Eve: Valkyrie

recenze  26
Martin Šmíd, 28. 10. 2016 14:54
Studio CCP Games před lety vytvořilo docela úspěšnou MMO hru Eve Online, která se stále těší slušné oblibě. Vývojáři se jí následně pokusili doplnit spin-offem Dust 514 pro PlayStation 3, ale jak určitě dobře víte, nikdy s ním velký úspěch neslavili a na tuto jistě ambiciózní hru, si dnes už ani mnozí nevzpomenou. Tento rok vyšel další spin-off, jmenuje se Eve: Valkyrie, přičemž je už od začátku určen pro headsety s virtuální realitou. Na jaře hra zaznamenala dobrý ohlas na PC, nyní se dostala s launchem PlayStation VR i na konzoli PlayStation 4. Jestli nabízí za plnou cenu dostatečnou zábavu, vám nyní řeknu.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Ačkoliv se právě vydaná hra Eve: Valkyrie odehrává v oblíbeném univerzu Eve Online, nijak na původní hru nenavazuje, staví na svých vlastních základech, takže se nemusíte bát, že byste o něco přišli nebo že byste na začátku tápali. Eve: Valkyrie je v základu docela jednoduchá vesmírná střílečka, v níž usednete do kokpitu speciální stíhačky, jejíž ovládání je velmi intuitivní a komplexní, používáte DualShock 4, přičemž s ovládáním i vysvětlením herních mechanismů vám může pomoci propracovaný tutoriál, v němž se i dozvíte o jednotlivých třídách lodí, a k čemu se na bojišti hodí. K tomu ale až později. Nyní se sluší říci, že ačkoliv Eve: Valkyrie nijak nevyniká mezi jinými podobnými vesmírnými střílečkami, neskutečně jí pomáhá virtuální realita, která ukazuje, že i takto normální hra v ní může vyniknout a dostat se na úplně novou úroveň, protože dokáže hráče neskutečně vtáhnout do svého světa, z něhož se jen těžko bude chtít vrátit. Najednou se skutečně ocitnete v kokpitu stíhačky s holografickými ukazateli stavu, po níž se můžete rozhlížet, což posune bitvy úplně do jiné dimenze.

Poněkud chudší nabídka singleplayerových režimů
Když hru Eve: Valkyrie poprvé zapnete, bude vám sděleno, že jste mrtvý, přičemž vaše vědomí bylo staženo do počítače, a následně vloženo do jednoho z klonů, abyste mohli znovu prožít ty největší bitvy a zopakovat si i své selhání. Toto je pochopitelně základem jakéhosi příběhového režimu Chronicles, kterým vás doprovází kapitánka, jíž nadabovala oblíbená herečka Katee Sackhoff (Battlestar Galactica nebo 24). V něm si zopakujete několik zajímavých bitev, problémem ovšem této kampaně je, že je až příliš krátká, a když se začne navíc dobře rozjíždět, všemu je konec. Jde tedy jen o krátkou ukázku toho, co je Eve: Valkyrie zač, a je i celkem škoda, že když už si vývojáři najali Katee, která podává velmi dobrý výkon, nevyužili jí k něčemu propracovanějšímu. Pokud jste hlavně hráč, který má rád singleplayerové hry, můžete se následně pustit do režimu Scout, v němž musíte hledat audiozáznamy a bedny s materiály, abyste se dozvěděli více o příběhovém pozadí, ale opět jde o celkem krátký režim, který navíc není zrovna zábavný. Posledním je tu režim Survival, v němž musíte likvidovat vlny protivníků, přičemž vaše výkony se pak v online žebříčcích porovnávají s ostatními hráči.

Multiplayer s mikrotransakcemi také nesrší obsahem
To by bylo k částem pro jednoho hráče, moc jich není a vydrží na zhruba dvě až tři hodiny. Ke cti vývojářům je ale nutné připsat skutečnost, že od začátku brali Eve: Valkyrie převážně jako multiplayerovou hru, takže se dá říci, že dohráním režimů pro jednoho hráče vše teprve začíná. A to i přes skutečnost, že ani v multiplayeru, určeného pro 8 vs. 8 hráčů, zrovna neboduje Eve: Valkyrie obsahem, protože nabízí jen tři základní režimy a pět map, které jsou rozmanité a mají slušný design. Sice se vývojáři nechali slyšet, že v budoucnu chtějí obsah přidávat, ale od hry, která se prodává od začátku za plnou cenu, bych asi čekal o něco více.

Každopádně první dva multiplayerové režimy asi moc nepřekvapí, jde o klasický Team Deatmatch a Control, v němž musíte zabírat určité body na herní mapě, i když by se spíše mělo říci v ohraničeném území vesmíru. Nejzajímavější herní režim se jmenuje Carrier Assault, přičemž v něm nejprve musíte zabrat s týmem alespoň dva body na mapě, abyste deaktivovali štít nepřátelské lodi, na níž následně můžete útočit. O to samé se pochopitelně pokouší i druhý tým, takže pokud se mu podaří body zabrat dříve, musíte zase vy svoji loď bránit. Režim je hodně svázaný taktikou, takže je jasné, že se nejlépe hraje s kamarády, s nimiž navíc můžete komunikovat. Ano, dá se hrát s náhodnými hráči, ale s nimi nikdy nezažijete takovou zábavu, navíc díky chybějící komunikaci kolikrát budete zápasy prohrávat, a to i ty, které slušně rozehrajete. To ale nic nemění na tom, že přestřelky ve vesmíru jsou hodně napínavé a díky jednoduchému ovládání i zábavné. Omezenější obsah vývojáři vynahrazují alespoň hratelností, která má v multiplayeru velkou trvanlivost, a jsem si jist, že pokud si hru oblíbíte, můžete v ní strávit klidně celou zimu.

Hratelnosti určitě pomáhají i základní tři třídy lodí, pokud nepočítám speciální Legendární lodě, každá se trochu liší a hodí se pro odlišnou činnost na bojišti. Zatímco stíhačky jsou klasické bojové lodě, které jsou rychlé a způsobují nepřátelům středně velká poškození, Těžké lodě jsou pomalejší, ale hodí se hlavně pro obranu strategických cílů, dokážou útočit na více lodí zároveň a více vydrží. Pak si můžete zvolit i podpůrné lodě, které mohou dávat štít ostatním na bojišti, případně ničit štít nepřátelských lodí, ale pro samotný boj se hodí už méně. Lodě do jednotlivých tříd si můžete odemykat, jak hrajete a získáváte nákresy i XPčka během hraní, ale hlavním problémem tohoto systému je ten, že je až příliš pomalý. Zrychlit odemykání a získávání více zkušenostních bodů si můžete implantáty, které se nakupují za herní měnu, které ale zase tolik není, ale také za reálné peníze.

Mikrotransakce u Eve: Valkyrie jsou celkem problém, určitě zvýhodňují hráče, kteří si připlatí, protože se rychleji dostanou k lepším lodím, a tím mají vše na bojišti usnadněno, navíc k některým lodím se dostanete jen za reálné peníze. Chápu, že Eve: Valkyrie byla třeba pro Oculus Rift zdarma, takže tam mikrotransakce dávaly celkem smysl, ale pro PlayStation VR stojí plnou cenu, na českém PS Store 1699,-Kč, takže cpát další peníze za to, abyste byli rovni s bohatšími hráči, je šílenost. I kvůli mikrotransakcím jsem se rozhodl, že nakonec dám nižší zamýšlenou známku. U takové hry je nepřípustné, aby mikrotransakce přímo ovlivňovali hráčův postup. Nemám problém, když mikrotransakce mají jen kosmetický dopad na lodě, ale tohle už je trochu moc.

Už od začátku bylo jasné, že hry pro virtuální realitu zatím nemohou vypadat tak skvěle, jako ty klasické. Na to má konzole PlayStation 4 příliš malý výkon, přesto jsem s vizuální kvalitou Eve: Valkyrie prakticky spokojen. Ano, nemusela by být grafika tolik zubatá, a prostředí až tak rozmazané, ale jsem přesvědčen, že vizuální zpracování neurazí, a patří i k tomu lepšímu, co si nyní na PlayStation VR můžete zahrát. Spíše je důležitější plynulost, a ta je dobrá, nestalo se mi, že by docházelo k nějakému zpomalování. Co posouvá bitvy ve vesmíru na novou úroveň, je i parádní ozvučení, které dotváří atmosféru, a díky němu se ocitnete přímo uprostřed vesmírných bitev.

Eve: Valkyrie je v základu velmi dobrá vesmírná střílečka, která ovšem nabízí značně omezený obsah, a to jak v singleplayeru, tak v hlavním multiplayeru, který je navíc značně poznamenán mikrotransakcemi. To je u hry, za níž dáte plnou cenu, docela velký problém. Fanoušci vesmírných stříleček či EVE univerza si ale i tak určitě novinku od studia CCP Games užijí. Za půl roku, až vývojáři přidají obsah a podívají se na mikrotransakce, může jít o skvělou hru, nyní je zatím jen dobrá.

EVE: Valkyrie

ps4psvr
CCP, CCP
Datum vydání hry:
13. 10. 2016
Žánr:
Simulátor
KARTA HRY
7/10

Komentáře