EA SPORTS WRC

recenze  35
Martin Šmíd, 10. 11. 2023 12:20
Vývojáři ze studia Kylotonn Games se v minulém roce rozloučili s licencí na WRC velmi slušnou hrou WRC Generations, v níž zúročili všechny své zkušenosti, které během práce na předchozích ročnících získali. Od letošního roku licenci vlastní společnost Codemasters patřící pod EA Sports, s čímž se pojilo mezi fanoušky docela velké očekávání. Zvláště když má velké zkušenosti se závodními hrami a také rally závoděním díky svým sériím Colin McRae Rally, DiRT nebo DiRT Rally. Ačkoliv se vědělo, že licenci Codemasters vlastní a na letošní rok připravuje první hru, dlouho jsme o ní neměli žádné podrobnosti. Až se mezi fanoušky začalo spekulovat, jestli letošní rok opravdu vyjde. Nakonec byla oznámena před několika týdny a vývojáři toho pro ni naslibovali docela dost. Jde o kvalitní začátek nové éry, v který fanoušci v posledním roce doufali? To se dozvíte níže.

Vývojáři z Codemasters svoji první licencovanou WRC hru pojali jako oslavu tohoto motosportu a proto obsahuje hned 78 vozidel v osmnácti odlišných třídách. Deset pochází ze současného ročníku, dalších 68 pak z historie. Rozmanitá nabídka vozidel je hodně uspokojující a byla během testování radost jezdit nejen v aktuálních vozech, ale hlavně těch historických v rámci různých eventů Kampaně nebo rychlých závodech. Kromě předpřipravených vozů je velkou funkcí hry i možnost vytvořit si vůz vlastní skrze docela jednoduchý, přehledný a vlastně i zábavný editor. Jen je tedy škoda, že nejde vozidlo vzít následně do online závodění, abyste se s ním pochlubili ostatním hráčům. Je možné s ním závodit jen offline. A také moc nepotěší jen základní a ne moc uspokojivý editor polepů, jenž by potřeboval více péče, protože mu v současnosti chybí i několik základních funkcí. Popravdě mi přišlo, že ho vývojáři docela dost odflákli nebo už nebyl čas ho dotáhnout.

Tím nejdůležitějším pro EA SPORTS WRC jsou ale dle mého názoru jízdní vlastnosti. Vývojáři převzali do EA SPORTS WRC fyzikální engine ze své starší hry Dirt Rally 2.0, což bylo dle mého názoru chytré rozhodnutí, ale ten následně ještě upravili dle zpětné vazby fanoušků. I proto už auta tolik neplavou, hlavně na asfaltu, díky vylepšené fyzice pneumatik je jednodušší je ovládat, ačkoliv pořád řízení vyžaduje trochu skillu a nejde rozhodně o prostou arkádu, v níž byste řezali snadno jednu zatáčku za druhou, a bylo jedno, na jakém povrchu zrovna jedete. Snadno poznáte, jestli závodíte na sněhu, štěrku nebo asfaltu, případně v jaké třídě. Jízda v různých vozech se docela dost liší. Na druhou stranu EA SPORTS WRC není ani pravý simulátor, protože pořád chtějí vývojáři oslovit s hrou co nejvíce hráčů, a to i ty občasné. Pocit z jízdy je ovšem rozhodně dobrý, řekl bych, že i lepší než v předchozích hrách od Kylotonn Games. A i proto jsem se během hraní docela slušně bavil.

Než se posunu dál, ještě zmíním model poškození, který byl z části převzat z Dirt Rally 2.0, ačkoliv mechanické poškození je daleko benevolentnější než třeba v loňském WRC Generations a nestane se tak často, že byste auto roztřískali po bourání do svodidel tak, že by s ním nešlo dojet závod. To už se musíte docela dost snažit, což nevypadá zrovna realisticky. Je ale třeba nutné dodat, že i totální zničení vozu se může stát, jak jsem se sám přesvědčil na vlastní kůži. Ačkoliv model poškození hodně odpouští, pořád je nutné si dát pozor, protože vyletění ze srázu, náraz do stromu ve vysoké rychlosti a tak dále může vůz značně poškodit nebo z něj udělat nepojízdný vrak. S vizuálním modelem poškození jsem celkem spokojen, protože odpadávají kusy karoserie, praskají skla a jsou na voze vidět i různé oděrky. Jen mi přišlo, že třeba prach nebo bláto se na voze neusazuje tak, jak by mělo.

Hra EA SPORTS WRC se může pochlubit hned na svém startu sedmnácti lokacemi po celém světě, které obsahují více než 600 kilometrů silnic a přes 200 etap. Co musím ocenit, je s jakou láskou vývojáři jednotlivé lokace připravili. Jsou zábavné, rozmanité a každá představuje trochu odlišný závodní zážitek. Zatímco Švédsko představuje klasicky výzvu kvůli sněhu a hodně mrazivým podmínkám, Japonsko sice má klasické asfaltové silnice, ale s velkým množstvím zatáček, no dojde i na závodění na štěrku, ať už v Portugalsku nebo Mexiku. Jediné, co mi trochu vadilo, je nepřítomnost dynamického počasí nebo i denní doby. Určitě by to závodění prospělo a udělalo více nepředvídatelné. Třeba se k tomuto odhodlají vývojáři v budoucnu. Na závěr tohoto odstavce ještě zmíním, že vývojáři v současnosti pracují ještě na osmnácté středoevropské lokaci, která bude do hry přidána v následujících týdnech, a to formou updatu zcela zdarma. Rozmanitost a počet lokací se tedy ještě zvedne.

Na herní režimy není EA SPORTS WRC rozhodně chudou hrou. Můžete si dát klasický rychlý závod, který si sami nastavíte. A to jak v offline, tak i online proti hráčům z celého světa (split-sceen závodění hra neobsahuje). Připojování k hrám je občas docela zdlouhavé, a to i přes skutečnost, že hra podporuje cross-play napříč všemi platformami. Vývojáři kromě rychlých závodů připravili i speciální WRC školu, v níž se můžete učit herním základům a vůbec jízdě na různých površích, případně porozumění pokynům spolujezdce. Jde o docela chytře navržený tutoriál, jemuž ovšem trochu chybí větší propracovanost a ladnost školy ježdění, jakou nabídlo třeba poslední Gran Turismo. Tady je ještě určitě prostor pro zlepšení, ale základ není špatný. Nechybí ani časovky a Šampionát pro hráče, kteří nemají rádi manažerování týmu, a přítomen je i režim Moments. Ten nabízí scénáře inspirované historií WRC, ale rozhodně jde o nejtěžší režim, v němž získat zlatou medaili už vyžaduje určitý skill. Jde ale určitě o dobrý režim, jak se seznámit s řadou tratí i vozidel z historie. Snadno se můžete díky tomuto režimu dostat do roku 1992 a prožít finské rallye v kůži Colina McRae a jeho Subaru Legacy RS.

Největším režimem hry EA SPORTS WRC je podle očekávání Kariéra. Na tu jsem byl docela zvědav, zvláště když u série F1 je Kariéra hodně kvalitní a velkým lákadlem. Musím ovšem říci, že kvalit F1 režim Kariéry ve WRC nedosahuje, postrádá takovou hloubku, propracovanost a vůbec zajímavost, nad čímž hlavně hardcore fanoušci docela zapláčou. Je to docela škoda, protože jsem věřil, že se pro Kariéru budou v Codemasters hodně inspirovat svými ostatními závodními hrami, ale nakonec k tomu z nějakého důvodu nedošlo. Každopádně hned na začátku si můžete jako ve starších hrách od Kylotonn Games vybrat, jestli začnete jako mladý jezdec v juniorském WRC, případně už jako začátečník ve WRC 2 nebo se rovnou vrhnete do WRC. Začátečníkům bych určitě doporučil nejprve juniorské WRC, aby se vyjezdili na méně výkonných vozech. Po tomto základním nastavení si můžete vybrat buď přednastavený vůz, případně je možné si vůz přímo vytvořit, jak jsem zmínil už výše. Já sám jsem si vybral předpřipravený, protože nejsem moc kreativní typ a vozy, které vývojáři nabízejí v základu, mi prostě stačí.

Jakmile padnou počáteční rozhodnutí, která budou definovat a ovlivňovat vaší cestu, dostanete do celkem přehledné a jednoduché nabídky, v níž se staráte o blaho svého personálu a sponzorů, no a pouštíte se do různých závodních eventů. Ačkoliv EA SPORTS WRC nechybí hodně zjednodušená a vlastně i ve výsledku základní manažerská činnost, důležité a hlavní je samotné závodění. Kromě hlavních eventů šampionátu se můžete účastnit i dalších akcí, třeba i těch historických, v nichž si zajezdíte v dobových vozech (každý týden je možné si vybrat jen jeden event). Je také možné dávat odpočinek týmu nebo najímat nové členy, případně rozšiřovat svoji garáž. To je docela důležité, protože na začátku budete docela často bojovat s tím, že nebudete mít pro různé akce správné vozidlo. A pak nastává dilema, jestli nějaké auto z garáže prodat a nahradit ho jiným, nebo akci ignorovat a pustit se do nějaké jiné. S rozmanitostí eventů v Kariéře jsem asi spokojen, jen ji prostě chybí potřebná hloubka, aby udržela fanoušky po více než jednu nebo dvě sezóny.

Samostatný odstavec věnuji umělé inteligenci. Nejprve jsem to nechtěl přehánět a nastavil si ji na nižší číslo, ale záhy jsem zjistil, že své soupeře dokážu předjet i více než o minutu. I proto jsem postupně obtížnost zvedal, až jsem se dostal do čísel, u kterých jsem si nejprve myslel, že už nebudu stačit, ale opak byl pravdou. Umělá inteligence je v EA SPORTS WRC nastavena poměrně nízko, což je určitě docela velké překvapení. Pokud tedy hledáte nějakou větší výzvu a nechcete snadno vyhrávat závod za závodem bez nějakého většího snažení, doporučuji obtížnost hned zvednout. Možná by pro příště nebylo ke škodě, pokud by umělou inteligenci vývojáři více vyladili, protože si myslím, že zkušenějším hráčům nebude dělat problém ani na maximální nastavení.

Vzhledem k tomu, že EA SPORTS WRC nabízí docela slušné množství obsahu a nejde o nějakou malou hru od neznámého studia, je docela překvapení, že se prodává od prvního dne za sníženou cenu. Na PlayStation Store hra stojí necelých dvanáct stovek, přičemž dostupná je jen jedna základní edice s veškerým obsahem. Nejprve jsem si proto myslel, že nové WRC musí být doslova prošpikované mikrotransakcemi, i vzhledem k tomu, že za ní stojí EA vytvářející každoroční sportovní série NHL, Madden nebo EA Sports FC (FIFA). Není tomu tak, protože DLCčka a mikrotransakce nové WRC neobsahuje. Pouze je možné si zakoupit Rally Pass obsahující nějakou tu kosmetiku, která ovšem není vůbec potřebná a každý normální hráč se bez ní v klidu obejde. Co je ovšem trochu kontroverzní a dost mě překvapilo, je uzamčení některých událostí v Moments na předplatné EA Play. To by se určitě dít nemělo.

Studio Codemasters dlouhou dobu používalo u svých závodních her interně vytvoření EGO engine, který postupně vylepšovalo a optimalizovali i pro současné platformy. Naposledy byl použit u závodní hry F1 23, která je stará několik měsíců, a nutno dodat, že nevypadala vůbec špatně. I proto je trochu překvapením, že se vývojáři rozhodli použít pro WRC rozšířený Unreal Engine společnosti Epic Games. Vývojáři přechod odůvodnili nedávno tím, že chtěli od začátku zahrnout velké a detailní tratě, což jim EGO engine ve své stávající verzi nedovolil, a kdyby ho chtěli překopat, zabralo by jim to další měsíce vývoje, takže by letošní WRC ani nevyšlo. Ve výsledku je ale samozřejmě jedno, na jakém enginu hra běží, protože důležitý je výsledek. A ten je docela rozporuplný.

Zatímco samotné vozy vypadají dobře, alespoň z venku, interiéry jsou na tom podstatně hůře a prostředí už tak pěkné také není. Hlavně vegetace není pěkně zpracovaná, ale i samotné lokace mají textury v nízkém rozlišení, což kolikrát opravdu praští do očí. Tratě tak až na několik pěkných detailů nikdy nevypadají tak dobře jako v jiných moderních závodních hrách, a nepomáhá jim ani průměrné nasvícení, případně skutečnost, že se na nich během závodění zase tak moc dynamického neděje a působí mrtvě. Také se mi moc nelíbí, že sníh moc jako sníh nevypadá, ale spíše připomíná bláto s bílou texturou, a bohužel i efekty sněhu nebo deště jsou hodně podprůměrné a nedosahují standardu, na který jsme zvyklí, a vlastně se ani nepřibližují tomu, co nám v minulém roce přineslo WRC Generations. Po vizuální stránce jsem očekával daleko hezčí podívanou, zvláště když hra vychází pouze na současné platformy - PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S.

Bohužel svým způsobem průměrné a zastaralé vizuální zpracování není jedinou kaňkou. Další je totiž celková optimalizace a technický stav. Framerate je celkem stabilní, ačkoliv jsou části, v nichž je možné si všimnout menšího i většího poklesu, a to i po posledním updatu. Čeho jsem si ovšem všímal během ježdění daleko více, je docela častý tearing spojený se zasekáváním obrazu, který navíc není tak stabilní, jak bych si představoval. Tady by si hra zasloužila větší péči a snad ještě vývojáři připraví update a tyto nedostatky opraví. Je to trochu ostuda dodat hráčům hru v takovém neodladěném stavu a honit vše až po vydání.

I přes několik drobných zaškobrtnutí si myslím, že je EA SPORTS WRC solidní závodní hra za sympatickou cenu, s níž vývojáři z Codemasters odstartovali novou éru WRC série. Závodění je zábavné díky velmi dobrému jízdnímu modelu, potěší rozmanitost a propracovanost jednotlivých tratí v sedmnácti lokacích, stejně jako možnost stavění vlastního vozu nebo velké množství režimů. Do budoucna se ale budou muset vývojáři vyhnout technickým problémům, připravit třeba i propracovanější Kampaň, upgradovat vizuální stránku a dotáhnout několik částí hry, pokud budou chtít pomýšlet na ještě lepší umístění.

EA SPORTS WRC

ps5xsx
Electronic Arts , Codemasters