F1 2019

recenze  20
Martin Šmíd, 29. 6. 2019 9:45
V posledních letech jsme byli zvyklí, že koncem léta vždy vychází nový ročník závodní série F1, o kterou se stará už pěknou řádku let herní vydavatel Codemasters. Letos ovšem došlo k velké změně, protože ročník 2019 vychází už začátkem léta. Vývojáři se pro tento termín rozhodli z toho důvodu, aby si hráči mohli užít virtuální závodění co nejdříve, a ne až ve druhé polovině probíhající sezóny, jako tomu bylo doposud. Proti tomuto nemohu nic namítat, a popravdě mi i nový termín vyhovuje, protože alespoň budu mít na závodění během klidnějšího léta více času, než před začátkem podzimu, během něhož vychází velké množství her. Vás určitě zajímá hlavně to, jestli je F1 2019 stejně kvalitní a možná i kvalitnější hrou jak v minulosti, no a na to vám dá odpověď má recenze.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Fanoušci F1 musejí mít v posledních letech velkou radost z toho, jak se vývojáři ze studia Codemasters o licencovanou videoherní sérii starají. Platí totiž, že jde o kvalitní závodní hry, které jsou každým rokem vylepšovány a nabízejí nejen ještě vybroušenější hratelnost na základě zpětné vazby od fanoušků, ale také nový obsah. Asi bych i řekl, že F1 na tom nikdy ve videoherní historii nebyla lépe. Nebudu daleko od pravdy. Nastává tak otázka, jestli je vůbec ještě možné sérii někam posouvat a dále ji vylepšovat, a to nyní nemyslím jen technickou stránku, i třeba s ohledem na blížící se novou konzolovou generaci. Oznámení nového ročníku F1 přišlo letos i vzhledem k posunutému datu vydání poměrně brzy, takže letošní a loňský ročník nedělí ani dvanáct měsíců. Přesto mohu už s klidným svědomím říci, že vývojáři neusnuli na vavřínech a opět nám tu servírují ultimátní závodění v reáliích F1. To vychází pochopitelně z připravovaného nového ročníku šampionátu, ale také nabízí letos i novinku, po níž volali fanoušci poměrně dlouho.

Nebudu zde dlouho chodit kolem horké kaše. Tou novinkou je zařazení Formule 2. Jde o soutěž, která nemá takovou oblibu a sledovanost, jsem ovšem toho názoru, že jde o příjemné zpestření nabídky hry, což oceníte i během hlavní kariéry, k níž se záhy dostanu. Protože hra obsahuje plnou licenci, objevují se ve hře všechny týmy (přítomen je i český Charouz Racing System), jezdci a další náležitosti. Ačkoliv konstrukcí všechny vozy F2 vycházejí ze slavnějších F1, jejich ovládání se drobně liší, nehledě na to, že nemají pochopitelně takový výkon, takže i pocit z rychlosti je jiný. To ostatně poznáte během kariéry, k níž se ještě dostanu. Tam přechod z F2 na F1 sakra pocítíte. Tady je nutné zmínit, že zatím je šampionát F2 přítomen ve hře v neaktuální sezóně 2018. Vývojáři už ovšem slíbili, že brzy by měl vyjít bezplatný update na ročník 2019. Zatím tedy nemůžete jezdit za syna Michaela Schumachera. To by se mělo v dohledné době změnit.

F1 2019 jako předchůdci nabízí zážitek pro naprosto všechny typy hráčů. Hardcore fanoušci hned vypnou všechny asistenty a popadnou volat, takže se dočkají opravdu propracované simulace s parádním jízdním modelem, kterou si budou maximálně užívat. Sváteční hráči si mohou pomoci a udělat z F1 2019 takovou polo arkádu. Každý si tak bude moci vychutnat výborný pocit z rychlosti, charakteristickou pro F1. Během hraní jsem si nevšiml, že se hra nějak výrazně změnila oproti předchozímu ročníku, ať už jde o chování samotných vozidel nebo výborné ozvučení. To bylo na skvělé úrovni už v minulém roce, za což mohl hlavně fakt, že vývojáři mohli zvuky jednotlivých monopostů nahrávat na trénincích. Něco doposud naprosto nemyslitelného. Je ovšem vidět, že i majitel práv má v současnosti zájem, aby se vytvořila ta nejkvalitnější a nejreálnější závodní hra, dobře reprezentující samotný šampionát. Nezměnila se oproti předchozímu ročníku ani výrazně umělá inteligence. Právě u ní to trochu zamrzí. Vývojáři by ji měli věnovat větší péči, protože stále není ideální a nedokáže vždy dostatečně dobře reagovat na dění na trati. Kolikrát pak dochází k tomu, že místo toho, aby vás objela nebo zvolila nějaké lepší řešení, dojde ke kolizi.

Jak už jsem zmínil, novinka v podobě zařazení Formule 2 má vliv i na samotnou kariéru. Ta byla v posledních ročnících vždy skvělá a nabízela zábavu na řadu týdnů. Jinak tomu pochopitelně není ani letos. Ze zavedeného a osvědčeného konceptu vývojáři vychází i nyní. Jen tu je oproti minulým ročníkům odlišný začátek, protože začínáte jako jezdec Formule 2 a čeká na vás pár klíčových závodů šampionátu F2, abyste ukázali, že jste hodní smlouvy u některé ze stájí F1. Někoho sice může zklamat, že přechod z F2 do F1 je hodně rychlý a není zahrnuta celá sezóna F2, ale já jsem s tímto zase tak velký problém neměl. Zpracování začátku a vypracování se mezi závodní elitu se mi u nového dílu líbí, stejně jako větší důraz na soupeření mezi vámi a hlavním velkým soupeřem/padouchem, jímž je Devon Butler. Ten má na vás na začátku pochopitelně dost narážek během doprovodných animací a rozhovorů, což jen přidává na atmosféře následným soubojům na trati. I díky tomuto mi přišlo, že závodění v kariéře s jednoduchým příběhem je obohaceno o další vrstvu a závody jsou pak ještě zajímavější a napínavější, když jen nejezdíte proti dalším závodníkům, k nimž nemáte žádný vztah.

Jinak je desetiletá kariéra prakticky stejná, jako tomu bylo v minulém roce. Opět jezdíte tréninky, kvalifikace a následně závody, za což dostáváte body do vývoje, které následně můžete investovat do stromu s nejrůznějšími vylepšeními. Tento osvědčený koncept si získal velké uznání od fanoušků i odborníků a je opravdu kvalitní, takže nebyl důvod něco výrazně měnit. Překvapivě je tento systém přístupný nejen těm největším hardcore fanouškům, ale i nováčkům, protože u každého updadu přesně víte, co zhruba změníte nebo vylepšíte.

Vývojáři přidali jen drobné novinky, jako je třeba možnost transferu oficiálních pilotů už během sezóny. Kdysi něco naprosto nemyslitelného. Vývojáři během kariéry nezapomínají ani na různé eventy, ať už jde o časovky, průjezdy checkpointů nebo předjíždění soupeřů na trati, které vaší cestu obohacují, aby vše nesklouzlo jen do rutiny. Z minulého ročníku se vracejí v kariéře i rozhovory s tiskem. Ty následně ovlivňují vztah s vaším týmem. Krásná reportérka vám vždy po kvalifikaci nebo závodě položí pár otázek, na které odpovídáte. Oproti minulému ročníku je otázek daleko více a rozmanitější jsou i odpovědi. Na ty máte nyní více času. V minulém ročníku to bylo tuším deset vteřin, zde je času více. I když by bylo asi nejlepší, pokud by na odpověď nebyl žádný čas. Stejně chcete na vše odpovědět co nejrychleji a dostat se zpět na trať.

Ačkoliv je kariéra tou hlavní částí pro jednoho hráče, která sama o sobě vydrží klidně na několik měsíců, vývojáři zahrnuli do F1 2019 i další herní režimy. Můžete si dát rychlé závody v F1, F2 nebo klasických vozech, jejichž počet se od minulého roku rozrostl. Je přítomna možnost i vytvořit si vlastní víkend, případně sérii závodů s vlastním nastavením, nechybí ani nejrůznější eventy a výzvy (připraveno je zatím pro předobjednávky i několik speciálních výzev inspirovaných soupeřením mezi Sennou a Prostem), případně klasický Time Trials. Nejvíce se mi ovšem líbily modifikace jednotlivých šampionátů. Na začátku si můžete dát klasických šampionát F1, F2 nebo klasických vozů, následně si odemknete další jako F1 Street, Wet Weather Grand Prix, European Classic, Americas Challenge, Hot Lap tour nebo Spec Endurance s vlastní sadou tratí a nastaveními.

Kromě režimů pro jednoho hráče vývojáři nezapomínají ani na multiplayerová klání. Online multiplayerová část je v základu stejná jako v minulém roce, najdete tu rychlé hodnocené i nehodnocené závody pro dvacet hráčů, později i světové šampionáty, různé eventy a týdenní události. Největší novinkou v online multiplayeru jsou speciální ligy. Těch se můžete jednak účastnit, ale také je možné je i vytvářet. V nich vás vždy čeká série závodů, během nichž budete usilovat o co nejlepší umístění. Během testování jsem neměl s online multiplayerem žádný vážnější problém. Připojování, stabilita i následné ježdění bylo naprosto bez problému.

Současná konzolová generace se blíží ke svému konci, takže je jasné, že nové F1 nenabízejí žádný výrazný skok ve vizuálním zpracování. Vývojáři pořád využívají svůj interně vytvořený EGO engine, jenž ovšem pořád drobně vylepšují. Nové F1 se za své vizuální zpracování rozhodně nemají za co stydět. Ba co více, na konzoli Xbox One X ve 4K rozlišení vypadají pořád nadprůměrně, ať už kvůli detailním objektům, skvěle zpracovaným monopostům nebo velmi kvalitnímu nasvícení. To bylo ostatně v novém ročníku značně upraveno na tratích při nočním závodění. Na vizuální zpracování si nemohu moc stěžovat, ačkoliv by vývojáři mohli do budoucna zapracovat i na animacích mechaniků. Těch je jednak málo a jsou navíc toporné. To ostatně platí i o jezdcích, jejichž animace obličejů by si také zasloužily lepší péči. Také se mi stále moc nelíbí vizuální poškození samotných vozů. Je sice pěkné, že z nich odpadají kola a další prvky, ale někdy dost nereálně, což zase tak dobře nepůsobí. Protože je EGO engine za poslední roky dobře optimalizovaný pro současné konzole, hra F1 2019 na nich běží velmi svižně po celou dobu v 60 fps. Nemusíte se bát žádných viditelných propadů ani na těch nejnáročnějších tratích.

Codemasters každým rokem dokazuje, že licence na F1 nemůže být v lepších rukou. Letošní ročník se nesnaží přinést nějakou velkou revoluci, ale jde o další povedený evoluční skok, který se zaměřuje na obsah a některé drobné novinky a vylepšení. Fanoušci nemusejí nad nákupem moc dlouho váhat, F1 2019 je zatím rozhodně nejkomplexnější a nejlepší ročník, jaký nám doposud vývojáři z Codemasters naservírovali.

F1 2019

Codemasters, Codemasters
28. 6. 2019