Disney Epic Mickey 2: Dvojitý zásah (PSV)

Martin Šmíd, 4. 7. 2013 21:45
Od plošinovky Epic Mickey 2: Dvojitý zásah se čekalo docela dost. Když ale na konci minulého roku vyšla na domácí konzole Playstation 3, Xbox 360 a Nintendo Wii U, dočkali jsme se dost nepříjemného překvapení. Ano, hra pěkně vypadala, ale měla řadu chyb a nedodělků, které bránily tomu, abychom se mohli do populárního světa od Disneye naplno ponořit. Na začátku roku Sony oznámila, že hru přinese i na kapesní konzoli Playstation Vita, přičemž udělá několik úprav. Jestli si na kapesní konzoli Epic Mickey 2: Dvojitý zásah napraví trochu reputaci, se nyní podíváme.

Herní designér Warren Spector vždy dokázal vytvořit hry s kvalitním příběhem, a jinak tomu není ani zde. Příběh je sice v jádru jednoduchý, Mickey se s novým kamarádem, šťastným králíkem Oswaldem, musí vydat do Pustin, kterými se prohnalo ničivé zemětřesení, do toho zastavil zlého doktora, který si ovšem od minula hraje na velkého hrdinu a dobráka. Ačkoliv je příběh jednoduchý, rozhodně to nevadí, navíc má naprosto výborné podání. Je totiž vyprávěn jednak skrze zpívané filmečky, takže chvilkami hra připomíná jeden velký muzikál, ale také za pomocí kreslených scén, které mají navozovat atmosféru prvních animovaných filmů, a že se jim to daří na výbornou. Z prezentace příběhu budou hlavně nadšeni fanoušci Mickeyho a prakticky celého Disney světa, protože během hraní narazíte na spoustu narážek na další díla. Je vidět, že si s tímto dali vývojáři hodně práci, ale ve výsledku je docela škoda, že se nevěnovali i jiným, pro hratelnost daleko podstatnějším věcem.

Jestli jste hráli první díl, asi vás Dvojitý zásah v ničem nepřekvapí, protože se opět chopíte Mickeyho a jeho kouzelného štětce, kterým může dokreslovat či mazat objekty. Ačkoliv je druhé dobrodružství po příběhové stránce dost lineární a vede vás za ručičku, během putování potkáte spoustu NPC postav, které vám zadají vedlejší úkoly. Ty se můžete vydat splnit, za což budete občas odměněni nejenom naskočenou trofejí. Vedlejší úkoly jsou sice jednoduché, ale zábavné a je radost je plnit, navíc si tím prodloužíte herní dobru. On Epic Mickey 2 ani tak není zrovna krátkou hrou, na dohrání pouze příběhu si rezervujte nějakých deset až patnáct hodin, když se rozhodnete vše prozkoumat a posbírat třeba všechny sběratelské předměty, prosedíte s Vitou v rukou daleko více času. Rozhodně je lepší se pokoušet co nejvíce úkolů plnit prvním zahráním, protože znovuhratelností zrovna Epic Mickey 2 neoslní. Prakticky po dohrání není chuť si hru zapnout znova.

Říci, že je Epic Mickey 2 jen čisté 3D dobrodružství, neměl bych pravdu. Většinu času se budete pohybovat ve 3D světě, jehož design je možná trochu za očekáváním, protože nenabízí zase tak zajímavé lokace, které by vám utkvěly v paměti. To je docela škoda, protože Disneyho svět má daleko větší potenciál. Co u levelů bude mrzet ještě více, je občas dost zmateční design, kdy vás bude kolikrát tahat nesprávnou cestou. Největší radost udělají převážně 2D pasáže, které jsou mnohdy svým vizuálním zpracováním založeny na starých filmech. Při jejich hraní si možná občas budete říkat, že jich mohlo být klidně více, a třeba i o něco těžší, protože takhle jen jednoduše přeskáčete několik překážek na druhý konec.

Krabicová verze kapesního Epic Mickey 2: Dvojitý zásah vás vyjde na 499,-Kč. Možností je ale pořídit i digitální verzi, která vás vyjde na 375,-Kč. Pokud po ní sáhnete, připravte si zhruba 3.1 GB.

Největší inovací druhého dílu je kooprace s druhou postavičkou, kterou je pochopitelně Oswald. Ten se od svého kolegy dost liší, nyní nemyslím jen vzhled, ale i co se výbavy týče. Oswald nemá štětec, ale elektrický dálkový ovladač, s nímž dokáže hackovat systémy či nepřátelům uštědřovat silné elektrické rány. Také ho může Mickey vyhodit do vzduchu a poté na něj naskočit, čímž s ním přeletí větší vzdálenost. Fanoušci samozřejmě budou rádi z toho, že se ve hře objevila tato léta zapomenutá postavička, jenom ale do doby, než se objeví nějaký ten menší či větší zádrhel, a že přijde docela záhy.

Veškeré problémy Epic Mickey 2 jsou totiž spojené právě s rozhodnutím o kooperativní hratelnosti. Umělá inteligence Oswalda je přímo žalostná, takže vás bude kolikrát přivádět do stavů nekontrolovatelné zuřivosti. Je škoda, že vývojáři v Playstation Vita verzi nedali nebohému králíčkovi více inteligence, ale co se dá dělat. Alespoň je tu možnost hrát s druhým hráčem, což je ostatně něco, co silně doporučuji. Hrát můžete s kamarádem skrze adhoc, jen musíte oba vlastnit hru, ta nasdílet nejde. Při ceně, za jakou se ovšem hra prodává, toto nepředstavuje moc velký problém. Kooperativní hraní celou hru značně zlepšuje, a dělá ji i zábavnější, takže pokud chcete hrát jen s kamarádem, můžete si k výslednému hodnocení přičíst klidně bod k dobru.

Protože má konzole Playstation Vita dvě analogové páčky a většinu tlačítek jako Dualshock 3, asi nepřekvapí, že ovládací schéma je stejně navrženo. Pokud jste hráli velkou verzi, budete zde jako doma. Vývojáři měli zřejmě dostatek času na Vita verzi, takže mohli zakomponovat i několik novinek do ovládání, které celou záležitost zpestřují a kolikrát i usnadňují, čímž je hra najednou o něco zábavnější. Kreslit nebo mazat předměty nyní můžete dotykem obrazovky, přes dotykový displej rovněž můžete dávat svému králičímu kolegovi příkazy a zakomponovány jsou i pohybové senzory v některých částech. Co zůstalo z PS3 verze zachováno, je kolikrát dost neposedná kamera zachycující scény z podivných úhlů. V takových situacích hra spíše frustruje, než baví, a je škoda, že kamera nebyla trochu upravena. Vývojáři upravili jen několik spíše technických nedodělků a bugů. Samozřejmě základ je pořád stejný, ale těch několik změn prospívá.

Kapesní konzole Playstation Vita má dostatek výkonu, aby hry na ní vypadaly podobně jako na velké současné konzoli. Konverze Epic Mickey 2: Dvojitý zásah se povedla, alespoň pokud mohu soudit jen ostrost grafiky, detailů a dalších věcí, vše je téměř identické jako na Playstationu 3. Co už ovšem není stejné, je framerate. Ten neklesá tak, že by se hra zasekávala, ale když se objevíte v nějaké větší lokaci, je cítit, jak se hra najednou znatelně zpomalí. Tento technický problém mi na celé konverzi vadil nejvíce, a pokud by si s tímto vývojáři trochu více pohráli, i za cenu třeba dalšího osekání detailů, bavil bych se ještě o chlup více. Co se dá dělat. Naštěstí tu je alespoň dobrý hudební doprovod, starající se o tu pravou disneyovskou atmosféru, a zapomenout zmínit nesmím ani slušné ozvučení. Velkou radost mnohým hráčům v České republice určitě udělá přítomnost české lokalizace formou titulků. Lokalizace je přebrána z velké verze, a tu jsem na konci minulého roku vychválil, takže už víte, jak na tom kvalitou je.

K portu Epic Mickey 2: Dvojitý zásah jsem přistupoval s velkou nedůvěrou, když jsem ostatně věděl, jak hra dopadla na velkých konzolích. O to možná více jsem byl překvapen tím, jak port nakonec dopadl. Přibylo několik nových ovládacích prvků, které celou hru usnadňují a oživují, no a zapomenout zmínit nesmím ani možnost hraní v kooperaci skrze adhoc. Jedinou kaňkou na portu je špatný framerate. Za cenu, za jakou se ovšem Epic Mickey 2: Dvojitý zásah prodává, se jedná o příjemný balíček solidní plošinovky, hlavně pokud máte kamaráda do kooperace, který vám mohu doporučit.

Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

vita
SCEE, Junction Point Studios