ELEX II

recenze  5
Martin Pilous, 13. 3. 2022 17:25
Přijde mi to jako věčnost, kdy jsem s nadšením hrál hry od německého studia Piranha Bytes a užíval si nádherné fantasy prostředí a zápletky série Gothic. To jsou časy minulé, neboť série Gothic se vydala díky handrkování s autorskými právy poněkud jiným směrem a do pár let se snad dočkáme remaku prvního dílu od jiných vývojářů, který by mohl některé křivdy napravit. Protože studio Piranha Bytes na sérii už dlouho nepracuje, tak stihlo vytvořit další sérii, kterou byl Risen a následně i nejnovější ELEX.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

První díl vyšel v roce 2017 a nezpůsobil kdovíjakou revoluci. Autoři se drželi svých zažitých postupů, akorát nám namísto typického fantasy zasazení nabídli alternativu v podobě kombinace fantasy a sci-fi. ELEX byl tedy jakýmsi kočkopsem, který sice nebyl úplně špatný a fanoušky si našel, ale žádnou velkou díru do světa neudělal. Nyní tu máme o něco ambicióznější druhý díl, v němž se opět vrací hrdina Jax, který posledně porazil Hybrida a na chvilku tak uklidnil situaci na planetě Magalan. 

Jax se i proto po prvním díle odebral na zasloužilý odpočinek, ale jelikož ELEX II je stále plnohodnotné RPG a žádný Farming Simulator, tak jej přepadnou Skyanidé a zničí jeho pohodlný domeček určený k důchodu. Jax se tak z okraje „civilizovaného“ světa musí opět vydat mezi ostatní NPCčka a sdělit jim tu radostnou novinu, že je zpět a hodlá s nově nastalým problémem zatočit.

Ihned na začátku si řekněme na rovinu jednu věc. Pokud vás nebaví hry od Piranha Bytes či vám vadí zdlouhavá RPG bez větší akce po několik prvních hodin, tak se do hry ani nepouštějte. Němečtí autoři se zkrátka drží svého i po mnoha a mnoha letech od vydání série Gothic. Vše je naprosto totožné a s mírnými obměnami se tak jedná o titul, který jsme hráli už v minulosti. Základem hry je průzkum ohromné mapy a plnění nejrůznějších questů a výzev, které se vám postaví do cesty. Postupně tak proplouváte veskrze průměrným a ne zrovna zajímavým příběhem, který se utápí v obrovském množství takzvaných aportovacích úkolů a dlouhou dobu nenabízí výraznější zvraty či zajímavé příběhové předěly.

Největší problém ELEX II by se tedy dal shrnout jako časová náročnost. Počítejte, že dohrání příběhu zabere okolo 40 hodin a dokončení všeho až zhruba 60 hodin. Budete velmi dlouho putovat mapou a objevovat různá místa, otevírat si tím teleporty, sbírat suroviny a levelovat. Spoustu nepřátel totiž nemáte šanci porazit, a tak nezbývá než se toulat okolím a likvidovat to, co vám hra povolí a následně neustále zlepšovat svou postavu. A to zkrátka trvá až neúměrně dlouho. Navzdory tomu, že Jax už si už jednou prošel výrazným osobnostním rozvojem, tak opět neumí téměř nic a působí jako naprosté jelito.

Co je dalším problémem hry, tak je fakt, že veškeré dovednosti můžete vylepšovat jen u konkrétních učitelů s dostatečnou zásobou veškerých materiálů, surovin atd. a také je třeba, aby byl Jax už na dostatečném levelu. Ten se zvedá postupně plněním úkolů a likvidací nestvůr. Velkým plusem je fakt, že podobně jako v předchozích hrách od Piranha Bytes platí, že co zabijete, tak to zůstává mrtvé. Základní atributy hrdiny lze alespoň vylepšovat na základě dosažení levelové úrovně, takže není nutné vše vylepšovat čistě u konkrétních mistrů, byť je jejich pomoc velmi hodnotná.

Čas běží, desítky minut jsou pryč, hodiny jsou pryč a vy zjišťujete, že mapa je prošlapaná jen z části, ale úkolů máte víc, než by bylo zdrávo a všechno se na vás valí ze všech stran. Je sice obdivuhodné kolik postav ve hře je, že na ně lze mnohdy reagovat více způsoby, ale časem zjistíte, že vaše rozhodnutí nemají příliš velkou váhu. Principy všech úkolů se brzy opakují a vy děláte pořád to samé. Nehledě tedy na to, že úkoly nejsou moc nápadité a zábavné, jako u jiných moderních akčních RPG her tyku Zaklínač, Dragon Age nebo Horizon.

Naprosto nezvládnutý je interface, deníček, inventář a navigace ve hře. Vše působí tak děsivě archaicky, až se z toho DualSense vrtí nelibostí. Hra vás ubíjí množstvím různých mechanik, které se běžný hráč snaží ignorovat, ale ve výsledku jej po nějaké době doženou a začnou se hlásit o slovo. Navíc je tu velké ALE pro ty, kteří příliš neholdují angličtině. Jelikož tu není česká lokalizace, tak se připravte na hromady a tuny mluveného slova či psaného textu. Téměř každý pitomec u cesty s vámi může poklábosit a mnohdy naprosto o ničem. Hráč se tak časem utápí v tom, co je ještě hlavní úkol a co vedlejší.

Fanoušci, kteří za sebou mají první díl, tak mohou být překvapeni tím, že mapa není zcela nová, ale dokonce využívá některá místa z minulosti. Ta se sice během času proměnila a jisté změny tu jsou patrné. Velkou originalitu nehledejte ani v samotných nepřátelích. Povětšinou jde o jakési variace toho, co jsme už mnohokrát u těchto autorů viděli. ELEXu budiž úspěchem, že alespoň solidně kloubí fantasy a sci-fi prvky dohromady, neboť na papíře taková varianta působí jako totální blbost.

Pokud jde o zpracování, tak je ELEX II zkrátka zastaralý. Lepší slovo se ani pro tento stav vybrat nedá. Je sice dobře, že vývojáři zapracovali na texturách a vše je o něco hezčí a ostřejší, ale pouze na poměry her od německých tvůrců. V současné konkurenci je to však velká bída. Radost vám pak neudělá ani umělá inteligence nepřátel či spolubojovníků. Palec nahoru však dávám za prostředí a jednotlivé biomy, které ve hře jsou. V tomto ohledu se autorům nedá nic vytknout. Dabing je pak poměrně bídný a hudba naprosto nevýrazná. Toto pak může být spíše subjektivní dojem, ale hlavní hrdina je v tomto pokračování až brutálně nesympatický.

Technický stav, pokud jde o framerate tak ten se z 60fps mnohdy propadá až na hranici únosnosti. Hra se tak škube v případě, že je okolo hodně pohyblivých objektů. Doskakování objektů je na denním pořádku a naprosto šílená je zde fyzika. Velké problémy pak nadělá zejména při boji, kdy mnohdy ztrácíte kontrolu nad tím, co se zrovna děje. Postavy se mnohdy prolínají a není ani výjimkou, když se šprajcnete za nějakým objektem.

ELEX II je relikvií z minulosti. Studio Piranha Bytes zamrzlo někdy v roce 2006 a od té doby se nikam výrazněji neposouvá. To samozřejmě může být výrazným plusem pro hardcore fanoušky žánru a zejména tohoto studia, ale nikoliv pro běžné hráče, kteří jsou zvyklí na daleko modernější herní produkci. ELEX II je zastaralá záležitost, která málokoho bude bavit po dostatečně dlouhou dobu. Není to titul určený masám, a kromě pevného jádra fanoušků ho nemám komu doporučit. Na další „DAS hru“ si od Piranha Bytes budeme muset ještě počkat.

ELEX II

ps4xoneps5xsx
THQ Nordic, Pyranha Bytes
Datum vydání hry:
1. 3. 2022
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
5/10

Komentáře