chobotničky a červy. Tato potrava funguje naprosto stejně jako normální jídlo tudíž snězte, co unesete. Jste přeci na návštěvě. Když už se sem nevrátíte, tak aspoň odneste všechno, co můžete. A že toho je opravdu mnoho. Mimozemské artefakty můžete na zemi prodat za opravdu mnoho peněz a tak se může stát, že se z vás po návštěvě Mothership Zeta stanou boháči. Jinak je v tomto ohledu balíček více méně slabší. Nicméně nové zbraně a zajímavé brnění opravdu potěší a zahřeje na srdci jak vašem, tak vašich nepřátel.

Jak tedy sami vidíte, Mothership Zeta je jeden z těch přímočařejších kousků, ale pokud se ponoříte více do příběhu a pročítání jednotlivých dokumentů, které tento balíček nabízí, budete možná překvapeni tím, co zjistíte, a rozhodně se ještě zasmějete. MZ bychom tak mohli srovnat s Operation: Anchorage s tím rozdílem, že tento DLC je ještě o něco zajímavější, ačkoli se jedná o téměř totožný recept – koridory, akce a odměna na konci. Nic víc, nic míň. Závěrečný balíček si tak odváží B s odřenýma ušima zpět do své galaxie.

Fallout 3: Mothership Zeta

ps3x360
Bethesda Softworks, Bethesda Softworks
Datum vydání hry:
3. 8. 2009
Žánr:
Střílečka, RPG
KARTA HRY
8/10

Komentáře